Onko ura- tai perhekeskeisyys opittu omalta äidiltä?

Vierailija

Miten sinulla?

Kommentit (14)

Vierailija

Sen äiti opetti että ikinä ei saa olla kenestäkään ihmisestä riippuvainen, vaan omillaan on tultava toimeen. Tiedä sitten onko tuo ura -vai perhekeskeisyyttä vai molempia sopivasti koulutus mukaan lukien. Mun äiti siis on itse aikoinaan ollut pa yksinhuoltaja eikä se kuulemma mukavaa ole ollut.

Vierailija

Äitini on aina ollut pelkästään kotona. Luulen että isä on halunnut niin melkein enemmän kuin äiti! Äidilleni olisi tehnyt hyvää käydä kodin ulkopuolella...

Siksi haluan kyllä itse tienata rahaa myös. En halua olla riippuvainen miehestäni. Lapset olen tosin hoitanut pitkään kotonakin, mutta on mieskin ollut paljon heidän kanssaan! Uskon tasapuolisuuteen.

Vierailija

Äitini eli ns. nyrkin ja hellan välissä koko nuoruuteni. Isäni käytti suorastaan hyväkseen kiristämällä taloudellisella puolella. Isä oli siis perheen elättäjä kun äiti piti kotia pystyssä.

Päätin kouluttautua niin, etten jää yhtä heikkoon asemaan kuin äiti. Äidin elämä oli aivan kammottavaa ja siinä samalla meidän lastenkin. Hankin itselleni hyvän ammatin ja nyt olen äitiyslomalla. Tasan vuoden aion olla kotona ja sitten takaisin töihin. En todellakaan aio jäädä miehen elätettäväksi. Toisaalta, oma mieheni ei ole sellainen sadisti kuin oma isäni oli, mutta silti se kodin "esimerkki" on turhan hyvin mielessä.

Kotoa olen saanut mallin, että äidille ja lapsille parasta olisi, kun molemmat vanhemmat kävisivät töissä. Jos äitinikin olisi käynyt minun lapsuudessa töissä, meillä olisi ollut paljon sopuisampaa kotona.

Vierailija

Äiti oli kotiäiti aina mun kouluikääni asti ja senkin jälkeen teki töitä kotona. Äiti on opettanut mulle sen, että perhe ja läheiset ovat aina elämässä etusijalla. Työ on mulle vain tapa rahoittaa muuta elämää. Nyt olen ollut jo useita vuosia kotiäitinä.

Henkisellä puolella ollaan kuitenkin aika erilaisia ihmisiä, äiti on vahvasti tunneihminen, minä järki-ihminen. Äitiä ei ole uuden oppiminen ikinä kiinnostanut, minä olen opiskellut aina kaikenlaista. Mutta olemme molemmat selvästi perhekeskeisiä ihmisiä.

Vierailija

äiti hoiti kotona niin pitkään kuin taloudellisesti voi, sen jälkeen meni takaisin töihin ja teki hienon uran. Itse yritän samaa, tosin sen uran kanssa voi käydä niin ja näin... :)

Vierailija

Oma äiti on kotimuori. Kaikki on aina siistiä ja ihanaa, ei ole koskaan töissä viihtynyt. Nytkin eläkkeeseen 6 vuotta ja haaveilee edes osittaisesta eläkkeestä.

Ittelläni on kolme pientä lasta ja ongelmana ei ole ollut töihin paluu vaikka pennut vielä pieniä.

Koti saa olla hyrskynmyrskyn, jään välillä leikkimään lapsien kanssa ja unohdan sen äitini asenteen että miestä varten tarttee kaikki olla valmiina. Vähintään AINA kahvi olla keitettynä kun mies palaa uuvuttaneen työpäivän jälkeen kotiin. :D

Kodin pitää olla siisti kun mies palaa kotiin. No ei minusta pidä olla noin.

Luulen että jos mieheni lomautetaan niin meillä saatetaan vaihtaa osia ja mies jää kotiin hoitamaan lapsia ja minä menen takasin töihin.

Muuten meillä ei valita koti-isyyttä, puhtaasti rahan vuoksi: miehellä on kovempi palkka.

Ittelläni on ikää pian 30 vuotta ja kesti aika kauan ennenkö sallin ittelleni vapauden elää kuten haluan, enkä tee kuten äitini.

Silti joku siinä on että tarttee siivota kun äiti tulee kylään. Tuskin pääsen kokonaan eroon tästä ajattelusta!

Äidille en ole kertonut miten ahdistavalta joskus tuntuu.

Mutta kyllä mulle on naisena tärkeää että osaa ajaa autolla ja ansaita omaa rahaa. Asiat jotka ei ole ollut äidilleni järin tärkeitä.

Äidistä mies tuo rahaa ja kodin pitää olla miehelle valmiina.

* Vanhempani on muuten eronneet. Isä otti uuden naisen ja äiti olisi ollut valmis jäämään huonoon suhteeseen.

Vierailija

Äitini oli maalaistalon emäntä, joka raatoi vuorokauden ympäri tilan töissä, mutta sai ensimmäisen kerran omaa rahaa vasta vanhuuseläkkeen ensi kertaa kilahtaessa tilille. Itselleni on taloudellinen itsenäisyys ollut aina niin tärkeää, että siinä sivussa olen tullut elättäneeksi paria miestäkin. Tai toisaalta, eihän siinä paljon eroa ole: äitini tulot menivät kokonaan miehelle, minun vain osittain.

Vierailija

Itse olen asettanut tässä vaiheessaa elämääni kuitenkin lapsen etusijalle. En tiedä, miten ura voidaan yhdistää perheeseen niin, ettei lapsi kärsi. Itse olen elänyt lapsuuden, johon tietynlainen perusturvattomuus loi varjon. Jos äiti ei ollut töissä, oli aina työasiat mielessä.

Menin itse hoitoon puolivuotiaana ja sydän särkyy jo ajatuksesta, että oman kanssa pitäisi tehdä niin. Äitini oli pakkokin tehdä uraa, koska oli kolmen lapsen yksinhuoltaja ja asuntovelkainen lama-aikaan. Rahaahan siihen yhtälöön tarvittiin.

Minulle on myös tärkeää, että perhe on yhteisyritys. en ikinä ottaisi miestä, joka ei arvosta lastenhoitoa ja ymmärtäisi, että samassa taloudessa rahat ovat yhteisiä.

Vierailija

Mielestäni äitini ei ollut kumpaakaan. Hän oli koulua käymätön sohvaperuna ja me lapset elimme kuin ellun kanat epäsiisteinä, villeinä, hoitamattomina vapaan kasvatuksen periaattein. En kutsuisi tuota perhekeskeisyydeksi.

Itse olen molempia. Sitä ennen kun metsästin vielä tuota miestä, niin oli sattumalta aikaa tehdä uraa.

Vierailija

äiti oli uraäiti. aina pois kotoa kun oli monessa työssä ja kun sai uran todella käyntiin ´niin aina siellä työpaikallaan. isä kävi myös töissä mutta oli enemmän kotona.

minä taasen olen enemmän kotiäiti. hoidin lapseni kouluikään asti asti kotona ja nyt vasta olen työssä kun omat on hoidettu.

meillä ainakaan ei siis äidistä otettu mallia. ( sama koskee kaikkia meitä siskoksia)

Vierailija

Oma äiti oli töissä, mutta ei varsinaista uraa. Tuli kotiin 18-19 aikoihin. Itse olen lyhentänyt oman työpäiväni 6 tuntiin, kun muistan miten ikävöin ja odotin aina äitiä.

Vierailija

Lapsuuskodissani äiti oli perheen pääasiallinen elättäjä, isä sai pienempää palkkaa ja pystyi järjestemään työnsä niin, että esim. veljeni hoidettiin kokonaan kotona.

Itse pidän itsestäänselvyytenä sitä, että mies osallistuu kodin- ja lastenhoitoon eikä ole väliä kumpi vanhemmista tuo ns. leivän kotiin - menin töihin esikoisen ollessa 7kk ja mies jäi kotiin häntä hoitamaan.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat