Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imettääkö kaikki nykyään lasta 2v asti ?

Vierailija

Ennen suositus oli vuoden ikään asti. Neuvotaanko neuvolassa nykyään imettämään 2 vuotiaaksi asti ? Miten imettää kun käy töissä ?

Ihmeellistä kun nykyään neuvotaan lopettamaan yöimetys tosi aikaisin oliko se jo puolen vuoden iässä ja sitten pitäisi imettää 2v asti päivällä.

Yömaitohan se on sitä parasta maitoa vauvalle.

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

1v3kk olen pisimmillään imettänyt (muut 1v ja muutama päivä/viikko päälle), sen jälkeen alkaa tuntua jo jotenkin inhottavalta. Sen lisäksi tavallista maitoa saa jo juoda, niin miksi pitäis?

Yöimetykseen taas sanoisin että ei kai sillä mitään väliä ole miten kauan sitä jatkaa jos itse vaan jaksaa öisin heräillä ja olla virkeä päivisin. Puolen vuoden yöimetys taitaa olla ihan sitä, että äiti jaksaa paremmin, kun saa nukkua ja suurin osa vauvoista pärjää yön jo ilman ravintoa.

maalaisjärjellä vaan

Vierailija

Eli juuri niin: miksi ei? Mun tyttö ei edes huolinut muuta maitoa, päivälläkään, joten ajattelin, että saapahan rintamaisdosta tärkeitä ravintoaineita. Meillä imetys oli aamuisin ruokkimista, iltaisin rauhoittamista.

Vierailija

Siis kertokaa mulle MIKSI imetätte lasta noin kauan?? Läheisyyttä voi antaa miljoonalla muullakin tavalla kuin laittamalla tissin lapsen suuhun. Oon ihan avoimin mielin lueskellut näitä keskusteluita pitkään imettämisistä, mutten en mistään ole löytänyt vastausta kysymykseen: MIKSI?

Vierailija

imetystä jatkettu nyt yli 2,5v . Käytännössä lapi on ollut viimeiet 1,5 vuotta rinnalla vain iltaisin ennen nukahtamista ja silloinkin vain ihan vähän aikaa. Lapsen mukaan maitoa tulee vielä.

On alkanut mennä usko tähän"luonnostaan" vieroittumiseen. Olen ihan tosissani ollut lopettamassa jo pitklään imettämistä. Se tuntuu kuitenkin olevan lapselle jotenkin tosi tärkeää.

Vierailija

ja annoin sen jälkeen pari kk vastiketta pullosta ja sen jälkeen tavallista maitoa. Vierotin lapsen rinnasta, koska puri ja oli kiinnostuneempi ympäristöstä kuin ruokahetkestä. Viimeiseksi jäi pois yötissi, koska siihen sentään jaksoi keskittyä väsyneenä.

Mulla HENKILÖKOHTAISESTI kulkee imetyksessä takaraja siinä noin ekan synttäripäivän hujakoilla. Kuopus nyt 7 kk ja imetän edelleen, mutta aion lopettaa ennen kesää. Näin meillä.

Jokainen tekee miten parhaaksi näkee. Itse en halua imettää enää kävely- tai puheiässä olevaa lasta, joka osaa itse juoda maitoa mukista ;)

Vierailija

ja imetystä jatketaan siihen asti, niin käytännössä ei sitä imetystä lopeteta kuin veitsellä leikaten samalla hetkellä, kun lapsi saa ensimmäisen kevytmaitohörpsynsä.

Ei selvästi yli vuodenikäisen imetys ole enää sama asia kuin pienen vauvan, joka saa pääasiallisen RAVINTONSA rintamaidosta. Isomman lapsen imetys on paljon enemmän läheisyyttä, rauhoitushetki esim. hoitopäivän jälkeen. Ei imetyskertoja välttämättä ole kuin kerran päivässä. Ei mulle ollut mikään ongelma imettää, kun olin töissä. Rinnat kyllä sopeutuu rytmiin.

Yöimetyksen lopettamista kai suositellaaan, koska siitä alkaa olla hampaille haittaa sitten, kun lapsi syö jo muutakin sapuskaa. Lisäksi se kyllä rauhoittaa yöt. Tosin, ei ole meillä onnistunut kummankaan lapsen kohdalla lähimainkaan siinä iässä, kun sitä suositellaan.

Vierailija

Lainaus:

Siis kertokaa mulle MIKSI imetätte lasta noin kauan?? Läheisyyttä voi antaa miljoonalla muullakin tavalla kuin laittamalla tissin lapsen suuhun. Oon ihan avoimin mielin lueskellut näitä keskusteluita pitkään imettämisistä, mutten en mistään ole löytänyt vastausta kysymykseen: MIKSI?

Koska suositus on, että lasta imetetään yksi vuotiaaksi ja kansainvälinen suositus on, että imtetään kaksivuotiaaksi. Pelkäsin myös, että jos lapseni saa helposti korvatulehduksia niinkuin minä pienenä, ei ole vielä sairastanut ja osaltani luulen, että johtuu pitkästä imetyksestä. Sekä siksi, että olisi ollut tyhmää lopettaa kun lapsi oli vuoden vanha ja todella oli rinnalla monta kertaa päivässä. Kun meni hoitoon 1v.2kk vanhana ajattelin, että en halua tehdä vieroitusta koska lapsen elämässä oli paljon muutosta. Monia syitä, kaikkia en tähän edes kirjoita, mutta eräs ehkä tärkein syy oli se, että imetys oli erittäin helppoa ja se rentoutti molempia sekä lasta että minua. En koskaa ole ollut itse riippuvainen imetyksestä, kuten jotkut naiset sanoo, mutta ei se koskaan epämiellyttävääkään ollut. Tai siis lopetin silloin kun alkoi tuntua epämiellyttävältä kun lapsi oli 2v ja 1kk. Lapsi kävi enää kaksi kertaa päivässä rinnalla ja maitoa ei enää herunut samalla tavalla. Ehkä harvojen imetysten vuoksi alkoi rinnanpäät alkoi saada tuntoa takaisin ja imetys "kutitti" epämiellyttävästi ja ehkä senkin vuoksi, että vasta tuolloin lapsi alkoi käyttää rintaa "tuttina". Voin siis sanoa että lapseni yksi ravinnonlähde oli rintamaito noin kaksivuotiaaksi asti.

Vierailija

Lainaus:

Samaa olen ihmetellyt minäkin. En siis mitenkään vastusta pitkään imettämstä, (kukin tehköön niin kuin parhaaksi näkee itsensä ja lapsensa kannalta), mutta tuntuu vaan oudolta, kun pitkään imettämistä pidetään jonain itseisarvona, vaikka imettämisellä ei enää olisi mitään ravitsemuksellista arvoa. Vastaukseksi ihmettelyihin olen saanut vain epämääräisiä selityksiä.

Kysyn siis samaa kuin 13: miksi sitä läheisyyttä täytyy antaa juuri imettämällä? Kunnon vastauksia, kiitos. Alkaa muuten tuntua kohta siltä, että se on pikemminkin äiti eikä taapero, joka kyseisestä toiminnasta saa jotain, ja että koko hommaa jatketaan lähinnä itsekkäistä syistä...

Vierailija

tai no, mummoni aikoinaan, lasketaanko heitä :) Useimmat tutu ovat imettäneet noin 9-18 kk. Itse imetin 11+ kk, silloin lapsi ei enää huolinut rintaa. Kahden viikon tappelun jälkeen luovutin, onneksi oli maitoa pakkasessa ja sain lypsettyäkin sen verran että päälle vuoden ikäiseksi joi vaan mun maitoa.

Vierailija

Lainaus:

Yömaitohan se on sitä parasta maitoa vauvalle.

No kyllä se yömaito on tasan sitä ihan samaa tavaraa mitä sieltä rinnasta tulee päivisinkin :) Tasalaatuista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat