Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotitöiden tehtäväjako vaimon ja miehen suhteen, kun vaimo hoitovapaalla?

Vierailija

Moi

Meillä kaksi lasta, (1 ja 3 v. ja vauva tulossa). Miten teillä on jaettu kodin erilaiset askareet, lähinnä siivoukseen, ruuanlaittoon, pyykkihuoltoon jne. liittyen?

Itse hoidan kotona kaiken ja nyt on alkanut uuvuttamaan homma, kun sitä on jatkuvasti ja liiemmälti ei joutenoloa minulla ole, kuin iltaisin alle tunnin, joka on sitä minun omaa aikaani. Miestä olen pyytänyt nyt hoitamaan wc:n pesun, mutta hän ei saa edes sitä tehtyä (wc pesemättä toistamiseen 2,5 vkoon), kuin hirveällä käskyttämiselläni :O(

En todellakaan ole siivoushullu; imurointi kerran vkossa, pölyt pari krt kuussa, ikkunoiden pesu kerran vuodessa...

Olenko kohtuuton pyytäessäni apuja kodinhoitoon vai pitääkö minun vain naisena jaksaa?

Kertokaa kokemuksianne ja hyväksihavaittuja käytäntöjä!

Äitee vm.73

Kommentit (8)

Vierailija

Miehen kuuluu osallistua myös. Esim miehesi voisi hoitaa kauppareissut, sinä ruuanlaitot ja tiskaukset. Miehesi taas kerran viikossa imuroida ja viedä tarpeen tullen petivaatteet ja matot ulos. Sinä voisit imuroida välipäivinä tarpeen tullen. Sinä hoitaisit pyykinpesut vielä päälle. Miehesi voisi hoitaa vessan ja kylppärin pesun, sinä taas välipäivinä jos tarve vaatii.

Tuo ei ole liikaa vaadittu, oikeastaan aika reilu tasajako. Meillä toiminut näin hyvin.

Vierailija

ja minä vastaan aina pyykeistä, tiskeistä + satunnaisesti imuroinnista ym. siivouksesta, jonka yleensä hoitaa mies. Meillä on imuroitava lähes päivittäin...

Vierailija

Ja aikalailla samalta kuin meilläkin ja toimii hyvin.

Minä pidän kotona hyvän perusjärjetyksen ja huolehdin et ruoka on pöydässä (ja kaapissa,käyn siis kaupassa jne).

Koskaan meillä ei loju pyykit sohvalla eikä tiskivuoret altaissa.

Vastaavasti mies ihan mielellään tekee "oman osansa",ei meillä tästä ole mitään erillistä sopimusta,mutta kyllä mies tietää millaisia mun päivät on noiden kahden kanssa :D on se joutunut niitä joskus vahtiin yksin pari päivää ja ihmettelee kovasti miten selviän niin,et kotona on aina siistin ja selkeän näköistä :D

Vierailija

Meillä on vain yksi lapsi (1v) ja taidamme hoitaa nyt hoitovapaalla ollessani kotityöt samalla tavalla kuin aikaisemminkin. Minä teen ruoan ja järjestelen tavarat paikoilleen (+ hoidan sen vessan ;)) ja mies imuroi, pesee tiskit ja pyykit sekä vie roskat ulos.

Meillä tämä jotenkin jatkui ihan luontevasti samalla tavalla kuin aikaisemminkin. Lapsemme on erittäin vilkas maailmantutkija ja eipä tässä tosiaan ole paljoakaan ylimääräistä aikaa siivoilla kotona. Ja kun ylimääräistä aikaa on niin minäkin olen (onneksi miehenkin mielestä) oikeutettu "kaffebreikkiin" niin kuin mieskin töissään.

Vierailija

Miksi miehen pitäisi siivota minun sotkut, joita olen tehnyt päivällä miehen ollessa töissä?

Mies teki oman osuutensa. Hän myös hoiti kotiöitä, joita minä en osaisi/haluaisi tehdä, kuten renkaan ja öljyjen vaihdot autoon, likaiset siivoustyöt kuten viemäreiden puhdistaminen ja pienet "remonttityöt".

Silloin kun olin väsynyt siivoamaan ja pyykkäämään, en tehnyt niitä. Ei kukaan kuole, jos lattialla on likaa! Jos ukko valitti, kerroin missä imuria ja moppia säilytetään ;)

Vierailija

Lapset 1 ja 5 v.

Mies imuroi kerran viikossa. Samoin raivaa keittiön usein ja tyhjentää tiskikoneen. Viikkaa pyykit jos sattuu nenän eteen.

Minä teen ruuat, pesen vessat, pesen pyykin, ja hoidan yleisjärjestyksen.

Toimii.

Uusimmat

Suosituimmat