Mitä pitäisi tehdä nelivuotiaalle joka on tosi rasittava, parkuu aivan joka asiasta?

Vierailija

Enimmäkseen kaikesta mitä isoveli tekee. ÄÄ toi otti mun nuken, ää toi tuli tänne, mä en halua että Sami tulee tänne, mä haluun olla yksin, mä en haluu olla yksin, ää äiti Sami laulaa, mä en halua etä se laulaa, mä haluun laulaa yksin!!! Parkuminen provosoi tietysti isoveljeä ärsyttämään lisää.

Olen yrittänyt antaa noiden selvitellä keskenään, kun tuntuu turhalta erotuomaroida ihan turhasta syntyneitä draamoja, enkä halua että tyttö oppii että saa tahtonsa läpi tai saa kerättyä huomiota älyttömällä väninällä, mutta alkaa hermot mennä kohta tohon draamakuningattareen.

Kommentit (10)

Vierailija

Lainaus:

Voin koittaa noita psykologin vinkkejä/juttuja laitella tähän, kunhan ehdin (nyt ruuanlaitto pukkaa pahasti päälle).

t. Yhden itkupillin, jota jo vähän päiväkodissa kiusataan, äiti

Vierailija

mutta itkijä on poika... Eli ei varmaan ole sukupuoleen sidonnainen juttu. Joskus harmistuu ihan pienestäkin, ja aina reagoi kamalalla parkumisella ja juuttuu siihen huutoon, vaikka mitä tekisi. Rasittavaa, ja pelkään myös sen puolesta, että josko asiasta kiusataan esim. ensi vuonna eskarissa. Monenlaisia konsteja on koitettu ja psykologilla hypätty, mutta välillä aina tämä homma päällä silleen, ettei jaksaisi. Eli vinkkejä vaan muiltakin??

Voin koittaa noita psykologin vinkkejä/juttuja laitella tähän, kunhan ehdin (nyt ruuanlaitto pukkaa pahasti päälle).

Vierailija

Sen sijaan hän yrittää pomottaa muita ja alkaa vääkyä sielläkin, jos kaikki ei mene oman mielen mukaan. Hoitajilta on tullut palautetta. Ei kyllä ihme olisi jos muut lapset hermostuisivat.

Vierailija

Muilla ei tuollaista kautta ollut menossa siis... Siitä tuli aika paha kierre. Yrittäisin siis opettaa tyttöäsi pitämään puoliaan ja rohkaisemaan negatiivistenkin tunteiden näytämistä, että ei aina itkisi vaan vaikka kiukustuisi, sekin on ihan ok. Monasti tuntuu että pikkutyttöjen negatiiviset tunteet tulevat ulos itkuna.

Vierailija

tarvitse edes kiusata vaan parkumisen alkamiseen riittää se, että hän ärsyttää pikkusiskoa pelkällä olemassaolollaan. Seisoo väärässä paikassa tai jotain. En halua palkita pikkusiskoa sellaisesta. Nämä ovat siis oikeasti ihan turhaakin turhempia juttuja. Veli ottaa jonkun lelun, jolla sisko ei edes leiki -> alkaa parku. Veli tulee samaan huoneeseen, jossa sisko on ->alkaa parku. jne.

Vierailija

ettei lapsi saa tahtoaan itkulla läpi.

Kiinnitetään tenavan huomio johonkin aivan muuhun tai häipätään tilanteesta kylmästi pois.Eli ei mitään showta asiasta.

Hyssyttely ja lässyttäminen vaan lisää ongelmaa.

Vierailija

Mua kyllä nolottaa, kun joka kerta, kun ulkonakin ollaan, alkaa kauhea parku mistä milloinkin. Eikä se parku edes lopu, vaikka mitä tekisi. Loppuu, kun tyttö itse niin päättää. Ei meillä ole yksikään lapsi ollut samanlainen.

Vierailija

että kaikki vaan koko ajan tekisi niin kuin hän haluaa. Ollaan aika pitkälti oltu vaan välittämättä. Sanotaan välillä, että me muut saadaan tehdä niin kuin me halutaan, eikä sillä oo oikeutta komennella meitä. Pikkuveliä tietty jonkun verran sit pompottaa, mutta niin kauan kun siitä syntyy hyvää leikkiä, niin annan asian olla. Mutta sitten kun pikkuvelikin joskus haluaisi tehdä oman mielensä mukaan, niin menen väliin, ja selitän nelivuotiaalle, että pikkuveli saa kyllä leikkiä myös niin kuin itse haluaa.

Eli ei kuulosta mitenkään sen kummallisemmalta kuin tavallisen nelivuotiaan käytökseltä. Minä koittaisin selitää moneen kertaan, että hän ei voi määräillä muita. Lisäksi sanoisin, että tuollainen jatkuva rääkyminen ei ole mukavaa kuunneltavaa eikä hyvää käytöstä. Ja sitten koittaisin kehua lasta siitä, kun käyttäytyy hyvin.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat