Onko väärin jättää 4-vuotias yksin kotiin?

Vierailija

Kun olisin menossa käymään kioskilla, mutta 4v ei halua lähtä mukaan.

Olisin pois maks vartin.

Sivut

Kommentit (44)

Vierailija

Lainaus:

iltanavetan aikaan keskenään. Katsovat lastenohjelmia sillä aikaa. Käyn toki heitä aina välillä katsomassa ja osaavat itsekin tulla navettaan jos on joku hätä. Ulko-ovelta navetan ovelle on 30m.

Vierailija

Tosin nuoremman kohdalla mukana on ollut 2 vuotta vanhempi sisarus. Kumpikin osaa soittaa puhelimella ja avata ulko-oven, jos tulee joku hätä.

Normaalia postilaatikolla käymistä tai roskien viemistä (20 m, 1-2 min) en nyt edes laske yksin jättämiseksi. Jos en uskaltaisi sitä tehdä, niin miten voisin käydä suihkussakaan?

Vierailija

Ihan vaan pientä esim. käyn meidän lähikaupassa hakemassa pienemmän kanssa maitopurkin. Siihen menee 10 min. kokonaisuudessaan. Uskon, että olisi jo nyt valmis pieniin hetkiin, mutta en ole viitsinyt vielä alkaa. Hän on rauhallinen lapsi ja uskon, että ei tule ongelmia. Riippuu niin lapsesta nuo asiat, toiset ovat villimpiä kuin toiset.

Tuosta roskien viemistä ihmettelen...kuinka kaukana teillä on roskikset, kun ette uskalla viedä niitä? Meillä ehkä noin 20-30m ja ihan aina olen roskat vienyt, oli lapsi minkä ikäinen tahansa. En koe sitä mitenkään yksin jättämiseksi.

Vierailija

Sinullehan voi sisällä tapahtua vaikka mitä ja sitten lasta ei kukaan hae unilta jos sinä makaat tajuttomana. Tiesithän että kotona tapahtuu paljon tapaturmia?

Vierailija

Minun 4-vuotiaani on nimenomaan viime aikoina halunnut kokeilla kotona yksin olemista. Hän on ollut sen aikaa, kun olen käynyt roskiksella tai viemässä toisen lapsen samassa talossa olevaan hoitopaikkaan. Mielestäni lapsen tempperamentti kertoo enemmän kuin ikä. Esikoiseni uskalsi vasta 6-vuotiaana olla pieniä aikoja yksin ja silloinkin hän oli koko ajan ikkunassa. Ihan tarkoituksella totuttelimme yksin oloa, kun kuitenkin koululaisena joutuu olemaan yksin. Kävimme läpi sitä miten toimitaan, jos jotain sattuu. Lapsi sai ulko-oven itse auki jne.

Vierailija

Lainaus:

Meillä on postilaatikot n. 100 metrin päässä ja mä en jätä nelivuotiastani edes siksi aikaa, kun hakisin lehden. Voin kaatua ja lyödä pääni, unohtaa avaimen ja jäädä lukkojen taa tai lapselle voi sattua tuonkin parin minuutin aikana jokin haaveri, esim. kaatuu portaissa. Kun ei koskaan tiedä, niin miksi ottaa riskejä, joita ei ole pakko ottaa?

Tämä on kyllä jo aika paha neuroosi.

Mutta en minäkään 4-vuotiasta jättäisi kioskireissun ajaksi.

Vierailija

15 minuuttia on 4-vuotiaalle ikuisuus ja mitä tahansa voi tapahtua.

Ja ei kai muutenkaan sen ikäinen päätä, haluaako hän lähteä kioskille???

Sinne vaan mennään, vaikkei haluttaisikaan!!!

Vierailija

En tosin usko että tosissasi edes kysyt tällaista, ei kai kukaan normaali hyvä äiti ota riskiä jos jotain sattuisi.

On varmaan joku ihminen joskus jäänyt vaikka auton alle kioskilla käydessään tai saanut sairaskohtauksen. Ja tuskin on sellaista suunnitellut tapahtuvaksi kotoa lähtiessään. Myös kotiin voi tulla vaikka tulipalo sillä aikaa.

Toivottavasti et siis ole tosissasi....

Vierailija

En jättäisi vielä noin pientä vastuuseen itsestään. Vaikka onhan tosi lyhyt aika kyseessä. Teoreettisesti myös mahdollista, että sinulle sattuisi jotain matkalla, esim. jäisit auton alle. Kuka tietäisi, että lapsi on yksin?

Vierailija

Ei, en jättäisi 4-vuotiasta kioskireissun ajaksi.

Mutta. te jotka ette uskalla jättää 4-vuotiasta esim. postilaatikolla käynnin ajaksi tai katsomaan lastenohjelmia jos on itse navetassa pihapiirissä, kuinka vapaasti teidän lapset saavat kotona leikkiä. Ovatko aina leikkiessään näköpiirissänne? Vai saako leikkiä omassa huoneessa ovi kiinni? Saako olla yksi yläkerrassa? Kysyn ihan uteliaisuudesta.

Meillä 3 v, 6 v ja 7 v lapset ja saattavat leikkiä yhdessä ja erikseen yläkerrassa monta tuntia. Tiedostan että on olemassa riski, että 3-vuotias nielaisee vaikka Barbien kengän ja tukehtuu tai 7-vuotias vaikka putoaa portaista. Kuitenkin jotenkin hyväksyn sen, että elämässä on vaaroja enkä kaikelta voi varjella vaikka sitoisin lapseni ranteeseeni kiinni. meillä esim. kyseinen 3-vuotias on kerran kolauttanut päänsä sohvapöytään niin, etä piti lähteä tikattavaksi keskellä yötä: Lähti omasta huoneesta vessaan, kompastui ja heräsin vasta kauheaan itkuun.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat