Mittaakohan pääsykokeet ihan oikeita asioita?

Vierailija

Luin tuota lääkisketjua ja mietin eikö vähemälläkin matikkapäällä oikeasti sitten muka pärjäisi lääkärinä? Sama muunnettuna sitten muihinkin tiedekuntiin. Itse olen myös yliopisto-opiskelija, mutta opiskelen kylläkin kieliä ja olen havainnut että esimerkiksi omassa pääaineessani uusien opiskelijoiden suullinen kielitaito on aivan perseestä. Itselläni tuo suullinen osa on vahvoilla mutta olenkin lähtenyt opiskelemaan aikuisena ja jo paljon työssä kieltä käyttäneenä.

Voin myös sanoa, että minusta yliopiston kurssien läpäiseminen on aivan lastenleikkiä eikä välttämättä edellytä todellista vaivannäköä. Olen käynyt myös ammattikorkean Heliassa ja siellä jouduin ihan oikeasti tekemään töitäkin. Siksi onkin aika kummaa kun ammattikorkeakouluja niin kovasti täälläkin haukutaan.

Kommentit (8)

Vierailija

Eiköhän niiden tarkoitus ole pelkästään erotella väki kahtia: niihin, jotka pääsevät opiskelemaan ja niihin, jotka eivät pääse. On aivan sama, millä konstein väki jaetaan, sillä yhtä lailla sinne tulee hyvää ja huonoa porukkaa. Jos tulee hyviä ulkolukijoita, tulee ihmisistä viis veisaavia sönkköjä, joita ei pitäisi päästä asiakaspalveluhommiin ollenkaan, esimerkiksi. Näin ollen valinnan voisi tehdä vaikka silmien värin ja hörökorvaisuusprosentin mukaan yhtenä vuonna ja kengännumeron mukaan toisena.

Vierailija

vois olla minusta 2 linjaa. Toisen pääsykoe olisi fysiikkaa ja kemiaa ja se linja veisi tutkijaksi. Toisen linjan pääsykoekirja olisi vaikka ihmisen fysiologia ja anatomia. Ne sitten opiskelisi käytännön lääkäreiksi.

Vierailija

ole väliä. Esim. lääkärille on tärkeää mm. kyetä omaksumaan asioita nopeasti, omata hyvä looginen ajattelukyky (matikka!), ja kyetä ymmärtämään hyvin syy-seuraussuhteita. Näitä asioita pääsykoe testaa.

On totta, että moni, joka varmasti itse työssä pärjäisi, ei pääse opinahjoon vaikean pääsykokeen vuoksi. Elämä on, onneksi kuitenkin kokeitakin muokataan aina välillä.