Onko muita ylikilttejä joihin sopii seuraava määritelmä?

Vierailija

Vääränlaisen kiltteyden tunnusmerkkejä on useita, mutta yhteistä kaikelle on se, että ihminen on kiltti itsensä kustannuksella tehden asioita muiden hyväksi ja omista tarpeistaan välittämättä. Ylikiltti tarkkailee ja toteuttaa toisten tahtoa, miellyttää ja varoo, ettei ole toiminnallaan ja puheillaan vaivaksi muille.

Oman tahdon lisäksi hänen on vaikea ilmaista tunteitaan, sillä ne ovat tavalla tai toisella hänelle kiellettyjä. Vihan tai pettymyksen tunteet niellään, muttei iloakaan voi kohtuuttomasti ilmaista. Ihminen pyrkii elämään "peruslukemilla", Anna-Liisa Valtavaara toteaa.

Vääränlaisesta kiltteydestä kärsivälle tuottaa ongelmia ilmaista myös ajatuksiaan, sillä hän on oppinut niiden olevan arvottomia. Siksi hän mieluusti myötäilee toisten mielipiteitä.

Minä tunnistan itseni tästä täysin. Varon koko ajan olemasta muille vaivaksi ja koen velvollisuudekseni auttaa ja kuunnella muita yli omien voimavarojeni. En osaa kertosa murheistani vaan olen kuuntelijan roolisa. En arvosta itseäni enkä omia tarpeitani vaan koen olevani elämässä ajelehtija jonka tehtävä on myötäillä ja tukea toisia. Joustan työpaikalla, lässytän ja mielistelen, en uskalla käyttää pitkää puheenvuoroa ettei minuun väsyttäisi jne. Tarkkailen miten muut suhtautuvat minuun ja anelen ystävällisyyttä ja hyväksynnän osoituksia.

Olin lapsena hylkiö ja minua pidettiin kummallisena. Kukaan ei kysynyt mielipiteitäni eikä ottanut syliin. Minulla ei ollut kavereita eika heitä olisi voinut kotiini tuodakaan koska äiti ja isä riitelivät jatkuvasti ja isä dokasi. En päässyt kavereillekaan koska äiti tarvitsi apuani kotitöissä ja viisi vuotta nuoremman pikkuveljen hoidin lähes täysin siitä saakka kun täytyin kymmenen.

Kommentit (5)

Vierailija

Nyt opettelen hitaasti siitä pois. Mulla oli sellainen ns. false self -persoonallisuus. Ihan KAIKKI mitä tein tein miellyttääkseni muita. Yritin rakentaa mielessäni epätoivon vimmalla muiden (kuvittelemiini) odotuksiin perustuvaa kunnon ihmisen prototyyppia ja ajaa itseäni väkipakolla siihen sisään. Kaikki mitä tein piti arvottaa prototyypistä käsin. Jos nyt tiskaan onko se hyvä, tekisikö kunnon ihminen niin? Ekan kerran kun uskaltauduin prototyypin sisältä ulos ja tein yhden kotityön ilman sen "turvaa", tilanne tuntui niin uhkaavalta että sain vatsani kipeäksi. Minä aikuinen ihminen! Siitä se sitten alkoi. Nyt tulee enää harvoin edes tarvetta ottaa provotyyppi käyttöön. Vaikea selittää, tuo prototyyppi on huono ja hassu käsite. En tiedä tajuaako kukaan edes vastaavantapaista kokenut mitä yritän selittää.

Vierailija

Persoonallisuus heittelee ääripäistä toiseen mutta joka päivä yritän löytää kultaisen keskitien...pikkuhiljaa sinnepäin menossa.

Vierailija

tiedän mitä haluat sanoa. just tuo tyyppi eli rooliminä, jonks vangiksi olen minäkin jäänyt. ja ongelmana on se etten tiedä mikä on todellinen identiteettini, koska en tiedä mitä haluan ja millainen olen. tiedän ja tai ainakin yritän tietää mitä muut minusta haluavat ja millainen minun pitäisi olla muitten mielestä.

ap

Vierailija

Lainaus:

tiedän mitä haluat sanoa. just tuo tyyppi eli rooliminä, jonks vangiksi olen minäkin jäänyt. ja ongelmana on se etten tiedä mikä on todellinen identiteettini, koska en tiedä mitä haluan ja millainen olen. tiedän ja tai ainakin yritän tietää mitä muut minusta haluavat ja millainen minun pitäisi olla muitten mielestä.

ap

Sulla on kuitenkin hyvin pullat uunissa kun tiedostat asian! Itse en olisi voinut käyttää sanaa "rooliminä" koska en ollut edes tietoinen siitä että koko persoonallisuuteni oli kulissia. Luulin ihan oikeasti että se kulissi olin minä! Vapautuminen tuosta kaikesta on vaatinut sen että olen joutunut menemään todella tuskallisia tunteita päin. En usko että on lopulta mitään muuta keinoa. Ja vaikka sattuu, se on samalla uskomattoman mielenkiintoista. Aina kun jokin asia sattuu, tietää että kun pureutuu sen ytimeen, saa selville minkälainen itse oikeasti on!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat