vauva ei viihdy vatsallaan, mikä avuksi?

Vierailija

6kk vanha haluaisi vain istua ja seista tai mielummin olla sylissä. Toki saa olla sylissä, mutta liikkumisen harjoittelu jää, jos ei yhtään suostu olemaan lattialla.

Kommentit (12)

Vierailija

mutta meillä esikoienn ajautui samankaltaiselle tielle, halusi siis vain istua, ja tuloksena oli peppukiitäminen ja motoriset ongelmat.

Eli kyllä siellä vatsallaan vaan olisi oltava

Vierailija

ei koskaan oikeastaan ryöminyt, kontannut ei lainkaan, vaan nousi tukia vasten kävelemään heti 7kk täytettyään. Oppi siis istumaan tasan 6kk, pari viikkoa niin oppi seisomaan tukea vasten ja siitä pari viikkoa niin viiletti menemään tuettuna. Olikin sitten 9kk kun käveli ilman tukia. Tuo aika oli tosi rankkaa meille vanhemmille kun ei järkeä vielä tuon ikäisellä paljoa ole mutta vauhtia riitti.

Vierailija

vatsallaan! Kokeile pitää vatsallaan muualla kuin lattialla, esim. sängyllä, ja lennätä vatsallaan vauvaa "lentokoneena" sääriesi päällä kun olet selälläsi lattialla yms.

Vierailija

Ja mennä istumaan itse?

Jollei, niin vika on siinä. Lasten täytyy antaa itse löytää istuminen, eikä tuetusti istuttaa. Nyt vaan ahkerasti leikitte lattialla.

Jos taas osaa itse nousta istumaan, niin ei teillä ole mitään ongelmaa. Kyllä se liike tulee sitten kun huomaa, ettei kaikkiin leluihin yletäkään.

Vierailija

Meillä poika oli samanlainen, ei oikein viihtynyt vatsallaan, ja oppi tosi myöhään kääntymään mahalta selälleen, eli oli aika rasittavaa kun ei viihtynyt lattialla ollenkaan, kääntyi heti vatsalleen muttei osannut kääntyä takaisin. Meillä auttoi hiukan leikkimatto jossa oli peili, poika rakasti (ja rakastaa edellleen) omaa kuvaansa! Ja tietysti leikkiminen auttaa. Toinen apu oli tosi monivärinen palapeli josta poika aina kiinnostui eikä muistanut olevansa vatsallaan!

Poika oppi ryömimään vasta 7,5 kk iässä, konttamaan 10 kk iässä (samalla oppi nousemaan pystyyn) ja käveli 13 kk iässä todella hyvin, mikä on mielestäni uskomatonta koska ajattelin että on motorisesti jotenkin "jälkeenjäänyt", nähtävästi vaan alkoi oppimaan motorisia taitoja myöhään mutta vauhdilla!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat