Lapsella ei hoidossa omahoitajaa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Onko kellekään käynyt näin, että lapselle ei ole löytynyt omahoitajaa?

Mä olen niin tyrmistynyt, kun ollaan jo kaksi kuukautta käyty tutustumassa ajoittaan pojan hoitopaikkaan ja aina vaan sanotaan, että kolmatta hoitajaa ryhmään etsitään ja se kolmas on sitten meidän pojan omahoitaja. Tänään kun vein sitten poikaa, niin kertoivat nyt sitten, että haastattelut ovat vasta alkamassa. Ainakin 2 kk (ilmeisesti koko syksy) on siis menty vaihtuvien sijaisten voimin. Soitin jo vastaavan päiväkodin johtajallekin ja kysyin, että onko siihen tulossa joskus se kolmas työntekijä, niin sanoi, että toivottavasti on. Yritin sitten kauniisti sanoa, että olisi kyllä kiva, että jos jompi kumpi vakihoitajista ottaisi meidän pojan hoitajan roolin, kun onhan se nyt aika hassua, jos omahoitaja on n kappaletta erilaisia sijaisia vaan ja esim. tällä viikolla siellä ei ole niin montaa lasta, että siellä edes olisi sitä kolmatta hoitajaa.

Onko tuo omahoitaja oikeasti sellainen, joka pitäisi olla?

Tuntuu kyllä, että olen varsin nipo. En tykännyt siitäkään, että hoitopaikan piha ei ollut aidattu ja että rattaat piti jättää kerrostalon käytävään. Meidän kerrostalossa ainakin moinen on ihan paloturvallisuussyistä kielletty.

Kommentit (8)

Vierailija

vaan kaikki kome ryhmän hoitajaa hoitavat kuka mitenkin. Lapsi on ollut samassa ryhmässä kohta kaksi vuotta, enkä tiedä että kellään olisi omahoitajaa, paitsi jos lapsella on jotain erityistarpeita ja ylimääräistä tuettavaa hoidossa yms. Hyvin on toiminut, enkä ole edes tuollaista osannut kaivata....

Vierailija

Alle 3-vuotiaana sillä oli enemmän merkitystä, nykyisin ei niin paljoa. Silti koen olevamme onnekkaita, että lapsilla on ollut koko hoitotaipaleensa sama omahoitaja.

Mutta ei tuo omahoitaja ole mikään kynnyskysymys. Kaikki hoitajat kuitenkin hoitavat kaikkia lapsia. Nyt lähes 5-vuotiaiden kyseessä ollessa minusta tuntuu, että omahoitaja (etenkin se, että on vuodesta toiseen sama) palvelee enemmän meitä vanhempia. On mukava asioida saman tutun henkilön kanssa.

Vierailija

Onkohan tässä kuntakohtaisia eroja? Hyvin on hoito aina toiminut ja kasvatuskeskustelut on käyty lähes aina eri hoitajan kanssa ryhmän vaihtumisen takia eli ei se omahoitaja mitään jatkuvuutta takaa. Ko päiväkodissa on kyllä samat hoitajat olleet vuosikausia eli tuntevat kaikki lapset nimeltä.

Vierailija

En mä olisi varmaan siihen asiaan muuten kiinnittänyt niin huomioakaan, mutta kun ne aina mainitsee, että se kolmas on sitten meidän pojan omahoitaja ja sitä ei koskaan ole. Jos itse olisin moisessa paikassa vakituisesti töissä, niin sanoisin varmaan että mä olen se teidän omahoitaja siihen asti kunnes tänne se kolmas rekrytoidaan, sillähän siitä päästäisiin. Mutta nyt kun asenne on se, että se kolmas on teidän lapsen omahoitaja ja sitä ei ole niin olen ollut ihmeissäni.

Ei kyllä mukavalta kuulosta tuon ylemmän päiväkodin tilannekaan. Ryhmiksessä on se hyvä puoli, että sinne kai aina palkataan heti sijainen, jos joku on sairas.

Mä olin vaan niin tyytyväinen meidän isomman pojan päiväkotiin, niin ehkä tämä on vain sitä alkuvastarintaa.

Vierailija

Siis mainittakoon, että poikani aloitti siis tänään hoidossa ihan säännöllisesti.

Kyselin siltä päiväkodin johtajalta, että milloin uusi työntekijä tulee, niin sanoi, että tässä nyt haastatellaan ja ei ole niin kiirettä, kun eihän siellä ole kuin 10 lastakaan... Ehkä helmikuun alusta voi tulla tämä kolmas tai jos joku siihen nyt ylipäätään valitaan, niin sillä voi olla omasta työpaikastaan irtisanomisaika (mikä kai tarkoittaa että maaliskuun alusta) tai jos ei hyvää löydy, niin sitten ei palkata ketään pysyvästi. Näin siis päiväkodinjohtaja sanoi.

Vierailija

Luuletko, että sun lapsi jää hoitamatta siksi, ettei ole nimettyä omahoitajaa?

Kerronpa sulle esimerkin meidän päiväkodista. Omahoitaja syö lastensa kanssa samassa pienessä pöydässä. Omahoitaja pukee lapsensa ulos. Omahoitaja peittelee lapsensa päiväunille. Kaikissa muissa tilanteissä hoitovastuu jakautuu hoitajien kesken ihan muilla periaatteilla.

Olettaisin, että sun lapsi saa ruokaa, puetaan ulos ja laitetaan myös päiväunille, vaikka kolmatta vakituista hoitajaa ei ole saatu vielä rekrytoitua.

Vierailija

Joo no nykyään on päiväkodeissa sen verran vaihtuva henkilöstö, että ei siihen omahoitajaan enää voi luottaa. Lapsi ollut päiväkotihoidossa nyt elokuusta lähtien ja heidän hoitoryhmään jäi vuodenvaihteen jälkeen vain 1 "tuttu" työntekijä. Ihan mukava täti kyllä, mutta oli syksyllä yhtenään saikulla. Enkä voi moittia. 20 lapsen ryhmä ja ei ollut 1 tai 2 kertaa kun joku hoitajista joutui olemaan yksin koko päivän ryhmän kanssa. Tällöin päiväkodin johtaja yritti päästä samaan tilaan tekemään omia töitään, jotta virallisesti olisi ollut 2 aikuista lasten kanssa.

Vierailija

Omahoitajuus ei ole käytössä kaikissa päiväkodeissa eikä kaikissa ryhmissä. Tämä johtuu monista syistä:

On tosiaan hankala järjestää omahoitajan läsnäoloa aina, ja jos lapsi kiintyy vahvasti yhteen hoitajaan, on hankala lapsen ja hoidon kannata jos hoitaja on poissa tai esim. eroaa.

Hoito päiväkodeissa on pääasiallisesti ryhmäkasvatusta, jonka kannalta on myös suotuisaa jos jokaisella lapsella on lämpimät välitä jokaiseen aikuiseen.

Lisäksi on kyseenalaista miten päätetään omahoitajuuden jako: ketkä lapset ovat lastentarhanopettajan omia lapsia, ketkä lastenhoitajan.

Pienten lasten ollessa kyseessä mielestäni omahoitajuus on ihan suotava juttu, mutta jos hoitoon tutustuminen on muuten käynnistynyt hyvin, en olisi huolissani. Poikasi aloittaessa hoidon tosissaan, hänelle varmasti sovitaan omahoitaja. Mutta arjessa se ei varmaan kamalasti näy.

Omahoitajuus on mahtava juttu toimiessaan, mutta kyllä lapsista pidetään yhtälailla huoli ryhmissä, joissa omahoitajuutta ei ole, tai jos omahoitajaa ei ole. Päiväkodin arkeen se vaikuttaa melko vähän yleensä.

lto

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat