Kätilö vastaa muutamiin kysymyksiinne

Vierailija

.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Lainaus:

vaikeiden ja traumaattisten synnytysten jälkihoitoa? Ja tarkoitan nyt nimenomaan henkistä puolta. Olen sairastunut synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja vaikean synnytyksen epäillään laukaisseen sen.

Asiaan on vasta ihan viime vuosina alettu kiinnittää huomiota. Traumaattiset synnytyksret pyritään käymään läpi jo sairaalassa synnytyksen jälkeen ja meidän sairaalassamme jälkitarkastus otetaan systemaattisesti synnytyspelkopolille, jossa vielä käydään tapahtumat läpi ja selvitetään äidin niin henkinen kuin fyysinen toipuminen.

klö

Vierailija

Lainaus:

Osaatko sanoa miltä kätilöiden työtilanne näyttää tulevaisuudessa - onko heistä samalla tavalla pulaa kuin sh:takin. Onko synnärille vaikea päästä töihin? Vai jumittuuko sitä helposti valmistuttuaan lapsivuodeosastolle tms. vaikka haluaisi synnärille?

Tällä hetkellä kätilöiden työtilanne näyttää hyvältä,ainakin sijaisuuksien suhteen. Lyhyisiin sairauslomiin ei saada väkeä töihin. Eläkkeellekin jää paljon vakiväkeä lähivuosina.

Riippuu sairaalasta, kuinka pian pääsee salityöhön. Jossai on tapana ajaa uusi työntekijä sisään talon tavoille osastotyössä, jossain pääsee myös suoraan saliin.

klö

Vierailija

Jos synnytys on kesken, esim. ponnistusvaihe alkamassa, kun vuoro loppuu niin voitko lähteä kotiin vai joudutko hoitamaan loppuun saakka?

Miltä sinusta tuntuu kun vauva on saatu syntymään? Tuntuuko se hienolta hetkeltä vai tuleeko siihenkin rutiini kun syntymiä näkee niin usein?

Vierailija

vaikeiden ja traumaattisten synnytysten jälkihoitoa? Ja tarkoitan nyt nimenomaan henkistä puolta. Olen sairastunut synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja vaikean synnytyksen epäillään laukaisseen sen.

Vierailija

Omalla miehelläni on tällä hetkellä 2 vuorotyö joten se hieman vaikeuttaa asiaa, toki kätilöopiskelut ovat niin pitkät että ehkäpä mieheni on jo päivätyössä tuolloin. Olen ammatiltani lh ja itseäni meitityttää opiskelussa ne ensimmäiset vuodet, eli onko se alkuvuosien harjoittelu paljon sitä samaa vuodeosastolla pesua yms, jota olen jo riittämiin tehnyt vai voiko jo alkuun(sh opiskeluavaiheessa) päästä synnyttäneiden osastolle tms?

T. 10

Vierailija

Lainaus:

Omalla miehelläni on tällä hetkellä 2 vuorotyö joten se hieman vaikeuttaa asiaa, toki kätilöopiskelut ovat niin pitkät että ehkäpä mieheni on jo päivätyössä tuolloin. Olen ammatiltani lh ja itseäni meitityttää opiskelussa ne ensimmäiset vuodet, eli onko se alkuvuosien harjoittelu paljon sitä samaa vuodeosastolla pesua yms, jota olen jo riittämiin tehnyt vai voiko jo alkuun(sh opiskeluavaiheessa) päästä synnyttäneiden osastolle tms?

T. 10

Aluksi suoritetaan sairaanhoitaan pätevyys ja kyllä siihen sitä perushoitoa varmaankin kuuluu, ellet saa hyvitystä aikaisemmista opinnoistasi. Kannattaa kysyä asiaa koulusta, johon haet.

klö

Vierailija

Mihin asti on suositeltavaa ottaa epiduraali? Tai siis miten paljon saa enintään olla auki paikat että vielä sen saa? Mietin vaan että jos tämä kolmas synnytys on kovinkin nopea (edelliset 12h ja 6h) niin kerkiinkö sen saamaan. :-/

Kiitos jo etukäteen. :-)

Vierailija

Lainaus:

Jos synnytys on kesken, esim. ponnistusvaihe alkamassa, kun vuoro loppuu niin voitko lähteä kotiin vai joudutko hoitamaan loppuun saakka?

Miltä sinusta tuntuu kun vauva on saatu syntymään? Tuntuuko se hienolta hetkeltä vai tuleeko siihenkin rutiini kun syntymiä näkee niin usein?

1-2 synnytystä yllensä/työvuoro ja tarkkailtavat lisäksi. Ihan joka vuorossa ei tule synnytystä.

Työvuoro päättyy kun se päättyy l. emme jää hoitamaan synnytystä loppuun ponnistusvaiheessakaan ellei ole vanhempien kanssa niin sovittu. Kaikilla meillä on kuitenkin myös oma elämämme työn ulkopuolellakin.

Syntymän hetki on hieno ja upea vielä 30 v jälkeenkin, sitä upeampi, mitä paremman yhteyden on pystynyt vanhempiin luomaan.

klö

Vierailija

Lainaus:

Mihin asti on suositeltavaa ottaa epiduraali? Tai siis miten paljon saa enintään olla auki paikat että vielä sen saa? Mietin vaan että jos tämä kolmas synnytys on kovinkin nopea (edelliset 12h ja 6h) niin kerkiinkö sen saamaan. :-/

Kiitos jo etukäteen. :-)

Ihan pelkkiä centtimetrimääriä ei voi antaa vastaukseksi, sillä kokonaistilanne ja synnytyksen edistymisvauti vaikuttavat ratkaisuun. Kuitenkaan ei juuri 7-8 cm jälkeen enää hyödytä, voi vaan pitkittää ponnistusvaihetta.

klö

Vierailija

Olen kahden pienen lapsen äiti ja haluaisin lähteä opiskelamaan kätilöksi. Miten olet onnistunut yhteensovittamaan kätilön kolmivuorotyön ja perheen? Onko lapset ympärivuorokautisessa pk:ssa jne? Mitkä mahdollisuuden olisi valmistumisen jälkeen tehdä päivätyötä kätilönä? Mikä sai sinut ryhtymään kätilöksi?

Vierailija

Lainaus:

kiinnittää anturin vauvan peppuun pään sijasta?

terv. omakohtainen kokemus

Kyllä se aika harvinaista on, sillä pää ja peppu tuntuvat kyllä niin erilaisilta sormiin sisätutkimuksessa, että asia pitäisi huomata.Ei siitä anturin peppuun kiinnittämisestä kuitenkaan mitään vahinkoa ole, riippuu laitteesta sitten, miten rekisteröi äänet.

klö

Vierailija

Lainaus:

Olen kahden pienen lapsen äiti ja haluaisin lähteä opiskelamaan kätilöksi. Miten olet onnistunut yhteensovittamaan kätilön kolmivuorotyön ja perheen? Onko lapset ympärivuorokautisessa pk:ssa jne? Mitkä mahdollisuuden olisi valmistumisen jälkeen tehdä päivätyötä kätilönä? Mikä sai sinut ryhtymään kätilöksi?

Meidän perheellemme kolmivuorotyö on sopinut oikein hyvin. Mies on säännöllisessä päivtyössä ja hoitanut lapset illat ja yöt ja viikonloput töissä ollessani. Hoitopäiviä ei ole paljon tullut ja näin vanhemmat ehtivät olla enemmän lasten kanssa kuin jos molemmat olisivat päivätöissä. Poliklinikoilla voi tehdä päivätyötä, mutta ei sitä riitä kaikille.

Kätilöksi minut sai ryhtymään kiinnostus asiaan varsinkin ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen enkä ole koskaan katunut.

klö

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat