Heinäkuiset-08, Tammikuu 2009

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hyvää Uutta Vuotta Heinävauvoille ja-mammoille!

Uusi vuosi ja uusi pino ;-)

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Yhessä on semmonen hiukan erimallinen suippo tuttiosa. Just sen takia mun piti eilen kaupoista uusia katellakin. ;)

Jesh,eli ostoksille vaan huomenna uudestaan!

Toisaaltahan on tosi hyvä että tissi kelpaa ja maitoa vielä tulee,ettei tartte alusta asti korvikkeista maksella,mutta eihän siitä oikeesti tuu mitään jos en vuoteen pääse irrottautuu.

Esikoinen joi ihan mistä vaan,eli sen takia oon vähän pihalla uuden ongelman edessä.

Kiitos vinkeistä,eiköhän se tästä kuhan rauhassa etenee. (toivottavasti) :)

Nyt aletaa valmistautuu pihalle..monta päivää kökitty laiskoina sisällä!

Vipu

Vierailija

eilen oltiin Miron kanssa sairaalassa ja sille tehtiin ne prick-testit. maito aiheutti ihan pienen punoituksen,mutta siitä ei kuulemma voi päätellä vielä allergiaa. itse maitoaltistusta ei voitu tehdä,Mirolla on nyt ollut se 3antibioottikuuria peräjälkeen ja testi antaisi väärän tuloksen.sen sijaan saatiin lähete korvapolille ja siellä päästään puhumaan putkituksen mahdollisuudesta,olen tosi helpottunut :D

uudet mitat otettiin siellä myös,olkoon nyt vaikka 6kk mitat,lähellähän se päivä on,eli 67,5cm ja 6,8kg.paino ei ollut noussut,mutta sen nyt lääkärikin taas ymmärsi,ettei kuukauden kestävällä ripulilla pääse kilot kertymään. nyt kun testit näytti,ettei allergioita ole,käski aloittamaan kaurapuuron ja sen jälkeen kanan annon :) kauraa sai jo eilen ekan satsin,joten ensi viikolla uskaltaa varmasti aloittaa sitten kanan annon.

nyt pikkumies hermostuu,hyvää tammikuun jatkoa kaikille!:)

-annu ja miro 6kk-

Vierailija

Kopioin jutun tänne, niin tiedätte, miten meillä on mennyt viime viikot ja miksi olen niin harvoin kirjoitellut... :)

Hei yököt,

Olen seuraillut keskusteluanne jonkin verran, tosin en aiemmin itse kirjoitellut (en ole lähinnä väsymykseltä jaksanut). Nyt on kuitenkin pakko kertoa meidän pienen miehen (6kk) tarina, josko siitä olisi jollekin huonoista öistä kärsivälle apua.

Meillä siis 6 kk:n ikäinen poika, jolla on vauvasta asti ollut ns "herkkä vatsa". Näin ainakin äitinä olen luullut. Imettäessä poikaa olin kovalla dietillä, kun ajattelin hänen saavan melkein mistä tahansa ruoka-aineesta vatsan väänteitä. Nukkuminen ei koskaan ole ollut mitenkään erityisen hyvää, mutta noin 3 kk:n iässä yöt muuttuivat kovin katkonaisiksi. Aloitimme tuolloin kiinteiden syönnin, ja luulin itse asiassa, että nukkuminen rauhoittuisi, koska pojalla oli aiemmin imettäessä jatkuva nälkä. Päinvastoin kuitenkin kävi.

Viimeisen kolmen kuukauden ajan yöt ovat jatkuvasti huonontuneet ja huonontuneet. Lopulta päädyimme siihen tilanteeseen, että noin kuukauden ajan kannoin poikaa öisin jok välissä 10 min. Hän nukahti syliini, nukkui sängyssä n. 30-40 min. heräsi itkuun, jolloin kannoin häntä taas 10 min. ja hän nukkui seuraavat 40 min. Tätä jatkui läpi yön. Pisin unijakso hyvinä öinä oli 1h 30 min. Normaaliyönä poika suostui syömään 2 kertaa, vaikka heräsikin itkemään lukuisia kertoja. Unentokkurassa sitä ei jotenkin edes huomannut, kuinka huonoja meidän yöt todellisuudessa olikaan.

Lopulta (onneksi!) tajusin, että poika nukkuu päivisin rattaissa puoli-istuvassa asennossa kolmekin tuntia putkeen - miksi ei siis nuku öisin. Syöminen meni myös melko hankalaksi (poika on aina ollut hyvä syömään ja rakastanut lusikkaa). Aina kun laitoin hänet sitteriin, jossa yleensä syödään, alkoi kova itku. Ruokamäärät pienentyivät ja maitoa poika ei suostunut juomaan juuri lainkaan päivällä. Hoitopöydällä selällään poika "repi" kaksin käsin rintalastaansa ja nieleskeli kovasti. Öisin syötön yhteydessä oli ajoittain rohisevaa yskää, päivällä outoa kuivaa yskää, jota luulin allergiaksi. Ajoittain myös öisin vauvan suusta ja nenästä pärskähti voimalla maitoa, vaikka syönnistä saattoi olla useampikin tunti.

Kävimme lääkärissä (jo kolmannen kerran masuvaivojen vuoksi) ja mieleeni tuli kysyä lääkäriltä, voisiko kyseessä olla refluksivaiva. Hän totesi kaikkien oireiden sopivan taudin kuvaan. Viikon kuluttua lääkärikäynnistä pojalle laitettiin vuorokaudeksi ph-mittari nenän kautta, joka rekisteröi muutokset ruokatorvessa, ja me pidimme kirjaa vuorokauden tapahtumista. Yö näytti tosi hurjalta, kun sen näki paperille kirjattuna. Parhaillaan nostelin poikaa asennosta toiseen 3 minuutin välein ja yöhön sopi kaksi tunnin unijaksoa. Muut olivat lyhyempiä kuin tunti.

Jo seuraavana päivänä saimme kuulla, että pojalla on refluksitauti. Ultrassa paljastui myös, että hän kärsii ummetuksesta, vaikka kakka on tullutkin säännöllisesti joka päivä. Saimme tautiin lääkkeen nimeltä Prepulsid Pediatrics, joka on toiminut meidän tapauksessamme kuin ihme. Tällä hetkellä vauva syö 1-2 kertaa yössä ja nukkuu 2-5 tunnin jaksoja. Hän herää yleensä kerran aamuyöstä vatsanväänteisiin (lääke aktivoi suolen toimintaa, ja tästä syystä vatsaa jonkin verran vääntää. tosin lääkärin mukaan tämä voi olla ohimenevää). Eli parannus on ollut huikea aiempaan verrattuna.

Tulipa tästä pitkä juttu. Halusin kuitenkin kertoa tarinan, jos joku sattuisi siitä hyötymään. Itselläni kesti pitkään, ennen kuin tajusin, että lapsella on joku vaiva, miksi hän ei nuku. Etenkin kun olimme käyneet vaivojen vuoksi aiemmin jo kaksi kertaa lääkärissä ja olin jutellut niistä neuvolassa, mutta koska poika on päivisin kuin itse aurinko, ei kukaan ottanut meitä vakavasti. Saimme vain kuulla, että näin hymyilevä ja iloinen lapsi ei voi olla sairas.

Meillä on nyt nukuttu paremmin viikon verran ja joka ilta jännitän, josko tänä yönnä palataan taas entiseen tahtiin. Saas nähdä kuinka käy. Tsemppiä kaikille yövalvomisten kanssa kamppaileville.

Vierailija

Meillä on sama tilanne kuin Vipulla että tuttipullo ei kelpaa. Ei sitten millään. Ei kelpaa erilaiset tuttiosat, ei nokkamuki, ei lasi. Siis jos sisältönä on korvike. Enkä tod. jaksa alkaa pumppailemaan. Saa nähdä miten ja milloin tästä tissihommasta pääsee irtautumaan. Meillä myös esikoinen joi tuttipullosta erittäin mielellään, sille ei taas muu kelvannutkaan.

Olis kyllä ihanaa päästä jo johonkin ilman että tarviis stressata miten vauva pärjää. Tuntuu etten edes lenkille kehtaa yksin lähteä jos kotona on sillä aikaa joku katastrofaalinen tilanne päällä... Vaikka taitaa olla tuo vaan mun tekosyy, että ei tarvii lähteä lenkille! ;-) Laiskimus olen...

Tytsyn pituus- ja painokäyrät oli laskusuunnassa kun käytin 6kk neuvolassa. Ensi kuussa on kontrollikäynti sen tiimoilta ja saa sit sen jonkun rokotteen mitä ei nyt annettu flunssan vuoksi. En nyt tietenkään muista niitä mittoja tarkkaan mutta olisko suunnilleen painanut 7200g ja 66cm oli pituutta.

Olikos jollakin tietoa missä tahdissa niitä puuroja ja lihasoseita voi antaa? Me ollaan nyt syöty vasta vehnä- ja kaurapuuroa reilu viikko. Milloin sitä lihaa saa antaa? Ja perunaa, porkkanaa ja maissia ollaan syötetty. En vaan saa aikaiseksi antaa kukkakaalia ym. Niin ja tietty hedelmäsoseita ollaan annetty myöskin! Musta tuntuu, että mä oon ihan uuno näissä jutuissa vaikka ei oo edes ensimmäinen lapsi... Plääh! Ekan kanssa vaan kaikki oli jotenkin niin erilaista ja noudatin kaikkia ohjeita tasan tarkkaan tyyliin yksi uusi maku per viikko... Nyt olen jotenkin niin suurpiirteinen näissä jutuissa! :)

Jaahas, neitokainen heräsi uniltaan!

kumppari & tenavat

Vierailija

siis tämä koneelle rauhassa olo on meillä kortilla...

Meidän neidillä uusi sitten pissatulehdus. Eli eka tulehdushan oli marraskuun lopulla ja nyt tammikuun puolivälissä tämä toka. Nyt otetaan ultraäänitutkimus virtsateistä, jotta mahd. rakenneviat löytyis.

Meillä oli aika jo suuhygienistillekin. Täällä on tapana puolivuotiaana tehdä eka käynti. Hampaita on nolla ja suuhyg. sanoi ettei vielä aikoihin ole tulossa.

Mietin tässä vaan kun esikoisella ja kakkoselle ekat hampaat tuli 4-5 kk eikä kauheasti muistaakseni huudattanut heitä niin kuinkas sitten ylipuolivuotiaan ekat hampaan puhkeamiset sattuvat/ei satu?Onko kellään tietoa? Kun oma äitini vanhan kansan mukaan sanoi että pahemmin sattuu mitä isompi lapsi. Tietysti yksilöllisesti varmaan ja poskihampaat ovat kipeämmät... onko toi vaan joku vanha paikkansa pitämätön juttu?

Me oltiin 6kk neuvolassa toissa vkolla ja toka rokotekin jäi taas väliin antibioottikuurin vuoksi tällä kertaa ja ed. kerralla oli kuumetta ollut ed.pvänä.

6 kk mitat oli 8280/67,1.

Nyt rokote laitettu vihdosta viimein. Onneksi tämä uusi rokoteohjelma joustaa paremmin edelliseen verrattuna.

Annu; mä tarjoan vettä nokkamukista ruualla, eipä sitä kauheasti mene, mutta saapahan suun huuhdottua. Ja tulehdusten aikaan koitin joka väliin.

Tyttö nousee kontilleen ja ns. karhunkäyntiasentoon. Ryömien ja pakittaen ja kierien liikkuu. Kovasti haluaa olla pystyssä ei oikein istu enää sylissä.

Paljon jäi varmaan taas kirjoittamatta , mutta olihan tässäkin...

T:Pikku-sisko ja tyttö 6kk+rapiat

Vierailija

Helmiir - hirmuisesti onnea tulevan pienokaisen johdosta! Koitahan jaksella masun ja melkein puolivuotiaan kanssa.

Meillä alkoi nyt ihan virallisesti arki, kun keskimmäinenkin aloitti pitkän loman jälkeen hoidon. Kävin aamulla vaunukävelyllä Veetin kanssa ja nyt nautin ihanan hiljaisesta kodista (Veeti nukkuu vielä). Ensin ajattelin siivota lenkin jälkeen, mutta tulin siihen tulokseen, että parempi nauttia hetken hiljaisuudesta ihan rauhassa eli luin kirjaa, venyttelin ja nyt sitten päädyin hetkeksi koneelle.

Meidän arkeen ei nyt sitten kuulu oikeastaan mitään muuta uutta erikoista - paitsi, että onhan meillekin tulossa vauvoja, tosin tällä kertaa karvaisia sellaisia :-) Meidän kisuneiti on nyt sitten todistettavasti "pieniin päin" ja LA on helmikuun puolessa välissä. Odotan innolla ja vähän kauhullakin, kun pennut syntyvät ja alkavat liikkumaan ympäri huushollia, sillä siinä vaiheessa Veetikin alkaa olla juuri siinä kunnon liikkumis/tutkimisvaiheessa. No, huumorilla koitetaan sitten 3 kuukautta selvitä (aika jonka pennut ovat meidän nurkissa). Niin ja yksi pentu jää sitten meille pysyvästi Maggien seuraksi.

Jaahans, nyt jatkan lukemista :-)

Terkuin,

Tinttis ja Veeti (viikkoa vajaa 6kk)

Vierailija

Veeti sai sitten ensimmäsen nuhakuumeensa. Nenä valuu räkää ja viimeyönä nousi kuume. Raukkaparka oli ihan tulikuuma yöllä ja mittari näytti himpun verran yli 39. Laitoin supon ja parin tunnin päästä poika oli nihkeän hikinen, kun kuume oli laskenut. Tänään päivällä kuumetta on ollut tasaisesti 38 ja on nyt laskenut, kun laitoin supon tunti sitten. Nyt sitten jänskättää miten ensiyö menee.

Tuossa tuo poika olkkarin lattialla möngertää ihan tyytyväisenä ja toivon, että alkaa vähitellen väsyä ja saan hänet yöunille pikapuoliin.

Että näin meillä tänään!

Terkuin,

Tinttis ja Veeti

Vierailija

Mukavassa pakkassäässä on vuosi vaihtunut, tosin meillä ei ole kauheasti ehditty aurinkoisista keleistä nauttia, kun isommat lapset ovat sairastaneet. Tällä hetkellä 5v on jo kolmatta päivää kuumeessa. Veetikin aivasteli tänä aamuna aika hurjasti, joten harmittaa, jos pieninkin saa taudin - ja sehän tietää taas levottomia öitä, kun viimeaikoina ovat yöunet taas olleet kohtuu hyviä ( eka syöttä 5-6 välillä ja mahdollinen toinen 7-8 aikaan ja ylös 9-10 aikaan).

No niin, nyt ne kuukautiset sitten alkoi eli about 5,5 kk synnytyksestä. Aloitin Cerazette-minipillerit tänään ja mielenkiinnolla odotan miten toimivat.

Sitten vähän Veetin kuulumisia: Veetillä on jo kova halu päästä eteenpäin eli punkee jalat mahan alle ja humpsauttaa itsensä eteenpäin. Kai tuota voisi sanoa jonkinlaiseksi ryömimiseksi. Eipä tuo poika muutenkaan enää paikallaan pysy vaan pyörii ja hyörii ties minne. Kiinteitä syödään 2krt päivässä ja pikkuhiljaa makuja on lisätty. Eilen aloitettiin lihojen maistelu ja hyvin upposi. Hampaita ei vielä ole näkynyt.

Mites muuten Joulukilot? Tuliko montakin lisää vai pääsittekö vähällä? Itse luulin, että ainakin 1-2 kiloa olis tullut, mutta vain vaivaiset 500g, vaikka olen syönyt tosi paljon herkkuja. Kyllä tuo imettäminen taitaa aika hyvin noita kaloreita syödä :-)

Nyt pitää keskittyä katsomaan naisten hiihdon loppu :-)

Terkuin,

Tinttis ja Veeti 5,5kk

Vierailija

Täytyypä pistää korvan taakse. Onko noit "kaatoesto" nokkamukeja ihan tavis kaupoissa?

Muistan vaan että esikoisella joskus oli,enkä tiedä mistä se oli ostettu..

Mun piti äsken kaupast ostaa erilaisia pullotuttejaki,mut unohdinpa sitte nekin!

Noh lahopää mikä lahopää.. :)

Vipu

Vierailija

Vuosi on lähtenyt mukavasti alkuun, ihana kun on tuota pakkasta ja ollaan päästy isompien lasten kanssa luistelemaan! Ja meillä neiti nukkuu tosi hyvin vaunuissa päikkäreitä, kun on vaan tarpeeksi päällä ja sideharso edessä. Sisällä päiväunet jää puolituntisiksi, ulkona kahta tuntia!

Meillä yöt hieman repaleisia. Ei syö tuttia eikä pulloa, joten pitää tissiä tuttina välillä öisin... Viime yö oli onneksi vähän parempi, nukuttiin vähän pidempiäkin jaksoja. Päivisin tosi kiltti ja helppo tyttö, mutta illat venyy aina kymmeneen yhteentoista. Nukutaan noin kahdeksaan.

Itse huomaan välillä, että meinaa oma kunto loppua, kun ei saa yhtäjajsoisesti nukkua.

Onnea Helmiir!! Ihana uutinen. Oma siskoni saa myös syksyllä vauvan, hänellä poika nyt vuoden.

Meillä tämä kolmas on viimeinen vaavi. Miten te muut olette ajatelleet? Alkaa selvästi ikää jo olla erilailla kuin edellisten kanssa. Nuo yövalvomiset aika rankkoja.

Meillä ei vielä liikuta. selällään mieluiten köllöttelee, välillä kääntyy. On aika isokokoinen neiti =) Syöttötuolia ollaan vähän kokeiltu ja kävelytuolia.

Nyt neiti komentaa, moikka!

Tiitus ja neiti 5 kk 3 vk

Onko muilla

Vierailija

Joulukoristeita oon keräilly tänään pois ja vein joulukuusenkin ulos. Mies on vielä työreissullaan, tulee onneksi tänään kotiin. Sillä oli hajonnu rekka jonnekin välille, oli joutunu sitä nelisen tuntia siellä tien poskessa korjaamaan :/ PItänee lämmittää sauna, kun tulee kotiin, niin saa mennä lämpöseen.

Santerillakin ois kova halu päästä eteenpäin. Kovasti yrittää. Jaloilla puskee ja käsilläkin tekee kovasti töitä. Meillä on ollut kovin itkuinen viikko, eilen onneksi puhkes ylös hammas, niin vähän helpotti. Mutta nyt itkee jo sitten toista hammasta, joka on tulossa siihen viereen. Santerilla on nyt 3 hammasta. Yöt edelleen aika risaisia, kunhan nuo hampaat on tullu, niin ehkä sitten taas helpottaa. Liharuokia alettiin tänään maistelemaan, puuroja ollaan syöty nyt pari-kolme viikkoa.

Tänään on ollu kyllä sellainen kotipäivä, oon edelleen yökkärit jalassa :D Niin, täällä on viikko sitten plussattu. Pikkukakkonen on tulossa, laskettu aika on elokuussa. Eka neuvola on parin viikon päästä, niin sitten tiedän enemmän.

Helmiir ja Santeri 5,5 kk

Vierailija

Meillä on sairasteltu jokainen vuorotelle vaikka ja mitä..

Ensin Noora virtsatietulehduksen ja ?.. ja samaan aikaan iski esikoiseen vatsatauti.. no sitten Noora sai sen heti perään.. lisäksi itse ollaan oltu miehen kanssa angiinassa...

No nyt näyttäis helpottavan!

Noora on juonut kk ajan tosi huonosti maitoa.. ja lämpöä ollut vähän väliä.. ajattelin että hampaista, mutta se virtsis sen vissiin sit aiheutti.. lämpöily oli niin lievää etten osannut edes ajatella mitään ja lisäk ei mitään huomannut pissasta..

Meillä on 8kk neuvola käytynä.. Painoa oli nyt 7,6kg.. mutta on laskenut sairasteluiden takia koska oli 7kk punnittna 8kg... pituutta on 66cm

Kovasti mennään taaksepäin, jonkin verran eteenpäin myös. Konttaus asentoa on harjoitellut jo kk ajan. Nyt on viikon sisällä innostunut enemmän siitä. Lisäksi vääntää itseään mitä mahdottomiin asentoihin :D

Öisin on heräilty nyt muutaman viikon ajan.. Toivoisin että alkaisi nukkumaan paremmin kun alkaa taudit helpottamaan... selkeästi tankkaa ruokaa nyt kiriäkseen painoa.. Syö kuin hevonen! :D

Kolmatta ei meille tule. Mies sanoo ehdottoman ein... Itse ehkä joskus haluaisin, mutta en pienellä ikäerolla.

Vierailija

Kirjotin tänne yks päivä pitkän viestin ja kun olin lähettämässä sitä, niin sivut olikin yhtäkkiä pois käytöstä!! En sitten jaksanu enää sillon alkaa kirjoittamaan uutta viestiä. Meillä ollaan sairasteltu täällä. Maanantaina Santerille nousi kuume, myös yskää ja nuhaa oli. Maanantai-tiistai välisenä yönä kuume nousi 40,4 ja toinen oli aivan kipee :/ Sinä yönä ei juurikaan nukuttu. Tiistai aamuna käytiin sitten lääkärissä, ei onneksi ollu tulehduksia tai mitään. Tiistai iltana ei ollu kuumetta enää, kun jotain reilu 38. Keskiviikkona ei ollut enää ollenkaan lämpöä, niinkuin ei tänäkään aamuna. Onneksi. Ei onneksi kestäny tuo kuumeilu, kun pari päivää. Yskää on vieläkin.

Neuvolakuulumisia. Viime viikolla käytiin puolivuotisneuvolassa (aika menee niin nopeesti !!). Painoa oli 8170g ja pituutta 71,3cm. Paino oli puonnu 100g 5kk neuvolasta. Mutta ruoka maistukin vähän huonommin, koska tuli niitä hampaita. Eikä neuvolassakaan oltu huolissaan. Nyt Santerilla on 2 alahammasta ja 2 ylähammasta.

Täälläkin imetetään vielä. Öisin syödään vaihtelevasti, mutta nyt vähän aikaa ollaan syöty vain 2 kertaa eli yöt on vähän rauhoittunu. Eilen ja tänään on jäänyt aamupäikkärit nukkumatta, poikaa ei vaan väsytä. Mennään vasta sitten ruokailun jälkeen päikkäreille. Herätään aamulla joskus 7-8 aikaan ja ne ekat päikkärit nukutaan joskus 12-1 aikaan. Viime viikolla nukuttiin vielä kolmet päikkärit.

Nyt keittämään iltapäiväkahvit ja sitten syömään vadelmapiirakkaa. Nam.

Helmiir ja Santeri 6kk

Vierailija

On niitä ihan taviskaupoissa, ei ehkä ihan kaikkein pienimmissä. Just ostin Ellenille sellaisen eilen cittarista ja tänään tarttui vielä toisenlainen samalla systeemillä kauppareissulta tarjoustalosta. Kummatkin Ainun, mutta nukillakin on.

Minkälaisesta tuttipullosta oot yrittänyt syöttää? Meillä tyttö ei huolinut myöskään pulloa, ainun pullo oli. Sitten ostin aventin ja nukin pullot, joissa tuttiosa on ihan erilainen kuin ainun. Enemmän rintaa muistuttava ja syöminen pullosta alkoi onnitumaan pikkuhiljaa. Tosin tissityttöjä täälläkin vielä ollaan!

Viivi ja Ellen 6 kk

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat