Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ja missä iässä vasenkätisyys näkyy?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meillä kun anoppi näki pojan, niin kysyi, että onko tämä vasuri. Itse en tullut asia edes ajatelleeksikaan ja tuumasin vain, että ei taida vielä tietää, mutta nyt jäin miettimään, että kun anoppi on ollut pitkään pph, että osaisiko tosiaan vetää jotain johtopäätöksiä kätisyydestä jo.

Missä vaiheessa teillä vasenkätisyys on näkynyt ja miten se on näkynyt?

Kommentit (10)

Vierailija

molemmat lapset (ja isä) vasenkätisiä ja se näkyi kyllä jo vuoden iässä. En ymmärrä, kuinka joku voi olettaa, ettei vajaasta kaksivuotiaasta voisi vielä sanoa!

Vierailija

ja piirrellä ym. hienomotoriikkaa vaativaa, on alkanut kätisyys hahmottua. Meillä on odoteltu vasenkätistä jälkeläistä, mutta toistaiseksi vain oikeakätisiä on tullut.. Alle kouluikäisiä ovat vielä, mutta he automaattisesti valitsevat oikean käden tarkkuutta vaativissa hommissa.

Vierailija

Joillakin, kuten omalla pojallani vasenkätisyys näkyi jo vauvana ja taaperona, tarttui leluihin ja söi aina vasurilla, mutta tiedän, että on lapsia, jotka vaihtelevat kätisyyttä pitkäänkin.

Usein kouluikään mennessä toinen käsi tulee ensisijaiseksi, tosin ekaluokallakin näkee lapsia jotka esimerkiksi kirjoittavat oikealla ja leikkaavat saksilla vasemmalla kädellä.

Vierailija

Mun poika oli alle 2-vuotias, kun sanoin kaikille, että hän taitaa olla vasuri. Monet sanoivat vain, ettei sitä noin aikaisin voi tietää. Mutta vasuri mun pojasta tuli. Hän teki kaiken alusta asti vasemmalla: ensin pinsettiote, sitten söi, piirsi, heitti palloa ym.

Vierailija

että meidän 6-vuotiaasta esikoisesta rupesi vasenkätisyys näkymään heti alusta alkaen. Eli heti kun aloitti ensimmäisen kerran tarraamaan leluihin, niin otti niitä useammin ja paremmin vasempaan käteen. Toki silloin en ollut vielä asiasta varma.

Kun lapsi sitten vähän toisella ikävuodella alkoi harjoittelemaan itse lusikan kanssa ja teki sen aina vasemmalla, niin oma ajatus vahvistui. Myös kynäote, pinsettiote ym on tullut aina tullut paremmin vasemmalla kädellä.

Nyt kun eskarilainen opettelee kirjoittamaan ym, on jo täysin selvää, että hän on vasuri.

Vierailija

Meillä poika tarttuu vielä molemmilla käsillä - ehkä 60/40 suhteessa vasemmalla. No pitää katsella. Tulee itse aina laitettua hälle lusikka oikeaan käteen, mutta ehkä pitää laittaa vaan lautaselle keskelle ja katsoa mitä tapahtuu.

Uusimmat

Suosituimmat