Haluaisin aloittaa juoksuharrastuksen. BMI 35. Kysymyksiä:

Vierailija

Aloittaisin kevyellä juoksuohjelmalla. Enhän mä tässä kunnossa pysty alkuun juoksemaan viittä minuuttia pidempään, jos sitäkään.



Olen vasta lopettanut tupakoinnin.

Painan 104 kiloa.

Olen harrastanut pitkän matkan kävelyä jo vuosia. Eli kävelen 2-3 tuntisia lenkkejä usein, joten kunto ei sinänsä ole ihan huono. Kävelen siis ihan reippaasti, että tulee hiki.



Nyt tekis mieli saada lisää tehoja ja haluaisin aloittaa juoksun. Tavoitteena on, että kesään mennessä juoksisin 10 kilometriä.



Mitä luulette, voinko onnistua? Kestääkö nivelet? Voiko 10 asteen pakkasessa aloittaa juoksuharrastusta?



Vinkkejä? Millaiset juoksukengät pitäis lihavalla olla?

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Ensin kävelet reippaasti 10-15 minuuttia. Sitten aloitat juoksun ja juokset vain minuutin. Rauhallista ja kevyttä juoksua/hölkkää. Sitten kolme minuuttia reipasta kävelyä, minuutti juoksua ja taas 3 kävelyä. Tuota jatkat vaikka aluksi reilun vartin tai miten kunto riittää.



Aika nopeasti huomaat, että jaksatkin juosta enemmän ja enemmän.

Tuo 10 km ennen kesää tuntuu kyllä aikamoiselta tavoitteelta... Aloita rauhassa ja etene kropan kunnon mukaan, että ei tule rasitusvammoja tms. Siinä voi sitten mennä koko kesä toipuessa, terveisin nimimerkki "kokemusta omaava". Itselläni paukahti nivelsiteet jalasta ja sillä jalalla ei edes kävelty kunnolla aikoihin.



Tsemppiä! Juoksu on aivan mahtava laji <3

Vierailija

Niin, että näiden mun kävelylenkkien lisäksi aloittaisin sen juoksun eli tarkoitan hölkkää tosi kevyesti. Juoksuohjelma etenis tosi varoen, ekana päivänä juoksua olis 2 min.





ap

Vierailija

että painaa 106 kiloa, vaikka juoksee monta kertaa viikossa useita kilometrejä. Anteeksi, tiedän, että kuulostan ilkeältä, mutta en vaan ymmärrä..

Vierailija

oikeisn onnistu 165 cm naiselta, mutta itse olen 184 mies ja käyn myös punttisalilla noin 4 kertaa viikossa, sulkapallossa kerran viikossa sekä uimassa kerran viikossa. Harrastan urheilua keskimäärin ainakin kerran päivässä, joinain päivinä saatan ehtiä aamupäivällä punttisalille ja ennensaunaa käyn vielä vetäsemässä hikilenkin.



Uusim,pana aloitin avantouinnin viime kuussa. Sinnekin menen suoraan punttisalin jälkeen. Nyt kyllä alkaa aika loppumaan, vaikka koitan järjestää punttisalini ym siten, että vien lapset harrastukseen ja käyn salilla ja haen lapset harrastuksesta.



Lainaus:

että painaa 106 kiloa, vaikka juoksee monta kertaa viikossa useita kilometrejä. Anteeksi, tiedän, että kuulostan ilkeältä, mutta en vaan ymmärrä..

Vierailija

Lainaus:

Mites sitten kun tv:stä tuli se pudottajat ohjelma, jossa nimenomaan ne ammattilaiset juoksutti niitä pullukoita enemmän kuin olisivat kestäneet...




Ei se tervettä touhua ollutkaan. Monella taholla ihmettelivät sitä rääkkiä.

Omapahan on kehosi. Kerro sitten miten kävi.

Vierailija

äkkiä se huomaa, jos nivelet kipeytyvät ja estävät juoksun.



Aloita näin: kun käyt pitkällä kävelylenkillä, juokset pienen pätkän. Päätät etukäteen, mikä pätkä tänään menee hölkäten; kasvatat matkaa sitä mukaa kun laihdut ja kun kunto kohenee.



Mieluummin voisit juosta loivia ylämäkiä, jolloin poltat vielä enemmän energiaa ja teho kasvaa - mikä on eduksi painon pudotuksen kannalta.



Muistat olla varovainen, venyttelet ja kuuntelet oloasi. Kun tuntuu sille että matkaa voisi kasvattaa (ts. juoksemasi pätkä tuntuu liian lyhyelle), niin kasvatat sitä matkaa!



Ja aloita tosiaan vähästä. Juokse vaikka 50 metriä kerran tai kaksi yhden lenkin aikana.



Menoks vaan :)

Vierailija

20 kiloa alaspäin niin et tee itselle tuhoja niveliin. Sitten kunnonkin kohottua kevyellä hölkällä aloitus. Opettele sykemittarin käyttö niin pysyy järjen rajoissa treenit.

Vierailija

Osta vaikka sykemittari (niitä saa tarjouksisa nyt halvalla, 15 eurolla ostin itse CM)

Ja aloita kävellä, juosta oman jaksamisen mukaan. Pyrähtele sen verran, että syke pysyy tarpeeksi ylhäällä, perehdy aiheeseen. Pysyy mielenkiinto yllä lenkissä.

Vaihtele lenkkiä, arkiliikunta, ja aloita samantien kiinteyttävä voimaharjoittelu!

Sen jälkeen kun lihakset ovat kunnossa, ja samalla olet laihtunut ehkä 5-10 kiloa lisää, niin jaksat paremmin, ja muista aina, jos alkaa sattua, vähennä tehoa, tai lopeta, lepää. Kokeile myöhemmin uudestaan, varovaisemmin.



Osta tukevat kengät, juosta voit vaikka vaelluskengissä alkuun. Et kuitenkaan jaksa pitkiä matkoja alkuun, joten osta hyvät ja tukevat kävelykengät ensi sijaisesti. Eli tuosta 2-3 h lenkistä juokse pätkiä.



Tai sitten juokset vain jonkin 1-3km lenkin alkuun, kävelyä ja juoksua vuoron perää. Tärkeintä tässä on hauskuus, intervallit ja sykkeen kohotus. Ja se voimaharjottelu.

Vierailija

Ei nivelissä tunnu muutokset heti.

Ite oon aina liikkunut suuresta ylipainosta huolimatta. Enpäs enää pahemmin liiku kun en fysioterapeuttia, valmentajaa ja urheiluhierojaa aikoinani uskonut. Oon soutanut kauan sitten kilpaa siis vaikka olin sillonki ylipainonen. Valmentaja kehotti vältään hölkkää mutta en välittänyt vaan hölkkäsin.



Nyt ei niverikon kanssa pahemmin huvita liikkua ja painoa kertyy vaikka ruokavaliolla kottan pitää painoo kurissa. Ei varmaan tartte kertoo että päivittäin käytetty kipulääke ei ole kiva ja tulevaisuuden näkymä on keinonivel. Eikä ikää oo vielä mahottomasti.



Tehkää mitä haluatte kropallenne mut istukaa hetkeksi ja miettikää minkä arvosta on ottaa se riski ettei jonain päivänä pääse kyykkyyn kun polvet ei taivu, millasta on uneton yö nivelkivun kanssa, kun jatkuva kipulääkkeen syönti ei auta, kun ei voi ajatellakaan juoksevansa _kun kipu hallitsee joka päivä elämää_ .

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat