Raskaanaolijat muistakaa:

Vierailija

Kannattaa syödä koko raskauden ajan:



- foolihappoa

- kalkkia

- magnesiumia



Suomalaisessa neuvolassa ei useinkaan puhuta, miten tärkeitä nuo kaikki ovat äidille erityisesti synnytyksen JÄLKEEN. Palautuminen (kohdun laskeutuminen oikeaan paikkaan ym) tapahtuvat paljon nopeammin ja paremmin.



Vauvahan ottaa kuitenkin kaiken tarvitsemansa, joten noista tärkeistä aineista äidille ei jää välttämättä mitään pelkästä ruoasta.



Tämä vinkki siitä syystä, että eilen juttelin erään apteekkarin kanssa, joka kertoi kokemuksistaan Ranskassa ja Portugalissa, jossa näihin asioihin kiinnitetään enemmän huomiota :)

Kommentit (4)

Vierailija

Tyypillinen ruokavalio on erilainen Suomessa kuin Ranskassa ja Portugalissa. Jos syö "tyypillisen" suomalaisesti ei yleensä ole tarvetta foolihappolisälle. Siksi sitä ei täällä automaattisesti suositella. Esimerkiksi täysjyväviljojen syönti on täällä yleisempää, joka on melko hyvä folaatin lähde.

Vierailija

Täällä syödään kovasti vihreitä kasviksia (papuja, salaattia) lihan lisukkeena ruoalla perunan sijaan päivittäin, tosin täysjyväleipä ei juurikaan syödä. Eli periaatteessa ranskassakin normiruokavaliosta tulee tarvittava folaatin mâârä täyteen. Mutta tarve kaksinkertaistuu odottajalla ja siksi suositellaan lisää otettavaksi. Suomessakin sitä suositellaan, mutta vasta sitten kun vahinko on jo tapahtunut, eli aiemmassa raskaudessa todettu joku NTD:n muoto.

Meilläkin kävi näin, geeneissä eikä kromosomeissa ollut mitään josta ntd olisi voinut johtua, foolihappolisä ruokavaliossa olisi auttanut..



Eli suosittelen todella otettavaksi, parempi katsoa kuin katua kun sitä ei missään tapauksessa voi liikaa saada, vesiliukoinen vitamiini kun.

Vierailija

Suomessa ei raskaana tai imettäessä muuten kuin talvella tartte kuin D- vitamiini lisää jos veri kunnossa ja syö hyvin ja monipuolisesti.



Raskauden aikanen lisä syöminen on pari voileipää enemmän kuin ei raskaana ollessaan.



Palautuminen on taas aika pitkälti henk. kohtasta. Uudelleen synnyttäjä palautuu nopeammin..



Minulle on ihan se ja sama mitä joku yksi apteekkari sanoo: hänen tehtävä on myydä. Ei hän TIEDÄ mitään odottavan äidin elintavoista. Mikään pilleri yksin ei riitä takaamaan ravintoa. Ravinto on parempi lähde vitamiineihin ja hivenaineisiin jne kuin yksikään keinotekonen valmiste.

Vierailija

Jep, meillä täällä ranskassa odottajille ja raskautta suunnitteleville annetaan foolihappoa 0.4mg/päivä. Se ehkäisee tehokkaasti sikiön epämuodostumia (erityisesti niitä, jotka tapahtuvat ekan 2 raskausviikon aikana solujen jakautuessa, kun äiti ei ole vielä edes raskaudesta tietoinen). Se kannattaa aloittaa n. 3kk ennen raskautumista ja 3kk raskautumisen jälkeen, jos raskaus on suunniteltu. Ehkäisee siis neuraaliputken sulkeutumishäiriöitä (Ntd vaatii usein raskaudenkeskeytyksen aika myöhäisessäkin vaiheessa, siis näkyy usein vasta rakenneultrassa ne sikiöpoikkeavuudet).



Eli ottakaa raskauttasuunnittelevat ihmeessä foolihappoa, sitä kun ei voi saada liikaakaan kun on vesiliukoinen vitamiini ja ylimäâräinen poistuu virtsan mukana elimistöstä. Saa myös luonnollisesti kuumentamattomasta viljasta (harvoimpa leipää tosin ei ole paistettu) ja vihreistä, kypsentämättömistä vihanneksista, mutta niitä tulisi syödä joka päivä hirmuisesti että raskaana olevan tarve 0.4mg/vrk (ei-raskaanaolevan tarve 0.2mg/vrk) varmasti täyttyy.



Magnesium auttaa myös raskaana "levottomiin jalkoihin", supistuksiin ym häikkâän :)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat