Saksanpaimenkoira lapsiperheeseen? Kokemuksia, vinkkejä?

Vierailija

Meillä 5 lasta (13v, 9v, 7v, 6v ja 1v). Lisäksi perheestämme löytyy lapinkoira, 5-vuotias juuri leikattu narttu. On meidän eka koira ja aivan mahtava kaveri. Harrastamme agilityä, möllikisoissa ollaan oltu,mutta lähinnä harrastusmielessä. On irtipitovarma ja muutenkin peruskoulutettu. Luulen jo jotain koiran kouluttamisesta tietäväni, mutta tosiaan mihinkään aktiiviseen kisaamiseen mulla ei ole halukkuutta eikä aikaakaan.

Ollaan nyt jo vuoden ajan pyöritelty ajatusta toisesta koirasta. Mies haluaa jonkun vähän isomman koiran, haaveili alunperinki belgistä. Itse olen nyt löytänyt pari hyvää sakemannikasvattajaa (niitähän tehtaillaan hyvinki epäilyttävistä yhdistelmistä, saa olla tarkkana..). Ja tosiaan, saksanpaimenkoirasta nyt tosissani haaveilen. Toiveissa urospentu (vaihtelua, tuon nartun kanssa kun koettiin juoksuajat ja yksi pentuekin).

Mitäs sanoo kokeneemmat, kannattaako? Mitä pitäs ottaa huomioon?

Kommentit (6)

Vierailija

Osaatko kouluttaa saksanpaimenkoiran? Se todella haluaa tekemistä, agility on hyvä mutta riippuu paljon koirasta. Se tarvitsee todella paljon aivotoimintaa, ettei pitkästy. Se pitää opettää luopumaan tavaroista ja ruuasta ilman murinaa ja tottelemaan, se on ehdoton homma lapsiperheessä.

Toinen seikka: sakuilla on nykyään paljon ongelmia terveyden kanssa. On vaikeuksia löytää emä ja urosrotulinjoja 80-90-luvuilta, joissa ei löydy sukutaulusta nimi Palme von Wildsteigerland. Googlaa vähän rotulinjoja kennelliiton sivuilta. Minulta on kuollut 2 sakemannia haimaongelmien takia ja epäilen syyksi tuota isän ja emän yhteistä isomummia eli sukulaisuutta.

Olisiko se belgi paras kuitenkin?

Vierailija

kuin sakemannit. Luulisin, että vaikeampia kouluttaa. Saksanpaimenkoirat on aika helppoja ja terveyskin on parantunut kovasti viime vuosina. Itse ottaisin sellaisen, jos mies suostuisi...

Vierailija

Vähemmän lonkkavikoja, vähemmän luonnevikoja. Ja senkin kanssa voisi sitä agilityä harrastaa, eli samaa harrastusta kahden koiran kanssa.

Vierailija

pelkäsin ettei se opi tykkäämään lapsista. Mutta oli siis narttu ja maailman hyväluontoisin otus, sakemanniksi jo "liiankin" pehmeä.

Monista uroksistahan sanotaan, että suhtautuvat lapsiin kiltimmin kuin nartut. En itse tiedä, ei ole uroksista kokemuksista.

Jos itse vielä ottaisin koiran, ottaisin sakemannitytön. En välttämättä mitään kennelkoiraa, mutta hyvästä suvusta kuitenkin.

Vierailija

Tosin omakohtaista kokemusta ei ole. Mietin vaan että kun lapsiakin on liuta niin jaksatteko satsata koiraan ja aktiivisesti harrastaa? Meillä on kolme lapinkoiraa ja kun olette siihen tykästynyt niin miksei toinen lappalainen? Elävät lähes puolet pidempään ja terveempinä kun saksanpaimenkoirat, belkkarit taitaa olla kyllä terveempiä.

Vierailija

Lapset ovat 3v, 5v ja 6v. Kertaakaan ei ole ollut lasten ja koiran välillä mitään ongelmaa. Ei edes silloin kun he leikkivät "koirahippaa" eli juoksevat koiran kanssa kotia ympäri, rappuset pääsee kiertämään ja voi juosta ympyrää. Jos koira riehaantuu liikaa, lapset osaavat lopettaa leikin. Koira ei siis silloinkaan käytä hampaitaan, mutta saattaa riehaantuessaan hypätä jotakuta vasten.

Koira kävi juuri steriloitavana, lähinnä juuri juoksujen takia, mutta myös siksi että edellinen narttuni kuoli kohtutulehdukseen. Nisäkasvainten määrän pitäisi myös vähetä jos steriloidaan näin aikaisin.

Saksanpaimen (kun tiedetään kunnolliset vanhemmat) on mielestäni ihanteellinen juuri lapsiperheeseen. Tervepäinen ja rauhallinen ja sen verran kookas, että antaa "lasten olla lapsia" eikä provosoidu turhasta. Meidän koiraa saa pitää vaikka tyynynä. Mutta pehmeä sekin on, vähän liiankin pehmeä. Komentamisesta ei meinaa tulla mitään kun koira menee aina kyyryyn ja jos mies komentaa niin aina tulee pissat alle. Ja koskaan koiraa ei ole lyöty, vaan viedään omaan häkkiin jäähylle jos jostain tulee sanomista (kuten kenkien syönti...).

Isoa vahvaa koiraa ei tietenkään voi pienet lapset ulkoiluttaa, mutta sama tilannehan se on lapinkoirankin kohdalla.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat