Kehu Tammisaaren synnytysosastoa

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Synnytin esikoisen Haikaranpesässä 3,5v sitten ja jo silloin teki mieli mennä Tammisaareen mutta emmin enkä tiennyt että sitähän ei varsinaisesti tarvitse päättää kuin vasta synnytyksen käynnistyttyä (siis soittaa onko tilaa?).

Kerro Tammisaaren hyvän puolet ja kehuakin saa! Ensimmäisessä synnytyksessäen ottanut mitään kivunlievitystä (allas+suihku) ja tässä ajattelin samaa ja ehkä jotakin kevyttä vaihtoehto kivulievitystä. Haluaisin kuulla myös niistä?

Entä perhehuone, henkiläkunta, mitä jos synnytyksessä tulee ns. hätä tai lapsi onkin huonossa kunnossa, onko Tammisaaressa samanlaiset mahdollisuudet hoitaa kuin Helsingissä? Entä kannattaako lähteä hyvissä ajoin, koska ajamiseen tarvii kuitenkin varata n. tunti (viimeksi jätin lähtemisen viime tippaan ja olin liian kipeä)? Onko Tammisaari tällä hetkellä normaalisti toiminnassa vai lakkautusuhan alla?

Kommentit (8)

Vierailija

Synnytin siellä vauvani heinäkuussa, ja olen ihan myyty siitä miten upea kokemus oli ja siihen vaikutti todella paljon henkilökunnan ystävällisyys, herkkyys, asiantuntevuus, avuliaisuus ja iloisuus (aina ystävällinen hymy, ei-tunkeileva ja kuitenkin läsnäoleva asenne) sekä mukava synnytyshuone jossa iso allas (en tarvinnut muuta kivunlievitystä kuin vasta loppuvaiheessa, vesi oli uskomaton apu). Sain kohdunkaulan puudutuksen kun kivut alkoivat lähellä ponnistusvaihetta olla tosi kovat, lääkäri tuli heti ja hoiti homman nopeasti. Vauva ei mahtunut yllättäen ulos koska häntäluuni oli edessä (vanha vamma häntäluussa) ja yllättäen jouduinkin lopulta eri aktiivikeinojen yrittämisen jälkeen (olin halunnut aktiivisynnytyksen) sängylle ja vauvan hapenpuutteen takia lääkäri pikaisesti paikalle ja vauva imukupilla ulos. Olen kiitollinen että kätilö oli ystävällinen ja topakka, ja ohjasi tilannetta tosi hienosti vaikka oli paniikki minulla lähellä. Terve poika, kaikki hyvin, mies leikkasi napanuoran ja kylvetti, saatiin olla tosi pitkään kolmistaan salissa ja sitten mukava tilava perhehuone jossa oltiin kun herran kukkarossa 5 päivää- päätettiin olla pitkään kun oli niin hyvä hoito ja paikat aika revenneet ja turvoksissa niin sai apua myös omiin vaivoihin.

Suosittelen tosi lämpimästi, on ainutlaatuinen paikka ja kannattaa tulla pidemmänkin matkan takaa - me tultiin Italiasta asti nimenomaan Tammisaareen kun ystävillä on ollut niin hyvä kokemukset sieltä ja minä yhdyn siihen joukkoon!

Vierailija

eipä oikein muuta voi kun yhtyä edellisiin kommentteihin.

uusista tiloista en tiedä kun oma kokemukseni paikasta on viime huhtikuulta. silloin jokaisessa synnytyssalissa oli amme. kivunlievityksistä kokeilin akuneuloja ja kohdunkaulan puudutetta. alkuun sain myös jonkin homeopaattisen lääkkeen.

henkilökunta aivan ihana. joka vuoron alussa kätilö tuli esittäytymään et mä oon tän vuoron täällä tarviitko nyt jotain ja soita heti jos tulee jotain.

viikko oltin perhehuoneessa (sanoivat et jos perhehuoneet ei riitä niin yrittävät tehdä perhehuoneen jonnekkin korvaaviin tiloihin). lasten osasto myös ihana ja samoin siellä henkilökunta. poika joutui osastolle infektion takia ja kun itse olin huonossa kunnossa niin toivat lapsen joka päivä mun luo perhehuoneeseen ruokailemaan. kiirettä ei henkilökunnasta huomannut.

samana päivänä syntyi yksi toinenkin vauva ja seuraavana päivänä oli ruuhka kun syntyi kuusi lasta. silti henkilökunnalla oli aikaa myös meille. kannustus oli todella mahtavaa. lisäksi ensin opetettiin kestovaippojen käyttö jonka jälkeen tosin sai myös käyttää kertavaippoja oman valinnan mukaan.

synnytyksen jälkeen sai myös paljon kipulääkkeitä tarpeen mukaan. meiniki ei todellakaan ole mitään "luomu" touhua jos itse ei halua.

jos synnytyksessä tulee tilanne niin lääkäri on nopeasti paikalla ja sektioon mennään vauhdilla jos tarve vaatii. mutta tosiaan jos jotain vakavaa niin helsinkiin viedään lapsi synnytyksen jälkeen jatkohoitoon.

kun synnytys käynnistyy niin soittamalla sairaalaan kertovat kannattaako jo lähteä ajelemaan. itse menin edellisenä päivänä kun oli epäselvä tilanne ja sanoivat jo puhelimessa että vaikkei raskaus ole kuin kolme päivää yli niin voivat pitkän ajomatkan takia käynnistää synnytyksen jottei tule "turha" reissu. heillä kun oli silloin juuri erittäin hiljaista. synnytys oli käynnistynyt joten en tiedä olisivatko siis oikeasti jo käynnistäneet tuossa vaiheessa.

lisäksi siellä on ihana puistomainenluonto johon jonne suosittelevat lähtemään kävelylle jos synnytys sellaisessa vaiheessa että pystyy ulkoilemaan. synnytyksen jälkeen ottavat vauvan mielellään hoitoonsa jotta tuore äiti pääsee haukkaamaan raitista ilmaa hetkeksi. vauvan ottavat myös hoitoon jotta saa levätä tarvittaessa. näin ei kuulemma ole kaikkialla...

loppuun vielä että mene ihmeessä tammisaareen mikäli se on sinulle mahdollista ja mieli tekee sinne mennä. mulle ja miehelle jäi erittäin positiivisena kokemuksena siellä synnyttäminen vaikka vaikeuksia matkassa oli. ja tsemppiä tulevaan synnytykseen.

Vierailija

kehuakin saa:). No, minä en oikein tiedä mitä huonoa sanoisin Tammisaaresta. Olen ollut siellä kahdesti. Luulen, että Tammisaaressa ei ole ruuhkaa, menet sinne sitten koska vaan. Siellä syntynee keskimäärin yksi vauva päivässä. Ja sinne lähtiessä voi aina soittaa tilannetietoa.

Liikkistä, toisellakin kerralla lapseni kanssa muita syntyneitä vauvoja oli muistaakseni neljä:). Siinä me sitten kaikki osaston äidit söimme samassa pienessä päiväsalissa ja vauvat - kaikki viisi - olivat vieressä kärryissään tai jotkut hoitajilla siellä keittiössä. Ihanaa:)

En voi vastata kivunlievitykseen, koska minulle on siellä tehty sektiot. Mutta, toimenpiteiden jälkeen sain ihan oikeita lääkkeitä ja niin paljon kuin oli tarvetta. Enemmänkin olisin saanut. Eli, sieltä saa siis oikeita kipulääkkeitä. Monet mieltävät paikan täysin joksikin "voikukkahoitolaksi". Näin ei ole ja tämä pitäisikin monelle tarkentaa, että sieltä saa hyvää lääketieteellistä hoitoa!

Perhehuoneista en osaa sanoa, koska itse olin ensimmäisellä kerralla kahden hengen huoneessa ja toisella kerralla sain oman huoneen. Perhehuoneita saanee sieltä aika hyvin.

Henkilökunta on kyllä niin tosi mukavaa, osaavaa ja ystävällistä. Kaikilla on aikaa ja useat ovat oikein helmiä. Osasto on pieni, tunnelma on rauhallinen, vierailuaika tiukka tunti iltapäivällä jne.

Sairaalassa on myös hyvä valmius hoitaa esim. hätäsektio. Lääkäri on joko paikalla tai tulee nopeasti vaikka kotoa. Lääkärit kai siellä päivystävät lähellä olevassa asuntolassa(?).

Sairaala on tällä hetkellä normaalissa toiminnassa ja saanut jatkoa. Soitin sinne pari viikkoa sitten ja annoin Helena Hieta-Heikuralle "potilaan lausunnon" (siis hyvää palautetta) omasta kokemuksestani. Hän oli hyvin iloinen ja otettu soitostani. Soita ihmeessä sinne, kysele asioista ja varaa aika! Mene ihmeessä sinne synnyttämään, kun meillä kerran on käyttää tällainen pieni/hyvä sairaala. Onnea:)!

Vierailija

Eli tänään sitten 40+3 ja odottelua...Koko raskaus on ollut yhtä supistelua ja kipeitäkin viime viikkoina todella paljon. Jo parina iltana olen ajatellut että nyt käynnistyy mutta ei sittenkään. Kaikki keinot ja enemmänkin on kokeiltu...Todella kiinnostaa tuo Tammisaari vieläkin ja haluaisin sinne mennä. Yksi tässä mainitsi että jos on jo yliaikainen niin saattaisivat siellä käynnistää ettei tule edestakas ajoa. Musta se olis hyvä, samahan se on onko se 5 päivää yli vai esim. 12 päivää. Turhauttavaa odottelua, koska supisteluja on lähes koko ajan mutta ei sellaisia kunnon synnytyssupistuksia. Huoleni on myös se, että viimeksi sisätutkimus on tehty reilu 6 viikkoa sitten eli jos paikat ovatkin jo hyvin auki niin jos tulisi kiire lähtö. Täytyy huolehtia myös isomman veljen hoitoon vieminen/meille tuleminen jos äkkilähtö tulee..Eli sikäli en haluaisin "epävarmassa" tilanteessa lähteä ajelemaan kohti Tammisaarta vaikka eihän sinne ole kuin reilu tunnin ajomatka mutta silti.

Neuvolan täti myös sanoi, että jos tuntuu vähän enemmän supistelua voi mennä vähän näytille sairaalaan (valkoisin valhein ikäänkuin) ja katsoa jos tekevät sisätutkimuksen ja jos käynnistäisivät. Tämän haluaisin kuitenkin kokea mielummin Tammisaaressa:) Ja miten käynnistys tapahtuu?? Mitä kivunlievitysvaihtoehtoja siinä tapauksessa on? Saako silloin mennä ammeeseen? Eikös jos oksitosiinitippa laitetaan niin silloin ei saa mennä ammeeseen? Ja jos paikat olisivat auki jo nyt, riiittäisikö vain tuo avaava piikki/lääke ja sitten mahdollisesti synnytys etenisi "normaalisti".

Kiitos jos jaksatte vielä vastailla ja muitakin kommentteja saa antaa:)

Vierailija

Kiitos kaikille vastanneille! Nyt laskettuun aikaan reilu viikko ja kyllä tekee mieli jo lähteä Tammisaareen..Muutama kysymys olisi vielä.

Onko Tammisaaressa potilastiedot valmiina (kuulun HUS:in alueelle ja olen käynyt nyt Kättärillä)? Eikö kaikki tiedot nykyään mene koneellisesti eli ovat varmasti HUS:in alueella tiedossa? Tarviiko sinne soittaa etukäteen aikomuksesta mahdollisesti tulla synnyttämään vai riittääkö soitto kun synnytys käynnistyy? Ainakin ystäväni vain soitti kun oli lähdön aika..

Jos tila on tällä hetkellä väliaikaisissa tiloissa,onkohan siellä saatavilla myös altaat normaalisti? Entä kohdunkaulan puudute kivunlievityksenä, missä vaiheessa se laitetaan? Auttaako se enemmän avautumisvaiheessa vai ponnistusvaiheessa? Entä oliko akuneuloista apua?

Itse käytin vain vettä kivunlievityksenä ensimmäisessä synnytyksessä, avautumisvaihe oli rankka ja kivulias ja ponnistaminen sattui (kuten varmasti kaikilla) ja kesti 32 min ja tuntui että repeän vaikka en pahasti revennyt ja väliliha leikattiin jotta pojan pää saatiin kiireellisesti ulos..

Odotan jo innolla vaikka tuntuu, että jännittää hieman enemmän kuin viimeksi, koska tietää mitä tuleman pitää:)

Vierailija

Eli tänään sitten 40+3 ja odottelua...Koko raskaus on ollut yhtä supistelua ja kipeitäkin viime viikkoina todella paljon. Jo parina iltana olen ajatellut että nyt käynnistyy mutta ei sittenkään. Kaikki keinot ja enemmänkin on kokeiltu...Todella kiinnostaa tuo Tammisaari vieläkin ja haluaisin sinne mennä. Yksi tässä mainitsi että jos on jo yliaikainen niin saattaisivat siellä käynnistää ettei tule edestakas ajoa. Musta se olis hyvä, samahan se on onko se 5 päivää yli vai esim. 12 päivää. Turhauttavaa odottelua, koska supisteluja on lähes koko ajan mutta ei sellaisia kunnon synnytyssupistuksia. Huoleni on myös se, että viimeksi sisätutkimus on tehty reilu 6 viikkoa sitten eli jos paikat ovatkin jo hyvin auki niin jos tulisi kiire lähtö. Täytyy huolehtia myös isomman veljen hoitoon vieminen/meille tuleminen jos äkkilähtö tulee..Eli sikäli en haluaisin "epävarmassa" tilanteessa lähteä ajelemaan kohti Tammisaarta vaikka eihän sinne ole kuin reilu tunnin ajomatka mutta silti.

Neuvolan täti myös sanoi, että jos tuntuu vähän enemmän supistelua voi mennä vähän näytille sairaalaan (valkoisin valhein ikäänkuin) ja katsoa jos tekevät sisätutkimuksen ja jos käynnistäisivät. Tämän haluaisin kuitenkin kokea mielummin Tammisaaressa:) Ja miten käynnistys tapahtuu?? Mitä kivunlievitysvaihtoehtoja siinä tapauksessa on? Saako silloin mennä ammeeseen? Eikös jos oksitosiinitippa laitetaan niin silloin ei saa mennä ammeeseen? Ja jos paikat olisivat auki jo nyt, riiittäisikö vain tuo avaava piikki/lääke ja sitten mahdollisesti synnytys etenisi "normaalisti".

Kiitos jos jaksatte vielä vastailla ja muitakin kommentteja saa antaa:)

Vierailija

ja toivottavasti kaikki on mennyt kuten olet toivonut ja sinä ja vauva voitte hyvin!

Vastailen omalta osaltani kysymyksiisi jos joku muu on kiinnostunut aiheesta... En tiedä HUSin tietojen näkymisestä, mä kävin Jorvissa kontrolleissa mutta synnytyssuunitelma ja tutkimus tehtiin Tammisaaressa kun neuvola sitä ehdotti koska sinne halusin. Neuvola lähetti paperit Tammisaareen. Tammisaaressa on altaat joka huoneessa myös väliaikaisissa tiloissa, sekä jakkarat, säkkituolit, keinutuolit, roikkumisteline, pallo jne...

Itse sain kohdunkaulan puudutuksen kun olin 6 cm auki, ja tunnissa aukesi loput sen ansiosta (koko avautumisvaihe kesti lähes vuorokauden) ja kätilö ehdotti sitä koska on ilmeisesti lievempi kuin epiduraali.

Olis kiva kuulla kokemuksestasi kun olet kotiutunut ja arki vauvan kanssa asettunut mukavasti!

Vierailija

En voi muuta kuin yhtyä edelliseen.

Olen synnyttänyt kolmesta lapsestani kaksi nuorimmaista Tammisaaressa. Nuorimman 3kk sitten. Kaikki on toiminut loistavasti. Henkilökunta on todella ihanaa ja ammattitaitoista. Kivunlievitystä saa ihan kaikkea. Minulle tarjosivat ekalla kerralla vaihtoehtoisia lievityskeinoja, joista kokeilin akupunktioneuloja ja homeopaattisia pilleireita. Ilokaasua ja epiduraalinkin sain. Toisella kerralla en ehtinyt saada mitään kun vauva syntyi niin nopeasti :-) Kivunlievutyksestä ehdimme kyllä keskustella ja toiveitani kuunneltiin. Halusin epiduraalin ja kätilö tilasikin sen mulle vaikka sanoikin ettei se ehkä enää ehdi.

Kun kuopukseni syntyi, Tammisaaressa oli "ruuhka". Samana päivänä syntyi 6 vauvaa. Osastohan on nyt väliaikaisissa tiloissa (tulevan remontin vuoksi), jotka ovat pienemmät kun oikea osasto. Aika täyttä siellä oli ja me emme saaneet perhehuonetta. Mutta toisaalta kolmannen kanssa sitä ei enää kokenut niin tärkeäksi.

Tammisaaressa on myös valmiudet poikkeaviin tilanteisiin. Heillä on hyvä lastenosasto, jossa myös ihana henkilökunta. Toisella lapsellani todettiin syntymän jälkeen Downin oireyhtymä ja sen vuoksi hänellä oli alkuhankaluuksia.Synnyttysosastollakin pystyivät häntä hoitamaan ekan vuorokauden ja sain pitää häntä myös lähelläni mutta sitten hänet siirrettiin lastenosastolle kun hän ei ruvennut syömään jne. Tietenkin jos isohätä vauvalla niin sieltä kiidätetään lapsi ambulanssilla Lastenklinikalle Helsinkiin.

Tuon toisen lapsen syntymään meillä liittyi monenlaista tunnetta, olihan se aika shokki saada kuulla ettei lapsi olekaan terve. Kätilöt osastolla olivat loistava tuki meille. Aina oli olka johon itkeä kun siltä tuntui. Ja nyt kun kuopusta menimme synnyttämään he muistivat meidät ja heti kyselivät mitä meidän tytölle nyt kuuluu.

Tammisaaressa järjestetään tutustumiskäyntejä suomenkielisille muistaakseni keskiviikkoisin. Sinne pitää ilmottautua etukäteen soittamalla.

Suosittelen lämpimästi Tammisaarta synnytyspaikaksi!!! Katso myös linkki, siellä on paljon tietoa. [http://www.vns-lus.fi/bb/main.php?id=11&path=11...|http://www.vns-lus.fi/bb/main.php?id=11&path=11=fi]

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat