Kierukasta oireita?

Vierailija

Mulla on ollut Mirena-hormonikierukka vähän yli 2 vuotta. Alun tiputtelujen jälkeen olin tosi tyytyväinen, menkkakivut jäi pois ja menkatkin väheni huomattavasti. Nyt kesästä lähtien minulla on ollut kovia mahakipuja aina menkkojen alkaessa pari päivää ja keskellä kiertoa yhtenä päivänä. Monesti menkkojen aikana on myös samanlaista pahoinvointia kun raskausaikoina + huimausta ja väsymystä. Pari raskaustestiäkin olen tehnyt kun oli niin raskausoireita mutta negatiivisia olivat.

Kuukausi sitten kävin gynellä ja munasarjoista löytyi kystia, jotka voi noita kipuja aiheuttaa. Pahoinvointia ym. veikkaili kierukasta johtuvaksi. Gyne oli sitä mieltä että jos kivut ja pahoinvointi jatkuu enkä enää niitä jaksa, kannattaa ottaa kierukka pois ja kokeilla onko siitä apua. Kuulemma se ainakin lisää noiden kystien muodostumista.

Onko kellään kokemusta vastaavasta? Onko mennyt ohi vai pahentunut ajan myötä? Onko normaalia että alkaa vasta 1,5v kierukan laiton jälkeen? Onko kierukan poisto auttanut? Kaikki tieto kiinnostaa!

itse alan olla todella kyllästynyt tähän. En vaan haluaisi kierukkaa poiskaan ottaa, kun ehkäisynä se on niin helppo ja varma. Ja oli aika kallis laittaakin... Ja kun ei ole edes varmuutta auttaisiko sekään.

Kommentit (4)

Vierailija

Eli alkuun alkoi heti hirvittävät mielialamuutokset, joita kesti monta kuukautta. Kasvoihin etenkin leuan seudulle tulee paiseita (ei näitä finneiksi voi kutsua). Ennen kuukautiset kesti 3-4 päivää, nyt tiputtelen 2-3 viikkoa kuukaudesta ja ehkä noin viikko menee ilman minkäänlaisia vuotoja. Kärsin lähestulkoon jatkuvasta vatsakivuista (menkkamaisista kivuista) + todella kovasta kivusta vasemmalla alavatsalla, joka on ajoittaista. Kierukka on aiheuttanut myös yhden kohtutulehduksen mulle (oli ollut silloin n. 10kk). Ja tämän kaiken päälle on vielä seksuaaliset halutkin lähestulkoon kadonnut.

Nyt kierukka on tosiaan ollut kohta vuoden verran ja olen tosi loppu koko kierukkaan ja ajatellutkin nyt tammikuussa mahdollisesti poistaa kokonaan sen ja miettiä sitten jotakin muuta ratkaisua ehkäisyyn.

Vierailija

Kuullostaa noi sun alavatsakivut siltä että vois olla kystia sullakin. Mullakin kovimmat kivut vasemmalla alavatsalla, ja ihan niin että täytyy sänkyyn mennä kippuraan jotta vähän helpottaa. Onneksi noita on vaan menkka-aikaan ja kierron puolivälissä. Oikealla puolella kivut on lievempiä. Mutta isommat + enemmän kystia löytyi siis vasemmasta munasarjasta ja pieniä pari oikealta. Noi voi kuulemma lähteä itsestäänkin pois, mutta tulevat melko varmasti takaisinkin. Ja kierukka siis lisää riskiä noihin kystiin.

Ekasta viestistä unohdinkin että seksihalut on mennyttä täälläkin...

Ootko miettinyt mikä teillä olis muu ratkaisu ehkäisyyn? Itse en pillereitä enää halua eikä kortsutkaan kiinnosta. Sterilisaatio taas on liian lopulllinen...

ap.

Vierailija

ja olen TOSI tyytyväinen. Ei ole tullut oikeastaan minkäänlaisia oireita ja kuukautisetkin loppuivat kokonaan. Huomaan kyllä milloin kk:n pitäisi olla siitä kun pyyhkiessa saattaa paperiin tulla tosi hento vaaleanpunainen väri. Pikkuhousuihin ei tule mitään enkä siis tarvi edes pientä suojaa. Aivan ihanaa! Tosi kurjaa nuo sun kokemasi ongelmat. Olen kuullut monilta miten Mirena sopii hyvin, ja ovat tyytyväisiä, mutta myös muutamia kokemuksia sen epäsopivuudesta. On vissiin aika yksilöllistä ja vaan kokeilemalla selviää kumpaan ryhmään kuuluu.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat