onko sinulla leivinuuni? Leivotko sillä?

Vierailija

Haluaisin oppia leipomaan leipää leivinuunilla.

Meillä on hyvä, uudehko leivinuuni, jota lämmitetään varsin usein. Mutta viimeiset kokemuksen leivinuunissa leipomisesta ovat niiltä ajoilta kun olen ollut 7.

Miten te sillä leivotte?

Jos aloitetaan ihan siitä, että tehdään tuli uuniin. Paljonko te siellä poltatte (pesällisen, kaksi?) Sitten pannaan pellit kiinni ja laastaan uuni? Milloin pääsee paistamaan? Heti vai kun on odoteltu lämmön tasaantumista - kuinka kauan? ONko paistoajoissa eroa tavalliseen sähköuuniin verratuuna?

Kommentit (10)

Vierailija

että sen jälkeen kun leivinuunista on saanut hiilet pois, niin kannattaa sulkea leivinuunin ilmanottoaukot, ettei uuni jäähdy turhaan.

Vierailija

pellit kiinni, alat leipomaan. Kun leivät ovat kohonneet ja paistettavissa, on uunikin tekeytynyt. Valmista leipä on, kun otat sen uunista ja kpoutat pohjaan, jos kuuluu ontto kumina, on leipä kypsä.

Lainaus:

meillä ei ole lämpötilamittaria, siksi juuri kyselen, että kuinka kauan menee hilloksen loppuunpalamisesta/pudottelemisestä siihen, kun pääsee paistamaan. Ilmeiseti kumminkin useampia tunteja (meillä on myös vain se leivinuuniosa, ei takkaa alla. Tästä leivinuunista hiilet ja tuhkat laastaan tuhkaluukkuun leivinuunin pesän alle)

Vierailija

Lainaus:

Suosittelen että ostat mittarin kun olet vasta-alkaja uunin käytössä. Mittari on metallinen ja siinä on lämpöasteikko ja on pieni kooltaan. Rautakaupassa myydään.

Mun mies ei taatusti ryhdy koputtelemaan siihen uunikylkeen mitään reikää ja itsekään en siihen pysty. Mutta irtomittarin voisin ehkä just pystyä asentamaan?

Vierailija

meillä ei ole lämpötilamittaria, siksi juuri kyselen, että kuinka kauan menee hilloksen loppuunpalamisesta/pudottelemisestä siihen, kun pääsee paistamaan. Ilmeiseti kumminkin useampia tunteja (meillä on myös vain se leivinuuniosa, ei takkaa alla. Tästä leivinuunista hiilet ja tuhkat laastaan tuhkaluukkuun leivinuunin pesän alle)

Vierailija

Meillä on kaksikerroksinen leivinuuni. Alhaall poltetaan tulet ja kerrosten väli on takaa auki. Kun on hyvä veto päällä liekit kaartavat alhaalta seinän kautta ylös luukulle ja sieltä ulos. Ensin kannattaa paistaa ruisleipä, vaatii kovimman kuumuuden n. 300 astetta ja sitä mukaa mut paistettavat, kun uuni jäähtyy. Karjalanpiirakat tarvivat myös tuon kovan lämmön. Viimeisenä hautumaan uuniin karjalanpaisti ja uuniriisipuuro. Leivinuuni on mailman paras keksintö Vaatii kyllä aikansa opetella, mutta kun olet oppinut tuntemaan oman uunisi, niin et pois antaisi.

Vierailija

Meillä on Tiilerin leivinuuni-takka jota lämmitetään joka päivä. Leivinuunissa on lämpömittari joka kertoo lämpötilan. Siinä paistamisessa ei ole mitään kummempaa jujua kuin sähköuuninkaan, oikeastaan. Meillä poltetaan suht harvoin valkeaa leivinuunissa, koska alaosan takka lämmittää niin että leivinuunin lämpötila on usein 200 asteessa. Kun leivinuunin lämmittää, niin lämpötila voi nousta hyvin 400 asteeseen (siksi suosittelen kyllä mittaria nykypäivän paistajille). Voi joutua odottelemaan jopa seuraavaan päivään ennenkuin on sopiva lämpötila.

Mutta jos teet tulet uuniin ja poltat pesällisen, sen jälkeen (meillä ainakin) pudotetaan hiilet siitä pienestä luukusta mikä on leivinuunin etuosassa, suuluukkujen sisäpuolella, alas takkaan jäähtymään ja silloin leivinuunin pellin voi sulkea kun siellä ei ole enää hiillosta. Takan pelti kuitenkin auki (kuten tietysti täytyy pitää koko polttamisen ajan kun säätelee hormia) kunnes hiillokset ovat palaneet loppuun. Jos on pelkkä leivinuuni, niin silloin täytyy varmaan poistaa hiilet sieltä tai antaa palaa aivan loppuun asti. Uunin voi sitten laasta ja minä ainakin pudottelen tuhkatkin takkaan samasta luukusta.

Vähän vaikea sanoa, kuinka kauan pitää antaa lämmön tasaantua, itse annan niin kauan että lämpötila vastaa tarvitsemaani. Olen paistanut uunissa leivonnaisia, leipiä, pataruokia, puuroja ym. Perunatkin olen keittänyt siellä kannellisessa uunivuoassa kun olen ollut lasten kanssa kotona. Leivinuunissa olen paistanut ihan tavallisilla uunipelleillä tai leivinpaperin päällä, joskus kivilläkin mutta kyllä sitä tuhkaakin jää vaikka lakaisee ja hyvin olen onnistunut. Lämpö on jotenkin vähän lempeämpi kuin sähköuunin, mielestäni, ja tietysti lämpötila ei aivan niin tarkka ole kuin mihin on sähköaikakaudella tottunut. Mutta minun mielestäni tämä on Teknologiaa isolla T:llä, paljon mieluummin kokkaan leivinuunissa nykyään kuin sähköuunissa :)

Onnea yrityksiin!

Vierailija

Suosittelen että ostat mittarin kun olet vasta-alkaja uunin käytössä. Mittari on metallinen ja siinä on lämpöasteikko ja on pieni kooltaan. Rautakaupassa myydään.

Leivinuunit ovat kovin yksilöllisiä, joihinkin riittää pesällisen polttaminen ja toisiin pitää vähän lisätä että riittävä kuumuus tulee. Puun laatu vaikuttaa ja paras lämpöarvo on koivuhaloilla.

Opettelua vähän vaatii mutta kannattaa. Äitini ei ole koskaan käyttänyt lämpömittaria uunissa vaan osaa passata paistot oikein.

Leivottavan määrä vaikuttaa myös miten pitkään uunia lämmitetään. Ensin paistetaan ne jotka vaativat kuumempaa lämpötilaa.

Äidillä on leivinuuni myös kesämökillä ja ovat keskenään erilaisia. Kotona olevan uunin arina on kuumempi ja pitää ylimääräistä peltiä alla ettei tuotteet pala pohjastaan. Pelti on ylösalaisin arinalla ja sen päällä varsinainen paistopelti. Toisen uunin arinalla voi paistaa leivät ei tarvitse peltiä.

Huippuhyvä keksintö ja pitkän kypsennysajan vaativat ruoat on kätevää tehdä leivinuunissa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat