Onko täällä ketään, kenen lapsi EI OLE KÄYNYT ESIKOULUA? Miksi ei? Miksi kannattaa käydä? ev

Vierailija

.

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Ja ekaluokka sitten suoraan jatkoa tälle eskarille. Täällä opettelevat jo kirjaimet ja numerot yms. joten olisi muksu mukavasti ikätovereitaan jäljessä, jos ei eskaria kävisi...

Vierailija

5-6-vuotias kaipaa jo haasteita elämäänsä. Ei se eskari ole pöydän ääressä istumista ja tehtävien tekemistä; toki niitäkin harjoitellaan. Eskariin liittyy myös paljon tutkimista, pohdintaa, leikkiä, kuvallista ilmaisua, käsitöitä, liikuntaa, musiikkia...ja mikä parasta, eskarissa tutustuu jo tuleviin luokkakavereihin (ainakin pienemmillä paikkakunnilla), eikä koulun alussa ole jännittämistä sen asian suhteen.

Vierailija

Lainaus:

Suurempi shokki olisi varmaan joutua kylmiltään koulun penkille, jossa jo ekaluokkalaisilla on päiviä 9-14 ja työ paljon vaativampaa kuin eskarissa.

Ja samaan aikaan ekaluokalla viikkotunteja oli 19. Että ekaluokalla oli sitten jopa vähemmän tunteja kuin eskarissa. Epäkohta lienee jo korjattu, en oo seurannut niin tarkkaan asiaa. Mutta mistään shokista ei voida puhua ekaluokan tuntimäärissä.

Vierailija

3v. poika sekä vauva. Kaksi vanhempaa käyvät seurakunnan kerhossa kerran viikossa. Siellä tytöllä on paljon samanikäisiä kavereita ja kovasti odottaa ensi syksynä eskariin pääsyä, että saa olla noiden kavereidensa kanssa ja opetella juttuja ilman pikkuveljeä. Minusta eskari ei olisi ihan välttämätön, kun nyt olen kerran lasten kanssa kotona. Kirjakaupoissa on myytävänä eskarin harjoittelukirjoja, joista ihan hyvin voisin tyttöä opettaa. Kuitenkin tyttö itse vahvasti haluaa eskariin, koska on niin sosiaalinen, joten en voi sitä häneltä kieltääkään. Ei siinä mitään pahaakaan voi olla. Sitä paitsi, tuo eskari on alle 200m päässä meidän kotoa, joten tytön vienti on ihan helppoa kauppareissulla tai leikkikentälle mennessä.

Vierailija

Muutimme pääkaupunkiseudulta paikkaan jossa kunnallinen päivähoito ja esikoulu oli pitkällä. En tarvinnut viimeisille lapsille päivähoitoa, työt hoitu hyvin ilman hoitopaikkaa miehen vuorotyön takia. Mummot myös välillä apuna.

Koska asumme omakotitalossa, ei kavereita ollut kuin vasta koulun alkaessa.

Kai siksi että perheessä on muita lapsia, ei ollut ongelmia vaikka eskari jätettiin pois. Ei ollut seurakunnan kerhoa tai muskariakaan.

On varmaan hyvä jos lapsi käy esikoulun ennen koulun aloitusta, mutta ei meillä ollut vaikeuksia ilman sitä.

Vierailija

vanhemmat opettavat. Ja kyllä meillä lapsi osasi kirjaimet, numerot ja aakkosjärejsteyksen ennen eskari-ikää.

Hyvähän sitä on tietysti ennen koulun alkua jotain osata, mutta se on ihan vanhemmista (viitsiikö opettaa) ja lapsesta (oppiiko) kiinni.

Koulun penkillä ehtii tosiaan olla sitten myöhemminkin...

Niin ja omat lapseni käyvät eskarin.

Vierailija

Lapset laitetaan liian varhain tuohon yllämainittuun oravanpyörään ja vaaditaan ihan hirveästi. Ihmekös kun on väsyneitä koululaisia.

Pitäähän sitä, että pysytään maalmanlaajuisesti korkealla. Se on hyvä repiä jo nuorena lapsen selkänahasta. Tyydyttää samalla omaa kunnianhimoa kun perustellan milloin milläkin argumentilla eskarin tarpeellisuus.

Kysytään asiaa näin päin: entäpä jollei eskaria olisi? Osa eskarissa opitusta siirtyisi ykkösluokalle, miten paljon vähemmän lapsi oppisi koko peruskouluaikana? Mistä se todellakin on pois? Osaako joku vastata eksaktisti, ei mitään mutu-tietoa?

Annukka

Vierailija

niin varmasti haittaa olisi ainakin niille lapsille jotka tarvitsevat erityistä tukea johonkin aihealueeseen.

En nyt meinaa mitään ADHD-lasta joka tarvitsee oman kouluavustajan vaan lähinnä sitä että esiluokan pienryhmässä ehditään antaa aikaa joka lapselle erikseen ja havaitaan helposti mahdolliset tulevat vaikeudet.

Ekaluokalla voi olla jo 25-30 oppilasta ja heti aloitetaan varsinainen opetus, eskarissa ei niinkään opeteta vaan kartoitetaan lasten taitoja jotta sitten koulun alkaessa on heti tiedossa jos esim. Ville ei hahmota ollenkaan lukumääriä eikä käsitä mitä numerot tarkoittavat.

Näitäkin lapsia on jotka tulevat ekalle luokalle ja vasta joulunaikaan tai mahdollisesti seuraavana lukuvuonna hoksataan että jotain on nyt pielessä...siinä vaiheessa lapsi onkin jo jäänyt pahasti jälkeen eikä koulunkäynti enää maistu kun ei pärjää.

Meidän eskarissa ainakin etsitään nienomaan näitä lapsen heikkoja ja vahvoja aihealueita, opetellaan koulun sääntöjä ja tapoja jne.

Omalle aralle lapselleni oli helpotus kun ruokailukin on eskarin pienryhmässä (jopa itse ruokala ja tarjotinhommat on aivan uutta kotihoidossa olleelle) ja saa rauhassa opetella kaikkea. Ei ole kiire oppitunnille ja päivistä joustetaan lasten mukaan.

Vierailija

Lainaus:

Ainakin meidän eskarissa suorittivat mielestäni yllättävän vaativia tehtäviä, joissa vaadittiin myös laskutaitoa ja päättelykykyä.

Näitäkin taitoja voi opetella kotona.

Vierailija

Minä en ollut eskarissa, kaikki muut olivat olleet. Kyllä se oli kuulkaa ihan syvältä. Kaikki tunsivat toisensa ja minä olin ,aivan kuten tuossa yllä kertovan mies, ihan hoomoilasena koko touhusta. En muistele hyvällä.

Lapseni kohdalla olen kiitollinen eskarista. Jos olisi mennyt vain suoraan kouluun, olisi alku ollut kovin kivinen. Opet saivat lapsen "kiinni" kypsymättömyydestä ja koulun aloitusta lykättiin. Itse en olisi tajunnut. Lapsen pelastivat fiksut eskarinopet.

Vierailija

että moni viesti tässäkin viittaa siihen, että eskarissa sitten tutustuu tuleviin koulukavereihin. Eskarit toimivat kuitenkin päiväkodeissa ja koulu on ihan muualla. Lisäksi tällä alueella on kaksi koulua ja toisessa kaksi rinnakkaisluokkaa. Eli samanikäiset jakautuvat ekaluokalla kolmelle eri luokalle. Ja kun päivähoitopaikat on kaikki keskustassa, niin eihän siellä omassa eskarissa edes välttämättä satu olemaan yhtään samaa sukupuolta olevaa lasta, joka sitten osuu samalle luokalle.

Mulla lapsilla ei oo vaikeuden häivääkään oppimisessa, keskittymisessä tai hiljaa istumisessa. Mulle eskarissa parasta olisi juuri se, että tutustuu koulukavereihin ja paikkoihin. Mutta eskari on ihan muualla ja eskariryhmä on eri kuin kouluryhmä.

Joten kovasti mietin, että miten paljon siitä eskarista sitten lopulta on hyötyä.

Vierailija

ei lukenut ei kirjoittanut kouluun mennessään. Eipä kyllä kaikki muutkaan, vaikka olivat käynet eskarin. Oli hoidossa. Mutta jos olisi mennyt eskariin olisi hoitopaikka pitänyt vaihtaa ja hoitopäivälle olisi tullut pituutta sen jälkeen yli 10 tuntia. Katsoin parhaimmaksi jättää eskarin väliin. Hyvin on mennyt, syysloman alkaessa osasi lukea ja laskea. Oli samoissa eskarin käyneiden kanssa. Sosiaalisia taitoja tarvi vähän opetella, kun nyt olikin saman ikäisiä kavereita eikä nuorempia. Nyt on luokkansa paras matematiikassa. Tekisin uudestaan saman ratkaisun. JOS olisi kotihoidossa, niin ehdottomasti laittaisin eskariin.

Vierailija

Lainaus:

Joko pölö oletti niin.

Jos lapsi tarvitsee eskarin lisäksi hoitoa ja päivän pituus on esim 7-16.30 sisältäen 4h eskaria niin hoitomaksu on ihan sama kuin jos olisi saman ajan päiväkodissa ilman esiopetusta.

Esim täällä eskarilaisen hoitomaksu on maksimissaan 113€ kuukaudessa. Hoitomaksu päiväkodissa on 230€ kuukaudessa. Tosin eskarilainen joka on koululaishoidossa saa olla hoidossa max 9 tuntia päivässä (sisältää eskarin 4h).

Omani olisin jättänyt päivähoitoon, mutta hintaero oli syy laittaa lapsi eskariin. Olen töissä eskarissa ja tiedän tasan mitä se on. Tavislapsi ei eskaria tarvitse. Ilmankin pärjää. Joskin suurin osa haluaa tulla eskariin ja vieläpä viihtyy siellä hyvin.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat