Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys Jehovan todistajille,

Vierailija

http://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajat

Luin Wikipediasta tämän linkin tekstin ja mielestäni se oli totuudenmukainen ja jäi ihmetyttämään seuraava asia. Kysynkin onko jäsenet tietoisia tästä kohusta vai onko tämä asia pimitetty suomalaisilta seurakuntien jäseniltä.

Lainaus:

YK-NGO-liittolaisuusjäsenyys 1992-2001

Jehovan todistajien Vartiotorni-seura haki vuonna 1991 YK:n tiedotusosaston NGO-liittolaisjäsenyyttä ja se hyväksyttiin NGO-jäseneksi vuonna 1992. Vartiotorni-seuran erikoisalaksi mainittiin ihmisoikeudet ja se julkaisi tuona aikana muutamia YK:a ja ihmisoikeuksia myönteisessä valossa käsitteleviä kirjoituksia etenkin Herätkää!-lehdessä.[41] Jehovan todistajat osallistuivat eri järjestöjensä kautta myös YK:n ihmisoikeuskomission toimintaan.[42]

Liittolaisjäsenyys päättyi vuonna 2001[43] vain päiviä sen jälkeen, kun jäsenyys tuli julkisuuteen,[44] ja esiin nostettiin se, että Jehovan todistajat pitävät teologiassaan YK:ta Ilmestyskirjan petona ja "Jumalan valtakunnan Jumalaa pilkkaavana väärennöksenä"[45] ja että he ovat jo vuosia arvostelleet muita uskontokuntia yhteistyöstä YK:n kanssa.[46]

Lukuisista yhteydenotoista johtuen YK julkaisi 4.3.2004 internetsivuillaan asiaa koskevan tiedotteen,[47] jossa mainittiin järjestön NGO-jäsenyyteen vaaditun muun muassa, että se jakaa YK:n peruskirjan ihanteet. Järjestö ei ole kommentoinut tapausta julkisesti liikkeen kannattajille suunnatussa materiaalissa.

Lisäksi luin veriasiasta ja verenosia erilaisina valmisteina voi ottaa mutta ei kokoverta. Miten tämä on mahdollista?

Lisäksi tämä:

Läpi koko liikkeen historian Jehovan todistajat ovat asettaneet tietyille vuosille odotuksia Harmageddonin alkamisesta. Liikkeen perustajana pidetty Vartiotorni-seuran johtaja eli presidentti Charles Russell odotti Jumalan valtakunnan olevan toteutunut ja Harmageddonin taistelun ohi maan päällä jo vuonna 1914.

Myöhemmin Jehovan todistajat ovat asettaneet odotuksia Harmageddonin alkamisesta muun muassa vuosille 1925 ja 1975, ja vielä 1980-luvulla pidettiin epätodennäköisenä nykyisen maailmanjärjestyksen säilymistä vuosituhannen vaihteeseen.[9] Jehovan todistajat myöntävät virheelliset odotukset joidenkin menneiden vuosien osalta, mutta katsovat niiden olleen silloisen parhaan käsityksen mukaista lopun odotusta.

Kommentit (12)

Vierailija

Yleensä jos heille tänne kysymyksiä laittaa kirjoittavat ahkerasti, oliko tämä teksti niin rankkaa että pisti ymmälleen kyseiset henkilöt.

Itse ole täysin ymmälläni tuosta YK yhteydestä.

Vierailija

En mä ainakaan usko, että Vartiotornin omistajat ajattelevat Jumalaa ennen omaa rahapussiaan. Kukaan ei tiedä Vartiotornin osakkeenomistajien nimiä. Miksi? Mitä salaamista siinä on, jos kaikilla on puhtaat jauhot pussissa?

Vierailija

mitä tiedän,ei aavistustakaan mitä jehovalaiset sieltä on etsineet mutta esim joitain kansalaisoikeusjuttujen päätöslauselmia tmv ei saa muualta tai jos hakee muun kautta niin menee monta kertaa kauemmin aikaa.

Ja myös sieltä löytyy nopeiten kaikennäköisiä poliittisia päätöksiä yms,eli jos vaikka jehovantodistajien jotain asiaa on käsitelty niin ne asiakirjat saattaa olla siellä kirjastossa vaikka muuten niillä ei ois YK:n kans mitään tekemistä..

vähän niinku et jos kirkkoon kuulumaton haudataan niin sekin suomen lain mukaan on haudattava kirkkomaalle ja ne tiedot löytyy sielt kirkonkirjoista vaik ois mikä ateisti tai taolainen...

Vierailija

Onko kysymys kirjastonkäytöstä joka sekin tuntuu hassulta että JT haluaisi kirjautua YK:n tietokantoihin.

Miten on tällainen lauseke jota on paljon siteerattu " joka vähässä väärä on paljossakin väärä" koskeeko tämä vain muita (siis ulkopuolisia/muukalaisia) kuin JT yhteisöä jäsenineen.

Pahoja ristiriitoja on nämä vuosilukuennustukset Raamatun kanssa jossa sanotaan ettei sitä päivää ja hetkeä tiedä kukaan ainoastaan Isä yksin, ei siis Jeesuskaan sitä tiedä. Miten Jumalan järjestö voisi erehtyä näin tärkeässä oppikysymyksessä, voiko Jumalan Pyhä Henki johdattaa näin väärin.

Olisiko kuitenkin kysymyksessä ihmisen opit ja selitykset ei Jumalan.

Lisäksi tuo verijuttu on asia joka vaivaa, eikö se ole samaa verta ne ainesosatkin jotka erotellaan verestä. Onko kyseessä vääräoppisuus jos tässä veriasiassa ei olla ehdottomia.

Pyydän pohdintaa tästä.

Tiedän ettei seurakunnassa voi näistä keskustella sillä sitä pidettäisiin kapinallisuutena ylhäältä tulleita ohjeita kohtaan ja ehkä johtaisi erottamiseen tai ainakin nuhteluun.

Mielestäni puututaan liikaa ihmisen henkilökohtaisiin asioihin loputtomilla "määräyksillä" miten kuuluu toimia, omalle ajattelulle ei jää sijaa.

Onko tämä uskonto sortunut siihen mitä Vanhan Testamentin aikana oli - liikaa rituaaleja ja itse sanoma jää sen alle.

Vierailija

muihin mulla ei ole aikaa nyt vastata sorry!! Pitää mennä laittaan perheelle ruokaa kun mies on tulossa töistä ja itselläkin vatsa kurnii :)

Katotaan jos illalla ehtisin,en oo varma tuoka mies vaikka jonkun dvd tullessaan :)

Joku muu saa vastata jos ehtii :)

t: 8

Vierailija

joten otan vapauden poistaa numerot hakasineen teksitin selventämiseksi

YK-NGO-liittolaisuusjäsenyys 1992-2001

Jehovan todistajien Vartiotorni-seura haki vuonna 1991 YK:n tiedotusosaston NGO-liittolaisjäsenyyttä ja se hyväksyttiin NGO-jäseneksi vuonna 1992. Vartiotorni-seuran erikoisalaksi mainittiin ihmisoikeudet ja se julkaisi tuona aikana muutamia YK:a ja ihmisoikeuksia myönteisessä valossa käsitteleviä kirjoituksia etenkin Herätkää!-lehdessä. Jehovan todistajat osallistuivat eri järjestöjensä kautta myös YK:n ihmisoikeuskomission toimintaan.

Liittolaisjäsenyys päättyi vuonna 2001 vain päiviä sen jälkeen, kun jäsenyys tuli julkisuuteen, ja esiin nostettiin se, että Jehovan todistajat pitävät teologiassaan YK:ta Ilmestyskirjan petona ja "Jumalan valtakunnan Jumalaa pilkkaavana väärennöksenä"ja että he ovat jo vuosia arvostelleet muita uskontokuntia yhteistyöstä YK:n kanssa.

Lukuisista yhteydenotoista johtuen YK julkaisi 4.3.2004 internetsivuillaan asiaa koskevan tiedotteen, jossa mainittiin järjestön NGO-jäsenyyteen vaaditun muun muassa, että se jakaa YK:n peruskirjan ihanteet. Järjestö ei ole kommentoinut tapausta julkisesti liikkeen kannattajille suunnatussa materiaalissa.

Vierailija

Mutta isosti mulla ei ole tästä asiasta tietoa koska olen vasta vähän aikaa ollut Jt.

Vastaan sen tiedon mukaan mitä mulla on:

Jehovan todistajat ovat käyttäneet YK:n kirjastoa jo vuosia. Aikanaan kirjaston käyttäjiä vaadittiin kirjautumaan, jos he halusivat vielä kirjastopalveluja käyttää. Koska siihen aikaan rekisteröityneitä ei velvoitettu mihinkään yhteistyöhön YK:n kanssa tai tukemaan sen peruspyrkimyksiä, Jehovan todistajat saattoivat kirjautua heidän tietokantaansa. Kun myöhemmin saatiin tietää, että ehdot ovat muuttuneet, rekisteröinti peruttiin. Rekisteröintimuutos tuli voimaan silloin 2001.

Kyse oli siis kirjaston käytöstä,ei mistään liitolaisuusjäsenyydestä,sellaiseksi kirjaituminen muuttui vasta 2001.

Jehovan todistajien kirjallisuudessa on käsitelty YK:n asemaa ja tulevaisuuden osaa Raamatun ennustuksissa. Jehovan todistajien kannassa YK ei ole tapahtunut mitään muutosta. Yksilöinä arkielämässään Jt: t suhtautuvat YK:n kuin mihin tahansa muuhun poliittiseen hallitukseen. He voivat asioida sen kanssa, aivan kuten he asioivat kotimaansa hallituksenkin eri virastoissa aika ajoin. Jehovan todistajat eivät kuitenkaan ryhdy minkäänlaiseen poliittiseen yhteistyöhön tai yhteisiin hankkeisiin YK:n tai minkään muunkaan poliittisen elimen kanssa.

Vierailija

Mielestäni jt nimenomaan ovat kuin entisajan kirjanoppineet. Heidän uskontonsa ei ole edes uskon asia vaan perustuu kokoaikaiseen pilkkujen viilaukseen ja kaiken sen tonkimiseen mikä vaan voi olla kiellettyä!

Ollessani jt minä jouduin kieltäytymään veren ottamisesta vaikka pienten lasten äitinä olin kuolla. Toisaalta vanhin oli liittynyt ammattiyhdistykseen koska työkaverit olivat uhanneet hakata hänet jollei liittyisi. Jotenkin mua vaivasi tämäkin, minun olisi pitänyt olla valmis kuolemaan mutta hänen ei tarvinnut ottaa edes selkään. (toki ammattiyhdistys ei ole niin paha kuin veren ottaminen)

Löytyyhän heiltä määräyksiä: kun en enään tunnusta heidän uskontoaan niin lapseni jotka ovat jt uskonnossa eivät saa olla tekemisissä kanssani. Vaikka olen kaikinpuolin kiltti ja lämmin ihminen en saa tavat edes lapsenlapsiani.

Eli varoittava sana teille joita uskonnolliset asiat kiinnostaa, siitä systeemistä poistuminen on vaikeaa.

äiti ja mummo, ilman lapsia ja lapsenlapsia

Uusimmat

Suosituimmat