Minkä ikäisenä teidän tyttäret ovat alkaneet käyttää deodoranttia?

Vierailija

Siinähän se kysymys jo siis tulikin eli milloin dödön käyttö alkoi? Ja oliko siihen syynä jo hajuhaitat vai ihan vaan halu käyttää?

Kommentit (13)

Vierailija

Muutenkin huolehtii hyvin hygieniastaan. Kakkoselle ostin nyt ensimmäisen joululahjaksi. Täyttää kuukauden päästä 10v, ajattelin, että voisi hänkin aloittaa kokeilut pikkuhiljaa. Ei vielä kummmllakaan kovasti haise.

Vanhempi nyt 11½ ja n jo tosi paljon finnejä ja rinnat alkaneet kasvamaan, odottelen jo kuukautisten alkua lähiaikoina.

Vierailija

On totta, että tutkimuksien mukaan murrosikä aikaistuu.

Koska et kuitenkaan usko, niin yksi linkki jonka löysin aiheesta on tässä:

http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Tytt%C3%B6jen+murrosi%C3%A4n+ep%C3%A...

Tämähän ei ollut ollenkaan se asia, josta kysymyksen esitin. Ja sinun vastauksesi, että "KAI se siinä ja siinä iässä" ei ole vastaus kysymyksiini.

Minähän esitin kysymyksen, että missä iässä teidän tyttärenne ova aloittaneet ja jos sulla ei ole tytärtä, joka olisi jossain iässä aloittanut, niin en välttämättä kaipaa sun kinaamista.

-ap, jota ärsyttää ihmiset, jotka eivät vastaa kysymyksen, vaan kinaavat ihan asian vierestä

Vierailija

Ja mun pointti on että joskus voi miettiä missä iässä itse jotain tehnyt. Kuin miettiä kaikkea noin vaikeasti. Sillä pääsee muutenkin lähemmäs omaa lastaan ja hänen ymmärtämistä. JOS vaikka olis halunnu saada meikkejä 10- vuotiaana ja äiti kieltää kunnes on 13- vuotias.. ;) Eli puhutaan tiukkapiposesta äidistä??

Ei biologia lähde muuttumaan järin suuresti. Ittellänikin rinnat tuli ennenkö olin 10- vuotias. Ja bilsassa on opetettu että se on henk.kohtanen ja vaihtelee, ystävällä menkat alkoi 18- vuotiaana ja sai siihen lääkitystä. Dödöä alkoi käyttämään kun luokassa muutkin käytti. :D

En kinaa, juttelen. Ja tämä on mielipiteeni.

Vierailija

se oli hesarin juttu=) No en kovin korkealle sitä noteeraa. Aika usein väärää tietoa hesarin jutuissa. Halutaan vain paljon huomiota ja ääntä. Muulla ei sitten väliä. Pelottavaa jos ihmiset nuon hyvä uskoisia että kaiken uskovat ilman mitään kritiikkiä. Ymmärrän hiukan paremmin suomen tilaa nyt.....

Vierailija

törmännyt aiheeseen, että murrosikä alkaa länsimaissa aikaisemmin kuin ennen. Kuuluu ihan yleissivistykseen.

HS:n artikkeli oli vaan ensimmäinen johon törmäsin, kun sinua varten googlasin. Tiesin, että ilman lähdettä kuitenkaan usko.

Nyt olen jo useaan otteeseen lukenut mielipiteesi, kiitos niistä.

Vielä kiinnostaa kuulla muiden kokemuksia.

-ap

Vierailija

on totta, että murrosikä on aikaistunut, mutta ei aikaistu enää samalla vauhdilla kuin 1950 luvun jälkeen. Itse olen syntynyt 1967 ja menkkani alkoivat 12v(olin saavuttanut jo aikuispituuteni sillon) äidilläni menkat alkoivat 13v(s-45) ja hän oli myös saavuttanut aikuispituutensa sillon. Omista tyttäristäni vanhin ei ole kasvanut 12v synttärin jälkeen kuin 3cm ja menkat alkoivat 14,5v.

Sehän on tutkittu tosiasia, että länsi suomessa tytöillä alkaa murrosikä aikasemmin kuin itäsuomessa(perintötekijät) Ravitsemus ja teollistuminen ovat aikaistaneet murrosiän alkamista. Mielenkiintoinen aihe.

Toki nyky tenavat alottaa deuskun käytön aikasemmin kuin aikasemmat sukupolvet. Tietoa ja varallisuutta on enemmän ja toki hygieniatasokin on noussut(ei riitä enää kerran viikossa sauna)

Vierailija

Ja sitä paitsi murrosikä alkaa aikaisemmin ja aikasemmin eli uskoisin nykyään tyttöjen alkavat dödöjen käytönkin aikaisemmin kun mun lapsuudessa/nuoruudessa.

-ap

Vierailija

Se on henk. kohtanen asia milloin kuukautiset alkaa. Haarukka ollu siinä 9-13- vuotiaana. Mutta joillain menee kuukautisten alkuun 18 vuotta.

Eli eiköhän se dödöily ala suunnilleen sielä noin 10- vuotiaana. Sitä ennen ei paljoa pojat ekoilla luokilla kiinnosta mutta pian alkaa, jos hajuhaittoja niin kai silloin alkaa. Omasta kiinnostuksesta se pitkälti kiinni, miten paljon tytöt luokalla asiaa pohtii ja harrastaa..

2

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat