Mitä se talon rakennus nyt maksaa noin suurinpiirtein?

Vierailija

Useinhan sanotaan, että noin 3 kertaa talopaketin hinta (mutta pakettejakin on erilaisia sisällöltään) tai sitten noin 1500e per neliö.

Olisi kiva kuulla kokemuksia siitä kuinka paljon teidän talonne (ilman tonttia) tuli maksamaan.

Meillä olisi tarkoitus alkaa rakentamaan yksikerroksista noin 150 neliön taloa, neljällä makuuhuoneella. Mies on sähkömies (tosin ei tee sitä nyt työkseen) ja appi rakennusmies, joten töitä olisi tarkoitus tehdä aika paljon itsekkin.

Rakennamme Järvenpäähän.

Onko idioottimaista selvitä 200 000?

Sivut

Kommentit (44)

Vierailija

valmistui n. 3 vuotta sitten ja hinnaksi tuli n. 80 000 euroa. Tontti oli jo valmiina. Lämmityksenä maalämpö. Rakennettu itse kappaletavarasta - sähkötöitä lukuunottamatta. Sisustus perusmateriaaleja, kaikki kilpailutettu ja kalusteet on tehnyt paikallinen puuseppä.

Vierailija

Olen katsellut noiden avaimet käteen talojen hintoja ja ne tuntuvat aika alhaisilta. Onhan kuitenkin halvempaa ostaa pelkkä talopaketti ja rakennuttaa se itse?

Vierailija

Itse haaveilen tontista, josta olisi kävelymatka (alle 1 km) joko Kyrölän, keskustan tai Saunakallion asemalle. Niitä ei tosin kauheasti ole markkinoilla näkynyt ;)

Kallista lystiä se on ja tonttimaa kiven alla ja hinnoissaankin vielä. Mutta onneksi ei ole kiire tästä nykyisestä pois (paritalo), joten voi rauhassa kytätä jos sopiva tulee esiin.

3

Vierailija

Meillä valmistuu talo keväällä Porvooseen ja budjetti tulee pysymään talon ja autotallin osalta n.200 000 eurossa ehkä vähän jopa alle. Talo on kaksikerroksinen ja huoneistopinta-alaa on yhteensä 200 neliötä + puolikellari. Autotalli on 70m2. Tähän summaan päästään, kun emme ottaneet pakettitaloa, vaan teimme itse rakennusmiehen kanssa sekä käytimme paljon talkooapua varsinkin perustustöissä. Emme myöskään vaadi huippulaatua sisämateriaaleissa, toki kutenkin kestävää niin silmälle kuin käytössä. Olemme molemmat käyneet kesälomien jälkeen normaalisti töissä, tosin miehellä on rakennustöiden kanssa venynyt päivät helposti yli 12 tuntisiksi. Eli työtä ja jaksamista vaaditaan paljon. Tulevia pihatöitä ei ole laskettu tuohon budjettiin.

Vierailija

Reilu vuosi sitten rakennettu talo n.160 neliötä,autotalli 80 neliötä ja autokatos kahdelle autolle ja varasto.Talopaketti oli n.54 000,loput työt tehtiin itse,paitsi putki-,sähkö- ja muuraustyöt,joissa niissäkin apuna mahdollisimman paljon.Tontin hinta 9000 euroa.Ulkorakennukset itse pitkästä tavarasta.Materiaalivalinnoissa pääosin keskihintaista,tarjouksia ja poistoeriä käytetty hyväksi.Budjetti 200 000 ylittyi kai pari tonnia,osa rahoista meni elämiseen,kun mies oli useamman kuukauden pois töistä rakentamisen takia.

Vierailija

itse selvisimme 100000e butjetilla ja siihen kuului tontti mukaan lukien. Ihan perustalo. Eli pelkkä talo (yläkertavaraus)+ tontti.Autotalli + yläkerta teimme myöhemmin.Rakensimme Oulun alueelle. Hinnat tosin on vähän noussut rakennustarvikkeissa. Ihan perustalo.

Vierailija

Kun tuntuu, että toiset ovat sitä mieltä, että rahaa täytyy varata PALJON enemmän, jotkut taas sanovat sen 200 000 euroa riittävän.

AP

Vierailija

Itse asiassa avaimet käteen talo on usein aika edullinen. Esimerkiksi K-raudan myymä Avainkoti (Kotiharju YKP), joka olisi meille yksi vaihtoehto, maksaa 174 00 e. Ja kerrosala 193 me. Tosin yläkerta on "varauksella", eli pinnat täytyy siellä itse rakentaa.

3

Vierailija

mekin rakennetaan kappaletavarasta ja käytetään vielä työmiehiä niin semmonen 145 000 on aika lähellä totuutta, ja materiaaleissa valittu pikkusen parempaa. neliöitä n. 120 ja siihen 60 neliöinen talli-varasto rakennus ja tontti myös mukana :) kustannukset siis hieman eriluokkaa kun ei asu kaupungissa. me keski-suomessa...

Mutta tuolla op.n laskurilla meni kyllä ihan metsään, että en ihan luottais tai sitten siinä on tosiaan vain isojen kaupunkien arviot hinnoissa...

Vierailija

Talopaketti, 1½ -kerrosta, 159 neliötä. Talopaketti oli 56 000 vesikattoon asennettuna, tontti n. 20 000 (pieni kaupunki, lähellä keskustaa), autotalli-varasto kappaletavarasta, yhteensä meni rahaa 160 000 (tästä puuttuu pihatyöt). Mies oli kymmenen kuukautta yhtäjaksoisesti rakentamassa oman työnsä ohella, itse olin aina kun pääsin (kun oli lapsille hoitaja), molempien isät olivat tosi paljon apuna, samoin monet muut sukulaiset.

Sähkötyöt, osa lvi-töistä ja pintojen tekeminen sisällä ostettiin ammattilaisilta. Materiaaleissa valitsin sitä mikä miellytti, hintaa ei katsottu ekana. Kaikki kyllä kilpailutettiin.

Hermoja vaatii, kun tehdään itse. Apujoukoilla on myös paljon mielipiteitä, joita on rasittavaa kuunnella. Meillä mm. halusivat talosta tietyn väristä, tiettyjä ratkaisuja vastustettiin kiivaasti (ihan yksinkertaisia juttuja, jotka olimme yhdessä mieheni kanssa sopineet). Välit kiristyivät, mutta onneksi rakentaminen loppui aikanaan :)

Vierailija

mutta yli meni ja reilusti...Talo ei vieläkän ole valmis, mutta rahaa on mennyt jo n. 250 000 euroa. Ihan tavallisia perusmateriaaleja käytetty ym. (talo pääkaupunkiseudulla).

Vierailija

ja talo tuli vesikatto-asennuksella suurelementtinä. mies töiden jälkeen aina raksalla ja isäni kaikki päivät puolen vuoden ajan (jossa talo valmistui). Itse en niin pystynyt auttamaan, muuta kuin maalaamaan, hiomaan ja tapetoimaan (olin raskaana ja 2v uhims mukana).

-16

Vierailija

Halvin rakentamiskustannus jonka olen kuullut on ollut n. 1000e/m2. eli 2-kerroksinen puurunkoinen puiutalo, yksinkertainen malli, ei erkkereitä tai ulokkeita. Talo + autotalli n. 150 000e. ( Tontti ei sii ollut mukana).

Em. edellyttää rakentajapariskunnalta paljon omaa työtä ja lisäksi tuttuja rakentajia tai sukulaisia jotka saa edullisesti auttamaan.

Helsingissä rakentamiskustannukset on rakennusfirmoilla olleet jo n 2000e m2.

Joku 1500e/ m2 kuulostaa realistisemmalta ja turvallisemmalta arviolta pientalon rakentajalle.

Kustannuksethan riippuvat kyllä ihan hirveästi siitä mitä materiaaleja taloonsa valitsee. Ylärajaa ei ole, jos haluaa italialaisen keittiön, graniittitasoja, ylimääräistä tekniikkaa jne.

Itse rakentaisin ainakin paksut ulkoseinät ja yläpohjan, paksut ikkunat ääneneristyslaseilla, jne. LIsäisin myös ääneneristävää villaa kaikkien asuinhuoneiden väliseiniin jne.

Tekisin talosta tai sen alakerrasta myös vanhuksille ja ivalideille sopivan ihan omaa vanhuuttani tai mahdollista tilapäistä jalkavammaa ajatellen.

Ensi kesä tai seuraava voisi olla kyllä tosi hyvä aika rakentaa, kun vihdoinkin saa työvoimaa ja rakennustarvikkeita. Täytyy vaan olla tarkkana ettei firma jolta on ostamassa mene just konkurssiin.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat