Minkä ikäisenä lapsesi oppi lukemaan?

Vierailija

Omani, 4v., lukee jo melkoisen hyvin.

Onko nykyään tavallisempaa, että jo ennen eskaria osataan lukea, vai vasta koulussa opitaan?

Mitä olet mieltä siitä, että esim. 4-5 vuotiasta kannustetaan lukemaanoppimiseen?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

5 vanhinta lastamme oppivat lukemaan 6-vuotiaina, eikä heitä kukaan opettanut.

Kuudennella on lukemisen vaikeutta ja hän oppi lukemaan 8-vuotiaana.

Nuorin on nyt ensimmäisellä luokalla ja oppi 7-vuotiaana lukemaan.

Vierailija

Lisään myöskin, että itse luin kanssa jo 5-vuotiaana, mutta tyttö pisti paremmaksi. ;)

Vasta täytti siis 4, eli aikaista on.

Mietin aina välillä, pitäisikö "toppuutella", mutta kun intoa on, niin olen neuvonut.

Vierailija

3/4 lapsista osaa kuulemma lukea kouluun mennessään.

Itse olen sitä mieltä, että 4-5 -vuotiaana on aika täyspäiväisen leikin ja lukemaanoppimisen aika on sitten koulussa.

Vierailija

Lapsi oppii lukemaan kun hänellä on valmiudet siinä eli hänen kielelllinen kehitysasteensa on ok ja hän osaa kirjain merkit. Jotkut oppivat lukemaan myös hahmottaen kokonaisia sanoja. Yleensä ennen lukemaan oppimista lapsi osaa kertoa millä kirjaimella sana alkaa ja päättyy. Osaa tavuttaa sen ja jättää siitä osan pois ja kertoa mikä siitä sitten tulee esim pork-kana. HÄn myös leikittelee kielellä sano laukku sulta pääsi paukkuym riimittelyä.

Omien eskarilaisten kanssa oon jo vähän treenannut eli etsinyt kirjasta helppoja sanoja kuten ja tai ei kun ollaan luettu satua tai jotain hauskoja huudahduksia tms. NElivuotias meillä oppi lukemaan kun isoveli oppi ensin ja pikkuveli ei voinut olla huonompi ja kuukauden treenasi meiltä salassa ja sitten tuli ja luki.

Tärkeintä lukemiseen on tietty osata kirjaimet jotka suurin osa lapsista oppii jo ennen eskaria koska maailmamme on niitä niin täynnä. Sitten on se osa jotka oppii vasta eskarissa mutta heillä ei ole siinä mitään ongelmaa ja se pieni osa jolla on sitten ongelmia. Uusimpien tutkimusten mukaan lapsen pitäisi osata noin 15 kirjain merkkiä mennessään kouluun tai muuten kuuluu lukivaikeus riskiryhmään.

Eskarissahan opetussuunnitelman mukaan vain tutustutaan kirjaimiin, mutta silti siis suurin osa ne osaa kouluun mennessä. Siksi olisin huolissani jos eskarilainen ei oo kiinnostunut kirjaimista ja numeroista ja treenaisin hänen kanssaan esim menemme K-kauppaan tai millä kirjaimella Prisma alkaa tai tutkisin autojen rekkareita tms. Erilaiset pelit ovat myös hyviä kuten Alfapet tai Herra Hakkaraisen aakkos muistipeli. Numeroita harjoittelisin Uuno ja skippo peleillä.

Kirjainten harjoittelun voi myös alkaa heti kun lasta kiinnostaa oman nimensä kirjoittaminen siinä on jo monta kirjainta ja sitten kirjoitetaan perheen jäsenten ja muiden ystävien nimet ja onkin kasassa jo monta kirjainta.

Kouluun menijöistä noin puolet osaa lukea jollakin tavalla. Osa siis aivan sujuvasti osa saa sanoista juuri ja juuri selvää eli määritelmä osaa lukea voi tarkoittaa montaa eri asiaa. Ja ekaluokkalaisista suurin osa syyslomaan mennessä.

T: erityislastentarhanopettaja

Vierailija

lukemaan. Ihan omasta kiinnostuksestaan. Isoveljensä oli silloin eppuluokalla ja tahkusi lukemisen kanssa. Pienempi katsoi vierestä ja kiinnostui kovasti. Ei varsinaisesti kannustettu, mutta kun poika itse kyseli ja halusi tietää, niin tietenkin vastattiin kysymyksiin. Jos lapsi itse haluaa oppia ja on kiinnostunut, niin ei häntä voi toppuutellakaan.

Välillä on tullut hankalia kysymyksiä, kun poika lukee kaiken mitä vastaan tulee, muttei ymmärrä sisältöä. Mutta eipähän tarvitse lukea lastenohjelmien tekstejä hänelle. Iltasatu luetaan kuitenkin yhdessä. Se on sellainen yhteinen iltarutiini.

Vierailija

en kyllä ymmärrä vanhempien kannustusta kun yrittävät saada lapsen väkisin lukemaan. Tulee mieleen että yrittävät vain päteä lapsellaan.

Vierailija

Itse olen oppinut lukemaan 3-vuotiaana, enkä koe menettäneeni elämässä mitään sen takia. Koulu oli kyllä hiton tylsää, mutta sitä se oli lukion loppuun asti muutenkin. Minua ei mitenkään painostettu tai edes kovin aktiivisesti opetettu, kyselin ja kiinnoistuin itse.

Vanhin lapseni oppi juuri 5 vuotta täytettyään lukemaan ja kirjoittamaan, ei ole häntäkään painostettu, mutta on kyllä vastailtu kun hän itse on kiinnostuneena kysellyt kirjaimista ja sanoista ja sellaisesta. En kyllä silti lähtisi ketään väkisin opettamaan, tuskinpa edes onnistuisi.

Vierailija

Harjoittelee esim. lasten tehtäväkirjoista ja aapisesta illalla ½h-1h kerrallaan OMASTA halustaan. Eikö silloinkaan mielestäsi kannata kannustaa lasta?

Vierailija

ei vielä osaa lukea, mutta tänä aamuna luettiin yhdessä kirjaa, jossa on kuva ja sen alla lukee mikä siinä kuvassa on esim. koira, palikka, traktori... Tunnistaa siis kaikki kirjaimet (tikku- ja tekstaus-) ja osaa kirjottaa ja lukea joitain yksittäisiä sanoja, mutta ne taitaa tulla ulkomuistista. Minä itse opin lukemaan 5-vuotiaana.

Vierailija

Ei sille mitään voi, oppivat jos haluavat eikä estää voi. Eikä siitä mitään haittaa ole, paitsi esim. kassajonossa lukevat lööppejä liian varhain...

Vierailija

että lapsella on luontainen herkkyyskausi lukemaan oppimiseen nimenomaan nelivuotiaana.

Oma 4-vuotiaani ei lue, mutta kyselee mitä missäkin lukee. Vastaan, kun kysytään. Hän on kiinnostunut kirjaimista. Esikoinen oppi lukemaan 5-vuotiaana ja nyt eskarilaisena on itse kiinnostunut lukemisesta ja kirjoittamisesta ja harrastaa molempia leikinomaisesti. Tavuttamista yms. en ole hänelle opettanut ja sanat menevätkin yleensä putkeen ja kirjaimiakin puuttuu. Kun hän kysyy jotain asiaa, vastaan, mutta en aktiivisesti opeta mitään.

Vierailija

esikoinen koulussa 7 vuotiaana

toinen 5-vuotiaana samaan aikaan kuin esikoinen

kolmas 4-vuotiaana. Lukee lyhyitä sanoja.

Jos lapsi on itse kiinnostunut, mitä sitä turhaan estämään. Väkisin tuskin kukaan lastaan lukemaan pakottaa.

Vierailija

Nyt keskimmäinen lukee yksittäisiä sanoja (on 4,5 v.) ja sujuva lukeminen on ajan kysymys. Nuorin ei vielä edes harjoittele :D, kunhan oppisi ensin puhumaan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat