Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mua säälittää kaikki omakotitaloissa asuvat, lumitöitä riittää ja muutakin pihan

Vierailija

tonkimista.

Olen asunut omakotitalossa, kerrostalossa rivitalossakin.

Nykyään asun kerrostalossa ja on ihanaa kun ei tarvitse tehdä lumitöitä ja ajaa nurmikkoa yms.

Jos haluan niin laitan parvekkeelle muutaman kukan ja yrttejä kesäisin.

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Jos jätetään normaalit sisäsiivoukset pois, niin kodin eteen ei ole taaskaan tällä yli 2 viikon joululomalla tehty yhtään mitään. Eihän tuolla tule edes lunta, että joutuisi lumikolailemaan. Viime talvena taisi olla kolaushommia peräti 4-5 kertaa. Silloinkin se menee mukavasta kuntoilusta ja ulkoilusta lasten kanssa illalla. Ei niitä töitä tarvi tehdä aamulla, kun vaan pääsee autolle kahlaamaan. Rivarissa oli pakko, koska jokainen teki vuorollaan ja siellä ei ymmärretty tälläistä ajattelua, jossa lumet luodaan, kun jaksetaan ja ehditään. Siellä piti olla kuudelta omina viikkoinaan kola kädessä, ettei tule valitusta.

Muuta pihatyöt: no, keväällä jonkin verran. silloin on kyllä motivaatiota ja innostustakin ja menee mukavana puuhailuna kok perheen voimilla. Lapsetkin ulkoilee kuitenkin, niin tulee samalla ulkoiltua. Keskikesällä ja syksyä kohden enää leikataan kerran viikossa nurmikkoa ja siihen menee miehellä se 20-25 minuuttia kerta.Syksyllä haravoidaan, jos jaksetaan. Viimeistään keväällä, kun on taas innostus päällä.

Vierailija

Ja muusta pihan tonkimisesta nautin. Tosin myönnettäköön, että mökkeily vie pihanhoitoaikaa (kesäviikonloput ollaan melkein aina poissa).

Minäkin olen asunut sekä omakotitalossa, rivarissa että kerrostalossa. Kaikissa on omat hyvät puolensa, mutta omakotitalon vapautta ja omaa rauhaa ei voita mikään.

Vierailija

ei ainakaan oulun seudulla.

Mutta joo, nurmikonleikkuu on rasittavaa.. Kasvais lapset äkkiä, niin saisin ne hommiin :)

Ihan sama missä sitä asuu, jos ympärillä on rakastava perhe :)

fanny

Vierailija

Tuo joutua tarkoittaa sitä, ettei ole mahdollisuutta parempaan asumismuotoon vaikka haluaisi.

En käsitä, miksi pitäisi sääliä ihmisiä, jotka asuvat haluamallaan tavalla?! Vaikka sitten asuntoautossa!

Pakostikin tulee tuosta ap:n aloituksesta mieleen jonkin sortin katkeruus tai kateus : /

Vierailija

Meillä aura-auto käy putsaamassa tien, sen jälkeen me kolaamme pihan. Tänä talvena olen tehnyt lumitöitä tasan 2 kertaa. Yhden kerran meni n. 30 min ja toisella kerralla sujui 15 minuutissa. Sen jälkeen ei lunta ole ollutkaan. Viime talvena lumitöitä tuli tehtyä peräti 3 kertaa.

Nurtsi leikataan miehen kanssa puokkiin, eikä se ala niin iso ole, etteikö parissa tunnissa saisi ihan siistiksi joka puolelta. Pari kertaa viikossa ajetaan. Tonkimista riittäisi, jos olisi enemmän kasveja, mutta aika laiskasti me hoidetaan. Enemmän se on terapiaa.

Se, mikä tietysti ok-talossa on ehdottomasti erilaista on kun pitää olla vähän valppaampi korjauksille. Pitää silmät auki, että hoitaa taloa hyvin. Kustannuksiakin on juuri niin paljon kuin kukkarossa rahaa.

Vierailija

Ite olen asunut omakotitalossa lapsuuteni, ja kerrostalossa yli 10 vuotta, ja en vaan sopeutunut, nyt taas omakotitalossa ja on niin ihanaa, kun voi talvellakin laittaa puutarhaan kaikkea, ja on se oma piha, ja oma terassi jossa voi vaikka istua saunan jälkeen, ja oma rauha, ja lumityöt ovat mukavaa hyötyliikuntaa, josta lapsetkin nauttii, kun pääsee tekemään lumiukkoa ja laskemaan samalla mäkeä.

Ja omasta puutarhasta saa omenat, marjat, mansikat ja voi kokeilla kaikenlaisia ihania perennaistutuksia ja erikoisempiakin yrttejä, eikä ne heti kuole, kun unohtaa kastella, luonto pitää huolen myös.

Vierailija

Mut tosi siistiä valita teenkö lumityöt traktorilla vai haluanko hien pintaan riehumalla kolan kanssa. Nurtsiakin on mukava ajella päältä ajettavalla leikkurilla, saa kivasti aurinkoa samalla xp!

Vierailija

ärsyttävää herätä aamulla aikaisin kolaamaan että saa auton tallista, mutta en silti vaihtais omakotitaloa muuhun asumismuotoon, kokeiltu on. viime talvena ei kyllä ollut paljon luntakaan meillä päin. 1000m2 tontilla ei nurmikkoakaan ole ihan kauheasti leikattavana eikä istutuksiakaan paljon. Omia valintoja nämä on.

Vierailija

Tampereella.

Mieheni leikkaa nurmikon kesällä kerran tai kaksi. Pidämme sen niittynä. Lumitöissäkään ei ole kohtuuton vaiva. Pienen polun teemme kävelyä varten. Joka vuosi ei tarvitse edes hiekottaa.

(Talon huoltamisessa sen sijaan on työtä, joten säälit väärästä asiasta. Siis maalaus yms.)

Vierailija

Itse asuttiin maaseudulla 6000 ihmisen kylässä ja meilläpäin ei asunut kerrostalossa ja rivareissa kuin yhteiskunnan pohjasakka. Itse asun nyt perheeni kanssa rivarissa kaupungissa. Kyllä ne asukkaat suurimmaksi osaksi täälläkin on niitä yhteiskunnan elättejä, pakolaisia ja pienituloisia. Tottakai sitten on vielä näitä kerrostalojen omistusasuntoja joissa on hintaa 300 000-1 200 000 e joissa asuu parempituloista väkeä.

Itse en laittaisi noin hirveää summaa johonkin osakkeeseen jossain. Sehän ei kuitenkaan edes ole oikeastaan ihan oma vaan osa jostain suuremmasta kokonaisuudesta.

Vierailija

Samaan ruohonleikkuriin saa talveksi kiinni kolan joten se auraa pihankin jos joskus niin paljon lunta tulisi...

Puutarhatöiden tekeminen on sitäpaitsi ihanaa! Ei mailmassa mitään niin rentouttavaa olekaan kuin puutarhatyöt ja mitään niin maukasta kuin oman puutarhan omenat ja marjat.

Vierailija

jossa naapurissa tapellaan joka viikonloppuilta tai pyykit varastetaan pihalta. Ainakaan ei meidän talossa tuollaista menoa ollut, vaikka kunnan asuntoja olivatkin.. Lapsena riitti aina kavereita ja leikkipaikat oli kerrostaloalueella lähellä. En siis väheksy kerrostalossa asuvia, vaikka meillä onkin nykyään omakotitalo.. Molemmissa on hyvät ja huonot puolet. Onko ihminen koskaan täysin tyytyväinen.

fanny

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat