Miten yövaipasta eroon? Vinkkejä tarvitaan

Vierailija

Meillä poika on jo 4v6kk ja vielä yövaippa käytössä. Muutamia kertoja kokeiltu ilman vaippaa, ja oon käynyt herättämässä pissalle. Silti jossain vaiheessa yötä tulee aina pissat housuun. Poika on tosi sikeäuninen, eikä edes herää siihen että on kastellut..Mitäs tässä nyt tekisi? Poika itse haluisi kovasti aina olla ilman vaippaa..

Kommentit (11)

Vierailija

Meidän kunnassa tuon ikäisen yökastelua ainakin hoidetaan! Ehkä teidän kunnassa sitten säästetään tässä asiassa?

Mitä tuo sinun 10 yötä peräkkäin neuvo auttaa yhtään mitään? Jos lapsi ei herää pissan tuloon niin ei herää. Ei se siitä ole kiinni että äiti käskee olla kuivana.

Vierailija

on tosi sikeäuninen enkä millään meinannut uskaltaa jättää aikanaan yövaippaa pois. Oli yli 4v kun päätin sitten viimen kokeilla.

Ja kyllä se melkoisen pian alkoi yöt pysyä kuivana ja herätä itse pissalle.

Se vaippa on vähän kuin lupa pissata housuun.

Koita tosiaan säännöstellä iltajuomista, laita muovitettua froteeta esim sänkyyn ja vaippa pois. Vahinkoja varmasti sattuu alkuun mutta pikkuhiljaa.

Eikä kannata silleen olla huolissaan, että lapset niin eritahtiin oppivat kuivaksi, meilläkin toinen poika oli täysinkuiva jo 2-vuotiaana, öisinkin mutta esikoisella otti pitemmän ajan.

Vierailija

Lainaus:

varaa aika lääkärille. Pyytäkää patjahälytin. Toimii vaikka ei uskoisi!!!

Ja mun mielestä keskellä yötä pissalle herättäminen on kidutusta koko perheelle.

Eli mä antaisin yövaipan olla ja sanoisin lapselle että jos 10 kuivaa vaippaa peräkkäin niin otetaan pois. Ja sit tietty suojaat patjan muovilla ja varaudut silloin tällöin pissapyykkiin.

Tai sit vaan jätät vaipan pois ja pyykkäät kunnes oppii.

Mutta jos joka yö kastelee niin ei ole vielä valmis.

Vierailija

Päiväkuiva poika on ollut 2 v 3 kk:n iästä, mutta yövaippaa tarvittiin melko pitkään. Pojalla oli muutamia kuivia öitä ennen vaipan jäämistä (kymmenisen kappaletta) parin vuoden sisällä, mutta tosiaan reilu kuukausi sitten vaipat alkoivat vain olla aamuisin kuivia. Nyt on sitten selvitty kuukauden päivät ilman yövaippaa ja ilman vahinkoja.

Meillä poika on kanssa hyvin sikeäuninen eikä todellakaan ole öisin herännyt vaikka on vahinko tullut. Meillä kyllä yritettiin muutamaan otteeseen vaipattomuutta aiemminkin, mutta huonoin tuloksin. Neuvolasta antoivat ohjeen, että vasta 5 vuotta täytyttyä asiaan puututaan esimerkiksi hälytyspatjalla tai lääkityksellä. Meillä ei siis asiaan auttanut kuin aika, joten teinä pitäisin vaipan rauhassa käytössä sinne viiden vuoden ikään ja sitten neuvolaan asian tiimoilta mikäli tarvetta vielä on.

Toki iltajuomista kannattaa hieman säännöstellä ja huolehtia, että lapsi käy iltaisin viimeiseksi vessassa, mutta mihinkään öisiin herättelyihin en kyllä itse rupeaisi.

Vierailija

Vahinkoja tulee, aluksi monta kertaa viikossa, nyt on mennyt jo viikko ilman vahinkoja. Tyttö ei halua enää laittaa yövaippaa, enkä pakota. ilman päivävaippaa on ollut kuitenkin jo vuoden. Vähän juotavaa illalla ja pissalla käynti juuri ennen nukkumaan menoa on auttanut meillä.

Vierailija

Meillä oli yövaippa suunnilleen samaan ikään, aina välillä kokeiltiin ilman, heikoin tuloksin.

Yhtenä iltana lapsi ilmoitti, että enää hän ei vaippaa ota, ja ryhtyi kuivaksi ilman vahinkoja.

Vierailija

Minulla esikoinen oli myös yökastelija, kasteli 5v asti lähes joka yö. Minua kehotettiin pitämään ½v kirjaa kuivista öistä. 5v neuvolasta laitettiin sitten lähete lääkärille. Yöpäiväkirjan perusteella saimme itsemme kastelupatjajonoon. Noin 2kk jonotimme laitetta. 2viikkoa esikoinen kasteli lähes joka yö, kun laite alkoi hälyyttämään, juoksin heti herättämään hänet ja teki loput vessaan. 2viikon kuluttua yöt alkoivat olemaan kuivia ja kuukauden kuluttua oli täysin kuiva. Sen jälkeen ei ole tullut ainoatakaan vahinkoa ja ikää nyt 11½v :)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat