Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

D-vitamiinin määrä äidille ja lapselle ?

Vierailija

Kuinka paljon syötte D-vitamiinia te imettävät ja ei imettävät äidit ?

Apteekissa selitettiin että d-vitamiinin tarve on 7-kertainen virallisiin suosituksiin nähden, jotak riittävät vain nipin napin pitämään riisitaudin loitolla...

Itse en ole välillä muistanut koko d-vitamiinia ja kalaakin syömme ka ihan liian vähän.



Annatteko yli 3-vuotialle lapsillennen jotain d-vitamiinivalmistetta tai kalanmaksaöljyä ?

Kommentit (2)

Vierailija

Ihanko tosissaan apteekissa sanoivat että d-vitamiinin tarve on 7-kertainen virallisiin suosituksiin nähden? Käsittämätöntä jos näin on.



Juotteko maitoa (ei luomu)? Joihinkin maitotuotteisiin on lisätty D-vitamiinia.



Raskaana oleville ja imettäville äideille suositus on pimeänä aikana 10mikrogrammaa/ vrk



3-15vuotiaille suositus on lokakuun alusta maaliskuun loppuun 5-6 mikrogrammaa/ vrk



D-vitamiini on myrkyllinen suurina annoksina. Lapset ovat huomatavasti herkempiä liikasaannille kuin aikuiset. D-vitamiinin suurin hyväksyttävä päiväannos on alle 10v lapsille 24mikrogrammaa ja nuorille ja aikuisille 50 mikrogramaa.

Vierailija

Tästähän on julkisuudessa ollut juttua, että D-vitamiina voisi antaa valtion suosituksia enemmän...



http://fi.wikipedia.org/wiki/D-vitamiini:



Sosiaali- ja terveysministeriön ravitsemusopas suosittelee kaikille raskaana oleville D-vitamiinilisää 10 g/päivä lokakuun alusta maaliskuun loppuun.[



Sosiaali- ja terveysministeriö suosittelee kaikille alle 15-vuotiaille muun ravinnon koostumuksen mukaan vaihtelevaa D-vitamiinilisää 5-10 µg ympäri vuoden tai lokakuun alusta maaliskuun loppuun.



Viethin mukaan ihmisen optimaalinen tarve on kuitenkin todennäköisesti 25-30 µg/vrk

Antti Aron mukaan aikuinen ihminen voi nauttia jatkuvasti D-vitamiinia 100 µg/vrk ja lapsi 25 µg/vrk.

Amerikkalaisen ja kanadalaisen arvion mukaan aikuiselle turvallinen päiväannos (Tolerable Upper Intake Level) jatkuvassa käytössä on peräti 250 µg.



Kerta-annoksena 2,5 mg (2500 µg) on turvallinen ja se voi antaa suojaa mm. tuberkuloosia vastaan.

Sen sijaan valtion ravitsemusneuvottelukunta määrittelee suurimmaksi hyväksyttäväksi päiväsaanniksi aikuiselle 50 µg/vrk.[14] Myös Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto (EFSA) on määritellyt suurimmaksi hyväksyttäväksi päiväsaanniksi (Tolerable upper intake level)

Uusimmat

Suosituimmat