Mitä teette arki-iltaisin lasten kanssa?

Vierailija

Onko tämä jotenkin liian tylsää tai pitäisikö tehdä enempi?

Eka tullaan kotiin ehkä halitellaan, ja riisutaan vaatteet, laitan pikkukakkosen päälle, jos on jo sen aika ja alan laittaa ruokaa. Lapset ehkä auttaa siinä.

Sitten syödään, ja sen jälkeen lepään ehkä hetken sohvalla, siivoan, laitan pyykit jossain siinä välissä. Sitten kello on jotain kuusi, tai vähän yli, mennään ulos jos sinne oli asiaa. Talvella ei jaksa viedä lapsia enää, jos ei käydä kaupassa yhdessä, mieluummin käyn tässä välissä yksin lenkillä ja samalla kaupassa.

Tai sitten asioilla auton kanssa jos on jotain muutakin. Toinen vanhemmista sillä välin leikkii lasten kanssa leluilla ehkäpä tai piirtelee, tai jotain.

Sitten onkin jo iltapesujen tai saunan aika. Sitten iltapalaa, ja iltasatuaika.

Ja tässä välissä pitää pestä hampaat, leikata kynnet, laittaa pyykkejä kaappiin ja hoitaa raha-asiat... ja siivota pitää syömisten jäljet taas.

Joskus käy vieraita leikkimässä tunnin pari, mutta ehkä kerran viikossa jaksetaan. Viikonloppuna yleensä sitten ja sitten jaksaa paritkin vieraa tai pidempiä vierailuja, puolin tai toisin.

Kesällä jaksaa paremmin käydä vielä yhdessä jossain puistossa kävelyllä, kun ei tarvi pukea lapsia ees taas. Tai yhdistää kauppareissua leikkipuistokävelyyn ja muiden lapsiperheiden tapaamiseen esim. siellä puistossa.

Pitäisikö jaksaa enempi? Nyt ei kelään ole aikaa, eikä intoa, ja kukaan ei näytä olevan ulkona koskaan. Jos kysynkin, he ovat jossain baletissa, jumpassa, lasten urheiluharjoituksissa, tai jossain semmoisessa, mihin meidän lapset ei suostu menemään. Yritän houkutella nytkin alkaviin jumppiin ja tenavaluistelukouluihin, mutta ei innostu edes ajatuksesta, ja pakottaakaan en viitsi, eivät ne sinne jäisi. Tai sit vaan vien enkä kysele, haluavatko vai ei?

Minusta sen harrastuksen pitäisi lähteä lapsesta itsestään.

Tuntuu vaan että ei oo sit aikaa itellekään harrastaa mitään, eikä missään tapaa toisia lapsiperheitä, kun ne ovat talvisin harrastuksissa, eivät ulkosalla...

Kommentit (3)

Vierailija

ja luulen, että suurinosa lapsiperheistä elää näin. Viikonloppuisin tavataan ystäväperheitä jne. Jos lapset ovat alle kouluikäisiä niin ei kai heidän pakko ole vielä harrastaa mitään. Minusta on hurjaa, että pieniäkin lapsia roudataan vielä tarhapäivien jälkeen harrastuksiin, vaikka itse he haluaisivat lepoa ja läheisyyttä.

Vierailija

telkkaa (lapsi katsoo aina lastenohjelmat), jutellaan, kinastellaan, minä siivoan ja jäkätän, mies leikkii lapsen kanssa tai tekee töitä tieoikoneella, käydään uimassa tai luistelemassa, minä katson telkkaa ja muut puuhaa omiaan, leivotaan tai minä roikun av-palstalla tai saunotaan.

Vierailija

Ilta-aika on varattu lapsille. Alle kouluikäisten lasten ei tarvitse eikä saakkaan harrastaa joka ilta tarhapäivän jälkeen. Lapset tarvitsevat kehitttyäkseen lepoa ja läheisyyttä, muu on aika lailla turhaa. Meillä lapsilla yksi iltaharrastus, muu aika touhutaan kotona ja itse käyn muutaman kerran viikossa lenkillä...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat