Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MARRASMURUT tammikuu 2009

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Ajattelin uuden pinon laittaa kun vanha on hukkunut johonkin. Ovatkos kaikki vielä joulutohinoissa kun on niin hiljaista?

Nyt on täällä etelässäkin laskenut pakkasen puolelle ja pähkäilen miten paljon tuota vaavia uskaltaa viedä ulos? Päivät on niin pitkiä sisällä ton isomman kanssa ett ulos tekis mieli. Meillä kun on se BPD:kin, krooninen hengityselinsairaus, niin en tiedä miten sekin vaikuttaa. No onneks viikon päästä on kontrolli niin voi kaikkea kysellä. Eikös pakkasraja ole se 10 astetta? Esikonen kun oli kesävauva, se oli paljon helpompaa...

Pojasta on tullut oikein tissivauva, tuttiakaan ei enää oikein huolisi. Nukkuisi mieluiten sylissä tissi suussa. Oon vähän hemmotellut liikaa :) Iloinen hymypoika on ja juttua alkaa tulla. Lattialle kun laittaa niin jalat ja kädet alkaa heilua. Isosisko on tosi kiva ja sen touhuja tykkää katsella, Kantoliinaa kokeilin kun uneen rauhoittuminen oli vaikeaa ja sehän olikin hyvä, poitsu sammu ilman kitinöitä viidessä minuutissa.

Mites muiden kuulumiset?

murunmamma ja mussumuru 6viikkoa

Sivut

Kommentit (68)

Vierailija

siirtyminen?!? Onneksi sairaalassa tänään sellaista kokeiltiin eikä poika huutanut yhtään. 80ml upposi, tosin osa paitaan:-) Äiti on ihan hämmentynyt... tästäkö se olikin kiinni. No, huomenna tositoimiin, korviketta pitäisi upottaa n. 4dl.

Kiitos crabu-87, nyt alkaa olo jo helpottaa, onhan tässä hyvätkin puolensa.

Mitat 5kk: 73cm ja 8,9kg

LA oli 12.11. ja syntyi 24.11.

Vierailija

Luin ketjun läpi ja monella tuntuu olevan samoja "ongelmia" kun meilläkin. Tyttö täyttää nyt 6.pvä 3kk. Miten se aika meneekin niin nopeesti. Mut nyt asiaan:

Meilläkään ei tuttia syödä. Mä en edes muista millon tytöllä on tutti ollut viimeksi suussa edes sen siunatun sekunnin, mikä on meillä yleensä se maksimi aika. Enpä ole kovasti sitä sitten tyrkyttänytkään kun näkee selästi että hän ei siitä pidä niin olkoon sitten ilman kun on tähänkin asti pärjännyt noin hyvin.

Rotavirus rokotteesta: En muista enää että kuka puhu mistäkin... Mutta puhetta oli että joku oli sitä menossa ottamaan. Niin kerron muillekkin että se kannattaa tilata apteekista muutamaa päiväa ennen neuvolaan menoa kun tuo on tilaustavaraa eikä niillä sitä siellä apteekissa heti valmiina. Me otettiin se missä on 3annosta ja mun mielestä se "tuubi" on vähän hölmö kun se suu on kova. Olis varmaan vauvallakin kivempi kun se olis pehmeämpi.

Nukkumisesta: Meillä tyttö nukahtaa suunilleen 22-23 aikaan, niin että menen hänen kanssaan sänkyyn (älkää nyt sitten ajatelko tota sanaa kaksmieleisesti) ja hän syö niin kauan kun nukahtaa. Me nukutaan perhepedissä, mutta kovasti toivon hänen oppivan nukahtamaan omaan sänkyyn. Te, jotka olette siinä onnistuneet, kertokaa miten sen teitte ja miten se meni ja miten vauva siihen suhtautui. Mulla on nukkuminen ahdasta kun tyttö vajoo mun kainaloon.

Meillä kestoillaan kotona, mutta kyläilyreissulla on kerttikksia. Ostin niitä biohajoavia vaippoja, joten ne on vähän ympäristöystävällisempiä. Kuinka monella ne jotka suunnittelu kestoilevansa niin on tuo suunnitelma pitänyt? Ja mistä olette vaipat ostanut. Mä olen ahkera huuto.netin käyttäjä ja sieltä onkin kaikki vaipat meille hankittu.

Nyt kun muistin vielä... niin meidän tyttö suostuu syömään pullosta. Joskus hän luulee sitä tutiksi ja sylkee ulos, mutta on vaan sinnikkäästi tarjottava takasin että tajuaa että se onkin ruokaa.

Mutta nyt on mentävä kun tyttö huutelee ruokaa... eli minua :D

Vierailija

itkettää...periaatepäätöksen olen nyt tehnyt, sillä pojan masu ei enää rauhoitu, vaikka enää alle 10 eri ruoka-ainetta minulla käytössä. Huomenna allergiasairaalassa altistus ja käydään tämäkin asia sillä reissulla läpi. Taistelu tästä pojan kanssa tulee, sillä pullosyönti on huutoa.

Localoba ja Joel nippanappa 5kk

Vierailija

Eli 5kk neuvola nyt käyty, pituus 67cm, paino 7900g, alkaa vähitellen tasottua tuo painonnousukin. Fyssarin kontrolli oli maanantaina ja koska poitsu on motoriselta kehitykseltään jopa hieman edellä, ei tarvii enää kontrolloida. Fyssari sano myös, että syöttötuolissa voi alkaa jo istuttaa, oli yllätys mulle kun luulin ett pitää osata istua kunnolla itse ensin. Poitsu viihtyy hurjan hyvin lattialla, pyörii masun ympärillä ja nousee lähes konttausasentoon. Eilen oppi peruuttamaan :)

Kiinteet aloitettiin nyt lääkärin käskystä, vaikka kasvu on ollut tasaista. Liikkuminen kuulemma kuluttaa keuhko-ongelmaisilla energiaa niin paljon että parasta aloittaa. Eli nyt äiti joutuu sitten oikeasti sosehommiin.

Nyt alkaa poitsu hermostua ryömimisharjoituksissa eli pitemmittä puheitta...

hauskaa vappua kaikille!

murunmamma ja poitsu 5kk

Vierailija

Pikaisesti...

meiillä kolliikki on ohi, kiitos minun ruokavaliomuutosten ja etenkin 6 vyöhyketerapian! :)

Kun maha alkoi olemaan ok, niin neiti on nukkunut hyvin, syö yöllä kerran aamuyöstä. mutta tämäkin muru menee nukkkumaan 22.30-00 aikaan, ja aamulla pitää herätä isompien lasten kanssa niin toivisin että nukahtaminen aikaistuisi.

Meillä nykyään toimii niin että neiti nukahtaa tissille, mutta jos ei oo sitä itse sylkäissyt pois niin sitten sormella irroitan otteen. joskus neiti herää siihen, mutta usein onnistuu. Nukutaan edelleen vierekkäin ja niin jatketaan.

Niiskuuneiti: meillä jos haluan yksin käydä jossain niin käyn miehen vapaapäivinä ja neidin aamupäiväunien aikaan (ne ovat toisia pitemmät) tai sitten pikaisesti muulloin. Tuttipulloa ei melläkään hyväksy, mutta itse ajattelen että nyt on mun tehtävä ruokkia vauvaani ja pystyn paremmin olemaan yksin myähemminkin. 6kk täysimetysaika on kuitenkin niin lyhyt aika!!

Siitä piereskelystä. En olis huolissani jos vauvan vointi on ok, ei siis valita mahaansa.

Tuttia olen yrittänyt opettaa, mutta tuloksetta. Käsi on parempi. Huoh.

Tämäkin lapsukainen on vahvasti atoopikko, raskaa kuluu. Suklaalle on ainakin allerginen. Toivoin että tämä olisi säästynyt tältä ihosairaudelta, mutta ei. Puhkesi vaan aikaisemmin kuin isommilla lapsilla.

Pukleja lentää paljon, mutta lääkäri ei ollut niistä huolissaan.

Kestoillaan päivisin.

Nyt pomo (neiti) kutsuu!

Vierailija

Nonna2 meilläkin oli sama ongelma aivan alussa ettei tutti kelvannut ja minun olisi pitänyt olla tuttina mutta onneksi sitten tissillä nukkuminen loppui kun nostin kylmän rauhallisesti syönnin jälkeen omaan sänkyyn ja niin poitsu sitten tottui pikkuhiljaa ajatukseen. Vieläkään ei oikein tunnu tutti kelpaavan ja niinpä poitsu on alkanut nyrkkiä syömään, tosi kiva!

Meillä oli muutama päivä sit neuvola ja 2 kk lääkäri. Nyt painoa 5800g ja 61,5 cm ja meilläkin tuntuu ruoka menevän enemmänkin pituuteen. Nyt on alkanut hieman tulemaan makkaroita reisiin.

Olen koittanut löytää syytä ja ruoka-ainetta kun poika piereskelee jatkuvasti. Vatsaa ei valita mutta pierut ovat aivan järkyttävän hajusia. Olisko kenelläkään neuvoa mistä kannattaisi aloittaa? Ei ole mitään ihottumaa vain nuo pierut häiritsee.

Meillä yöt menee vieläkin todella hyvin 1-2 kertaa yöllä syö. Nukkuu aamulla pitkään ja on noin 1,5 h hereillä ja sit ulos päikyille ja ulkona nukkuu n. 3h. Uudenvuoden jälkeen kun oli kovat pakkaset ja joutu nukuttaa sisällä niin uni oli todella katkonaista ja koko päivä meni hieman kiukutelleessa.

Rintamaitoa tuntuu tulevan hyvin ja tissi on alkanut taas maistua kun muutama viikko oli hirveää tissitappelua, karjumista ja äidin tissien raapimista. Mutta nyt ongelma on kun poika ei huoli tuttipulloa, ei sitten millään. Olisi kiva munkin joskus kävästä jossakin. Olisko jollain neuvoa tähän ongelmaan?

Niiskuneitinen ja Poika 2kk

Vierailija

Tyttöö ottaa pienet nokoset niin mulla on aikaa kirjottaa tänne. Mä en tosta sormiruoasta osaa sano mitään. Mutta se minkä takia mä tänne aloin kirjoittaa niin piti kommentoida tota murunmamma06 :n viimeistä lausetta. Pissamäärä todellakin vähenee kiinteiden aloitettua. Olen saanut huomata sen.

Mun vanhemmat kävi meillä viime viikolla ja isä sattui kysymään että eikö se juo vettä. Mä sanoin no enpä ole kokeillut, mutta sitten kun kokeilin hän ei suostunut ottamaan pulloa suuhunsa. Mietin että vaikuttaako tämäkin siihen pissan vähänemiseen.

Miten teillä muilla? Juotatteko vettä lapsellenne ja kuinka paljon?

Mä kun imetän vielä ja tyttö saa pullosta lähinnä silloin kun ollaan kyläilemässä, koska joka paikassa ei ole sitä mahdollisuutta että pääsisin toiseen huoneeseen imettämään. Ja silloin jos on pullosta juomisesta pidempi tauko niin hän sylkee sen pois. Musta tuntuu että se luulee sitä tutiksi, mitä meillä ei siis syödä ollenkaan ja kun olen tarjonnut pulloa tarpeeksi pitkään niin sitten hän kyllä älyää että "Hei, oisit sanonu että tästä saa ruokaa" =)

Imettämistä ajattelin jatkaa ainakin kun tyttö on 6kk, ja miksei pidempäänkin. Tämä kun on halvempi syömistapa ja joskus tuntuu että myös helpompi.. Enkä nyt siis katso pahalla ollenkaan niitä jotka eivät imetä vaan antavat tuttelia. Pääasia kuitenkin on että lapsi saa ruokaa, niin tai näin.

murunmammalla onkin hoikka poika, kun meidän tyttö painoi 5kk neuvolassa 8,040kg ja oli 66,5cm pitkä. Meidän tyttö on kyllä vähän vanhempikin. Mä laskin tuon pojan iän että hän olisi synt. 20.11, joten meidän tyttä on siis vain 14 päivää vanhempi. Mutta siis ovat samanpituiset ja n. 400g on painossa eroa. Aloin miettii että onko meidän tyttö pätkä vai onko teillä pitkä poika? No eipä kai tuolla ole suurempaa merkistystä.

Olisi muuten kiva kasata sellanen pino mihin jokainen laittais vauvansa syntymäpäivän ja mikä oli laskettu aika. Vois vertailla kellä piti parhaiten paikkaansa.

Jos sais näitä muitakin marramuruja liikkeelle, kun täällä on ollut pitkään tosi hiljaista. Nyt kun se kevätkin on aina vaan lähepänä niin tuntuu että oman kerrostalon ihmisetkin heräilee talven horroksesta kun niitä näkee ulkona useammin, niin päteisköhän sama tänne =)

Mä lähen hörppii vielä kupposen teetä kun tyttö vielä nukkuu.

crabu-87 ja tyttö synt. 6.11.

Vierailija

laitanpa vähän meidänkin kuulumisia. Eli vihdoin on aika lailla keuhko-ongelmat voitettu, lisähapesta luovuttiin viime viikolla kokonaan, ja nyt toivotaan ettei saa mitään infektiota ja tule takapakkia. mutta siis toistaiseksi näyttää hyvältä =)

Pikkumies kasvaa tosi hyvin, painoa nyt 6100g ja pituutta 61cm, ekat kolme viikkoa kun meni nesterajoituksella eikä siis kasvanut yhtään. Rytmi alkaa löytyä pikkuhiljaa, yöt nukkuu 23-09, sitten päikkärit n. 10-12 , pikkutirsat 13.30-14 ja pidemmät unet 15.30-17.30 sit illalla vielä saattaa ottaa 20min torkut tai kahdet. Yösyötöt on nyt jääneet ainakin hetkeksi, viime yö meni 7.30 asti heräämättä. Tosin sama oli esikoisella ja 5kk vanhana heräiltiin taas.

Poitsu on kova juttelemaan ja rakastaa tuota esikoista. yleensä laitan poitsun leikkimatolle tai sitteriin ja Muru sitten siinä touhuaa vieressä ja ovat tyytyväisiä molemmat. Päätä kannattelee upeasti makuullaan, ei käänny vielä itse, mutta viihtyy hyvin kun massulle laittaa. Tarttuu leluihin kun tarjoaa niitä.

Meillä siis on mennyt kaikki tosi hyvin sen kamalan alun jälkeen. Nyt ei ulkopuoliset edes meinaa uskoa,että poitsu oli hengityskoneessa ja sairaana synnyttyään, on sen verran pulleroinen eikä yhtään "sairaan" näköinen. Kontrolleja on vielä kuukausittain, mutta eiköhän ne pikkuhiljaa vähene.

murunmamma kera Murun 2v9kk ja Mussukan lähes 3kk

Vierailija

Meillä aivan alussa poika ei suostunut nukkumaan omassa sängyssä. Nukahti tissille ja sit kun otti tissin pois ja nosti sänkyyn niin heräsi eikä suostunut jäämään omaan sänkyyn. Aina tosin vaan odotin että poika nukahti sikeästi ja sit varmaan heräsi siihen kun oma sänky oli kylmä. Sitten aloinkin nostamaan pojan heti sänkyyn kun nukahti, eikä hän kerennyt päästä syvään uneen joten hän ei pelästynyt nostamista ja kylmää sänkyä. Eli meillä ainakin on toiminut se että nostetaan heti omaan sänkyyn kun on nukahtanut rinnalle. Alussa kuitenkaan ei suostunut siltikään jäämään omaan sänkyyn mielellään mutta muutama silitys vauvan rinnasta ja poika rauhoittui ja nukahti. Alussa myös siirrettiin pinnasänky meidän sänkyyn kiinni ja nukuin aivan kiinni pinnasängyssä ja kun poika alkoi kitistä (ei nälkäänsä) silitin jälleen rinnasta ja hän nukahti. Ja kun taas oli yöllöä syönyt nostin vaan sänkyyn ja silitin muutaman kerran. Nyt on jo yli kuukauden ollut pinnasänky eri puolella huonetta ja yöt menee paremmin kuin hyvin. Myös rauhallinen musiikki on auttanut meidän poikaa rauhottumaan ja nukahtamaan omaan sänkyyn.

Löysin viikonloppuna tuttipullon mikä kelpaa meidän pojalle. Eli NUK first choise merkkinen kelpaa ja tuttiosa on pehmeää luonnonkumia ja reikä on iso niin ei pojan tarvitse paljoa imeä kun omasta tissitä tulee suihkuamalla eikä poika siis ole tottunut imemään kovasti.

Onko muut ajatellut ottaa muita rokotteita kuin mitä on yleisessä rokotusohjelmassa?

Vierailija

vaik onkin viel aika kylmä...

Imetyksestä: mul on toi sama etten mielellään esittele tissejä edes imettäessä. Esikoisen kanssa oli usein pullo matkassa, mut on selvitty ilman. Virittelen yleensä jonkun huivin eteen ett saan rauhassa imettää, ja kylässä meen toiseen huoneeseen. Tosin ollaan enimmäkseen oltu kotona tai kylässä tuttujen luona niin ei oo ollut ongelmaa

Vaatteista: meillä on käytössä koot 62-74. Riippuu ihan vaatteesta, mut enimmäkseen 68. Hurjaa kun 74 koko oli isommalla viel vuoden vanhana. Sitten tosin monet 60 senttiset housut mahtuu. Meidän pikkumiehellä on vissiin lyhyet jalat:)

Perhepedistä: meidän esikoinen nukkui 8kk-1v2kk meidän välissä kun pinnasänky hajosi. Hyvin jäi nukkumaan sitten omaan sänkyyn, kun sellainen saatiin aikaiseksi, mutta edelleen pitää nukuttaa sinne.

Mä toivoisín myös vielä ainakin yhtä vauvaa, mut vielä ei ole edes kuukautiset alkaneet joten viel ei ole mahista:) mutta saa tulla jos on tullakseen..

murunmamma ja villikkopoika huomenna 5kk

Vierailija

Papu on nyt 68,5 cm ja 7,5 kg ( syntyessä 54 ja 4,8). Vaatekoko 74 ja 80:kin kun pääaukot bodeissa ja paidoissa liian pieniä (päänymp 42). Hoikka poika, on onneksi allergiadieetti tepsinyt ja alkaa jutut pysyä sisällä, 20 päivässä tullut kilo painoa.

Kiinteitä ei vielä suunnitella, kun nuo allergiat pitää ensin saada selville.

Ja tuo painonnousu kertoo, että saa kyllä riittävästi ravintoa, onneksi!

Viikonloppuna poika alkoi kääntyilemään aktiivisesti selältä kyljelleen. Jumppamatto on lemppari, sylin jälkeen, varsinkin isän syli. Kun on vauhti päällä, niin Papu pyörii matolla päänsä ympäri (ymmärsiköhän tätä kukaan?). Peilikuvalleen hän kovasti hymyilee ja ihmettelee, kun äiti näkyy näin ja toinen samanlainen peilissä!

3kk rokote siirrettiin, kun ollaan nyt maitoaltistuksella, ettei oireet mene sekaisin, jos rokotteesta jotain oireita tulisi, maidosta nimittäin kyllä tulee ja joka päivä hieman erilaisia, huokaus. Allergialääkärin soitto on keskiviikkona, eiköhän sitten saa tietää lisää miten edetään.

Localoba ja Papu 3kk

Vierailija

Mun piti kysyy tää mun aikaisemmassa viestissä mutta pää on niin laho ettei muista... Mitä puette vauvallenne päälle näillä keleille vaunuun ja kaukaloon? Mulla on tytöllä tällä hetkellä: pusero, college pökät, toppahaalarin tumput ja töppöset ja se äp oleva valkovihreä raidallinen vanuhaalari. Nämä siis sisävaateiden eli bodyn ja potkuhousujen lisäksi. Tää kun on meitin eka lapsi niin oon aika kokematon tuon pukemisen suhteen.

Ainakaan tytöllä ei taida olla liian kuuma kun on nukkunut nyt 2,5tuntia

Vierailija

Meillä pojalla body, potkarit, flleecehaalari jossa huppu käännettävät lahkeet ja hihansuut , kypäräpipo ja kova koppa. Aika vähän on päällä, mutta ei ole kylmä ollut. Ja kun hikoilu on tosi pahasta, kun on ihottumainen iho (allergioista). Tuntuu, että meillä järjestään on pojalla yksi kerros vähemmän kuin yleensä, jo talvellakin.

Kaikki äp:n vaatteet on nyt pieniä:-( Äkkiä ne meni....

Nyt on löydetty omat varpaat! Ei vielä sentään mene suuhun.

Myös meillä seurataan himoiten lautasella olevia juttuja, harmi vaan, kun allergiasselvittelyt on kesken, niin ei päästä vielä aloittamaan.

Vierailija

Voi, että kun siitä on aikaa kun on itse naputellut kuulumisia, lukemassa olen kyllä kerinnyt käydä. :)

Mulla on vaan alkanut olemaan intoa käsitöihin ja leipomisiin niin sitten se ns. oma aika hurahtaa sellaisten juttujen parissa ja koneelle ei edes huomaa tulla.

Meidän neiti on nyt sitten 24.pvä JO *virn* =D 4kk:tta!

Kääntynyt on jo 3 viikkoa ja on sitten ihan turha laittaa masulteen kun samantein kääntyy selälteen. :)

Jumppalelu hommattiin vasta viikko sitten ja se on sitäkin hienompi juttu kun on värikkäitä leluja aivan käden ulottuvilla koko ajan.

Höpisee myös kovasti jo ja ihan itsekseenkin sängyssä esimerkiksi aamuisin. Peilikuvansa tunnistaa ja hymyilee leveästi sille heti kun hiemankin peilin edessä pyörähdetään.

Yöt meillä on nukuttu putkeen 2kk:n ajan, saas nähdä tuleeko heräily vielä kuvioihin. Nyt kuulostaa juuri siltä, että neiti haluaa aamuvellinsä. :)

Pitää mennä ja tulla jatkamaan syötön jälkeen...

Hope4 ja Mimosa

Vierailija

Niin se aika vaan menee ja meidänki vauvat on kasvaneet kovasti. Localoban vauveli on tosiaan hurjan hyvin kasvanut, meidän poitsu oli 4kk neuvolassa 64cm ja 7,2 kg. Mä toivon, että mahtuu kaukaloon vielä yli kesän, koska meillä on sellainen travel system, eli kaukalon saa kätevästi rattaisiin kii ja se jotenki helpottais elämää, jos mahtus kaukaloon vielä hetken.

Ikävää, että allergioita on teillä joillakin ja rs-viruskin päässyt jonkun pikkuista häiritsemään. Meillä on allergioilta vältytty, nyt on ollut sitkeää nuhaa yli viikon, mut eiköhän se siitä ala parantua, ellei sit iske korviin tulehdusta.

Meidän poitsu osaa kääntyä nippanappa selältä mahalleen, mutta ei juurikaan kääntyile. Mieluiten vaan makoilee selällään. On aika kankea ja jäykkä jäseniltään, toivottavasti siitä vetryy ajan myötä, onneks nyt ainaki osaa kääntyä, jos niikseen tulee. Kaipa se on viesti siitä, ettei tuo jäykkyys kumminkaan oo merkki mistään vaarallisemmasta.

Kiinteitä on maisteltu, maissivellillä aloitettiin, sitten perunaa, maissia, porkkanaa, luumua ja päärynää on jo kokeiltu. Ainoa mitä noista on tullut, on se, että kakkaa saapi ootella entistäki kauemmin. Imetysaikanakin kakkas vain joka toinen tai kolmas päivä, nyt väli on ollu 5-6 päivää. Ei silti tunnu kipuilevan masua. Jospa se siitä kun masu tottuu.

Vaippoja menee sekä paperi- että kangasversioina. Huonommin toimii kangasvaipat tällä kakkosella, kuin esikoisella. Pissamäärät on paljo isompia. Ja harvoin tulevat kakat järkyttävän suuria. Mutta en nyt ota tuosta vaippa-asiasta stressiä, kunhan nyt ainakin silloin tällöin kangasvaippaakin käyttää.

Yöt menevät yhä yhdellä tai kahdella syötöllä. Päiväunia nukkuu huonommin. aamupäivisi nnukkuu kahden tunnin unet. Loppupäivä on sit mitä on, välillä nukkuu toiset pitemmät unet, välillä vaan parit kolmet lyhyet. Melkoinen tissitakiainen on vielä, kun tuttikaan ei edelleenkään oikein maistu.

Mukavaa kevään jatkoa muille marrasmuruille ja äideille!

Koralli + Luukas4kk

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat