Onko vielä toivoa r:n oppimisesta, jos sitä ei osaa 5,5-vuotiaana ääntää?

Vierailija

.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Mä opin 18 vuotiaana ärrän, sitä ennen käytin kurkkuärrää ja kuulemma niin kauan kun lapsi korvaa ärrän muulla tavoin, ällänä, jenkkiärränä tai jättää kokonaan pois, niin voi oppia ittekseen oikean, mutta jos korvaa ärrän kurkkuärrällä tarvitaan puheterapeutin apua oikean löytämiseen. Oma tyttöni oppi 4,5 vuotiaana, sitä ennen paikkasi ällällä, nyt kolmevuotias poikani on vaiheessa "jenkkiärrä" ällällä paikkaamisen jälkeen, joten ilmeisesti (toivottavasti) oikea on ihan tulollaan. Mulla meni oikean ärrän oppimisen jälkeen reippaasti yli kymmenen vuotta, ennen kuin oikea r tuntui luontevammalta, kuin kurkku-r:(

Vierailija

kurkku ärrä.6v saatiin lähete puheterapiaan,käytiin yhden kerran ja seuraavana iltana oppi oikean ärrän.kaikki oli vaan siitä kiinni,että tyttö itse sai yhdesti kielen oikeaan kohti ylös,ja ärrä tärähti ja sitten vaan muistutettiin käyttämään.aluksi tuli esim. markka niin se oli maddrrrkka.mutta pikku hiljaa d jäi välistä pois.ja minä kun uskoin,ettei lapseni ikinä opi ärrää,sen verran voimakas oli kurkkuäänne.

puheterapeuteilla on sähköhammasharjan kaltainen kone jossa "ärräpää",ja sen avulla näyttävät lapselle miltä tuntuu ärrän tärähdys suussa,eli lapsi ääntää tiettyä äännettä ja samalla painetaan koneella kielenalta ,että muodostuu ärrä.

Vierailija

Lainaus:

mutta jos korvaa ärrän kurkkuärrällä tarvitaan puheterapeutin apua oikean löytämiseen.

Meidän kotikielemme on saksa, jossa siis käytetään kurkkuärrää (meidän murteessamme tosin pärisytetään kieltä myös, mutta takana). Saksa on myös ollut lastemme ensimmäinen kieli, 6,5-vuotias esikoiseni on oppinut suomea vasta 3-vuotiaasta.

Kaikki muut äänteet hän on osannut lausua suomalaisittain, paitsi ärrän, mutta pari päivää sitten hän ylpeänä esitteli "etuärrän" (olin kyllä viime viikkoina huomannut että se kiinnostaa, kai hän oli harjoitellut salaa). Eli kyllä voi kurkkuärrän käyttäjä näköjään oppia myös ilman apua;-)

4,5-vuotias kuopus ei vielä pärisytä, mutta kaipa hänkin sen jossain vaiheessa oppii. Mieheni sitävastoin ei kyllä varmasti koskaan opi suomalaista ärrää...

Vierailija

Itse opin myöskin kahdeksan vanhana sanomaan s:n. Itseasiassa ennen kouluun menoa en edes tiennyt puhuvani hassusti. Koulussa olikin sitten melkoinen ylläri joutua heti puheterapiaan...

Vierailija

Meidän 5- vuotiaalla on myös tuollainen tärytön jenkkiärrä. Tiedän, että hänellä on lyhyt kielijänne, tämä tuli esiin neuvolalääkärin vo:lla. Vielä ei tehdä mitään, odotellaan vielä 6- vuotiaaksi ja arvioidaan sitten tilanne uudelleen.

Myös itselläni on tuo lyhyt kielijänne, mutta itse opin ääntämyksen ilman puheterapiaa äitini mukaan noin 5- vuotiaana.

Onko kellään muuten tietoa tuosta mahdollisesta kieljänteen leikkaamisesta toimenpiteenä?

Vierailija

Opin ärrän täytettyäni 7 vuotta, lapsi ensimmäisen ja toisen luokan välisenä kesänä, lapsen isä 8 vuotiaana. Toinen yhteinen lapsi oppi ärrän samaan aikaan kuin muunkin puheen eli täytettyään vuoden.

Mielestäni asiaan ei kannata kiinnittää liikaa huomiota, toki r-koulu vihkosesta on jotain apua ja siinä opetellaan de den de den de de tyyliin ja r harjoituksia on nuukalti. Lapsen kanssa käytiin puheterapeutilla mutta kunnallista ei saanut koska vain yksi kirjain puuttui.

Koulussa kävi jonkun aikaa erityisopettajan opetuksessa kuten kaikki muutkin jotka ei r-kirjainta hallinneet, jotain yhteistä harjoittelua oli muttei tuottanut tulosta.

Kannusta lasta ja sano että ilman ärrää pärjää vaikka presidenttinä, tämä siksi ettei lapselle tule henkistä kuormaa ja paineita ja oppiminen viivästyy lisää.

Kaikki aikanaan.

Vierailija

PUOLET viisivuotiaista eivät osaa sanoa r-kirjainta. Meidänkin esikoisemme oppi sen lähempänä 6v. Neuvolasta voit kysy r-harjoituksia.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat