Mitä teette kotona n. 6kk vauvan kanssa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Siinäpä se kysymys tulikin :) Eli vinkkejä kaivataan, tuntuu välillä, että päivät pelkkää lattialla leikkimistä. Ja vauva ei viihdy pitkään itsekseen, alkaa pian huudella perään. Kiitos kaikille vastanneille!

Kommentit (3)

Vierailija

Mä en nyt kovin kaksinen leikkijä koe olevani, mutta olen tehnyt seuraavia. Me ollaan loruiltu (esim. Kirsi Kunnaksen Tiitiäisen Satupuu) on aivan ihana. Lorut on käteviä, koska niillä voi viihdyttää ja rauhoittaa myös esim. junassa ja lentokoneessakin. Sitten tietty kaikki "Harakka huttua keittää", "Körö, körö kirkkoon" jne.

JOnkin verran lauletaan ja tanssitaan myös.

Satuja en ole juuri lukenut vielä kohta vuosikkaalle, mutta lorut ja kuvakirjat ovat pop. Samoin naistenlehdet ;-)

Sitten mä teen ihan kotitöitä. Oma lapseni osasi tarttua esineisiin aika pienestä jo, joten puolivuotiaana hyvinkin sujuvasti tutki keittiövälineitä lattialla kun laitoin ruokaa. Mä olen myös aina kantanut aika paljon kantoliinassa ja myöhemmin repussa, joten sillä tavalla esimerkiksi imuroin ja pyyhin pölyt.

Pyykit me ollaan laitettu aina yhdessä. Esimerkiksi pyyhkeiden kanssa leikitään aina missä on äiti -leikkiä.

Muutamaksi päiväksi viikossa saa ohjelmaa tosiaan siitäkin, että kau kaupassa ja tapaa ystäviään. Mä pyrin ajoittamaan reissut aina valveillaoloaikaan.

Samoin sormiruoat on ihan pop. Oma 11 kk viihtyy edelleen erittäin hyvin kun saa järsiä porkkanaa.

Vierailija

Meillä vauva 10 kk, mutta yritänpä miettiä, minkälaista meillä oli n. 4 kk sitten...

Juuri puolen vuoden iästä lähtien alettiin liikkua paljon kaupunkiasioilla, kahviloissa yms. vauvan hereillä ollessa. Tykkäsi ja tykkää edelleen katsella ympärilleen rattaista ja n. 7 kk iässä oppi myös istumaan ostoskärrien lastenistuimessa (siis ei koppa, vaan se isompien lasten) ja syöttötuolissa. Ekan puolen vuoden aikana oltiin liikuttu aika paljon päikkärien aikaan, kun vauva ei oikein vaunuissa tykännyt hereillä olla, mutta rattaat muutti asian! Melkein joka päivä puolesta vuodesta lähtien käytiin jossain päiväunien välissä, niin sitten jaksettiin molemmat myös paremmin leikkiä kotona (ja edelleen sama juttu).

Alettiin myös puolen vuoden iässä käydä srk:n perhekerhossa.

Kotitöiden teko tuossa iässä oli meillä aika hankalaa vauvan kanssa, esim. imuria pelkäsi. Jotain pientä sain kantoliinassa tehtyä. Meillä helpotti tosi paljon tuossa 9-10 kk iässä kotitöiden teko, viihtyy omissa touhuissaan tai 'osallistuu' kotitöihin.

Taisi mennä vähän ohi aiheen, kun kyselit vinkkejä kotona viihtymiseen, mutta meillä avain oli kotoa ulos lähteminen, sitten jaksoi kotonakin paremmin touhuta : )

Vierailija

Hei!

Meillä lapsi on nyt 8 kk. Meillä ei oikeastaan hirveästi leikitä lattialla. Tai leikitään, mutta lapsi on nykyään aika paljon itsekseen sielä. Ennen ei myöskään viihtynyt kauaa yksin, mutta nyt on alkanut viihtymään.

Muuten meillä luetaan paljon yhdessä kirjoja. Lapsi on aina onnessaan kun näytänkin kirjaa, sitten istumme sylikkäin, luen ja lapsi kääntää itse sivuja.

Olemme myös paljon ystävillä, ostoksilla ym missä lapsi viihtyy hyvin, kun saa nähdä muitakin ihmisiä,eläimiä jne. Nykyään käymme myös välillä pihan vauvakeinussa välillä keinumassa.

Meillä menee myös paljon aikaa siihen,kun lapsi saa syödä itse sormiruokia. Aloitimme sen jo 6 kk iässä heti ja lapsi tykkää siitä hirmuisesti!

Välillä lapsemme on myös pieniä hetkiä hyppykiikussa. Vaikka sanotaan ettei sitä pitäisi ostaa,niin ei se pieni määrä haittaa, ja lapsi viihtyy siinä hirmu hyvin lyhyitä aikoja!

mitäs muuta, no meidän päivä täyttyy pitkälti perusjutuista, syömisestä, pitkistä päiväunista jne, ettei leikkiin hirmu paljon aikaa jää,mutta nuo nyt ekana tulee mieleen.:)

En tiedä oliko tästä vastauksesta hyötyä,mutta kerroinpa kuitenkin.:)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat