Töihin, kun lapsi 1v. Kokemuksia?

Vierailija

Onko palstalla ketään, joka on lähtenyt töihin ja jättänyt 1v lapsen hoitoon? Kuulisin mielelläni kokemuksianne. Itselläni on kohta tämä tilanne edessä. Nuorimmainen täytti vasta äsken 1v ja hiukan hirvittää miten äiti ja lapsi sopeutuvat. Eli kaikenlaisia kokemuksia kuulisin mielelläni, että tietäisin mihin varautua!

Kommentit (11)

Vierailija

Pääsivät onneksi samaan ryhmään, eli pienten puolelle päiväkotiin, vaikka esikoinen olikin jo vähän "yli-ikäinen". Ja hienosti meni nimenomaan pienellä, häntä itketti vain harvoin aamuisin, isommalla oli selvästi vaikeampaa, koska oli jo tottunut olemaan kolme vuotta kotona ja tiesi, mitä menetti.

Yksivuotiaalle kaikki kävi mutkattomasti, tykkäsi kaikista tarjottavista ruuista, puuroista jne., kolmevuotiaalle kaikki tällainen + kaverisuhteiden muodostaminen oli vaikeampaa. Eka vuosi olivat hoidossa 7 tuntia päivässä, pienempi otti sitten kotimatkalla rattaissa klo 16 toiset päiväunet eli oli selvästi väsynyt iltapäivällä kyllä.

Mutta meidän kokemuksen mukaan elämänmuutos oli siis raskaampi hoitoon tottumattomalle kolmevuotiaalle kuin yksivuotiaalle, eli useimmiten töissä mietitytti esikoisen pärjääminen, pienempi meni kuin kala vedessä.

Vierailija

Minä en tottunut vuoden aikana siihen että lapsi on hoidossa pph:lla, vaikka hoitopaikka oli ok. Lapselle asia tuntui olevan ok :). Vuoden päästä jäinkin taas kotiin toisen lapsen synnyttyä.

Vierailija

Esikoisella tosin isä jäi hoitamaan vielä muutamaksi kuukaudeksi ennen pph:lle menoa. Nuoremman kohdalla isovanhemmat hoitivat lapsia meillä kotona muutaman kuukauden ennen kuin lapset aloittivat tarhan.

Vierailija

meilläkin joustavat työajat, eli lapsi oli vain noin 6h hoidossa/päivä. Suosittelen tätä.

Aluksi olin töissä 4 päivää/vko ja joskus isovanhemmat hoitivat lasta

en kuitenkaa suosittele tuota lyhenenttyä viikkoa (tarhassa vain 3-4 päivää viikossa), sillä pitkän viikonlopun aikana lapsi "unohti" tarhan. viihtyi kyllä hyvin, mutta tottui tarhan rytmiin paremmin kun alkoi olal 5 päivää viikossa, tällöinkin noin 6h päiväss.

ja lapsi on siis maailman iloisin ja sosiaalisin ja luottaa aikuisiin

Vierailija

eli 11 kk oli esikoiseni kun lähdin töihin. Tiesin sen jo odotusaikana että minulla ei ole taloudellisia mahdollisuuksia jäädä hoitovapaalle joten tietyllä tavalla helppo kun itse tiesin että vaihtoehtoja ei ole..mutta asiaan. Yllättävän helposti lapsi sopeutui. Muutamana ekana päivänä oli itkeskellyt, sitten ei hätää. Jäi aamuisin ihan hyvin, ei koskaan roikkunut minussa kiinni. Jätin hänet aamulla nopeasti hototädin syliin, en jäänyt siihen voivottelemaan.. meillä siis perhepäivähoitaja. Kovemmalle se varmasti otti meille vanhemmille! Illat minusta oli ihan normaaleja, ei siis kitissyt ikääväänsä illalla sen kummemmin. Tietenkin mahdollisimman paljon oltiin iltaisin lapsen lähellä ja syliteltiin. Hoidossa oppi nukkumaan kunnon päikkärit, jopa 3 tuntia kun koko vauva-ajan oli aika huono nukkuja eli jotain hyvääkin :)

Mene vain hyvillä mielin töihin kun saat kunnollisen hoitopaikan lapsellesi. Meistä kaikki kun ei voi olla kotiäitejä jos/ vaikka haluttaisiinkin. Tsemppiä!!

Vierailija

meillä tosin molemmilla joustavat työajat niin että voitiin sumplia niin, että teki aluksi vain 6-tuntista päivää

oikein hyvin sujui. Lapsi on hyvin energinen ja sosiaalinen tapaus.

Vierailija

Oli siinä vaiheessa oppinut kävelemään, joten ei jäänyt jalkoihin. Ensimmäisen vuoden oli päiväkodin nuorin ja sai erityishuomiota. Mitään ongelmia en muista olleen, lapsi on nauttinut hoidosta, eikä ole kotonakaan protestoinut mielestäni pahemmin. Nyt alkaa olla 3 v ja meni syksyllä kaikista nuorimpana isojen ryhmään.

Tuntuu, että jos nyt veisin ensimmäistä kertaa hoitoon (siis näin 3-vuotiaana), olisi varmasti paljon vaikeampaa sopeuttaa toisten joukkoon.

Vierailija

kun menin aikoinani hoitton ja ihan tervejärkinen DI minusta tuli :)

Mä menen töihin, kun kuopus on 1v 2kk ja ei tullut mieleenikään stressata sitä. Vamhemmat lapset tykkää päilystä ja meillä sisarusryhmät, joten hyvin se menee.

Vierailija

Neuvolan th lohdutteli, että hoitoon vieminen voi sujua jopa helpommin nyt kun lapsi ei ole vielä missään pahimmassa eroahdistusiässä. Mukava tosiaan kuulla, että kenelläkään ei ole mitään kauhukokemuksia. Itse kyllä odotan innolla töihin paluuta, kun olen ollut jo vuosikausia yhtäjaksoisesti kotona.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat