Nyt loppui tältä äidiltä keinot! Apua? (Ero, nukkuminen.)

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Lainaus:

Taustatiedot:

Erosin miehestä 5v. yhteiselon jälkeen viime talven loppupuolella (syynä miehen väkivaltaisuus, erosta aikaa reilu puolisen vuotta). Meille ehti kuitenkin syntyä poika, joka on nyt 4,5-vuotias. Huoltajuuskiista meneillään, ja lapsi asuu nyt vuoroviikoin kummankin vanhemman luona siihen saakka, kunnes saadaan käräjäoikeudelta päätös asiaan.

Lainaus:

Ongelma:

Lapsi nukkuu isänsä luona isän vieressä(?). Hänellä ilmeisesti kaksio. Omaa sänkyä ei lapsella siellä ole, tai näin poika on kertonut. Itse asun omakotitalossa, joka on 2-kerroksinen. Pojan huone on alakerrassa ja minun ja uuden kumppanini huone on yläkerrassa. Näin siksi, koska talo on vanha ja huoneita ei yläkerrassa enempää ole. Lisäksi alakerta on huomattavasti lämpimämpi.

Poika ei suostu nukkumaan omassa huoneessaan. Olen puhunut asiasta pojan kanssa ja unikoulukin kertaalleen käyty läpi. Poika on hyvin levoton nukkuja, ja jos hän tulee samaan sänkyyn nukkumaan, ei nukkumisesta voida puhua ollenkaan. Olenkin siis nyt aivan neuvoton. Raastaa sydäntä taistella pojan kanssa joka ikinen ilta nukkumaanmenosta. Mitä ihmettä teen?? Meidän aikuisten makuuhuoneeseenkaan ei tilaa saa enempää, koska samoissa tiloissa on "toimisto". Tätä taas ei pysty siirtämään muualle, koska ainoastaan tähän huoneeseen on mahdollista saada nettiyhteys. Langatonta yritettiin (jotta saataisiin toiseen huoneeseen), mutta ei.

Mikä tässä nyt sitten avuksi? Jatkaa pojan huudattamista joka ilta? Sanoo, että haluaa takaisin isin luo viereen nukkumaan :( Kuitenkin nukahdettuuan nukkuu aamuun saakka. Päivät ollaan pääosin yhdessä, minulla koulu loppusuoralla ja koulua on vähänlaisesti, vain muutama tunti viikossa.

Kertokaa viisaammat, miten toimia! ?:|

Kommentit (7)

Vierailija

Kyllä munkin mielestäni 5-vuotias on turhan pieni nukkumaan yksin kokonaan toisessa kerroksessa. Vanha nariseva talo ja eri kerros, lapsi pahimmassa iässään uniasioiden suhteen (ainakin meidän 5,5-vuotias elää kaikki päivän tapahtumat öisin unissaan)... Kyllä munkin ehdotus on, että lapselle tehdään jollain tavalla tilaa samasta kerroksesta sinun makuuhuoneesi kanssa.

Jos ette ole itse saaneet langatonta verkkoa toimimaan, niin osta palvelu joltain asentajalta. Aivan varmasti langaton verkko saadaan toimimaan ja näin tilaa makuuhuoneeseen. Tai hanki tietokoneeseesi Mokkula tms muu usb-liitäntäinen liikkuva modeemi, kk-maksut on nykyään tosi edullisia.

Tsemppiä teille ja varsinkin pikkumiehelle.

Vierailija

jäisit hänen huoneensa lattialle (tai varasängylle) lepäämään ja lukemaan omaa kirjaa kunnes hän nukahtaa. Tällöin voisi lapsella olla turvallisempi mieli.

Onko todellakin varmaa, ettei nettiyhteyttä saa esim. alakerran huoneeseen millään konstilla edes langattomasti? Tällöin toimiston saisi alas ja lapsi voisi nukkua teidän kanssa samassa huoneessa siellä nykyisessä toimiston tilassa.

Minä itse olen lasten saamisen myötä muuttunut niin huonoksi nukkujaksi, että en pysty lasten kanssa samassa huoneessa nukkumaan. Herään jokaiseen pieneen inahdukseen, mutta kyllä meilläkin silti kaikki samassa kerroksessa nukkuvat.

salminakki

Vierailija

Minusta tuntuu kyllä ajatuksena hurjalta, että noin pieni lapsi nukkuu eri kerroksessa. Meillä on iso talo ja välillä on ollut hassuja nukkumisjärjestelyjä koliikkilapsen sun muun takia, että kaikki lapset nukkuisi hyvin, mutta ikinä ei olla yhtäkään lasta jätetty yksin toiseen kerrokseen. Ja itsellä siis jo sinun lastasi isompia sekä pienempiä. Luovia ratkaisuja ja ajatuksen uudelleen järjestämistä vaaditaan. Eikö yläkerrassa tosiaan ole kuin yksi huone? Eikö lapsen huoneen voisi siirtää yläkertaan? Varmaan on edes aula tai joku muu vastaava yläkerrassa? Vaatetta enempi päälle.Tai sitten siirrytte itse alakertaan nukkumaan. Toimistohan voi jäädä yläkertaan ja nettiyhteydet kanssa. Jos talo on iso, miksi tila on noin kortilla? Poikasi tuntee itsensä turvattomaksi yksin alakerrassa ja minusta lapsella on oikeus siihen. Minulle tulee väkisin tunne, että eikö uusi kumppani halua lasta lähelle, jos lapsen pitää olla yksin alakerrassa? Yrittäkää miettiä uusia ratkaisuja ja älkää takertuko yhteen ratkaisuun ainoana mahdollisena. Itse en huudattaisi lasta, joka kenties oikeasti pelkää.

Vierailija

Jos olisin teidän poika, niin huutaisin takuulla kurkku suorana joka päivä ja yö! Ai miksi?

Mielipiteeni voi tuntua ikävältä kolhaisulta, mutta minun ajatusteni mukaan pojallanne ei ole ongelmia nukkumisen suhteen. Kun tuota teksitä lukee, niin suuremmat ongelmat ovat siinä, että omaa lasta tärkeämmiksi asioiksi ovat tulleet:

- huoltajuuskiista

- uusi kumppani

-aikuisten oma elämä (ei tilaa lapselle)

- toimisto

- nettiyhteys

Jos minä joutuisin nukkumaan yksin toisessa kerroksessa uusien perheenjäsenten, jonkun työn tai tietokoneen takia, niin takuuvarmana lähtisin omille teilleni. Ihmisarvo se on lapsellakin!

Vierailija

Itse olen samaa mieltä kanssanne, mutta toimisto on PAKKO pitää, jotta firman asiat saadaan hoidettua.

Alan nukkua pojan huoneen lattialla, tämä talo on vain niin käsittämättömän epäkäytännöllinen. Samassa sängyssä ei kertakaikkiaan pysty nukkumaan pojan levottoman nukkumistyylin takia. Itse olen samanlainen pyörijä unissani ja kaksi samanlaista ei yhteen sänkyyn mahdu. Eipä muuta kun talo myyntiin ja uutta etsimään, ei kai tässä muukaan enää auta.

Vierailija

Ja laita vaikka varapeti pojalle samaan huoneeseen, 5 -vuotias on LIIAN pieni nukkumaan yksin toisessa kerroksessa varsinkin eron jälkeen!

Opeta vaikka nukahtamaan omaan huoneeseen, tai jos ei jaksa, niin sitten aikuisten makkariin, ja sitten kannat nukkuvana omaan sänkyynsä. Ja jos yöllä herää ja vaatii viereen, niin sitten siellä on se varapeti valmiina odottelemassa.

Tsempit!

Vierailija

...vuodevaatelaatikko, jonka voisi sitten yöksi vetää sieltä esiin? Ei häiritsisi päivisin, mutta poika mahtuisi yöllä kuitenkin samaan huoneeseen nukkumaan?

Meillä oli vuodevaatelaatikko käytössä aiemmin, kun piti saada 2 lasta samaan makuuhuoneeseen aikuisten kanssa, eikä tilaa muuten ollut riittävästi. Oli ihan kätevä, kun sai päiväksi pois tilaa viemästä. Vuodevaatelaatikoita saa myös "lasten kokoa", meidän on n. 150 cm pitkä ja 70 cm leveä, eli sinne menee junnupatja ihan hyvin.

En tiedä, olisiko tuossa mitää ideaa, mutta ehkä tosiaan olisi hyvä ainakin joksikin aikaa yrittää saada lapsi samaan huoneeseen teidän kanssanne, kun hän selvästi kärsii eri huoneessa nukkumisesta. Meillä tuo vuodevaatelaatikon käyttö loppui noihin aikoihin, mutta sen jälkeen poika tuli viereen lähes joka yö - kunnes n. 5-vuotiaana alkoi sitten nukkua pääasiassa omassa sängyssään eri huoneessa kuin muut.

Toivottavasti asiat järjestyvät!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat