Miten ja miten pian avioeron yhteydessä saa oman tyttönimen takaisin?

Vierailija

voisiko joku tämän läpikäynyt kertoa nopeasti.

Haetaan ilmeisesti maistraatista? Mitä maksaa? Tuleeko päätös nopeasti?

Milloin nimenvaihdosta voi hakea, voiko hakea jo heti kun on jättänyt eroanomuksen? Vai vasta puolen vuoden jälkeen eli kun jätetään se toinen hakemus?

Kiitokset vastauksista jo etukäteen!

Kommentit (9)

Vierailija

Minulla kävi vähän kimurantiksi,kun eron jälkeen otin tyttönimeni takaisin ja sit vuoden päästä menin uudelleen naimisiin ja otin uuden mieheni nimen,hetkenaikaa oli näin: passi ja ajokortti vanhan mieheni nimellä

pankkikortit,bonuskortit ym tyttönimelläni

virallisesti oli jo uuden mieheni niminen,esim pankkitili ja auto oli uudella nimelläni,todella hankalaa selitellä joka paikassa.

Vierailija

Onko heti pakko vaihtaa passit ja ajokortit vai voiko hetken aikaa selitella viivytysta, esim. lentoja tilatessa vai niinko sitten, etta tilaa kylmasti edelleen lennot vanhalla nimella, jos passin paasee hankkimaan vasta parin kuukauden paasta?

Vierailija

Miten olisi jos kävisit maistraatin sivuilla katsomassa, siellä on tiedot ihan selvästi niin ei tarvitse täällä arvuutella.

Exänä saat vanhan sukunimesi ilmaiseksi kun avioero on selvä, pelkkä ilmoitus riittää.

Ennen eroa (olettaen että ette ole menneet naimisiin ennen vuotta 1986 - jo olette niin pelkkä ilmoitus riittää) saat sukunimesi haun kautta nopeammin, maksu 91-166 euroa. Lue netistä tarkemmin.

Vierailija

ilmaiseksi sen saa sitten kun ero on selvä.

Itse painelin maistraattiin siltä istumalta kun avasin sen oikeudesta tulleen päätöskirjeen. Olin itse asiassa niin liukas asiassani, ettei maistraatin tiedostoon ollut tullut vielä tietoa erosta. Mutta kun mulla oli se päätös näyttää, niin asian sai hoidettua heti. Täytin lapun maistraatissa ja siinähän se sitten oli.

Tänä muuten liittyy minun ainoa kansalaistottelemattomuuteni. En ollut naimisiin mennessä vaihtanut uutta ajokortti, mulla oli vaan se tyttönimellä oleva. Mitäpä siinä sitten. Eipä tarvinnu sittenkään vaihtaa kun otin tyttönimen takaisin. Ajatelkaa, mikä säästö rahassa!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat