Ketä yleensä pyydetään ristiäisiin/nimiäisiin, "tavan" mukaan??

Vierailija

Muistelen joskus kuulleeni jonkun perussäännön, että pyydetään kummit ja lähimmät perheenjäsenet.

Viimeksi pyysimme pari tuttavaperhettä sekä vanhemmat ja omat sisarukset (tosin kaikki ei tulleet).

meillä siis kyseessä nimiäiset eli varsinaisia kummeja ei ole, eikä kyllä muutakaan varsiinaista "ohjelmaa" / seremoniaa.

Nyt mietin, että voisi olla kiva pyytää myös joitain minun ja miehen setiä/tätejä, ja ehkä joitain serkkuja, joita ei ole nähty piiiiiitkästä aikaa.

Mutta oisko se liian teennäistä, ovatko liian kaukaisia sukulaisia? viitsiikö vaivata pitkienkin matkojen päästä ihmisiä, etenkin kun ei ole edes "oikeat" ristiäiset.

Vai järjestäiskö yhtään mitään... toisaalta ois se kiva tätäkin tulokasta juhlia, on lisäksi perheen eka tyttö.

En vaan halua, että kellekään tulee fiilis että on "pakko" tulla paikalle kun kutsuttu tai että me jotain lahjoja kalastellaan tai mitään. Toisaalta tiedän että jotkut sukulaiset varmasti ilahtuiskin kutsusta (mutta sitten on pakko kutsua myös vastaavasti muitakin "samantason" sukulaisia, joitten mielipiteistä en ihan tiedä).

Kommentit (10)

Vierailija

ois ehkä vähän hassu tilanne, jos kutsuisin setäni ja tätini ISÄNI puolelta (jotka eniten lähinnä haluaisin kutsua ja nähdä pitkästä aikaa), mutta en sitten ÄITINI puolelta tätiä ja enoa - varmaan äitini loukkaantuisi.

Ja sitten voisi olla aika outoa, jos olisi kutsuttu vain mun sukulaisia, ei ollenkaan miehen.

Mutta miehellä taas ei hirveesti oo sellaisia sukulaisia - hänen äidin puolen sukulaisia ei ollla juurikaan tavattu.

Ja miehen oIkean isän puolelta ei juuri kontakteja (miehen isä kuollut, ja miehen äiti erosi hänestä jo kun mieheni oli 1-2v.)

Miehen isäPUOLEN yhteen veljeen pidetty jotain yhteyttä, hänet olisi kiva kutsua.

Ja ehkä muitakin miehen isäPUOLEN sukulaisia... mutta näähän ei ole edes verisukulaisia, eikä meillä ole vissiin heidän osoitteitakaan... joten ois ehkä outoa kutsua heitä tällaiseen perhejuhlaan.

On tää vaikeeta... pitäsköhän sitten jättää vaan suku kutsumatta, isovanhemmat ja sisarukset vaan.

ap

Vierailija

että kutsutaan:

isovanhemmat

mahdolliset isoisovanhemmat

kummit

omat kummit

omat sisarukset perheineen

sitten jos tila riittää vanhempien omat sedät ja tädit + serkut

tämä tapa ollut nimiäisissä ja kastejuhlissa.

Vierailija

että kutsuisit sukulaisia, joiden kanssa et ole tekemisissä tai edes juuri tavannut, perhejuhlaan. Ehkä myös äitisi ymmärtää syysi tai jos ei ymmärrä, niin osaa edes käyttäytyä ja olla loukkaantumatta.

Vierailija

Minä kuulun siihen koulukuntaan, joka kutsuu juhlilleen ne, joiden kanssa on ja haluaa olla tekemisissä. Esim. mulla on 35 serkkua, joista 10 ovat minulle läheisiä ja ollaan viikoittain yhteyksissä. En tuntisi pienintäkään painetta kutsua näitä loppuja 25 elämäni juhliin. Ja sama setien ja tätien kanssa. Isän puolelta heitä on 11 kpl, joista 3 ovat olleet osa elämääni ja myös vain he ovat olleet jakamassa elämäni juhlahetkiä.

Lainaus:

(mutta sitten on pakko kutsua myös vastaavasti muitakin "samantason" sukulaisia, joitten mielipiteistä en ihan tiedä).

Vierailija

ristiäisiin... Mutta mitkään ystäväperheet ei minusta sinne kuulu paitsi kummien roolissa.

PAitsi jos joku tosi läheinen ystävä tms. joka on läsnä aina kun teillä tapahtuu niin sitten tietysti....

Vierailija

nyyttäriperiaatteella ihan yhteisen tapaamisen vuoksi.

Ja niitä setiä ja tätejä menette niiden luokse kyläilemään. Eivät välttämättä jaksa itse lähteä kyläileen vanhemmiten.

"Tavan" mukaan en tiedä, ketä kutsuttaisiin.

Vierailija

minsuta ristiäiset on nimenomaan oiva tilaisuu kutsua paikalle semmoisetkin sukulaiset joiden kanssa ei ole tekemisisssä muuten kuin harvoin tai vain perhejuhlissa...

Vois pihakekkereissä loppua jutut lyhyeen kun pitäis "väkisin" "pitää hauskaa" puolituttujen sukulaisten kanssa...

Ristiäiset, häät ripit, ylioppilaat on paljon parempi tilaisuus kutsua niitä tuntemattomia sukulaisisia mukaan ja nähdä ne siis edes joskus, kuin se ettei nää niitä koskaan... ihan vaan siksi ettei tunne niitä kunnolla...

Vierailija

Eli nyt ois niinkun ainoa "syy" kutsua niitä sukulaisia. Ei niistä siis KUKAAN (edes ne jotka eniten haluaisin nähdä), ole semmoisia, joihin muuten pidetään yhteyttä.

Käymään toki vois mennä, mutta tuntuu vähän nololta soittaa ja sanoa "me tultais käymään".

Vaikea myöskään luokitella ketään, että noihin pidetään muutenkin yhteyttä ja voidaa kutsua, ja noihin ei... (niinkun joku kirjoitti).

Ja tuttavaperheitä on 2-3, jotka on semmoisia joita varmaan pyydettäis kummeiksi jos siis kummit nimettäisiin. Joten siksi ehkä luontevaa kutsua heidät, jos haluavat tulla?

Jos pyydettäis vaan isovanhemmat ja omat sisaruksemme, niin ei ois paljoo kutsuttavia: miehen ja mun siskot nuoria, ei poikaystävääkään; veli naimisissa mutta ei lapsia (ja tuskin tulevat edes).

Miehen isä ja isäpuoli on kuolleet.

Ja mun isä ja äiti eronneet, en tiedä tuleeko minunkaan isä.

Ja ei meillä serkuissammekaan sinällään ole sellaisia joita pyydettäisiin mihinkään juhliin (ei oo kaikkien osoitteita eikä pidetä yhteyttä); pari niistä "pitäisi" pyytää kun ovat aina vanhempiensa mukana jossain sukujuhlissa.

kylläpäs meillä onkin muuten vähän sukua ja tuttavia!!

ap

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat