4-vuotiaan nukkuminen,

Vierailija

Meidän 4-vuotias tulee lähes joka yö viereemme nukkumaan....ja viime yönäkin mieheni kanssa siitä tuli taas sanomista kun hänen mielestä lapsi pitäisi kantaa takaisin omaan sänkyyn vaikka 10x yön aikana, kun taas minun mielestä lapsi voi nukkua kainalossani...

Miten teillä, nukkuvatko/tulevatko tämän ikäiset lapset viereenne melkeinpä joka yö? jos niin kannatteko omaan sänkyyn?

Olen joskus kokeillut kantaa lasta takaisin sänkyyn mutta hän ei enään nukahda uudestaan vaan saan nukuttaa piiiiitkän aikaa häntä. Meillä myös 6-vuotias sisar joka on sitten aamuisin "mustis" että "taasko se sai nukkua teidän vieressä"..

Mitä tekisitte??

Kommentit (13)

Vierailija

Yleensä pysyvät sängyissään. Nyt viime aikoina tulevat joka yö viereemme. En oo raaskinut kieltää, koska ajattelen, että kyllä se aikanaan menee ohi. Ovat nyt vähän nuhaisia, ja päivätkin on olleet niin hässäkkää, etten ihmettele, että yötkin ovat levottomia.

Vierailija

Illalla menevät nukkumaan omiin sänkyihin, mutta usein ovat aamuisin meidän vieressämme parisängyssä. Minun puolestani saavat tulla niin kauan, kuin tuntevat tarvetta. Nykyään kyllä aika usein vanhempi nukkuu aamuun asti omassa sängyssään, nuorempi tulee kyllä miltei poikkeuksetta viereen.

Muistelen itseäni lapsena, pelkäsin vielä isona 10-vuotiaanakin monesti öisin. Omat vanhempani eivät pitäneet siitä, että menin heidän viereensä nukkumaan. Joskus äiti tuli huoneeni sohvalle, kun oikein pelotti. Joskus menin vähäksi aikaa nukkumaan heidän makuuhuoneensa oven taakse tai makuuhuoneensa vieressä olevalle sohvalle.

Lapset ovat erilaisia. Toiset varamsti nukkuvat paremmin omissa sängyissään, toiset kaipaavat enemmän läheisyyttä.

Vierailija

sänkyyn ja nukuttamisen myös!

Heh, meillä kaksi 4-vuotiasta, joista ainakin toinen tulee joka yö meidän sänkyyn. Meille molemmille se on ok. Mikä sen ihanampaa kuin lapsi kainalossa :) Nautitaan siitä nyt, kun se on mahdollista, tulee vielä aika jolloin eivät tule enää meidän viereen nukkumaan.

Täytyy myöntää, että jos molemmat tulevat sänkyymme, niin ahtaaksi käy. Silloin Jompikumpi meistä aikuisista siirtyy toisen lapsen kanssa sohvalle tai lapsen sänkyyn. Tai sitten vain aikuinen siirtyy sohvalle.

Ja meille passaa tää :)

Vierailija

Meillä 4v. nukahtaa pääsääntöisesti omaan sänkyyn. Jos isi on töissä yön, annan hänen tulla minun viereeni jo illalla, koska on kiva lukea siinä yhdessä iltasatu ja nukahtaa sitten. Omastakin sängystä tulee usein yöllä jossain vaiheessa meidän viereen ja saa tullakin. Jos rupeaisin nukuttamaan siinä vaiheessa omaan sänkyyn, niin se kestäisi ja sitten en enää itse saisi unta. Kun saa tulla meidän väliin, niin puolen minuutin jälkeen nukutaan jo kaikki. joskus harvoin saa tulla väliin jo illalla, jos näyttää siltä että uni ei millään tule ja on kaikille helpompi nukahtaa yhdessä.

En pidä tätä minään ongelmana, olemme kaikki tilanteeseen tyytyväisiä. Minusta on normaalia, että lapsi kaipaa läheisyyttä, ja iän myötä tuo väliin tulo varmasti loppuu. Ja itsekin pääsee välillä helpommalla, kun ei pakota toista omaan sänkyyn. Ymmärrän kyllä, että jos perheessä on monta lasta, tilanne on toinen, kaikki ei mahdu sinne isin ja äidin väliin...

Vierailija

eikä olla häntä kielletty. Meitä viereen tuleminen ei haittaa. Luotan siihen että viereen tuleminen loppuu itsestään aikanaan.

Kesällä meille tulossa vauva joten pitää katsoa miten tilanne muuttuu. Tämä 4v on nukkunut vauvasta asti meidän vieressä, joten siksi ei varmaan oikein vieläkään osaa nukkua omassa sängyssä. Ja minä olen laiska opettamaan yöllä mieluummin otan lapsen kainaloon ja jatketaan unia. Miestä asia ei häiritse, mutta jos häiritsisi niin saisi myös itse osallistua lapsen viemiseen ja nukuttamiseen omaan sänkyynsä.

Toisen lapsen kanssa aijon olla tiukempi, en ota vauvaa viereen vaan saa oppia jo alusta omaan sänkyyn.

Vierailija

meidän sänkyyn. Mutta koska silloin ei kumpikaan meistä vanhemmista voi nukkua, niin emme ole opettaneet häntä siihen. Jos lapsi näkee painajaista, on kipeä tms. niin mieluummin sitten toinen meistä menee patjan kanssa lastenhuoneeseen nukkumaan. Se, että lapsi yrittää tulla väliimme, on kyllä tosi harvinaista, sitä sattuu ehkä n. pari kolme kertaa vuodessa ja yleensä hän tyytyy sitten siihen, että saatellaan omaan sänkyyn takaisin ja hetki silitellään. Aamut ovat sitten eri asia, silloin on oikeataan tosi mukavaa hetki köllitellä porukalla peiton alla.

Vierailija

Meijän lapset nukkuu omissa sängyissään, omassa huoneessa niin ei herää kesken yötä.

Miksi lapsia tarttee pitää vanhempien huoneessa pidempään kuin tarvitaan ja asiasta tehdään ongelma jatkuvalla heräilyllä?

3

Vierailija

Meillä on 3 alle 5- vuotiasta ja kaikki nukkuu omassa vuoteessaan sen jälkeen kun "pakolliset" yösyömiset noin puolen vuoden jälkeen on ohi.

Jotain teijän vissiin tarttee tehdä asialle jos kerran vaikuttaa parisuhteeseen nurinana ja toinen lapsi kokee tilanteen epäreiluna. Musta järkevintä olis että jokanen nukkuu omassa pedissään.

Vierailija

Lainaus:

Miksi oma sänky ei saisi tuntua turvalliselta?

Meidän lapsista on vaan ilmeisesti turvallisempaa tulla vanhempien kylkeen. Itse olen ollut samanlainen, mutta en saanut toteuttaa itseäni. En kuitenkaan usko, että läheisyydestä on lapsille haittaa. Itse sitä vastoin nukun vieläkin mieluummin jonkun (lähinnä siis mieheni) vieressä kui yksin. En myöskään koskaan pitänyt yksin asumisesta. Toivottavasti lapseni saavat tarvitsemaansa läheisyyttä nyt, ettei enää tarvitse aikuisena pelätä.

Vierailija

meillä 4,5v lapsi on nukkunut vieressä siitä asti kun siirtyi pois pinnasängystä, eli 1v2kk asti, nukuttaminen tapahtui isoon sänkyyn meidän väliin, ja siihen se muru sitten jäi :)

Oma sänky oli jokusen vuoden siinä vieressä täynnä pehmoja ;) ja nyt se on jo purettu varastoon, nukkukoon vieressä kun ei siitä mitään haittaa ole kenellekään, mies menee aikaisin nukkumaan ja ottaa tytön aina samalla iltasadulle ja siine ne nukahtaa, mä kömmin sitten telkun katselun jälkeen viereen ja hyvin mahdutaan :)

Kai tuo joskus pyytää omaa sänkyä jos haluaa, on sillä nytkin kerrossänky eri huoneessa jos haluaa nukkua siellä, eipä vaan oel halunnut, ollaan kyllä kysytty jos haluaa niin saa mennä :)

Vierailija

Jos hän yöllä tulee meidän makuuhuoneeseen, silloin hän on sairas. Koska olen itse herkkäuninen, olen opettanut lapset ihan pienestä saakka nukkumaan omissa sängyissä ja meillä ei ole heräilyongelmia ollut ikinä. Miksi oma sänky ei saisi tuntua turvalliselta?

Vierailija

meillä lapsi peitellään iltaisin omaan sänkyyn, mutta yöllä kun herää saa tulla viereen. Kivahan se olisi, jos joskus nukkuisi koko yön omassa pedissään, mutta kyllähän sitä kerkeää.

En tarkoittanut sitä, ettei lapsi saa tulla enää viereen kun vauva syntyy, tottakai saa!

T:6

Ikävää puuhasta tulee juuri kun lapsi nukkuu vuosia vieressä ja asiaan tarttee tulla loppu, mitäs sitten jos vauva syntyykin ennenkö lapsesi on valmis keväällä?

3

[/quote]

Vierailija

Siis jos lapsi nukkuu omassa pedissä?

En pidä itseäni tiukkana jos lapseni osaa nukkua monessa paikassa; vaunussa, pinniksessä ja perhepedissä.

Jos sitten VAAN lopettaa yhden tavan niin ei se maata kaada! Tuskin te ihmiset pidätte vaunuista unien lopettamistakaan suurena asiana, ihan yhtälailla lapsi nukkuu muuallakin kuin vieressä.

Ikävää puuhasta tulee juuri kun lapsi nukkuu vuosia vieressä ja asiaan tarttee tulla loppu, mitäs sitten jos vauva syntyykin ennenkö lapsesi on valmis keväällä?

3

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat