Miten joku voi sanoa ettei rahat riitä ruokaan? Ruokaa saa tehtyä niin halvalla, että

Vierailija

Me välillä syödään edullisestikin mutta sitten mopo karkaa käsistä ja pitää ostaa kaikenlaisia hedelmälajikkeita, lihoja, juustoja, leipiä... Kyllähän noi maksaa! Mutta kun ei tee mieli jäädä puurolinjallekaan:(.

Sivut

Kommentit (349)

Vierailija

meillä ainakin useammassa tuttavaperheessä ainoa ruokakin, mitä osataan tehdä on makaronilaatikko ja mitään salaatteja ei näy pöydässä koskaan.

Vierailija

kun me köyhät yksi toisensa jälkeen todella kyllästymme lantturaasteeseen ja nakkikeittoon...

Lainaus:

on kyse, miten köyhä voi syödä halvalla koko kuun masunsa täyteen. Mutta minun tavoitteeni olikin viedä tätä keskustelua filosofiselle uralle. Miksi ihmeessä jonkun ihmisen pitää elää yksi ainoa elämänsä niin, ettei ole rahaa kuin syödä suomalaista itsetekemää kotiruokaa. Mitä elämää se sellainen on????? Ei mitään. Mieluummin vetäisin itteni hirteen, kun alistuisin jatkuvaan leipomiskierteeseen ja porkkananpuremiseen.

Vierailija

on sujuvasti huijannut useita - myös miespuolisia - ruokailijoita tarjoamalla soijarouhelasagnea. Täydestä menee, kun balsamicolla maustaa keittovaiheessa!

Vierailija

Mutta harva jaksaa noita liemipohjia kotona keitellä, sen takiahan käytetään liemikuutioita ja fondeja, ajaa saman asian.

Mua itseänikin jo naurattaa kun niin kiihkeästi puolustan kala- ja muita liemiä. Mitä JAKSAMISTA kala- tai kanaliemen keittämisessä on? Nehän kiehuu omia aikojaan liedellä sillä aikaa kun perhe viettää laatuaikaa: äiti palstailee, isä kattoo telkkaria, lapset pelaa pleikkaa.

Joo, me käytetään paitsi niitä kalanpäitä, myös broilerinraadot ja kinkkujen ja paistien luut. Ainoa vaiva on siivilöimisessä. Kaadetaan pakasterasioihin, laitetaan jäähtymään ja pakkaseen. Käytän fondeja itsekin, mutta liemikuutiot vähän arveluttaa. Mitä muuta ne on kuin suolaa ja lisäaineita? 137

Vierailija

jos on yhteiskunnallisesti täysin edesvastuutonta syöttää lapselleen sika-nautajauhelihaa. Olen pahoillani. 120 eurolla ei osteta mitään muuta. Toivottavasti pääsen jossain vaiheessa ansiotöihin jotta voin paistaa croissantteja ja ostaa paistijauhelihaa sika-naudan sijaan. Niin, ja maksaakseni samalla riittävästi veroeuroja siihen, että tulemme lapseni kanssa ilmeisesti tukkimaan paitsi verisuonemme, myös sitä kautta julkisen terveydenhuollon palvelut.

Vierailija

Meillä ei ole pulaa ruuanlaittoajasta, n. 6pvänä laitan itse ruuan, ja kerran syödään ulkona. Jotenkin sitä vaan on laiskistunut ja puolivalmisteet tuntuu niin mukavilta. Periaatteessa syömme ihan perusruokaa, eineksiä tosi harvoin mutta esim. itse tehtyyn pitsaan mies ostelee usein jokiravun pyrstöjä, vaikka eihän ne edes maistu juuri miltään siellä seassa. Tai sitten ostellaan tuorejuustoja, vuohenjuustoa yms. turhaa, joista usein jää suuri osa syömättä. Eikä kyse ole siitä, että meillä ei syötäisi esim. linssejä, apauja tms. kasvisruokaa. Kaikki kelpaa perheelle, ja usein kokeillaan myös vähän eksoottisempia juttuja.

Pian olen jäämässä kotiin äitiyslomalle, ja sitten viimeistään muutan meidän perheen ruokakulutustottumukset. Jääpähän sitten muuhun mukavaan lisää käyttistä. Mistähän löytäisin meillekin ruokalaskun ruotijan. Sinä 120e tyyppi kuulostat tosi järkevältä ja hyvältä ystävältä. Arvostan todella tapaasi hoitaa tämän ruokajutun.

t. se tuhluri

Vierailija

Mutta halvalla saa ainakin epäterveellistä. Jos nyt ajattelee tuota aloitusviestiäkin: vaaleaa makaroonia, makkaraa ja kiisseliä. Halvalla saa myös tehotuotettua, riistotyöllä teetettyä tai muualta tuotua.

Entinen kämppikseni sairastui anemiaan, kun söi lähinnä makaronia ja ranskanleipää. Niitä kun sai halvalla.

Vierailija

homejuustoja, ei voi tehdä tuorejuustobroilerijauhelihakastiketta ja syödä sen kera basmatiriisiä, villiriisistä puhumattakaan, ei voi istua iltaa ystävien kanssa ja syödä cashew-pähkinöitä ja pistaasipähkinöitä sekä juoda siideriä tai kuoharia, ei voi leipoa juustosarvia ja tehdä parmesanpastaasimpukoilla. Ei voi tehdä kanakormaa ainoista aineksista. Ei voi syödä välipalalla aitoja hapankorppuja Väinämöisen palttoonnapeista puhumattakaan. Ei voi ostaa tapenadeja eikä punaista tai vihreää chilitahnaa. Lisäksi salaatit. Pinjansiemeniä ei raski paahtaa salaatin mausteeksi, saatika kurpitsansiemeniä. Jäävuorisalaatti minitomaateilla on kallista.

Mutta onpa hienoa että ihminen elää porkkanaraasteella ja lihakeitojlla sekä kotona leivotulla venhäjauhomoskasämpylöillä.

Mieluummin vedän itteni hirteen, kun kiillotan marttyyrinkruunua ja elän köyhäillen. Kyllä elämästä kuuluu nauttia. Kerranhan täällä ollaan!

Vierailija

jos pitäisi valita syönkö kiinankaali-tölkkimandariinisalaattia vaiko jotain lantturaastetta, niin kyllä se lantturaaste jäisi koskematta. Ei se millekään maistu ja vieläpä pierettää. Kyllä hyvän emännän pitää valita sellaisia ruokia, jotka eivät saa vieraiden vatsaa sekaisin.

Annas kun arvaan, lantturaasteen kanssa ruokajuomaksi maitoa ja vielä mustaa leipää leipäkorissa, päälle juustosiivuja? :D :D :D

Jo on teillä illalla pörinät!

Vierailija

Lainaus:

muka niin hirveästi.

Itse jos teen yhdestä paketista vaikka makaronilaatikon, niin se ei riitä kuin yhdeksi päivälliseksi ja seuraavana päivänä mies syö loput eväänä töissä.

Ja tässäkin on lihan määrä jo aika vähäinen per annos, eli proteiinia on saatavan jostain muualta.

Lisukkeeksi vielä salaatti, niin kyllä ruualle hintaa tulee ihan väkisinkin.

Maitoa pari litraa päivässä (3 lasta). Lisäksi leivät ja välipalat, päivittäinen annos hedelmää niin halvalla ei yksinkertaisesti voi päästä.

ja kuinka paljon sitä tulee? 6 pientä lootaa ja 1 iso, 2 paketista lihaa ja 2 pussista makaronia. Ehkä kannattas laittaa miehes laihikselle jos noin paljon syö

Vierailija

monipuolista ja terveellistä ruokaa ei saa halvalla. Kysymys on siis myös valinnoista. Itse käytän vain vähärasvaista naudan paistijauhelihaa, broilerista filettä (kokonaisena tai suikaleina) tai rintapaloja, tuoretta kalaa ja paaaljon kasviksia ja hedelmiä. Lisukkeet kuten juurekset, makaroni ja riisi eivät paljon maksa, vaikka niistäkään en osta halvimpia eli esim makaroneista vain kaura, neljänviljän tai täysjyvä. Viisihenkisellä perheellämme menee ruokaan vähintään 600 e kuukaudessa, eikä se sisällä juurikaan limsoja tai muita herkkuja. Ruuat teen pääosin itse. Silti en 20 cnt saa kiisseliä, paitsi ehkä jostain mehusta (jollaista en ikinä tee) Kesällä varastoin kaksi kaappipakastinta marjoja täyteen ja silti mustikat on jo loppu, mansikkaa jäljellä pari litraa, samoin vadelmia, eli ostomarjoihin on kohta minunkin siirryttävä jos haluaa marjaherkkuja lapsille tarjota.

Vierailija

vielä olisi pitänyt siirtää? Työssäkäyvänä suurpeerheen äitinä ongelmana ei niinkään ole se, etteikö halpoja raaka-aineita olisi tarjolla, tai etteikö osaisi laittaa ruokaa, vaan lähinnä aika. Mulla ei ole joka päivä aikaa ruoanlaittoon, ja mikään suurempien määrien laittaminen ei onnistu, koska nyt jo teen niin isoja määriä. Kun ruoan pitää olla valmiina usein jo ennen kun olen tullut edes töistä, niin ainakin pari kertaa viikossa tulee ostettua jotain, mikä ei tule kaikkein edullisimmaksi, koska aika ei riitä.

Vierailija

Ei helvetti mitä touhua...kuules 50-luvun keittiöihme, ole hyvä ja mene tutustumaan vaikkapa suurtalouskokkikoulutukseen. Voin kokemuksesta kertoa että silloin kun on aikaa, saatetaan ihan opettelun vuoksi keitellä kalanpäitä mutta 99% ajasta fondit, kuutiot ym. hoitavat maustamisen. Ja yleensä ruokiin lisätään vielä värin tai maun korostamiseksi erilaisia jauheita, ei meillä ole aikaa keitellä jotain kastiketta kahta tuntia!

Minä osaan laittaa ruokaa. Osaan tehdä mummonmuussia mutta myös ruisleivän juurineen alusta alkaen itse. Pystyn laittamaan viiden tähden ravintola-annoksia. SILTI minä valitsen ruokakaupassa kärryyni sen valmiiksi nypityn lohifileen.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat