minka ikaisena lapset ovat uskaltaneet pyytaa esim. maitoa

Vierailija

margariinia, leipaa tms. ruokapoydassa? Siis jos nama ovat niin kaukana, etta ei ulotu, mutta tahtoo lisaa. Ja nyt siis etta lapsi on uskaltanut pyytaa naita esim. isalta, sisarukselta, mummolta aaneen, nain "annatko ton voin" (tms) ettei vain kauheaa alamoloa paalle ja huuto "voita voita voita tai sitten kuiskausta sen luotettavimman aikuisen korvaan.

Meilla 6v kun ei uskalla pyytaa aaneen ruokapoydassa, alkoi tanaan itkea kun patistettiin vahan, sitten sotki katensa margariiniin ja meni lukkoon. Isa pyyhki sitten tyton kadet ja tytto oli viela tunnin ihan shokissa ja itkuinen.

t. etakodin aitipuoli

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Lainaus:

että lapsi on omalta näkökannaltaan ns. vieraassa pöydässä eli ei asu perheessä. Vai väitättekö te, ettei teidän lapset ujostele esim. sukulaisten edessä ikinä maidon pyytämistä? Kyllä nuo kuiskailijat ovat mun mielestä enemmän sääntö kuin poikkeus.

Eka vastaaja.

Ihan oudossa paikassa vieraiden aikuisten kanssa ekaa kertaa kyllä mahdollisesti ujostelisivat, mutta eivät kyllä sukulaisten tai puolituttujen, saatikka sitten oman perheen kesken. Nätisti pyytävät (ja ruuan jälkeen kysyvät myös emännältä, saako nousta ja kiittävät ruuasta).

Ikää heillä nyt 6v ja 4v ja molemmat ovat minusta aika arkoja, nuorempi varasinkin. Mutta heillä on hyvät käytöstavat.

Vierailija

siis en tarkoita vihjata, että ap olisi tuomitseva, tajusin, että viestini voi antaa sen kuvan! Kerroin vain, millaista meillä on, kun ujouden lyttääminen masentaa.

Vierailija

että lapsi on omalta näkökannaltaan ns. vieraassa pöydässä eli ei asu perheessä. Vai väitättekö te, ettei teidän lapset ujostele esim. sukulaisten edessä ikinä maidon pyytämistä? Kyllä nuo kuiskailijat ovat mun mielestä enemmän sääntö kuin poikkeus.

Eka vastaaja.

Vierailija

Kyllä meillä tenavat (nyt 5v ja 3v) ovat osanneet ja ennenkaikkea uskaltaneet pyytää heti kun on tosiaan puhe onnistunut. Väsyneenä saattaa mennä käskyttämiseksi (Anna maitoa jne.), mutta pääsääntöisesti pyytävät kohteliaasti, kun eivät itse jotain ylety ottamaan!

Vierailija

emme kumpikaan moittineet tyttoa, isa yritti hanta lempeasti rohkaista ja silitteli hiuksista. Kuivasi sitten kyyneleet eika asiaan palattu syonnin jalkeen. Niin ja tyton olisi pitanyt pyytaa voita veljeltaan, ei multa esim. Tytto osaa kylla olla kovaaaninen silloin kun on ilkea, mutta ei uskalla pyytaa kuin kuiskaamalla. Tai viela useammin, han ei pyyda, mutta nayttaa surkealta.

Vierailija

ihan reippaasti jos jotain haluaa lisää.

kysyy saanko maitoa lisää?

äiti annatko tuota juustoa kun haluan lisää

voitko laittaa voita tuohon leipään

saako ketsuppia

yms...

Vierailija

Ymmärsinkö oikein, että lapsi on teillä käymässä, ei siis asu teillä vakituisesti? Voihan olla, että hän jännittää vaan, kun tilanne on outo, erilainen kuin kotona.

Vierailija

Miten saisitte ruokatilanteista sen verran turvallisia että lapsi uskaltaa rentoutua, eikä pelkää kokoajan. Ymmärrän että on teille aikuisille rasittavaa, mutta tuon lapsen stressipisteet on varmaan taivaissa. Varsinkin jos on yhtä ahdistunut ja pelokas koko tapaamisen ajan.

Vierailija

Olen itse ollut kauhean ujo lapsi ja saattanut reagoida aika vahvastikin patistamiseen, joten en lähtisi ketään lasta pakottamaan vaan antaisin kuiskailla. Kyllä mustakin on kasvanut normaali sosiaalinen aikuinen, vaikka olin helposti hämmentyvä ja lukkoon menevä tyttö.

Vierailija

Kuulostaa että tyttö patoaa tunteitaan sisälle ja sitten lopulta räjähtää. Kuvasit että on kovaääninen silloin kun on ilkeä.

'Temppuilulla' lapsi testaa että hänet hyväksytään ja häntä rakastetaan siitäkin huolimatta. Vaikka se on aikuisella rasittavaa, on kuitenkin hyvä että lapsi uskaltaa tehdä sen ;-)

Lapselle täytyy vain toistaa uudestaan ja uudestaan, tuhat kertaa että molemmat vanhemmat rakastavat häntä ehdoitta.

Mielestäni pahin tilanne on 'kilteillä tytöillä' jotka patoavat kaikki tunteensa ja yrittävät kokoajan ostaa isän hyväksynnän miellyttämisellä. Se kuulostaa helpolta lapselta, mutta kostautuu lapsen elämässä myöhemmin; lopulta tilanne räjähtää kumminkin käsiin. Viimeistään tytön aikuistuessa.

Osasi ap. ei ole helppo, mutta voimia siihen.

Itse kävin eron läpi 8½- vuotiaana, enkä varmaan ollut helppo kenellekkään ;-)

Olin varmaan kutonen

Vierailija

ruoka on pahaa, isan pitaisi olla kuollut ja aitipuoli haisee, mutta han ei uskalla pyytaa aaneen ruokapoydassa voita, leipaa tai ylipaataan apua.

Vierailija

mielestäni myös kuulostaa todella oudolta!

onko kyse sijaislapsesta tms?

jos ei ja on ihan oma lapsi kyseessä niin sitten en todellakaan ymmärrä miksi ei kotonaan uskalla ruokaa pyytää!

meillä sosiaalinen ja vilkas 3v pyytää kylässäkin jos jotain haluaa lisää. esim tänään olimme kylässä paikassa missä ei ole aiemmin oltu ja hän kysyi reippaasti kahvipöydässä saisinko lisää mehua.

Vierailija

Kaikkien tuntemieni ujojen lasten vanhemmat sanovat, että ovat kuitenkin turvallisessa ympäristössä rohkeita. Toivottavasti tyttö uskaltaa edes lähivanhemman kanssa olla oma itsensä. Minusta tyttö pitäisi saada keinolla millä hyvänsä tuntemaan itsensa luottavaiseksi ja olonsa turvalliseksi. Älkää nyt vaan lapsiraukkaa enää patistelko. Kehukaa, rohkaiskaa ja rakastakaa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat