Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä summalla 4hlöä saa viikon ruuat?

Vierailija

Ajattelin alkaa pitää jonkinlaista taloudensuunnittelua yllä, jotta selvittäis veloista joskus. Meillä kaksi aikuista ja kaksi lasta syö aamupalan, iltapalan ja yhden ruuan päivässä. Viikonloppuna kaksi lämmintä ruokaa. Paljon pitäisi ihan ruokaan varata viikossa? Riittääkö 100 euroa? Tarkoitus olisi suunnitella viikon ruokalista etukäteen, ostaa Tarjoustalosta ym. edullisista kaupoista. Selviääkö vähemmälläkin? Pitäisi kuitenkin saada kasviksia ja hedelmiä reilusti...

Kommentit (13)

Vierailija

Riippuu tietenkin myös lasten iästä (isommat syövät jopa enemmän kuin aikuiset).

Eli väittäisin että satasella saisitte hyvin syötyä jos olet tarkka ja suunitelmallinen.

Vierailija

Tällä saan arkena koko perheelle (2 lasta ja 2 aikuista) päivällisen ja iltapalan, lisäksi minä ja mies syödään kotona aamupala ja otetaan töihin eväät lounaaksi. Lapset syö aamupalan, lounaan ja välipalan 4 päivänä viikossa päiväkodissa.

Viikonloppuna (ja perjantaina mulle ja lapsille) 2 lämmintä ateriaa, aamiaiset, välipalat, kahvipullat ja iltapalat koko perheelle. Syödään hyvin ja terveellisesti. Seuraan tarjoukset, ostan -50% lihoja pakastimeen, teen itse isoja annoksia, pakastan kaikki jämät joita ei seuraavina päivinä hyödynnetä, leivon paljon itse (kaikki vierasvarat, sämpylät, pizzat, piirakat). Ruokaa ei laiteta roskiin.

Vierailija

Sitten tuli haaveeksi omakotitalo, ja aloimme säästää kaikessa missä voimme. Tai järkeistää kulutustamme, muutenkin meni ruokaa roskiin ja tavaraa roskiin liikaa, halusimme ettei kulutettaisi niin paljon, ja samalla aloin opetella ruoan tekoa itse..

Nykyisin menee joku max 600-800 euroa, taloustarvikkeineen, siis vaipat, wc-paperit, pesuaineet ja siivousvälineet ja sellaiset mitä jostain perusmarketista nyt saa. Ja lapsia 2, aikuisia 2kpl.

Silloin kun ollaan koko kuukausi säännöllisesti töissä, menee ehkä 400 euroa kuussa vain, mutta sitten syömme lounasseteleillä päivällä ruoan töissä, ja lapset päiväkodissa aamupalan, päiväruoan ja välipalan. Sitten jos on juhlia tai vieraita paljon, menee enempi.

Ostan halvinta, jos se on hyvää, mutta esim. wc-paperissa tai ketsupissa en tingi. Talouspaperia emme käytä, vaan pesemme pyyhkeitä ahkerasti, samaten tiskirätit ovat mikrokuitua, ja pestään pesukoneessa.

Ruokavalioon kuuluu, leipä, margariini, kahvi, jogurtit ja vanukkaat, perussalaatti, kauden hedelmät, paljon vihanneksia, halvinta lihaa, halpaa riisiä ja halpaa makaronia, mutta niistä usein tumma versio silti ja puurosta ja leivästä luomu. Vihannekset ja muut "tavallisina". Reilua kauppaakin suosin tähän rahaan, ja se on ihan hyvin. Valmisruokaa ostan ehkä jotain makaronilaatikoita ja niissä katson tarkasti, mikä on edullista ja kannattaa mieluummin kuin itse alkaa tehdä. Hernekeittoa ei syödä.

Vierailija

ruuat 4h perheelle viikoksi, mutta siinä oli unohdettu aamiainen, lounas, välipala, iltapala, eväät, kahvipullat yms mikä kenellekin on tärkeää:) Eli oli aika kallis 7x päivällinen

Vierailija

Tosin täällä av: llahan riittää näitä äitejä, jotka ruokkivat satasella 10 henkisen perheen koko kuukauden...

Mutta, jos haaveissasi ei ole käyttää koko vapaa-aikaasi sämpylöiden leipomiseen ja ruuanlaittoon niin satanen menee kyllä helposti.

Vierailija

Jos lasket, että euro per kotona syöty ruoka per henkilö, niin saat aika realistisen kuvan taloudesta. Silloin kun meillä kaikki on kaikki ruuat kotona menee huomattavasti enemmän rahaa kuin esim. silloin kun poika on koulussa. Ja lisäksi kannattaa miettiä, että mitä ne aikuisten ruuat maksaa ja missä päivisin. On aika järjetöntä säästää ja nipistää kaiken päivää lasten ruokailusta, jos mies syö vaikka päivisin 10 euron lounaan.

Kasvikset ja hedelmät ovat talvella kalliita, jollei nyt sitten aio syödä pelkkää kaalia, perunaa ja porkkanaa. Kauden tuotteita ja esim. päiväystuotteita hyödyntäen sekä edullista kotiruokaa tehden tuohon 100 euroon per viikko pääsee ihan hyvin.

Vierailija

AAmupalat:

itse leivottua sämpylää ja juustoa päälle

jugurttia

tai kaurapuuroa

Ruokia:

Itse tehty hernekeitto, riisipuuro, makaronilaatikko,

spagettitonnikalavuoka

Välipala:

Kiisselit ja sämpylät

Näihin meni n 45 euroa. pakko oli riittäää

Vierailija

n. 80€ viikossa ruokaan ja ihan hyviä ruokia tehdään. suosi laatikkoruokia, keittoja, perunaa ym. niin saa maittavia ruokia. ja meillä tuohon summaan sisältyy joka päivälle aamupala,lounas,päivällinen ja iltapala+ salaatti, hedelmiä, ruisleipää ja vichyä/maitoa/mehua jugurttia ym. itse tosin opiskelen, mutta harvemmin koululla syön.ja minusta tuntuu että meillä menee ihan liikaa rahaa!!

Vierailija

Siis että 2 aikuista ja 1v saa menemään yli tonnin kuussa ruokaan??! En halua siis ilkeillä, vaan ihan mielenkiinnosta.. Kerro vähän, että minkätyyyppisiä ostoksia teillä on!

Uusimmat

Suosituimmat