mihin kouluun laittaisit ekaluokkalaisesi Pohjois-Helsingissä?

Vierailija

millä perustein valitset koulun?

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Jokunen vuosi sitten siellä kouluviihtyvyys oli yksi heikoimmista Helsingin alueella (kolmen huonoimman joukossa). Onko kenelläkään kokemusta - tai Maunulan päiväkodeista?

Vierailija

Antaa vanhemmille vihdoinkin ison vapauden, kun ei enää tarvi kuskata. Koulussa muodostuu myös kaveripiiri ja kiva kun nekin asuu toisiaan lähellä. Varsinkin alaluokilla kaverit on hyvä olla jossakin ihan naapurissa.

Toinen valinta oli yllätys, yllätys, pääsy iltapäiväkerhoon, jossa oli ulkoilua eli leikkipuiston ip kiinnosti. Yhdessä koulussa ip loppui jo neljältä.

Kolmas valinta oli se mihin eskarikaveritkin pääosin menee. Säilyy vanha kaveripiiri, kun tunnettiin jo siltä ajalta vanhemmat ja lapset toisemme.

Meillä tuon ykköskriteerin mukaan oli vaihtoehdot Paloheinän ala-aste, Torpparinmäen pääkoulu tai Torpparinmäen korttelikoulu, ne olivat kävelyetäisyydellä. Valitsimme Torppiksen korttelin.

Vierailija

Vähän tarkempaa tietoa pitäisi saada. En halua lapsiani kouluun alueelle, jossa on paljon vuokra-asuntoja ja maahanmuuttajia. Paloheinä on tavoitteena. vaikkapa Malmin tai Pukinmäen ihan mikä tahansa koulu olisi painajainen.

Vierailija

ja näen päivittäin sen asuinalueen sosiaalisen rakenteen ja luokkatovereiden valtavan merkityksen lapselle. Helsingissä on kouluja, jotka ovat todella levottomia. On fakta, että ne sijaitsevat alueilla, joissa sosiaalinen rakenne on toisenlainen kuin omistsasuntovaltaisilla pientaloalueilla. Ei sitä käy kiistäminen. Ja naurettavaa sanoa, ettei sitä voisi sanoa ääneen, jos on vara valita missä asuu. Eikä tämä liity vain kouluihin. Helsingissä huono-osaisuus kasaantuu tietyille alueille. Tekeekö sen ääneen sanominen tässä ketjussa minusta jotenkin asenteellisen? T. 3

Vierailija

Perheiden ongelmat ovat aika erilaisia vaikkapa Pakilassa kuin Jakomäessä. Sen pitäisi olla aika itsestään selvää, ainakin niille jotka haastavilla alueilla työskentelevät. Tästä on turha kinata enempää. Itse kuitenkin olen miettinyt huolella mitä koulua lapseni käy ja olen valintaani tyytyväinen.

Vierailija

Malmillakin on niiiiiin erilaisia asuinalueita. Toisaalla vuokra-asuntoja mamuineen ja toisaalla pientaloja. Vaikka enpä näe syytä miksi mamut/vuokra-asunnot olisi haitta. Sitä paitsi, ei niiltä voi enää Helsingissä välttyä, asuipa missä tahansa.

t. ope

Vierailija

Toki on tämäkin ope (nelonen vai mikä olinkaan) tietoinen erilaisista vaikuttimista oppilaiden käytökseen, mutta siitä huolimatta otan jokaisen vastaan yksilönä. Vaikka olisi narkkarivanhemman lapsi niin en automaattisesti oleta, että ongelmia on tiedossa. Oppilaiden kohdalla ei vaan voi yleistää. Jos niin tekee ja se näkyy niin voi pahimmillaan olla itse aiheuttamassa odottamaansa käytöstä oppilaalle "Kun kerta minun oletetaan olevan tällainen, niin samapa tuo on ollakin".

ope

Vierailija

Luulempa että ainakin 3 luokasta alkaen voi hakea mihin kouluun vaan.

Miten se käytännössä onnistuu on toinen juttu. Asiaa voi tarkistella opetus- viranomaisilta.

Vierailija

luokassa saattaa olla lukuisia häirikköjä, erityisopetuksen tarpeessa olevia (mutta ei sitä saavia), kieliongelmaisia, monin tavoin kaltoin kohdeltuja moniongelmaisten perheiden lapsia. Oppitunneilla tunnelma voi olle erittäin levoton, luokissa on väkivaltaisia ja häiritseviä oppilaita, jotka sabotoivat kaikkien opiskelun ja turvallisuuden. Se ei ole tänä päivänä mikään salaisuus. Itsekin painin asian kanssa päivittäin ja teen parhaani tukeakseni lapsia mahdollisimman hyvään elämään. Jos voin valita, haluan kyllä omat lapseni kouluun alueelle, joissa näitä moniongelmaisia lapsia ei ole ainakaan lukuisia lasteni luokassa. Lähtökohtaisesti ajattelen, että oppilailla pitäisi olla turvallinen olo ja rauha opiskelulle. Sitä voi taktikoida valitsemalla asuinalueensa hyvin. Tässä ei nyt kysytä asennetta työhöni vaan sitä, millä perusteella valitsen oman lapseni koulun. Tekeekö se minusta pahan ja asenteellisen ihmisen kun haluan lapselleni hyvää? Olettekohan te, jotka syytätte minua tuomitsevaksi ja asenteelliseksi oikeasti yhtään tietoisia siitä, millaista menoa toisissa kouluissa nykyään on?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat