Jos liittyy kirkkoon vain siksi aikaa, että voi olla kummi kastetilaisuudessa, niin

Vierailija

joutuuko maksamaan jotain? Ei kai koko vuoden kirkollisveroa joudu maksamaan? Onko jollain kokemuksia...

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

raukeaako lastemme kummejen kummius sitten siihen?

Entä jos lapsen kahdesta kummista toinen eroaisi kirkosta, jäisikö jäljelle vain yksi kummi? Riittääkö se, vai pitääkö siinä tapauksessa hankkia toinen jostain tilalle..?

Vierailija

Joka vuosi maksaisin noin 450 euroa kirkollisveroa ja puolisoni saman.

Mitä sillä rahalla saan? Esikoisemme kävi rippikoulun, josta kirkko rahasti kuulemma ihan normitaksan.

Kirkon ovella ei onneksi kysytä kuulunko kirkkoon vai en. Minun ja Jumalani suhde on ennallaan. Ainoa on, etten maksa maalliselle kirkolle tuota 450 euroa vuosittain.

En ole Jumalaani hylännyt - eikä Hän minua!

Vierailija

ei minusta kannata mennä vielä naimisiin ollenkaan. Kyllä naimisissa olevan pitää osata tehdä itse omat päätöksensä oman puolison kanssa kahdestaan.

Lainaus:

Vapaa-ajattelijat suosittelevat, että kirkon palveluita käyttävät myös reilusti maksavat kirkollisveronsa. Poikkeus on ehkä tilanne, jossa sukulaisten painostuksesta joutuu vihityttämään itsensä kirkossa.

Vierailija

No periaatteessa tietysti voi, mutta jos kristilliseltä kannalta ajatellaan, kummin tehtävänä on lapsen uskonnollinen kasvattaminen tai oikeammin uskonnollisessa kasvatuksessa tukeminen. Että silloin pitäisi kirkkoon kuulumattomalla olla usko tallella jos näin haluaa ajatella.

Itse en kuulu kirkkoon, enkä usko jumalaan. Lapsillamme on kuitenkin "mukakummit", joiden rooli on olla ylimääräisinä erikoistärkeinä aikuisina lapsen elämän varrella.

Anteeksi nyt, mutta minusta tuollainen tapa elää (olla kirkon jäsen vain kirkkohäiden, kastamisen jne. vuoksi) on hirveää huoraamista. Kyllä ne juhlat voi järjestää ihan yhtä juhlavasti ilman kirkon rituaalejakin, meinaan jos ei oikeasti usko! Uskoville kirkon toimituksen ovat ilman muuta tärkeitä ja paikallaan.

Vierailija

Lainaus:

raukeaako lastemme kummejen kummius sitten siihen?

Entä jos lapsen kahdesta kummista toinen eroaisi kirkosta, jäisikö jäljelle vain yksi kummi? Riittääkö se, vai pitääkö siinä tapauksessa hankkia toinen jostain tilalle..?

Miksi pitäisi hankkia toinen kummi ? Mitä kummi oikein tekee ? Itse olen kummi ystäväni pojalle (erosin kirkosta muutama vuosi sitten). Olen läheisempi *kummi* lapselle kuin kirkkoon yhä kuuluva kummi.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

eiko kirkkoon kuulumatonta voi valita kummiksi?.

Ei ainakaan ev.lut. kirkon mukaan. Ehkä joku pappi katsoo sormien välistä tai ei viitsi edes tarkistaa kirkon jäsenyyttä, mutta periaatteessa kirkkoon kuulumaton ei käy viralliseksi kummiksi.

Vierailija

Mun mielestä jokkut on sitten sikoja!

Kummius on tarkotettu kristilliseen kasvatukseen. Millä ihmeellä tollanen ateisti sen tekee?

Mun mielestä tommoset kummit sais viedä rakettiin ja ampua kauas kiertoradalle. Ihan oikeasti. Jos SULLE on tärkeää että SINÄ saat olla kummi, mennä kirkossa naimisiin.. niin kyllä sulle tarttee kirkon merkitä jotain.

Miksi ei voi muutamaa euroa laittaa kirkolle; vaikka ajattelet että siitä hyötyy lapset ja nuoret!!!

Sinäkin olet varmaan käynyt riparin, monelle se on tärkeä askel elämässä. Niin, miksi sinä sitä maksaisit osaasi että kummilapsesi voisi osallistua siihen.

Mutta kun kaikki on vaan sitä pirun itsekästä omaa napaa: MINÄ, MINÄ ja MINÄ.

Älä ala kummiksi ja menkää naimisiin siviilissä jos ette kuulu kirkkoon. Että sapettaa tollanen pelleily muutamasta eurosta!

Vierailija

Itse en kuulu kirkkoon, lapsiamme ei ole kastettu, eikä heillä siis ole kummeja. Minua on pyydetty sukulaisten ja eritääin hyvien ystävien puolelta kummiksi heidän lapsilleen, mutta olen kohteliaasti kieltäytynyt, koskapa kyseessä on mielestäni täysin kristillinen rituaali. Kaikki kolme ovat ottaneet asian asiallisesti ja ymmärtäneet täysin. Muuten olen kanssasi samaa mieltä asiasta, vaikkakin huoraaminen tässä yhteydessä on täysin väärä sana.

Vierailija

kummiuden takia ja erosi myöhemmin uudestaan. Syynä tähän, että minulle tärkeä ihminen halusi minut lapsensa sylikummiksi eikä hyväksynyt siviilikummeja. Eli tein koko jutun ystäväni takia,sillä hänelle oli tällä tavalla tärkeää liittää minut kummiuden kautta osaksi perhettään. Tosin näin nyt vanhemmalla iällä jättäisin tuon tekemättä, mutta silloin nuorena en osanut sanoa ei.

Vierailija

Lainaus:

Mun mielestä jokkut on sitten sikoja!

Kummius on tarkotettu kristilliseen kasvatukseen. Millä ihmeellä tollanen ateisti sen tekee?

Mun mielestä tommoset kummit sais viedä rakettiin ja ampua kauas kiertoradalle. Ihan oikeasti. Jos SULLE on tärkeää että SINÄ saat olla kummi, mennä kirkossa naimisiin.. niin kyllä sulle tarttee kirkon merkitä jotain.

Miksi ei voi muutamaa euroa laittaa kirkolle; vaikka ajattelet että siitä hyötyy lapset ja nuoret!!!

Sinäkin olet varmaan käynyt riparin, monelle se on tärkeä askel elämässä. Niin, miksi sinä sitä maksaisit osaasi että kummilapsesi voisi osallistua siihen.

Mutta kun kaikki on vaan sitä pirun itsekästä omaa napaa: MINÄ, MINÄ ja MINÄ.

Älä ala kummiksi ja menkää naimisiin siviilissä jos ette kuulu kirkkoon. Että sapettaa tollanen pelleily muutamasta eurosta!

Vierailija

Muut kummit voivat olla lapsikasteen hyväksyvästä kristillisestä kirkosta.

Älkää nyt ainakaan papille valehdelko, jos ette kuulu kirkkoon, että olette jäseniä! Pientä selkärankaisuutta!

Lainaus:

Lainaus:

Lainaus:

eiko kirkkoon kuulumatonta voi valita kummiksi?.

Ei ainakaan ev.lut. kirkon mukaan. Ehkä joku pappi katsoo sormien välistä tai ei viitsi edes tarkistaa kirkon jäsenyyttä, mutta periaatteessa kirkkoon kuulumaton ei käy viralliseksi kummiksi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat