*** Heinähatut *** vko 2

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hyvää viikon alkua!

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Isosmurffi: Luin juuri eilen vauvaoppaasta, että alkaviin supistuksiin täytyy aina suhtautua vakavasti. Kannattaisi varmaan olla neuvolaan yhteydessä tosta heti ku vaan mahdollista. Raskas työ ja supistelut ei kuulosta kyllä kovin hyvältä. Koita ottaa rennommin töissä jos mitenkään vaan mahdollista :)

Pomolle kerroin varmaankin viikolla 9 tai kymmenen ja osalle työkavereista vähän aikasemmin, viikolla 8..nyt melkein kaikki töissä omassa vuorossa tietää. Vähän jännitti pomolle kertoa, mutta oli vähän pakko, jottei joudu raskaisiin hommiin eli kieltäytyy työstä ja sitten joutuu muiden edessä selittelemään miksi.

Mukavaa viikon jatkoa!

-tanni- rv 15+1

Vierailija

Heippa pitkästä aikaa!

Ja oikein hyvää uutta vuotta kaikille!

Mulla meni joulun ajat ja uudet vuodet ihan tukkaputkella, ettei oo plajon nettiä päässyt ajattelemaan. Toisaalta se teki ihan hyvääkin....

Nyt ei oo mitään muistikuvaa siitä että millon oon kirjotelu viimeksi, niin mainittakoon lyhykäisesti, että np-ultrassa käytiin jo 18 joulukuuta ja kaikki oli oikein hyvin. Turvotus oli millin ja pääperämitta muistaakseni 5,3 senttiä. Ikäisekseen erittäin kookas. Tutkiva hoitaja olisi halunnut siirtää LA aikaa 5 päivällä taaksepäin, mutta kun mun kohdalla kuitenkin kun tiedetään tasantarkkaan hedelmöittymispäivät ja istutukset sun muut, niin eipä sitä sitten siirretty. Totesi vaan, että nämä IVF/PAS vaavelit ovat aina kookkaampia kuin muut...miksilie, sitä en tiedä. James huiteli menemään niin kovaa vauhtia, ettei saatu kunnollista kuvaa, mut pääasiahan olikin että kaikki näytti sille mille piti.

Sydänääniä olen tässä kotosalla kuunneellu enemmän ja vähemmän, ja kivasti on jyske muuttunut vahvemmaksi ensikuuntelujen heikkojen äänien jälkeen. Tässä on jopa hieman jännitetty kun on välillä kuulostavinaan kuin kahdet äänet löisi....välillä menee niin samaan tahtiin, mutta hetkessä muuttuu... jännittävää.

Äitini koetti vakuutella että ne on virtausääniä ne muut.... No niinhän ne varmasti onkin, mutta kyllähän se vähän pisti hämilleen, isukkiakin, kun kuunteli näitä eripuraisia ääniä :p

Kiva että muutkin ovat tunteneet liikkeitä, koska minä olen saanut osakseni pienenpientä muljahtelua myös. Ekan kerran tunsin liikkeet kovan äänen jälkeen, välillä tuntuu kun vähän masua tökin, niin James tökkii takasin. Uimisen jälkeen myös koko ilta oli rummuttelua. Sentähden olin liikkeiden suhteen kovin epäluuloinen kun eihän niiden vielä tässävaiheessa kuuluisi tuntua...mutta sitten jostain luin, että joillakin voi kyllä tuntua jo nyt, vaikkakin valtaväki tuntee liikkeet vasta viikkojen 18-20 aikaan. Olen siis erittäin onnellinen ns"etuoikeutetusta" asemastani.

Maha on jo tosi valtava....kiitos olemattomien vatsalihasteni. Mammahousuissa ollaan siis liikuttu oliko jo viikolta 8 asti vai mitä se oli...omat housut ei todellakaan mahdu päälle. Kiloja ei oo tullu lisää kun parisataa grammaa.

Töissäkertomisesta mainittakoon, että pomoni sai tietää noin 5 minuuttia mieheni jälkeen raskaudesta...sillä pomo on mulle myös anoppi.

Töissä en ole ollut raskautumisen jälkeen kun muutaman päivän. Johtuen vuotelusta saadusta sairaslomasta ja sitten vielä vähän hormooniryöpyistä johtuvasta sekopäisyystilasta tuli lomaa myös. Lomat loppu joulukuun loppuun, mutta pomoni välitti mieheni kautta viestin ettei mun tartte mennä töihin enää kun tekemään vaan yks juttu, jossa menee 10 minuuttia...jossain vaiheessa tätä kuuta. Niin tammikuun lopussahan jään ihan työttömäksi kun menee työpaikka meiltä kaikilta alta, mut onneksi palkka juoksee vielä maaliskuuhun.

Neuvola/lekurissa kävin keskiviikkona ja kaikki oli ok. Niistä sydänäänistä kyselin lääkäriltä, kun se niitä kuunteli, mut oli niin tökerö tohtori ettei se sanonu mitään mihinkään mitä kysyin. Jäi vähä kurja maku....

Seuraavat toimentipeet on vasta helmikuussa rakenne ultra 23 päivä ja maaliskuussa neuvola...kummallisen pitkät on väliajat, onko muillakin?

Mutta siinäpä taas aimoannos omaanapaa...

Terkkuisin: Jenniliini ja James 14+3

Vierailija

Nostellaas vähän tätä pinoa, ettei ihan hävitä kokonaan...

Vaikka eipä tässä kummempia kuulu. Luulin pahoinvoinnin jo voittaneen kunnes eilen taas oksensin oikein kunnolla... Ja tänään olo ollutkin taas ihan hyvä!

Ihan kummallisia pelkoja koko ajan, että vauva kuolee kohtuun. Tunsin (ai ainakin luulin tunteneeni) liikkeitä joitain iltoja sitten ja pariin iltaa kun ei tuntunut mitään, olin jo ihan paniikissa, että nyt se on kuollut. Kunnes nyt muutama hetki sitten alkoi taas tuntumaan kun joku tökkis masua sisäpuolelta. Ihan tyhmää näin kuullostella liikkeitä vielä tässä vaiheessa kun ei mitään tarviis vielä edes tuntua! Esikoisesta en muista tällaista panikointia...

Töissä kertomisesta joku aiemmin kyseli ja siihen jo joskus aiemmin vastasinkin, eli kaikki siellä tietää, työssä olevan väkivallan uhan vuoksi halusin kertoa heti, jotta vältän niitä väkivaltatilanteita sitten ihan tosissani. Ei olis kiva kun joku potkaisisi mahaan... Työ on nyt tosi rankkaa ja stressi painaa päälle. Sairaslomaakin olen miettinyt, mutta en haluaisi hakea kun olen vielä koeajalla! Ihan tyytyväinen olen ettei ne mua pistä pihalle tän raskauden takia, sain jopa ylennyksenkin näin pian :) 1,5 kk päästä loppuu koeaika ja sitten en kyllä työstressiä katsele yhtään tässä mittakaavassa!

Huomaa ettei ole vatsalihaksia yhtään, vaikka ihan normaalipainoinen olenkin, mutta mahamakkara ja jopa vauvamaha työntyy jo väkisin näkyviin! Töissä on jo asiakkaatkin huomannut mun raskauden... Ei olis tarvinnut ihan vielä näkyä :)

Nasqu 12+5

Vierailija

Törkeetä kun kaikilla tuntuu jo raskaus olevan näkyvää sorttia. Musta ei varmaan kukaan huomaisi että odotan, ellen sitä itse kertoisi.

Paino on nyt noussut reilun kilon, mutta tuntuu että sekin johtuu siitä etten ole tehnyt muuta kun maannut sohvalla viimeiset pari viikkoa kun on ollut ulkona niin kylmää ettei ole huvittanut lenkkeillä.

Nooooh, ehkä meikäläiselläkin alkaa kohta vatsa kasvamaan. =)

Vierailija

Ei minullakaan tämä raskaus vielä juurikaan näy. Paitsi iltaisin turvottaa aina niin kauheasti, että mahakin on iso kun mikä. Aamulla taas ihan normaali.

Puoli kiloa on tullut lisää painoa viime neuvolasta.

Tosi moni on jo tuntenut vauvan liikkeet, itse en kyllä ole vielä huomannut. Mulla on kuulemma taaksepäin kallistunut kohtu, mahtaako vaikuttaa asiaan?

No esikoisestakin tunsit liikkeet vasta joskus lähempänä rv 20.

Eipä mitään kummempia kuulu tällä kertaa, olo on oikeastaan tosi normaali, ei oikein tunnu, että raskaana onkaan. Mitä nyt välillä tekee mieli kaikkea raikasta syötävää ja iskias kivut vaivaavat.

Huomenna neuvolaan!

Vivi rv 14

Vierailija

Neuvolassa käyty tänään. Oli ihanaa kuulla ensimmäistä kertaa vauvan sydänäänet kun viime kerralla rvko 10 niitä ei saatu kuulumaan. Painoa oli viime kerrasta tullut pari kiloa, mutta ihan hyvä näin kun tuo lähtöpaino oli aika alhainen. Muuta ihmeellistä neuvolassa ei sitten ollutkaan.

Rakenneultraan varasin ajan eilen ja sain sen helmikuun viimeiselle viikolle jolloin viikkoja reilu 21. Tuntuu aika myöhäseltä tuo aika kun olisin kuvitellut että olisi ollut pari viikkoa aikasemmin.

Töissä kerroin raskaudesta ensimmäisille viikon 9 tietämillä ja varmasti juorut on hyvin liikkunut. Mut ei ole mitenkään tarkoituskaan tätä odotusta enää salassa pitääkään.

Olen vähän ajatellut että en ottaisi äitiyspakkausta. Ensimmäisestä äippäpakkauksesta on vaatteet, peitto, makuupussa, lakanat ym vielä hyvässä kunnossa ja ajattelin niitä myös tälle vauvalle käyttää. Totta on että se raha on todella pieni tuohon äitiyspakkauksen sisältöön verrattuna.

Masutuubeista oli juttua. Itse ostin pari viikkoa sitten H&M:ltä masutuubit, siihen kuului kaksi musta ja valkoinen ja maksoi yhteensä n.12€. Nämä oli yhden koon masutuubeja eikä ihan hirveän isoilta vaikuttanut. Ja laadusta en tiedä.

Netissähän noita myydään kun laittaa hakusanaksi masutuubi. Niiden hinnat ovat siellä n.19€ ja on useita kokoja. Että jos nämä ostamani h&m masutuubit tuntuvat huonoilta tai vääränkokoisilta loppuvaiheessa niin sieltä ehkä sitten tilailen. On varmasti meinaan ihan käteviä nämä masutuubit ja varmasti tulee kovaan käyttöön.

Nyt aika mennä nukkumaan

Terveisin,

Jeevi 14+4

Vierailija

On todella kiva lukea muidenkin odotuksista ja tuntemuksista. Itsellä kaikki ok, mutta väsyttää armottomasti, koska esikko nukkunut nyt viikon verran rikkonaisia yöunia, ja nyt alkanut tämä iki-ihana närästys, ei muuta kuin rennietä aamuin illoin, ja kaikista kamalinta on, kun ei tee mieli syödä, siis pakottaa saa itsensä syömään. Olenkin koittanut syödä sitä mikä maistuu, eli tehnyt sosekeittoja, riisipiirakoita ja mehuja, sekä vichyä pullo tolkulla.

Saakos kysyä, että onko teillä muilla nuppi kireellä vai olenko ainut kuka on oikea kärttyisä akka. Miehen kanssa tulee riitaa ihan pienistäkin asioista, tai ihan ilman minkään valtakunnan asiaakin. Alkaa jo itseäkin sapettamaan tämä oma kiukuttelu.

nimba: Teille sattui inha kätilö, joten toivotaan, että jatkoissa olisi parempia ja mukavampia. Et todellakaan ole vanha, itse, kun olen jo 39v :-)) Ja olo on kuin nuorella tytöllä. Ja tuosta niska-poimun tuloksesta, lukema 2 ei todellakaan ole korkea vaan sallitun sisäpuolella, joten inhottavaa, kun suotta pelotellaan, ja kuten sanoit, mikään ei ole koskaan 100% paljon voi olla kaikkea sellaistakin mitä ultrat eivä kerro ja synnytyksessäkin on omat riskinsä. Esikoisesta oli np-ultrassa turvotus 3.2 ja jouduimme siltä istumalta istukkabiopsiaan, olimme niin tietämättömiä ja peloissamme, että emme edes osanneet miettiä istukkabiopsiaa. No terve tyttö meille syntyi, ja raskaus muutenkin meni hyvin, mitä nyt kiloja tuli yli sallitun. Hyvä kuitenkin, että seulan ja ultran yhteistulos oli ok.

Jempula: Tilanteesi on aivan varmasti kurja !!! Itselläni ei ole kokemusta masennuksen hoidosta raskauden aikana, mutta allergiaani ja astmaani olen joutunut lääkitsemään ihan alusta alk. Olen toki koittanut käyttää lääkkeitä vain silloin, kun tilanne on jo aika rasittava. Mutta, itselleni on naistenklinikan lääkäri sanonut, että äidin hyvinvointi on raskaudenaikana todella tärkeää. Kaikkia lääkkeitähän pitäisi välttää, mutta, sitä kun ei aina voi tehdä, on paljon kaikenlaisia sairauksia, joihin lääkehoito on PAKKO. Eikös noita masennuslääkkeitäkin ole aika paljon tutkittu tänä päivänä, ja joukossa vissiin sellaisia lääkkeitä, millä ei ole todettu pahoja haittavaikutuksia. Koita jaksaa, ja kyllä itse ainakin tsemppaan sinua aloittamaan lääkityksen, että jaksat !!!! Jaksuja sinne !

Nyt pakko lähteä nukkumaan univelkoja pois. t. emmi rv-15+6 esikko 1v9kk

Vierailija

olinpa hiukan nopea... Pötkölle vastaus.. Aion kertoa vasta kun kysytään tai sitten huhtikuussa kun pitääkin 2 kk ennenhän se on ku pitää ilmoittaa. Mulla ei ole yhtään maha kasvanu ja uskon pääseväni ainakin rv 20 saakka salaisuuden kanssa.. Mua kyllä jännittää se kertominen koeajalla koska pelkään niitä potkuja. vaiks ei pitäisi mitenkää vaikuttaa ja mun tilalle on helppo löytää tuuraajakin. Ja ilman saikkua pitäs selvitä tonne huhtikuulle koeajan loppuun vaiks vauva ja terveys on ykkössijalla tietenkin. Mun työ on tosi raskasta ja mulla supistelee välillä aikas paljon ( en tie onko vaarallista) niin pitää kysyä neuvolasta siitä.. Ummetusta mulla on ja väsyttää ja supistelee mut muuten oireet on tasaantunut..

Is 12+6

Vierailija

Mä kerroin töissä jo viikolla 9, ihmettelivät miksen enää juo kahvia. Oli siinä välissä pikkujoulureissukin, jonka aikana ihmettelivät, miksen juonut mitään:) Kuittasin juomattomuuden sillä, että jouduin ajamaan seuraavana aamuna. Eivätkä osanneet arvata, miten asia todellisuudessa oli:) !

Kyllä muakin hermostutti kertoa töissä, mutta kaikki suhtautuivat hyvin. Pomojen pomo ei vielä tiedä, enkä aio sille kertoakaan, kun ei sitä koskaan täällä näy. Kyllä se tieto sille menee viimestään sitten, kun äitiyslomalle jään:)

Mulla on nyt menossa 10+4, kaikki pahoinvoinnit yms. oireet hävisivät jo vähän ennen joulua. Aluksi olin huolissani, mutta kaippa se sitten ihan normaalia on. Välillä nipistelee alavatsassa:)

Asiasta toiseen, olen jo jonkin aikaa miettinyt, kuuluuko FETAJUUSTO vältettävien ruokien listalle? (joka paikassa puhutaan aurajuustosta ja pehmeistä juustoista, mutta lasketaanko tuo feta nyt sitten niihin pehmeisiin juustoihin?)

Vierailija

Ja niitä käytetään sen takia, kun vatsan kasvaessa omat paidat nousevat vähän ikävästi ylös(tulee napapaita :) ), niin eiku masutuubi päälle ja whalaa, voi taas käyttää omia paitoja. Siks juuri musta on hyvä väri kun passaa kaikkien värien kanssa yhteen.. Itse ostin jostain nettikaupasta mustan ja hm:stä ruskean(joka oli aika kapea ja pieni kun ajattelee sitä yhden koon tuubiksi)..

Vielä en ole käyttänyt, mutta kohta tarvii jo alkaa käyttää :)

Odottelen tässä lääkäriin pääsyä(ensimmäinen). Tapaan neuvolatädin ensin ja stten lääkärin.

-tanni- rv 15+5

Vierailija

En ole oikein jaksanut edes kirjoitella, kun on tässä stressattu 8 päivää odottaen veriseulan+np-ultran tuloksia, kun ne täällä meilläpäin otetaan, jos niin haluaa. Sattui aika *piip* kätilö kohdalle, josta mieskin jopa totesi, että olipa negatiivinen asenne kaikkeen. Ilmoitti mm., että kun turvotusta oli 2 mm (josta kyllä totesi, että on ehkä liioittelua, mutta on se lähempänä 2 milliä kuin yhtä milliä) ja ikääkin minulla on (huikeat 35 v.), niin varmaan tulee sitten kohta kutsu jatkotutkimuksiin. Aika ennustajaeukoksi ryhtyi, kun oletusarvokin oli, että veriseulan tulos on meidän kannaltamme myös ikävä...

No, eipä ollut. Tänään tuli tieto kirjeitse, että normaali tulos, ei aihetta jatkotutkimuksiin. Eli jatketaan odottamista, ikinähän ei tiedä, mitä tuleman

pitää, mutta näillä eväillä mennään nyt eli hyvilllä mielin. Minulla seuraava neuvola on joskus helmikuun alussa, että tässä nyt vain sitten porskutellaan. Pallero liikkuu jo, kuopukseltakin tunsin jo jotain rv 12-13 liikkeitä, esikoiselta rv 15-16, vaikka kaikki väittivät, etten muka voi tuntea. Nyt alan luottaa jo ihan itseeni näissä asioissa ;-)

Niin, rv:t tänään 12+2

Mukavaa odotusta kaikille!

Vierailija

Ja kaikki näytti olevan hyvin :) Pikkuisen sydän löi hurjaa vauhtia (150krt/min) :D

Taas voi olla hyvillä mielin :):)

Viikosta yhdeksän viikkoon 16 on paino noussut 3,3kg.

-tanni-

Vierailija

Sain vihdoin minäkin ultrakutsun viime viikolla, mutta jouduin siirtämään aikaa, koska ajoittui huonoon aikaan töiden puolesta. Nyt ultra on 12+4, ensin olisi ollut 12+1. Aika myöhään minusta, kun olen luullut, että se pitäisi tehdä 10-12 viikoilla. Ei mitenkään malttaisi odottaa.

Mulla on jo hurjan iso vatsa. Ja tämä on kyllä vauvavatsa. Esikoisestakin näkyi tosi aikaisin ja arvasin, että nyt näkyy vielä aiemmin. Tätä on jo vaikea peitellä töissä. En halua kertoa ennen ultraa. Muutenkin pelkään, että masussa olisi kaksoset. En tiedä mistä minulla on sellainen tunne, toivottavasti olen väärässä... Tärkeintä tietysti olisi, että masussa olisi terve vauva.

Tavallisten housujen ja hameiden kanssa on jo hieman vaikeaa. Joudun pitämään nappia auki ja vyöllä kiinni. Täytyisi kaivaa vanhoja äitiysvaatteita varastosta ja käydä vähän kaupoissakin katselemassa. Eipä juuri näkynyt äitiysvaatteissa hyviä alennuksia.

Tätä kysyin jo aiemminkin, mutta en tainnut saada vastausta kuin isoinsmurffilta muistaakseni:

Milloin aiot kertoa töissä ja jännittääkö kertominen?

Aion kertoa heti ultran jälkeen, koska kaikki todennäköisesti tämän jo ovat arvanneetkin. Vähän jännittää, koska pomo on kamala. En malta odottaa, että pääsen pois täältä.

T. Pötkö rv 11+0

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat