Miksi annat lapsesi viedä muiden lapsien kädestä lelut?

Vierailija

Kauempana asuva tuttavani on tulossa huomenna kylään lastensa kanssa. Meillä on suht samanikäiset lapset (minulla 4v8kk ja 2v5kk ja hänellä 4v11kk ja 2v). Tuttavaa on kiva nähdä, mutta nyt taas vierailun lähestyessä minun mieltäni alkaa kuohuttaa hänen tapansa esikoisensa kanssa. Hänen esikoisensa on tempperamenttinen, minun taas hyvin tasainen luonteeltaan, vetäytyvä. Hän antoi esikoisensa viedä vaikka kaikki lelut lapseni käsistä ja talloa mennen tullen, töniä miten sattuu ilman asiaan puuttumista. Hänen mentaliteettinsa oli silloin, että jopa 2v lapset sopivat itse asiansa ja se kumpi on vahvempi saa kaiken periksi.

Nyt tilanne kuopuksillamme on toisin päin. Minun kuopukseni on lyhyen sytytyslangan omaava sähikäinen, joka armotta runnoo pienemmät ja heikommat alleen. Hänen kuopuksensa taas on hiljainen tallukka. Oman kuopukseni olen opettanut, ettei toisen kädestä oteta eikä ketään tönitä. Se unohtuu tietenkin 2-vuotiaalta melko usein, mutta näkiessäni "väärää toimintaa" lapseni puolelta, puutun heti asiaan; lelu palautetaan ja pyydetään anteeksi jos ollaan tönitty tai huidottu. Melkein houkuttelisi nyt katsoa tuttavani reaktiota, jos antaisin kuopukseni vaan jyrätä samalla tavoin kun hän antaa esikoisensa (antaa siis vieläkin, sillä tahtoo ilmeisesti välttää huutoa ja raivokohtauksia).

En vaan voi käsittää, miksi jotkut eivät kasvata lapsiaan kunnioittamaan toisia.

Kommentit (1)

Vierailija

Kuten kaikki kaverini joilla on lapsia, toruvat omiaan jos ottavat lelun toiselta.

Minun poikani oli ennen sellainen joka alistui aina. Mutta nykyään alkanut oikein repimään leluja pois ja pitää puolensa.

Haluan kuitenkin että lapsestani kasvaa toisia kunnioittava. Joten katson ettei tee muille mitään.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat