Onko joku kokeillut kaakelimaalia? Tuleeko hyvä?

Vierailija

.

Kommentit (5)

Vierailija

onkohan tässä vastaus meidän wc:n kaakeliongelmaan?!?

Meillä vessassa ihan ok-näköiset perusharmaat kaakelit, mutta alkuperäinen sisustaja on sitten tykännyt koristeeksi tuikata sinne tänne "ihania" kukkakuvioisiakaakeleita ( n. 8 kpl). Saiskohan ne maalattua vaikka tummanharmaiksi? Mistä tallaisia kaakelimaaleja saa? Paljonko maksaa? Kestävätkö siis myös kosteissa oloissa?

Vierailija

Kiva idea tuo kukkakaakelien tummanharmaaksi maalaaminen.

Pestessä pitää tietenkin muistaa, että ei saa hangata, eikä kannata käyttää mitään ytyjä kemikaaleja. Samaten en ehkä alkaisi maalaaman suihkunurkan koko kaakeliseinää (ellei ole suihkukaappia tietenkin), muuten sitä saa olla paikkamaalaamassa koko ajan.

Vierailija

Kaverini kämpässä oli aivan karmeat vaaleanpunaiset kaakelig vessassa. Maalasivat ne vaaleanharmaiksi kaakelimaalilla, ja lopputulos oli todella hyvä! Miehen sisko maalasi myös kaakelit (sellaiset pienet ruudut) lattiassa edellisessä asunnossaan, tuli oikein hyvännäköinen mutta ei kovin kestävä tulos, muistaakseni joskus parin-kolmen vuoden päästä alkoivat hilseillä lattiasta. Mutta seinissä pysyi sielläkin maali todella hyvin.

Luulen että pohjatyöt ovat tässä kaiken a ja o, siis kaakelit pitää todellakin pestä kunnolla että kaikki rasva ja muu töhnä lähtee pois. Maalikaupassa osaavat varmasti neuvoa oikean pesuaineen.

Vierailija

kunhan pohjakäsittely on tehty oikein. Itse maalasin vessan kaakelit ja maalikaupan ohjeet olivat nämä:

- kunnon pesu laatoille ekaksi (kivipesu tms. tehokas aine, saa alan liikkeistä)

- hionta eli karhennetussa pinnassa maali pysyy paremmin kuin täysin sileässä. Itse en onnistunut pintaa juurikaan karhentamaan; olisi vaatinut voimaa ja kai jonkun laitteenkin (koetin siis käsin hioa)

- ennen varsinaista maalausta pohjistusaine; minulle suositeltiin otepohjaa (purkissa taisi olla ihan tämä nimikin)

- päälle 2-3 maalikerrosta kyseiseen tilaan sopivalla maalilla

Nyt 1,5 vuoden päästä maalauksesta seinäpinnat ovat edelleen erinomaisen siistit. Mahdollisia ongelmakohtia ovat nämä:

- saumat; vaikeaa jättää maalaamatta, joten itse maalasin myös ne

- kestävyys kulutukselle alttiiksi joutuvilla pinnoilla; maali irtoaa laattoina helposti, jos pohjustus on huono

- tasainen jälki; koska laattaa on hyvin sileä, on tasaisen maalipinnan saaminen tarkkuutta vaativaa työtä

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat