Kotona oleva äiti ja vanhempi lapsi päivähoidossa

Vierailija

Monet töissä käyvät äidit syyllistävät äitejä, jotka ovat kotona pienen lapsen kanssa ja vievät vanhemman lapsen päivähoitoon. Itse olen juuri tällainen äiti.

Mielestäni kolme-viisivuotias alkaa olla siinä iässä, että tarvitsee kodin ulkopuolista toimintaa. Pelkkä yhdessä olo äidin ja pikkusisarusten kanssa ei ole mielestäni riittävää. Tarvitaan oman ikäisten seuraa, virikkeitä, muita aikuisia jne. Kaksi kertaa viikossa kolme tuntia kerralla kestävä kerho ei tarjoa riittävästi ainakaan meidän neljävuotiaalle.

Miksi kotiäitien arkea ei saa helpottaa? Niin että isä voi aamulla töihin mennessään viedä vanhemman lapsen päiväkotiin ja äiti ja nuoremmat saavat rauhassa tehdä aamutoimet yms.

Tässä asiassa syyllistetään usein kotiäitejä, eikä lainsäätäjiä, jotka ovat tämän oikeuden antaneet myös kotona oleville.

Kommentit (8)

Vierailija

Käydään nuorempien (vanhin on myös mukana kun on vapaapäivä päiväkodista) kanssa puistossa ja muualla tapaamassa lapsiperheitä. Mutta ainakaan meidän puistossa ei ole paljon tuon ikäisiä lapsia päivisin. Vanhin on osan aikaa päiväkodissa ja ehtii olla ihan tarpeeksi äidin ja pikkusisarusten kanssa kotona myös viettämässä arkea.

ap

Vierailija

3-5-vuotias lapsi ei vielä kovasti tarvitse toimintaa. Kavereita löytyy leikkipuistoista ja kerhoista. Tuon ikäinen lapsi kaipaa rauhaa ja vanempien läheisyyttä. Minulla itselläni on 4-vuotias todella sosiaalinen lapsi, hän nauttii selkeästi päivistä, jolloin ei lädetä mihinkään. Hän viihtyy kotona tehden käsitöitä, piirrellen, pelaten lukien yms. Käymme toki toisinaan myös tuttavaperheissä leikkimässä. Hän on hoidossa 10 päivää kuukaudessa ja tykkää myös olla siellä, kuitenkin kotona äidin ja isän kanssa vietetyt hetket on hänen mielestään parhaita.

Tyttö oli kotona myös silloin, kun olin äitiyslomalla nuoremmasta. Nyt olemme molemmat töissä ja lapset hoidossa 10 päivää, muuten isä on heidän kanssaan tai mummu ja pappa. Jos meille vielä kolmas lapsi suodaan, jäävät kaikki lapset kotiin. Seurakunnan kerho toimii silloin virikkeenä. Harrastuksia meidän lapsille ei tarjota ennen kouluikää ja sittenkin harkiten.

Vierailija

Lapsen on hyvä oppia jakamaan ja antamaan vuoro toisellekin, leikkimään yhdessä, olemaan jouten. Elämän ei tarvitse olla yhtä suurta virikejuhlaa.

Lainaus:

Kyllä mekin tehdään kotona ja muualla kaikenlaista, mutta itsellä ei riitä aika olla kehittämässä uusia juttuja jne., kun on kuitenkin pienempiä, jotka tarvitsevat myös äitiä ja vähän erilaista ohjelmaa.

ap

Vierailija

Eli meillä on tuo 10 päivää/kuukausi. Yhtenäkään kuukautena nuo päivät eivät ole täyttyneet vaan yleensä ovat hoidossa vain 6 päivää. Nyt olemme olleet kotona jo kaksi viikkoa ja kumpikaan lapsista ei kaipaa mitään ulkopuolista virikettä. Kaksi kertaa, näiden kahden viikon aikana olemme käyneet kylässä lapsi perheissä. Muuten olemme ulkoilleet yms. Lisäksi olimme viime kesänä 2,5 kuukautta kotona ja lapset viihtyivät hyvin.

Jos kysyn isommalta haluaako hän mennä hoitoon vai olla isän kanssa kotona (kun isällä on vapaa tai lähtee illalla töihin) hän haluaa aina olla kotona. Ja tämä ei todellakaan johdu hoitopaikan huonoudesta vaan lapsen tahdosta olla kotona.

Jos kaikki hyvin menee ja jään ennen kuin vuosi vaihtuu äitiyslomalle, myös molemmat isommat lapset jäävät kotiin.

Vierailija

Sullahan on lapset hoidossa tällä hetkellä 2,5 päivää viikossa. Jos he olisivat jatkuvasti kotona, voisi olla ettei lapset nauttisikaan noista kun ei lähdetä minnekään niin paljon.

Kyllä mekin tehdään kotona ja muualla kaikenlaista, mutta itsellä ei riitä aika olla kehittämässä uusia juttuja jne., kun on kuitenkin pienempiä, jotka tarvitsevat myös äitiä ja vähän erilaista ohjelmaa.

ap

Vierailija

Tästä tulee varmasti taas pitkä ja väsynyt ketju missä taistellaan puolesta ja vastaan. Mä sanon vaan, että mulla on 5 v. ja 3 v. ja 5 kk vanhat lapseni kaikki kotihoidossa. Me nautimme kiireettömyydestä ja extempore suunnitelmista (lähdetäänpä tänään vaikka bussilla vähän kauemmas kirjastoon tms.). Isommat ovat kerhoissa ja niitä toki vois olla useamminkin kuin ton kaks kertaa viikossa mut sit yhdessä käymme lisäksi perhekerhoissa tms. joissa lapset myös saavat ikäistään seuraa ja askartelua jne. En osaa edes ajatella miten mun viisvuotiaani suhtautuis jos hänet raijattais aamuisin päiväkotiin saamaan sitä virikehoitoa. Mielellään hänkin nukkuu 8-9 asti ja sit siitä lähdetään eteenpäin omassa rauhassa, omien sisarusten kesken.

Tilanne VOIS olla eri jos mulla olis vain tuo esikoinen ja jos olisin päättänyt olla kotona vain vauvan vanhenpainrahakauden ajan eli pelkäisin päivähoitopaikan menettämistä.

Tuo päiväkotipaikan menettämisjuttukin on kyllä niin perseestä. Mitään ongelmaa ei olis jos päiväkotipaikan sais vain ne jotka sen oikeesti tarvii eikä niitä pidettäis "varmuuden vuoksi" roikkumassa uuden lapsen vanhempainrahakauden ajan.

Olen kyllä tietoinen, että "kaikki" nykyään pitävät isommat päiväkodissa ja hissuttelevat vauvan kanssa kotona (kun on niin rankkaa muuten ja isompi kärsii ja tarvii niin paljon virikkeitä jne.). Tää sopii kuitenkin mulle ja vähän oudoksun toisin tekeviä (vaikka enemmistö heitä onkin).

Mukavaa vuoden alkua kaikille!

Vierailija

tarpeeksi virikettä normaalista elämästä. Miksi ette tapaa ketään? Miksi ei ole leikkikavereita? Miksei ole tekemistä? Miksi pitää käyttää verorahoja lasten leikittämiseen? Päivähoito on aivan liian järeä työkalu sellaisen asian hoitamiseen ja sille on tarvitsevampiakin käyttäjiä, nimittäin työssäkäyvät ja opiskelevat.

Vierailija

a) suurin osa äideistä on kotona, koska ei ole suomalaista/pohjoismaalaista äitiysloma/hoitovapaa/kodinhoitotukijärjestelmää

b) lapset ovat 2-4-vuotiaasta lähtien puolipäivähoidossa (nursery, kindergarten)

En tiedä onko tämä yleinen suomalainen ajattelutapa vai vain tämän palstan hurskastelua, että kotiäiti ei saisi laittaa vanhempia lapsia hoitoon. Totta on ettei Suomessa ole mahdollisuutta puolipäivähoitoon vaan päiväkodin lisänä on vain seurakunnan kerhot.

Lainaus:

tarpeeksi virikettä normaalista elämästä. Miksi ette tapaa ketään? Miksi ei ole leikkikavereita? Miksei ole tekemistä? Miksi pitää käyttää verorahoja lasten leikittämiseen? Päivähoito on aivan liian järeä työkalu sellaisen asian hoitamiseen ja sille on tarvitsevampiakin käyttäjiä, nimittäin työssäkäyvät ja opiskelevat.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat