Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä pahaa vauvojen purkkiruoissa?

Vierailija

Jos nyt hintaa ei oteta huomioon.

Meillä kaikki lapset ovat saaneet purkkiruokia, monipuolista sapuskaa. On lihaa, kanaa, kalaa, lammasta, perunaa, riisiä, spagettia ym.mitä nuo purkit nyt pitää sisällään. Vitaminoituja valmispuuroja ovat myös saaneet.

Veikkaisin, että monipuolisemmin ovat syöneet kuin monet kotiruokaa syövät vauvat.

Ovat vauvani saaneet toki syödä muun perheen ruokaa myös, mutta niissä rajoissa, mikä vauvalle sopii. Isommat lapset ovat myös mainiosti oppineet syömään tavallista ruokaa purkkien jälkeen.

Lisäaineitakaan purkkisapuskoissa ei ole, eikä liikaa suolaa. Ja valinnanvaraa löytyy=)

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

jotka haluavat sädekehänsä kiiltävän kaikken eniten. Minä osaan tehdä ruokaa, minä tarjoan parasta lapsilleni, nih! Olin itse juuri tuollainen että aina piti olla kattilaa hämmentämässä ja tekemässä sitä parasta lapsilleen ja ostamassa kalleinta lihaa ja tutkimassa jokaista porkkananpalasta että varmasti on priimaa.

Totuuden nimessä olin suunnattoman kateellinen niille, jotka olivat älynneet tarjota lapsilleen molempia, sekä niitä äidin parhaita että purkkiruokaa. Ne ovat erittäin hyviä retkioloissa tai jos on muuten vaan kiire. En toki niitä jatkuvasti syöttäisi edelleenkään. Tietenkään lapsi ei suostu niitä suuhunsa laittamaan jos ei ole tottunut. Siinähän sitten olin leirinuotiolla perunoitteni kanssa joka jumalan päivä ;)

Jos lisää lapsia siunaantuu, niin takuulla tarjoan noitakin välillä. Marja&hedemäsoseita vähän vierastan, sillä niissä on vettä ihan uskomattoman paljon!

Vierailija

Kun kotona keittää kasviksia ym. niin yleensä niistä valtaosa vitamiineista tuhoutuu keittäessä ja pakastaessa eikä kukaan tiedä niiden todellisia määriä. Kaupallisten valmisteiden vitamiinit ym. on tiedossa. Suomessa ja muualla Pohjois-Euroopassa en kyllä mitenkään niitä ainakaan varo. Toki jossain vaiheessa tulee se eteen, että ne mauttomuutensa ja tylsyytensä takia eivät enää maistu mutta sitten onkin aika siirtyä koko perheellä samoihin ruokiin. Itse olen kyllä tehnyt sekä kasvismössöjä että liha/kana/kalamurskaa ja käyttänyt niitä vähän soveltaen, esim. jossain vaiheessa pakkasesta kanamurskaa ja Muksun perunaporkkanasose sekaisin, maistui hyvin. Hankala vaihe on, kun tenava on sellainen vähän vajaa vuoden ja perheen normaalit ruuat on liian suolaista ja maustettua (ainakin meillä) mutta enää ne mauttomat vauvasoseet tai myöskään omat pakkassoseet ei enää oikein maistu...

Vierailija

Muistanko oikein, että suositeltava määrä vauvalle on 1rkl lihaa kerralla. Joten eihän tuo purkkikaan voisi olla lihaa täynnä. Noissa ruoissahan on jotain 10% lihaa, varmaan juuri se rkl. Hyvää puhdasta ruokaa ovat, valvotuissa olosuhteissa tehtyä.

Vierailija

Lainaus:

enemmän lapsille, kun ei tarvitse olla koko ajan ruokaa laittamassa. Kannatan.

tein aina silloin tällöin lapsen nukkuessa ison satsin pakkaseen erilaisia purkkeja, korkeintaan kolme purkkia samaa ruokaa, joten vaihtelua oli. sielä oli sitten parin viikon ruoat kerralla, ei tarvinut kuin sulattaa ja lämmittää, ei kärsi aika lapsen kanssa

Vierailija

"Oikea Äiti, joka rakastaa lastaan, tekee ruuan alusta saakka itse". No, joku muu voi ajatella, että maalaisjärkeä saa ja voi käyttää... jos ajasta ja viitsimisestä on tiukkaa mutta rahasta ei, miksi vääntää soseita itse.

Vierailija

samaa mieltä..Sen lisäksi maku on aivan karsea.. ja tosiaan jos ei mulle maistu niin en kyllä lapsellekkaan anna. Itse haluan tehdä. Joskus ehkä hedelmäsoseita saatan ostaa matkoilla, mutta niitäkin voi itse tehdä:D

Lainaus:

Siis miten vähän sitä oikeaa ruokaa siinä purkillisessa on? Suurin osa on vettä ja (riisi)tärkkelystä. Jokainen tyylillään, itse olen katsonut parhaaksi tehdä soseet itse. Tiedänpähän ainakin 100-varmasti mitä lapseni syövät.

Vierailija

jälkikäteisonnettomuus vrt. Kiinan melamiinimaitojuttu? Että olet ensin syöttänyt lastasi muka terveelliseksi luullulla valmisruualla ja sitten sanotaankin, että kyseisissä purkeissa on jotakin myrkyllistä.

Kyllä ahistaisi lapsen puolesta, että tyhmä ja laiska äiti on syöttänyt sulle sontaa.

Vierailija

Siis miten vähän sitä oikeaa ruokaa siinä purkillisessa on? Suurin osa on vettä ja (riisi)tärkkelystä. Jokainen tyylillään, itse olen katsonut parhaaksi tehdä soseet itse. Tiedänpähän ainakin 100-varmasti mitä lapseni syövät.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Vain laiska äiti syöttää lapsilleen purkkiruokaa. Omat purkkiruoat voi tehdä esim vauvan päikkäreiden aikaan ja pakastaa, niin se ei kuluta yhteistä aikaa ja näin jää enemmän aikaa vauvan ja äidin yhteiselle vuorovaikutukselle:)

Mutta itse olen tehnyt kaikki soseet itse lapsille, vanhimmat oli kaksoset ja kuopus on heitä 2 vuotta nuorempi. Mieheni on toisella paikkakunnalla töissä joten ihan yksin olen nuo ruokahommat tehnyt.

En ymmärrä mikä siinä soseiden teossa olisi niin hankalaa. Samalla kauppareissulla kun ostaa muutkin ruuat ostaa vauvan sosetarpeet.

Samalla kun laittaa muulle perheelle ruokaa laittaa vauvan sosevihannekset kiehumaan. Sauvasekoittimella kasvikset soseuttaa minuutissa.

Tiskikone pesee astiat.

Minusta kauemmin menisi aikaa kantaa niitä lasipurkkeja kaupasta kuin valmistaa itse se ruoka.

Vierailija

Itse annoin lisukkeena lapselle. Perunat ja lihat tosin survoin itse, mutta lisänä annoin esim.maissisosetta ja heddelmäsoseita. Kun en viitsinyt persikkaa alkaa soseuttaa..

Vierailija

on ihan turha väittää että valmisruoka on lapselle terveellisempää kuin omatekonen. senhän nyt sanoo terve järkikin että näin ei olen. meillä hoitaja neuvolassa nauroi noin ajatteleville äideille.

Vierailija

riittää, että suurin osa on ihan jumalattoman pahoja. En ite söis, niin en halua syöttää lapsellekaan. Ja siinä ei todellakaan turhan paljoa aikaa mene, kun väsää itse lapsen ruuat; tietää ainakin mitä niihin laittaa ja voi kerralla tehdä enemmän & pakastaa.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Vain laiska äiti syöttää lapsilleen purkkiruokaa. Omat purkkiruoat voi tehdä esim vauvan päikkäreiden aikaan ja pakastaa, niin se ei kuluta yhteistä aikaa ja näin jää enemmän aikaa vauvan ja äidin yhteiselle vuorovaikutukselle:)

Tunnustan. Mutta olen arvostanut aina omaa mielenterveyttäni niin paljon, etten ota asiasta paineita. ;) Tämä äiti käyttää sen pienen hetken kun lapsi nukkuu vain ja ainoastaan itseensä ja rentoutumiseen. Itsekkäästi vailla tunnontuskia. Ja jaksaa taas touhuta muksun kanssa raivoamatta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat