Miten teidän lapset ovat sopeutuneet päiväkotiin, jos hoitopäiviä on 8-11 päivää kuussa?

Vierailija

Meidän lapset aloittavat loppiaisen jälkeen tavis päiväkodissa (haettiin paikkaa vuoropäiväkodista, mutta sinne on pitkä jono eli jouduttiin "tyytymään" tavis päikkäriin).

Itse olen kätilö ja mies on palomies eli molemmilla on vapaita paljon ja lapset tulevat olemaan hoidossa 8 päivää kuussa. Olemme sumplineet nuo päivät, jolloin itse menen yövuoroon ja mies on töissä, niin että mummi tai taata tulee lastenvahdiksi ja iltavuoro päivinä naapurin teini hakee lapset hoidosta ja on heidän kanssaan, kunnes tulen kotiin.

Lapset ovat 1v5kk, 3v9kk ja ensi kuussa 6v.

Miten teidän lapset ovat sopeutuneet päiväkotiin?

Kommentit (14)

Vierailija

Meillä reilu 3 v hoidossa 6 pv/kk eikä mitään ongelmia ole ollut. 4 kk nyt ollut hoidossa ja aina menee mielellään ja reippaasti. Leikkikavereita löytyy aina.

Vierailija

Menevät hoitoon kuin hauskaan kerhoon, aina mielellään. Hoitopäiviä niin vähän että hoitoväsymystä ei tule. Ihan hyvin sopeutuvat muihin lapsiin vaikka eivät joka päivä olekaan paikalla. Lapset nyt 6 v ja 4 v, olleet hoidossa pari vuotta.

Itsellänikin on palomies miehenä joten hän kotona lasten kanssa vapaapäivinään. Itse olen päivätöissä, lapset hoidossa miehen työvuorona sekä seuraavana lepopäivänä.

Vierailija

Tosi hyvin ovat sopeutuneet. Tykkäävät olla kotona, mutta tykkäävät myös mennä päiväkotiin. Meillä ei ole ollut ongelmia lapsilla, vanhemmilla eikä pk:n henkilökunnallakaan.

Vierailija

samaa asiaa olen minäkin pohtinut, vielä ei lapsi hoidossa ole

mutta kun aloittaa niin laskeskelin että max 10 päivää olisi kuukaudessa, ja osa päivistä olisi vielä lyhyitä, eli kun iltavuoroon meno niin veisin vasta puolen päivän aikaan

haluan vapaapäivinäni kolla lapseni kansssa, joten en millään vie kyllä silloin hoitoon

toivon että sopeutuisi ja saisi kavereita kuitenkin

Vierailija

Kun teimme molemmat vuorotyötä; tyttö oli vuoropäiväkodissa ja olimme tyytyväisiä. Siellä kaikki muutkin lapset on epäsäännöllisesti ja homma pelasi ilman ongelmia.

Kun vaihdoin itse päivätyöhön jouduimme vaihtamaan pakolla päiväkotia. Ja ai että on vaikeeta olla osapäiväisenä kokopäiväryhmässä.

Meillä lapsi siis tarvitsee joka toinen viikko hoitoa klo ajalla 8.30-14.30 ja joka toinen viikko 13.30-15.30. Nämä iltapäivä viikot olivat painajaista.

Hoitajien napina alkoi jo ensimmäisellä viikolla, lasta ei saa tuoda hoitoon iltapäivällä vaan ryhmään pitää tulla aamulla ennen yhdeksää. Puoli vuotta jaksoimme taistella hoitajia vastaan. Iltapäivä viikoilla hoitajien napina oli päivittäistä, välillä olin päiväkodinjohtajan puhuttelussa sotkemme koko päiväkodin rytmin jos lapsi tulee hoitoon vasta iltapäivällä.

Sitä oli vain vaikea hyväksyä, kun vuoropäiväkodissa kaikki sujui niin kivuttomasti,lapsi oli aina tervetullut vanhempien työvuorojen mukaan.

Nyt lapsi on hoidossa aamusta alkaen, vaikka isä on aamuisin kotona joka toisella viikolla. Tyhmää, mutta niin se koneisto vaan toimii.

Vierailija

vuoropäiväkotiin, lopetti siskon syntyessä ollessaan 2v4kk. Tuon ajan meni mainiosti, kaikki muutkin olivat miten sattuu hoidossa niin vähän eri.

Mä nyt kyllä vähän ihmettelen miten te ette saa paikkaa. Täytyyhän teidän saada tuollaisilla työajoilla mitä kätilöllä ja palomiehelläkin on! Eikös se nyt ole ihan lakisääteinen oikeus saada vuorohoitoa jos sitä tarvii? Mites jos ei olisi isovanhempia/ketään muutakaan auttamassa. yksinäänkö ne lapset olisi??

Vierailija

Toinen kätilö täällä. Vuorotyön vuoksi lapset ovat vain sen kymmenen päivää hoidossa, joskus vähemmän. Ihanaahan se on olla lasten kanssa kotona arkisinkin, mutta aikamoisia sopeutimisvaikeuksia on lapsilla ollut. Jos on pitkä tauko, etteivät ole olleet hoidossa, niin itkun kanssa menevät. Aina ovat "ulkona" leikeistä ja riennoista. Surullista mutta totta. Mutta jos samllae viikolle osuu useampi hoitopäivä niin on huomattavasti helpompaa ja lapset menevät mielellään hoitoon.

Vierailija

pitivät päiväkotia kerhona, eikä toisena kotina.

Kavereita oli ja nyt koulussa ovat hyviä kavereita samojen lastan kanssa, vaikka heitä ei sopeutetukaan kaveriporukkaan 5 päivää viikossa ja 10 tuntia päivässä.

Vierailija

ja ongelmaa tuntui olevan enemmän henkilökunnalla kuin lapsilla.

Lapset tykkäs olla kotona vanhempiensa kanssa.

Kummatkin teemme vuorotyötä.

Vierailija

Kannattaa viedä lapsi jo n.9.30-10 aikaan hoitoon vaikka itse menisitte vasta myöhempään iltavuoroon. Lapsi pääsee helpommin "mukaan" kuin jos viette suoraan syömään tai päiväunille (puolenpäivän aikaan).

T.Lastenhoitaja

Vierailija

jonkin verran on tullut ongelmia viikkorytmin kanssa, kun päiväkodissa toistuvat tietyt jutut aina viikonpäivän mukaan. Esim. kun meillä lapset ovat ma ja ke, he jäävät paisi torstain musiikkijumpasta ja perjantain metsäretkistä. Isompaa lasta asia on harmittanut, kun muut lapset ovat puhuneet mitä muina päivinä on tapahtunut.

Joskus myös joitain askarteluja tehdään useampi päivä tai vaikka kirjoja luetaan jatkokertomuksena, niin näihin lapset ei oikein pääse mukaan.

Vierailija

että lapselle on parempi olla mahdollisimman paljon pois kotoa jamahdollisimman paljon päiväkodissa. Sopeutuu paremmin yhteiskunnan systeemiin ja vanhemmilla on lapsiinsa vähemmän valtaa.

Vierailija

vähän on myös kaveriongelmaa ollut. "satunnaiskävijät" eivät niin helposti kelpaa kenenkään parhaaksi kaveriksi. 2-vuotiaalla asia ei vielä ongelma ole mutta 4-vuotias joutuu usein turvautumaan hoitajiin kun leikkikaveria ei tahdo löytyä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat