Mun laihdutus ei tule koskaan onnistumaan :(

Vierailija

Mun läheisissä ei ole ihmistä joka pystyisi auttamaan tai kannustamaan mua. On todella tuskaisaa yrittää muutta elintapojaan kun lähimmäiset ihmiset viis veisaavat yrityksistä. Tai kannustavat lähinnä ihmeellisillä kommenteille :(

Yritin miehelle juuri puhua, että jos söisin vaikka jotain mietoa mieliala lääkettä niin laihduttaminenkin voisi onnistua paremmin. Kärsin pitkästä masennuksesta joka on pysynyt aisoissa ilman lääkettä, mutta mittari alkaa tulla täyteen.



Miten vois saada läheiset mukaan? Onko kellään vastaavaa tilannetta tai miten tästä pääsee yli?

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Olen käynyt läpi masennuksen ja pahan burn outin terapioiden kera.



Niin kauan kuin ruikutin sohvan nurkassai elämäni parantunut. Kun otin itseäni niskasta kiinni ja pakotin nousemaan ylös ja lopettamaan ruikutuksen, niin kyllä elämä muuttui.



Minulla oli sekä mielialalääkitys, paniikkihäiriölääkitys että unilääkkeet.



Tiedän mistä puhun



Terveisin 10

Vierailija

Nostan todella hattua kaikille, jotka pystyvät tekemään pysyvän elämäntapamuutoksen (sitähän se laihduttaminen oikeasti on). Minä en pystyisi tarkkailemaan syömisiäni, välillä otan itseäni muutamaksi viikoksi niskasta kiinni, mutta sitten ei jaksa.



Tässä sulle muutamia vinkkejä, joilla saat ehkä uuden elämäsi alkuun:



- vaaka piiloon. Lisätty tai aloitettu liikunta kasvattaa lihasmassaa -> lisää painoa.

- kasviksia ja hedelmiä paljon. Varsinkin jos ei ole allergioita, pääsee nauttimaan ihanista herkuista.

- syö usein, mutta vähän. Kun on vatsa täynnä kuitua, protskua ja (treeniajankohdasta riippuen hitaasti tai nopeasti palavia) hiilareita, niin ei enää edes jaksa syödä herkkuja.

- kourallinen kaikkea, kasviksia 2, on hyvä lautasmalli. Rasvattomiin tuotteisiin voi siirtyä, mutta ei ole välttämätöntä.

- pureskele kunnolla. Monet paljon ja huonosti syövät ahmivat ruokansa. Jos syö hitaammin ja perusteellisemmin, ehtii jopa maistamaan, mitä syö ja vatsalaukku ehtii syömiseen mukaan, eli kertoo milloin olet täynnä.

- liikunta, monipuolista, arjen hyötyliikuntaa ja sellaista, josta todella pidät. Jos pidät tanssista, vaikka se kuluttaakin puolet vähemmän kuin hiihto, senkus tanssit. Kunhan olet itse iloinen.

- veden juonti on tärkeää (n. 2l päivässä), elimistö puhdistuu.

- herkkupäivä viikoittain, silloinkaan ei tarvitse mässäillä ylenpalttisesti. Kotitekoiset täysjyväsämpylä+broilerinjauhelihasta itse tehdyt hampurilaiset ovat nam, täyttäviä, ja suht terveellisiä. Vähärasvaiset popcornit sopivat myös mässäilyyn.



tässä muutamia niksejä. Toivottavasti onnistut laihdutuksessasi. Pitäisi itsekin ehkä aloittaa.. ;) Voit myös kokeilla jotain luontaistuotevalmisteita, sitten kun olet päässyt alkuun (esim. Tonalin), mutta näistä mulla ei ole kokemusta, niin en niitä uskalla suositella.

Vierailija

velvoittaa toiset tekemään ja auttamaan vaikkei niitä toisiakaan auteta. ja on asioita joita ei voi läheiset tehdä. Ei voi vaatia läheisiltä sitä viimeistä rutistusta. Ei voi jaksaa aina vaan kun toisella on vuodesta toiseen mielimaassa. vaan se pitää lähteä itsestään.

Vierailija

tasoittaisivat vain oloa, niin etten olisi aina niin epätoivoinen ja masentunut. Olisi hieman helpompaa kohdata epäonnistumiset. Olen ymmärtänyt että lieviä masennuslääkkeitä käytetään esim. tupakan polton lopettamisessa.

Niin ja varmasti olen laiska kun en pysty mitään tekemään tämän ahdistuksen ja pahanolon kanssa. Kyllä sitä ihminen väsyy vähemmästäkin...



ap

Vierailija

jätin toisen lämpimän aterian päivässä väliin.



Toinen lämmin ateria ja aamupala olivat määriltään kuten ennenkin, joskin tuon syödyn lämpimän aterian suhteen joskus tuli syötyä enemmän kuin ennen (muttei kuitenkaan kahden lämpimän aterian verran jaksa itseensä kerran ahtaa).



Käytännössä tuo hoitui niin, että kun kerran muksuille piti kuitenkin kokata ja kiusaus käy kovaksi, niin jätin sitten työpaikalla lounaat väliin.

Vierailija

Ei syömällä laihdu. Ja syömättä ei elä. Toiset ei osaa kontrolloida syömistään. Mutta on eri asia syödä kohtuudella kuin syödä oikein. Jos kokee olevansa ruuan orja, ota yhteyttä ravintoneuvojaan. Selviää neuvolan tai kunnan/kaupungin palvelujen kautta.



Ja elämässä tulee olla liikuntaa. Vartalo kestää sairauksia ja pieniä kremppoja paremmin kun on fyysinen kunto hyvä. Liikkua pitää niin että on jokainen päivä 30-60 min fyysisessä rasituksessa. Tämän lisäksi on hyvä jos vahintään kaksi kertaa tekisi viikossa hikiliikuntaa noin tunnin verran/kerta.



Valittaa voi aina. Mutta se kuka sinua liikuttaa olet sinä itse. Ei kukaan muu. Jos sinulle pitää jokainen kerta sanoa että menepäs nyt lenkille. Kuka sellaista jaksaa? Miksi et aikuinen voi ihan itse lähteä ja ottaa tavaksi sen?



Ja kun vanhenemme, toimintamme hidastuvat. Ei enää ole laihdutus tai kiinteytys yhtä helppoa. Pelkkä kävely ei polta kymmeniä kiloja rasvaa. Tai tee mallin vartaloa. Vaan hikiliikunta ja sitä paljon.

Vierailija

olen kokeillut panonvartijoita, mutta meidän paikkakunnalla siellä käy vaan yli 45v naisia ja tuntuu etten heidän porukkaa kamalan hyvin sovellu.

Olen saanut pudotettua painoa aikaisemmin, mutta nyt en vaan onnistu. Koen olevani masentunut ja tämä talvi ei auta yhtään oloa. Masennuksena takana todellakin muutakin kuin paino.

Oon jotenkin jo ihan täydellisessä umpikujassa. Vaikka tiedän miten syödään terveellisesti en osaa. En osaa ostaa kaappiin mitään terveellistä. Koskaan ei tee mieli syödä ja sitten tulee tietty kamala nälkä ja tulee syötyä paperitkin hyllyistä. Tiedän että pienet annokset, usein olisi avain laitumiseen ja kasvikset, mutta en osaa ostaa kuin tomaattia kaupasta.

Tuntuu että musta on tullut aivan kädetön tämän asian kanssa. Olen myös käynyt pitkään terapiassa, että lääkkeiden saanti varmasti onnistuisi jo psykologin suosituksellakin.



ap

Vierailija

masennuslääkkeet lihota. Itse laihdutuin muutama vuosi sitten 10 kg ja olen pysynyt siinä painossa vaikka söin laihduttamisen aikaan ja edelleenkin masennuslääkkeitä ja paria muutakin psyykelääkettä. Luultavasti olisi helpompaa keskittyä laihdutukseen jos ahdistus ja masennus vähenee, kaikkia ei tietenkään lääkkeet auta mutta voihan niitä kokeilla. Ja siihen et tosiaan miehesi lupaa tarvitse.

Vierailija

Lainaus:

Mutta elämä muuttui kun otin itseäni niskasta kiinni ja lopetin ruikutuksen. Otin elämän ohjat omiin käsiini ja lakkasin ajattelemasta, että muiden pitää se tehdä.



Painoa lähti 10 kg ja lääkkeet lensi metsään 4 kk kohdalla. Sattumalta törmäsin vuoden kuluttua terapeuttiini ja hän totesi, että ei meinannut tunnistaa samaksi ihmiseksi.



Kummasti katosi paniikkihäiriöt ja uni alkoi tulla silmään kun keskittyi johonkin aivan muuhun.




No ehkä sun ongelma oli sitten siinä, että olit vaan saamaton ruikuttaja, joka odotti, että muut ihmiset tekee kaiken sun puolesta. Se ei tarkoita sitä, ettäkö tämä olisi ongelmana kaikilla muillakin, joilla on vaikeaa.

Vierailija

Ittelläni on ollut joskus alakuloa ja kävin juttelemassa sillon. Se oli ikävää aikaa, sulla on masentuneena varmasti kamala olo. Hae lääkitys ja hoida ittesi mieleltä ensin kuntoon, sitten vasta kroppa.



Unohda se että sua pitäisi jonkun sukulaisen sparrata, ei ne jaksa! Eikä se ole kenenkään homma. Onhan se hyvä jos semmosen saisi, mutta jos ei moista ole tarjolla niin ei sitten.



Ittekin joskus olin miehelle kiukkunen kun lupas tsempata mutta kohta se unohtu. Ei patistanut lenkille vaikka oli luvannut. Jonkun aikaa mökötin sitä itsekseni mutta sitten vaan päätin että paskat, mää meen nyt.



Syömällä olen itse laihtunut. Syöhän ihmiset laihdutusryhmissäkin!!! Siinä pisteissäkin. Unohtakaa jokkut miniruuat, mutta syö hiukan järkevämmin kuin mitä eilen söit. Sitten annat kropalle aikaa tottua pienempään kalorimäärään ja taas parannat hiukan ruokailuasi. Suomeksi: jos syöt päivässä 2 kermamunkkia ja meetwurstipizzaa niin vaihda pullat sokerimunkkeihin ja pizzat kinkkupizzaan, kohta vaihdat munkit voipulliin ja pizzat kasvispizzaan..



Ei huippu-urheilijatkaan joka päivä 365 kertaa vuodessa liiku! Joten älä sinäkään. Täydellisen sohvaperunan ei kannata repiä itteensä liikkeelle liian usein.



Laihtuminen on sitä että syö vähemmän (siis kalorimääräsesti) ja liikkuu enempi -vaikka tekemällä 10 vatsalihasta jos ei ole niitä ennen tehnyt.

Liika on aina liikaa!!

Ei ihme että on nälkä jos ei SYÖ ja ei ihme jos ei jaksa jos liikkuu LIIKAA päivittäin.



Miettikää mitä teette NYT ja kannattaako liika yrittäminen. Jos on mieli maassa niin ei siitä laihduttamisestakaan mitään tule. Korjaa yksi asia kerralla.

Laihtuminen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä.

Ei vaakaa tartte minnekkään viedä! Se kertoo tuloksista ja niitä kyllä tulee -hitaasti mutta varmasti jos hommaan paneutuu eikä odota itseltään liikoja.

TEE järkevä tavoite, vaikka 5 kiloa kesäksi pois, saahan sen ylittää mutta 5 kiloa on parempi kuin se että tavottelet 20 kiloa ja petyt ravattua 3 kertaa päivässä vaa`alla. Ota vaikka perjantai punnituspäiväksi ja laita tulos ylös kalenteriin.

Vierailija

Oletko kokeillut jotain painonpudotusryhmää? Sieltä saisit varmasti arvokasta vertaistukea.

Mikseivät läheisesi kannusta? Oletko aloittanut useasti ja epäonnistunut? Eli onko heiltä usko loppu? Vai ovatko he itsekkin ylipainoisia ja epäonnistuneet tai olleet yrittämättä itse?

Oli miten oli, niin tuskin voit läheisiäsi muuttaa. Ja kuten edellä joku jo sanoikin vastuu on sinulla itselläsi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat