<3------------------HELMET VKO2----------------<3

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Päivä meni enimmäkseen sisällä pyykkiä pesten ja tavaroite hipeltäen - mies vihdoin haki kellarista kärryt, kaukalon, sitterin jne. Pinnasänky on jotenkin valtavan oloinen! Varsinkin kun tietää miten pieni se vauva aluksi siinä on... Tällä hetkellä pinnis kököttää olohuoneessa ja toimii lasten majaleikin tarpeena. Vähän hirvittää tunkea se tuonne makuuhuoneeseen, tulee ahdasta. Ja eilen mies pykäsi hoitopöydän kasaan, sitä aina tuijottelen vessassa käydessäni ja alkaa vähän hymyilyttää... :)

Miina: Veit jalat suustani eli samat pelot piinaa täällä. Ramppikuume on tiessään ja haluaisin vauvan jo syliin, että voisin olla varma, että kaikki on hyvin. Pelottaa, että tässä loppumetreillä vielä jotain käy. Ja juuri sama tunne tuosta, että lapsille vakuuttelee kaiken olevan hyvin, kun itse ei ole asiasta lainkaan varma. Vauveli onneksi liikuskelee melko säännöllisesti, mutta on harrastanut näitä lepopäiviäkin eikä ne ole kivoja. Vähän kutinoitakin tässä on mielestäni vajaan viikon verran ollut, tänään kävin taas maksakokeissa, että keskiviikkona sitten kuulee.

Katjalah: Onneksi olkoon hienoista viikoista, uskon että on ollut stressaavaa tuollaisen historian ja supistelujen kanssa. Toivotaan, ettei kuitenkaan ihan sinne yliajalle mene... Minua ainakin kauhistuttaa, jos tässä vielä seitsemän viikkoa pitää kärvistellä..!

Onnea äippäloman korkanneille! Te olette pitkään ja sitkeästi jaksaneet töissä, pakko myöntää, että en olisi kyllä itse jaksanut. Minua vaivaa tämä kestoflunssan ja astman sekoitus, joka väsyttää ja häiritsee yöuniakin. Onneksi ylihuomenna keuhkolääkäri, joka voi ottaa kantaa olooni. Nyt tuntuu, että vähitellen olisi ohi menossa, mutta ihan kiva, kun joku kuuntelee keuhkot ja tutkii kunnolla.

Vauvaksi: Me ollaan vain hyvin teoreettisella tasolla pohdittu lasten hoitoasiaa synnytyksen aikana, mutta kieltämättä tässä viime päivien aikana on alkanut tulla sellainen olo, että asian eteen pitäisi jotakin tehdä. Oletan, että äitini voisi tulla, asuu aivan vieressä, mutta toisaalta jos hänellä on työpäivä, niin en tiedä voiko jäädä sen takia pois töistä..? Sitten olisi yksi mammalomalla oleva kaveri tuossa vieressä, joka voisi tulla varmaan, jos olisi kiire. Veljeäni olen ajatellut parhaana vaihtoehtona, mutta en ole kertonut sitä vielä hänelle..! Aiemmat synnytykset on lähteneet käyntiin sairaalassa ollessani, joten minulla ei varsinaisesti kokemusta siitä, että kotoa pitäisi lähteä. Vähän jännittääkin se, että jos siihen mennään, että osaanko lähteä oikeaan aikaan? Vaikka supistukset ovat minulla olleet kyllä niin kovat, että niistä ainakin tiedän toden olevan kysymyksessä.

Tigercat: Pesäntekoa täälläkin lykkää..! Pitäisi hillitä innostusta, mutta tänään mies haki yhden kaapin kaupasta, jota olen pitkään jo himoinnut. Se on kumma, miten sitä kuvittelee, että mistään ei tule mitään, jos kaikki ei ole valmiina ja ojennuksessa vauvan tullessa, vaikka päinvastaisesta nimenomaan on kokemusta. Mutta ei kai sitä emo mitään luonnolle mahda, pakko rakentaa pesää. Olenkin miettinyt, että kahden viikon päästä saisi vauva tulla, sitten olisi varmasti kaikki paikoillaan ja vauvakin kypsä syntymään. Luulen vain, että tästä asiasta päättää joku muu kuin minä.

Helena: Tsemppiä iskias-kipujen kanssa. Minulla aiemmat raskaudet olleet liikunnan kannalta surkeita, on supistellut puolivälistä asti niin kovasti, ettei ole paljoa uskaltanut liikkua. Tämä raskaus onkin yllättänyt positiivisesti liikunnan suhteen. Toivottavasti pääset kohta tositoimiin ja kivut häipyvät sen siliän tien!

( . ) jaksaa edelleen hyvin, pieniä kutinoita lukuunottamatta. Vedenjuomishimo on nyt yltynyt täälläkin, joku muu siitä puhui aiemmin..? Ja ruokahalu puolestaan vähän pienentynyt. Mutta vauhti tuntuu sen kuin vain kiihtyvän kohti loppua. Tänään käytiin suhteellisen pitkällä lenkillä ja vauhtikin oli normaaliksi tulleeseen etanan mönkimiseen verrattuna melko kova. Vähän tuntui vihlontaa alakerrassa välillä, mutta menivät onneksi ohi. Kaikki vaatteet, paitsi yömekko, kiristää, että nyt alkaa tosiaan olla sellainen olo, että kohta saisi tulla. Näin nämä ajatukset vaihtelevat päivästä toiseen.

Tuli romaani... Hyvää loppiaista helmille!

Hilpsu rv 35+3

Vierailija

eli lähestyvää synnytystä. nimim. viikon vessanpytyn kansssa TAAS seurustellut... Tässä raskaudessa pääsin silloin alkuun helpolla, kun ei olut sitä kaameaa alkuraskauden pahoinvointia, joka oli kahdessa keskimmäisessä raskaudessa (esikoisesta oksensin tasan kerran), oli vain kuvotus. Mutta nyt ei ole mikään pysynyt sisässä, paitsi jotkut hedelmät ja eilen sain syötyä vähän jugurttia ja mysliä oksentamatta.... Tässähän jo epäilisi vaikka mitä, jos ei viime kuukausia olisi elänyt supistelujen takia vapaaehtoisessa selibaatissa...

Nauttikaahan nyt kaikki jo äitiyslomalle jääneet (itselläni eka viikko takana, vaikka elämä jatkuu ihan vanhaan malliin...) tästä synnytystä edellyttävästä kiireettömyydestä - se on ainoa asia, joka synnytykseen loppuu satavarmasti ja tietysti nuo supistelut, joihin on matkan varrella jo niin tottunut, että alkaa ihan epäillä osaako ilman niitä enää elääkään. Vielä kun noin viikon saisin lisää kasvatella vauvelia niin olen jo valmis minäkin... Tietenkin tuo kiireettömyyskin on vähän suhteellista ja riippuu elämäntilanteesta, kun jo muutama muksu roikkuu helmoissa niin lepäile siinä sitten rauhassa ja kerää voimia synnytykseen!

Katjalah&nelonen rv35+6

Vierailija

kaikki ihan ok ja sattu jopa olemaan nyt iltapäivälle yks lääkäriaika, joten kohta taas neuvolassa käymään, tällä kertaa lääkärillä.. Toivottavasti ei ihan hirveesti oo kohdunsuulla tapahtunu.. supistellu kuitenkin sen verran tässä parin viikon aikana.

Tuun sitte kertomaan jos jotain on tapahtunu! Vaikka hassua se kyllä on, että tänne pitää heti tulla kertomaan, mutta silti.. :)

Leeti

Vierailija

Hassua, eilen en saanut teksiäni menemään läpi ja nyt huomasin sen kuitenkin täällä olevan...

Tänään on tosiaan ollut ihana ilma. Kävimme miehen kanssa lyllertämässä lenkin tuolla ihanassa auringonpaisteessa aamupäivällä. Oli kyllä niin vaivaista menoa taas vaihteeksi, ihan päiväkohtaista tuntuu olevan, että millaista vauhtia voi pitää.

Tsemppiä, Katjalah, noin raju pahoinvointi voi kai olla muutakin - vatsatautia? Minulla on vain kuvotusta ja syödä pitää usein. Tosin tällaista minulla oli alkuraskauskin, en ole ikinä vonut rajusti pahoin. Toivotaan nyt, että tämä olisi merkki lähestyvästä synnytyksestä..! En ole tuollaista kuullut muualta kuin eilen terkalta, että tiedä sitten pitääkö paikkaansa.

Helena: Harmi, että kohdunsuu vielä entisellään, mutta sinulla on vauva kuitenkin jo laskeutunut ja kiinnittynyt! Eikö se ole hyvä merkki? Muistaakseni kuopus laskeutui vasta synnytyksessä eikä tämäkään ole osoittanut merkkejä alaspäin valumisesta, vaikka sanovatkin, että tämä on noin muuten aika alhaalla.

Hilperiina: Minulla ihan sama tunne tuosta, että tässä on nyt odotettu niin kauan, että olisi todella sietämätöntä, jos palkinnoksi ei saisi sitä vauvaa. Meillä on lapsilla suht samat ikäerot vissiin (pää ei jaksa nyt laskea tarkasti), mutta myös minä olen nauttinut tästä kotonaolosta nyt, kun aiemmat lapset on jo isoja ja osaavat myös nauttia siitä, että äidillä on aikaa. Ja tuntuu, että esikoistytön kiinnostus vauvasta korvaa sen mielenkiinnon puutteen, mitä mies aika ajoin esittää. Eli tuntuu, että meitä on enemmän nyt odottamassa tätä ihmettä ja se on kivaa!

Minä en ole ikinä ollut missään synnytystapa-arvioissa enkä sellaista nytkään odota. Vatsa on aika saman kokoinen kuin kuopuksesta, joten eiköhän se sieltä mahdu tulemaan.

Tänään on ollut aika mukava päivä. Olen lepäillyt jonkin verran ja järjestellyt tavaroita. Esikko on ollut koko iltapäivän synttäreillä ja kuopus lähes koko päivän ulkona tankkaustaukoja lukuunottamatta. Mieskin on saanut porailtua pari reikää seinään, joita on pitkään odoteltu.

( . ) kutisee edelleen ja viime yö oli surkea. Olo alkaa olla siis jo mukavasti pikkuvauvan äidin kaltainen eli puolitorkkuva. Vauva kuitenkin mönkii entiseen malliin eli ei vielä ole huolettanut. Maanantaina pitäisi sitten klo 7 seistä terveysaseman oven takana, että pääsee labraan. Ja pitäisi muistaa, ettei sunnuntaina saa klo 19 jälkeen enää syödä mitään, voi olla vaikeaa!

Mukavaa viikonloppua helmille! Minäkin alan niitä vauvauutisia vähitellen odottelemaan.

Hilpsu rv 36+1

Vierailija

En siis ole ainoa, joka taistelee näiden sivujen kanssa. Onkohan niin ruuhkaista vai mikä on, kun koko ajan tökkii? Pitänee antaa palautetta.

Tänään oli neuvolalääkäri ja eipä tuossa ihmeitä. Painot ja kaikki muutkin mitat oli ok: sf 33, rr 69/109, pissa puhdas ja painoa tullut 430 g/vko, edelleen kymppi rikkomatta muutamalla sadalla grammalla. Valittelin kutinoita ja terkalle vuodatin ahdistustani tästä loppuajan jännityksestä. Lääkäriä pyysin ronkkimaan vähän kovakouraisemmin, jotta jotain tapahtuisi tuolla kohdunsuulla. Nyt oli kaulaa jäljellä 2 cm, pehmeä ja ulkosuu sormelle auki. Sanoi olevan tyypillinen uudelleensynnyttäjän tilanne, josta ei voi sanoa, että milloin lähtee tapahtumaan.

Pahoinvoinnista terkka sen sijaan sanoi, että sitä aiheuttaa hormonit (tai sitten maksa-arvot) ja sanoi myös, että se tarkoittaisi, että sitten ei ainakaan pitkään pitäisi mennä. Toivotaan näin. Tänään muistelin, että esikoisesta minulla oli myös tällaista pahoinvointia lopussa, kuopuksesta en muista olleen. Terkka myös puhui, että lääkäri voisi kirjoittaa lähetteen äpkl:lle lisääntyvien kutinoiden takia. Lääkäri itse oli kuitenkin sitä mieltä, että sappihapot on nousseet niin vähän, että ei ole tarpeen.

Sitten kotona yllätyinkin iltapäivällä, kun soittivat äpkl:lta, ja ilmoittivat kontrolliajan ensi torstaille. Ilmeisesti terkka oli puhunut lääkärin kanssa..! Ja puhelimessa oleva kätilö oli ihanan huolehtivainen, että jos kutinat pahenee, niin sitten vaan päivystykseen jne. Tunsin todella, että nyt minua paapotaan! Tänään vaan tuntuu, että kutinaa on ollut vähemmän, että varmaan se verikoekontrolli olisi riittänyt, mutta enpä nyt valita tästä.

Piparitytto: Täytyy sanoa, että en ole edes varma mikä on lämpöpussi ja kaksi lasta on kuitenkin jo kouluiän tietämillä. Meillä on vaunujen ratasosassa sellainen pussi, joka ehkä on lämpöpussi, jonka voi siis laittaa siihen talviaikaan, kun ulkoillaan tai vauva nukkuu kärryissä. Ja autossa ehkä ihmiset nykyisin käyttää kaukalossa jotain lämpöpussia, itse en ole ikinä käyttänyt, mutta on sellainen varmaan kätevä. Mutta tietävämmät kertokoot lisää.

Asiasta kukkaruukkuun, minua on lähinnä nyt huvittanut, kun pari viikkoa ennen töiden loppua olin tosi huolissani, että miten saan aikani kulumaan kotona. No, eipähän tässä nyt kauaa ole vielä oltu ja 90% ajasta on koko perhe ollut kotona, mutta tuntuu, että hyvä jos minulla on ollut yksi päivä vapaata tänä aikana! Muuten ollut lääkäriä ja neuvolaa ja ties mitä pakollista ostoskierrosta. Alan olla jo ihan uupunut ja nyt yritänkin tyytyä siihen miten asiat ovat ja koittaa rauhoittaa tätä loppuodotusaikaa. Lapsista on kuitenkin yllättävän paljon seuraa, kun ovat vain sen muutaman tunnin päivässä päiväkodissa ja koulussa. Ja on oikein nautinto käydä läksyjä läpi esikoisen kanssa, kun ei ole kiire. No, sehän asia korjaantuu vauvan tultua, mutta nautin nyt tästä hetkestä.

Hilpsu rv 36+0

Vierailija

Nyt on kyllä ulkona niin keväinen ilma! Räystäistä tippuu vesi ja aurinko paistaa, oli ihana vähän kävellä ulkona kun nukutin esikoista. Mulle on aina esikoisen päiväuniaika semmoinen lepohetki, voi tehdä mitä ikinä haluaa ilman että joku pyörii mukana =)

Eilen kirjoitin pitkän pätkän tekstiä ja kun yritin lähettää sitä niin sivut jumittui. Ärsyttävää... Tuntuu kyllä kaikilla olevan jotain vaikeuksia sivujen kanssa.

Tosiaan eilen olin neuvolalääkärissä, ja nyt jo toipunut pettymyksestä ettei kohdunsuulla ollut tapahtunut mitään =) Olin kyllä luullut että edes vähän olisi ollut auki kun on niin paljon supistellut. Vauva on kyllä jo kuulemma hyvin kiinnittynyt ja täysin alhaalla, kyllä sen huomaakin kun kävellessä vihloo välillä alapäähän aika paljon ja tuntuu että siellä on jotain "ylimääräistä" =) Vauvan kooksi lääkäri arvioi 3kg tällä hetkellä, tuntuu jotenkin paljolta... Synnytystä ei kuulemma käynnistetä vaikka selkä olisi kuinka kipeä, sitten pitää vain maata sängyssä ja kärsiä. Lääkäri kehotti olemaan nostelematta mitään mutta aika vaikea toteuttaa kun esikoista saa olla koko ajan johonkin nostamassa tai pyllyä pesemässä. Onneksi selkä ei ole nyt niin kipeä kuin viime viikkoina on ollut. Olen saanut siivottuakin tänään, kohta tulee kavereita kyläilemään. Paino oli muuten noussut vain 100g viime kerrasta, aika hyvin kun joulukin oli tässä välissä! Alussa se nousikin vähän turhan reippaasti, nyt on tullut jo 14kg raskauden aikana lisää =)

Eikös lämpöpussi ole vähän sama kuin makuupussi? Meillä käytettiin esikoisella vaunuissa talvella äitiyspakkauksen makuupussia toppahaalarin päällä ja nyt kun nukkuu rattaissa niin niihin kuuluu sellainen oma lämpöpussi. Mitään muuta en ole ajatellut tällekään vauvalle hankkia.

Ostin eilen söpöt vaaleanpunaiset imetysliivit =) Myyjä kysyi että onko laskettu aika ihan käsillä kun maha on noin alhaalla! Sanoin että melkein kuukausi vielä =)

Nyt ei ehdi enempiä kirjoitella, mukavaa viikonloppua kaikille helmille! Milloinkohan muuten seuraava helmivauva näkee päivänvalon? =)

-helena rv.36+2

Vierailija

Josko sitä itsekin vähän kirjoittaisi kuulumisia. Muut ovat aktivoituneet kovasti niin täytyyhän sitä minunkin :).Tosin hyvin pitkälti tulee omaa napaa että varokaa vaan.

Suurin piirten kaikilla tuntuu olevan koti jo ojennuksessa. Meillä ei ole vielä edes aloitettu, siirrän ja siirrän koko ajan sitä aloittamista ja olen melkoisen varma että hassusti käy.. ellei kohta tosiaan meikäläinen saa itsestään sen vertaa irti että saisi tulokkaan huoneen malliinsa. Lomalla olen ollut jo joulukuun puolivälistä mutta lorvailu on ollut erittäin mukavaa :)

Neuvolassa on ravattu viikon välein milloin terkalla milloin lääkärillä. Jouluviikolla meidän neuvolatäti huolestui sitkeästi takapuoli edellä olevasta neidosta ja halusi sitten meidät lääkärille, joka varmistaisi että onko tosiaan perätilasta kyse. Joulun jälkeen sitten kävimme lääkärissä ja hän sanoin että kyllä se neito väärinpäin on mutta aikaa kääntymiseen on vielä. Lääkäri kuitenkin halusi meidät ylimääräiseen ultraan sen vuoksi että lapsi on kuulemma todella iso, 19.päivä ollaan sitten menossa Naistenklinikalle ultraan, tila- koko- ja synnytysarvioon.

Neuvoloista ja henkilökunnan vaihtumisesta on puhuttu ja harmiteltu ja itselläkin meinasi taas muutama ärräpää tulla ilmoille. Olen syksystä asti kysellyt että miten tuonne klinikalle pääsee sinne tutustumiskäynnille. Vastaus ollut että kyllä se ehtii ja että synnytysvalmennuksessa puhutaan siitä ja että sitten vasta kun mammalomalla ollaan niin asia on ajankohtainen. No tuossa lääkärikäynnin yhteydessä taas kysyin siitä ja sitten todettiinkin että herran jestas, aika olisi pitänyt tilata jo aikoja sitten. No soitin sitten keskiviikkona ajanvaraukseen ja kyselin aikoja, seuraava vapaa aika olisi ollut 20.helmikuuta eli 5 päivää lasketun ajan jälkeen. Kätilö kertoi että ajat on todella suosittuja ja että pari kuukautta ennen pitäisi aika varata. HIENOA!!! No onneksi oli keskiviikolta joku perunut osallistumisensa ja pääsimme sitten tunnin varoitusajalla tutustumiskäynnille. Mies pelästyi jo kun soitin ja sanoin että tunnin päästä pitää olla klinikalla :) luuli raukka että synnyttämään lähdetään.

Eilen meillä oli ensimmäinen synnytysvalmennus ja siellä jaettiin sitten yhteystiedot ja kehotettiin varaamaan aikoja tutustumiseen. Onnea yritykseen. Neuvolassa oltiin sitä mieltä että kyllä sinne pitää päästä ja että ei voi olla täynnä. No toivotaan että kaikki halukkaat pääsevät tutustumaan.

Vauvan varusteista on ollut puhetta täällä. Kertokaahan onko se lämpöpussi vauvalle kuinka tarpeen? Olen sitä tässä miettinyt kovasti ja en oikein tiedä mitä sillä tehdään ?:| Siis ängetäänkö se haalarin päälle vielä lisäfylliksi vai käytetäänkö sitä ilman haalaria vai mitä.. Tyhmä kysymys mutta ei tajua??? Mietin tässä tosiaan että pitäisikö sellainen hommata...

Vierailija

Kutkuttaa, kutkuttaa... Vime yö oli niin huono, että päätin soittaa päivystykseen, josko saisin jotain lääkettä tähän kutinaan. Pyysivät käymään. Siellä sitten vierähtikin koko päivä, mutta hyvin tutkittiin. Ottivat käyrää ja ääkäri teki sisätutkimuksen ja ultrasi (antoi painoarvionkin: 2,7 kg eli ihan sopivan kokoinen). Kaikki virtaukset näytti hyviltä, samoin käyrät ja vauvan liikkeet.

Ottivat vielä maksa-arvotkin, ainoastaan ALAT, kun en ollut ollut ravinnotta. Olivat vielä normaalit, mutta lähes kaksinkertaiset maanantain arvoon. Huomenna menen sitten ottamaan vielä sappihappot, saapa nähdä mitä niille on tapahtunut. Sain myös reseptin Ataraxia mukaani, toivottavasti se nyt auttaa.

Nyt alkaa olla todella sellainen olo, että nyt voisi vauva syntyä! Alan olla niin täynnä tätä kutinaa ja väsymystä ja huonoa oloa. Jos tämä lääke ei yhtään helpota kutinaa, niin sitten en kestä! Ainoa vaan, että sisätutkimuksessa lääkäri totesi, että kaulaa jäljellä se normaalit 3cm eikä ole auki..! Eli vähän eri arvio kuin neuvolassa toissapäivänä... Ja jotenkin luotan tähän enemmän.

Nyt näyttää sivut taas pelittävän, joten tulkaahan muutkin kertomaan kuulumisia! Jos minusta ei kuulu mitään huomisen jälkeen, olen joutunut osastolle. Voi kääkkä.

Hilpsu rv 36+2

vauvaksi
Seuraa 
Liittynyt10.4.2005

Mukavaa kun täällä alkaa keskusteluvilkastua ja mikä myös itsestä tuntuu ok että tänne saa tulla vähän purnaamaan (miehelle ja kavereille ei kehtää koko ajan nurista...).

Vauvantarvikkeet alkaa olla kohta kasassa ja pestynä. Vaunut ja sänky ovat vielä lainakierrolla ja palautuvat kohta puoliin. Melkein pakkasin jo oman kassini synnäriä varten, mutta jos vielä odotettaisiin. Meillä on muutoin tuo lämpöpussi vaunuissa, mutta siitä syystä että vaunut ovat ratasmallia (ei siis kopallinen). Lämpöpussiin vauva menee nukkumaan toppapuvussa ja aluksi myös makuupussilla.

Synnytystapa-arvio minulle on luvattu rv 38 (esikoinen syntyi sectiolla). Terkka lupaili, että jos vauva sitä ennen syntyy mahtuu se tulemaan alateitse eli ei ole liiaan suuri. Viime viikolla vauva oli oikein päin eli siinä mielessä ei huolestuta vaikka tulisikin ennen äpolikäyntiä.

Täällä on myös keskusteltu siitä, miten äippälomalla ei meinaa aikaa riittää lepoiluun. Tuttu tunne; vaikka nyt on palattu normaali ruotuun eli mies töissä ja esikko puolipäiväisenä hoidossa. Kyllä tuosta esikosta (5 v) on todellakin seuraa päivisin ja jotenkin tulee syyllinen olo kun vien hänet päiväkotiin. Toivottavasti tässä siis loppukuusta tulisi sellaisiakin päiviä että voisi vain lukea ja lepäillä....

Pelkoja alkaa tulemaan myös koko ajan enemmän. Itselläni vaivana on kohonnut verenpaine, mistä syystä etsinkin kovasti tietoa raskausmyrkytyksestä. Onneksi ensi viikolla on neuvola niin saa ainakin tietoa virtsan valkuaisesta. Ja pelkoja tuli tänään lisää: kurkottelin ylähyllylle jotakin tavaraa ja sain vauvalta kovan tällin kylkeen. Heti tuli tietenkin mieleen, että napanuora on kaulan ympärillä ja nyt sitten kuristin vauvan.... sydän jyskyttää hullun lailla ja koko ajan seurailen että liikkuuhan vauva!

Tuleva yö siis taitaa olla vähäuninen (niinkuin kyllä tähänkin asti kun hyvää asentoa ei meinaa löytyä...). Mukavia iltoja teille muille helmille ja toden totta ainakin synnytyksen jälkeen pelot ja kivut hellittää!

Niin ja vielä: on nämä sivut ihmeelliset MITEN nämä voi niin takkuilla!!! Itse otin teidän viesteistä viisastuneena kopion kirjoitetusta teksistä. Olisi nytkin mennyt taivaantuuliin...mrrr!

-vauvaksi- rv 35+4

Vierailija

Mulla menikin sitten viimeisen työviikon suunnitelmat uusiksi: kolmen viikon flunssasta kehittyi keuhkoputkentulehdus (lääkäri sanoi että raskaus altistaa sille) ja olen viimeiset päivät vain yskinyt ja yrittänyt levätä. Onneksi nyt kaksi päivää antibioottien aloituksesta tuntuu, että ne oikeasti toimii, olo on jo paljon parempi! Menen vielä maanantaiksi töihin siirtämään hommia seuraajalle. Harmittaa kun olisin halunnut hoitaa siirron paljon paremmin. :(

Tänään aamulla sitten esikoinen valitti korvasärkyä ja olihan sillä korvatulehdus, antibioottia sillekin. Kuopus yskii myös ja on räkäinen eli odotellaan tuleeko sillekin sama vaiva.

Hyvä että olen nyt itse kotona ja koko ajan paremmissa voimissa niin ehdin hoitaa noita lapsia!

Jostain syystä alkoi viime viikolla hirveästi pelottaa, että repeän synnytyksessä. Vaikka niin ei ole aiemmin käynyt, varmaan repeäisi jos

lapsi tulisi väärässä asennossa. No nyt kun tuo flunssa vaan paheni, alkoi tuntua enemmän siltä että kunhan flunssa paranee niin selviän ihan mistä vaan!

Vielä yksi vaiva pitää valittaa teille eli antibiooteista tuli tietysti ärhäkkä hiivatulehdus (pientä hiivaa oli jo ennestään) ja nyt KUTITTAA sietämättömästi! Hain äsken apteekista lääkkeitä ja illalla ois tarkoitus ottaa, toivottavasti auttaa!

Huomisaamuna on neuvola, jotain kivaa sentään! :)

Sunny 34+1

Vierailija

niin oon huomaavinani.. Kellä mitäkin mielen päällä. Mulla lähinnä se, että saisinkohan synnyttää veteen!? Jos nyt edes päästään lähelle laskettua päivää.. Ensimmäistä synnyttäessä se vesi kyllä auttoi tosi paljon.. Mikään muu varsinaisesti synnytyksessä ei niin mietitytä. Ja jos ei veteen saa, ni ainaki olis mukava jonkin aikaa siellä ammeessa lilliä :)

Tänään käytiin Helsingissä, oltiin reissussa reilu 6 tuntia. Siis asutaan Vantaalla, mutta siinä sai kummasti aikaa kulumaan kun käveli H-I-T-A-A-S-T-I koko ajan.. Pankkiasioilla ja kirjastossa ja syömässä käytiin.. Siinäpä oikeestaan koko reissun sisältö. Palatessa kävin sitte viemässä tuntilistan palvelutaloon, jossa tein yhen iltavuoron ja mies kävi tytön kanssa kaupassa, mä tulin kotiin suoraan ku ei viitti kuitenkaa "turhaan" kävellä ylimäärästä. Näin paljon en oo liikkunukaa varmaan kuukauteen, ni nyt on kyllä sellanen olo, että vois pysyä sitte sängyssä loppuillan. Toivottavasti ei ala supistelemaan, kun ei oo tullu koko päivän aikana ku 1 vai 2 supistusta. Välillä vaan piti lävellä vähän hitaampaa :)

Sairaalakassia pakkailin eilen vähän, kun epäilin jo että olikohan limatulppaa jota tullu eilisen ja toissapäivän aikana.. Kertokaa mulle, että onko limatulppa aina verensekasta, vai voiko se olla ihan "puhasta" limaa?! Ekasta se oli varmaan limatulppaa, jota alko tulla vähän sen jälkeen kun alko synnytys.. Soittelin sitte kättärille ja kun iltasella supisteliki jonkin verran, ni sieltä sanottiin, että jos vielä ylihuomennakin supistelee yhtä tiuhaan, ni soittele sitte uudestaa.. No siinä vaiheessa tajusin kertoa että ensimmäinen synnytys kesti ensimmäisestä supistuksesta 4,5 tuntia.. Sitte se rupes oikeen tosissaan miettimään,e ttä pitäiskö tulla käymään näytillä..

Omaan neuvolaan soittelin ja huomenna olis terkalle aika, mutta ensimmäinen vapaa lääkäriaika oli vasta 29.1. Terkka sitte ehotti, että jos menisin käymään terveyskeskuksessa lääkärillä, mutta musta tuntuu etten viitsi.. Ei ne kuitenkaa oo mitään synnytyslääkäreitä/gynejä, eli tietääkö ne sitte mistään mitään.. Ehkä mä oon liian kriittinen, mutta kokemus (ainakin Lahden seudulla) tk-lääkäreistä on että ARVAUSkeskus on nimensä ansainnu..

Mutta se siitä, mä painun sänkyyn ja koitan vältellä supistuksia edelleen. Ensviikolla sitten alkaa mielenkiintonen vaihe, kun puoltoistavuotiaan kanssa kotona (supistuksia vältellen) ja mies päivät koulussa... Katotaan kuin käy! :)

Mukavia tammikuisia pakkaspäiviä kaikille ja komistukaahan vielä hetken aikaa tekin! :)

Leeti rv 33+0 (enää viikko, ja vauvan syntymää ei koiteta enää edes estellä!)

Vierailija

täällä porskutetaan edelleen yhtenä kappaleena... Tänään tasan kuukausi laskettuun aikaan... Voi kun on upeaa, kun on tänne päässyt, kohta saan alkaa hyvällä omallatunnolla ruikuttaa noista loppuraskauden normaaleista jutuista! Eli närästyksestä yms... IIIHANAAA!

Leeti: Mulla on tuota limaa valunut nyt pari viikkoa ja neuvolatäti ainakin on sitä mieltä, että kyseessä just limatulppa. Vana jää perään kuin etanalla konsanaan. Ei ole valkovuotoa, väri kirkkaasta oranssiin, muttei veristä, eli ei siinä aina verta ole. Samaa ollut esikosta ja kolmosesta joitain viikkoja ennen synnytystä. Kakkosesta ei, kun se synnytys oli asia erikseen - sellanen todellinen räjähdys.

Hilpsu: Toivottavasti sinäkin saat viettää kotosalla ajan synnytykseenasati. Itsekin edellisessä raskaudessa tunsin jo itseni synnyttämättömien osaston vakiokalusteeksi, kun kerkisin kuluttaa sitä silloin viitisen viikkoa ja sairaalassa aika tuntui kulkevan jotenkin omia ratojaan PALJON hitaammin kuin kotona. Muaskin kutina vaivaa edelleen, kävin silloin joku viikko ne arvot tarkistuttamassa, mutta alat oli vain 15 ja sappi 1,5 - joten kaipa se on vain atopia ja mielikuvitus, jotka kutisevat.

Itse kävin eilen neuvolassa ja jo alkaa huvittaa tädin epäuskoisuus tyyliin:" Tuskin tänne enää yhtenä kappaleena tulet..." Minähän menen sinne kiusallanikin taas tiistaina! Käytävällä tuli vastaan tuttu, jota en ollut nähnyt viime kevään jälkeen ja hän sanoi, että hänen laskettu aikansa on tänään (hänelläkin neljäs lapsi tulossa). Oli kuulemma joutunut jo syyskuussa sairaslomalle ennenaikaisten supistelujen takia, mutta niin vain oli edelleen kasassa... Ja sanoi, että kun vauva sai luvan tulla niin ei tunnu olevan enää mitään kiirettä ulos vaikka itse tekisi mitä, Eli perässä painun minäkin omaan laskettuuni! Kunhan nyt makaan vielä puolitoista viikkoa jalat ristissä...

Kohta ensimmäiset jo saavuttavatkin sen 37 viikon rajan ja voivat lähteä hyvillä mielin hakemaan nyyttinsä!

Katjalah&nelonen rv35+4

Vierailija

Nyt nuorimmainen oksentaa ja mulla on liikaa aikaa notkua koneella, mutta pakko tulla kirjottamaan Tigercatille.

Oon myös ite miettiny mistä sitä tietää millon mennä sairaalaan. Kummallakaan kerralla ei ole todellakaan tarvinnu miettiä onko ollut oikea aika . Sitten kun on tullut tunne, et nyt on pakko lähteä. Kuopuksen kanssa mentiin siinä mielessä viime tipassa, että en pystyny enää ite kävelemään osastolle. Vaikka synnytykseen meni vielä monta tuntia. Ja ainahan ne lähettää kotiin takaisin, jos ei ole oikea aika.

Mulle kans kaikki maholliset lääkkeet. Esikoisen syntyessä lilluin ammeessa ja sain epiduraalin, kuopuksen synnytyksessä sain valita joko spinaalin tai ammeen. En uskaltanu mennä ammeeseen vaikka mieli teki. Oli niin kipeät paikat, että jänistin :)

Jonttu

Vierailija

Vähän on sivut hitaat tänä iltana, saapi nähdä saako tekstiä läpi ollenkaan... Mutta kivaa kun kirjoittelu meidän pinossa on kiihtynyt!

Kävin tänään ostamassa vihdoin sen vauvan peiton ja lakanoita yms. Kotiin tultuani vaan ihmettelin, että onpas tosi ison näköinen peitto. Ostamani pussilakana siihen kyllä sopi, mutta kun kaivon vanhan pussilakanan esiin, niin se olikin liian pieni..! Alkaa tuntua siltä, että parempi jättää loput hankinnat nyt sinne syntymän jälkeiseen elämään.

Ostosreissu oli muutenkin tosi rankka. Minulla on nyt ollut useampana päivänä vähän aamupahoinvointia, ei oksetukseen asti, mutta huono olo. Ja nälkää pukkaa vähän väliä ja enemmän kuin aiemmin. Täytynee ottaa vaan lepoasento tuolla sohvalla eikä liikkua mihinkään.

Limoista: En ole bongannut limatulppaa kummankaan aiemman raskauden aikana, lienen siis limatulppaneitsyt... ;) Jos nyt sitten kolmas kerta toden sanoisi, ja vaikka ihan samantien voisi alkaa, kiitos.

Katjalah: Toivotaan näin, että kotioloissa saa loppuajan viettää. Minäkin pari viikkoa kuopuksen kanssa kökin sairaalassa ja aika todella kului hitaasti. - Juu, näinhän se taitaa mennä, että kohta pääset nurisemaan yliaikaisuutta! :) Toivottavasti ei sentään...

Saunomiskiellosta en ole kuullut. Itse saunon kyllä tosi matalissa lämpötiloissa, kuuma ei tunnu hyvälle. Samoin liian pitkästä kuumasta suihkusta tulee huono olo.

Leetille tsemppiä vielä jalkojen ristimiseen! Varmasti todella raskasta yrittää noudattaa liikkumiskieltoa, mutta nyt ei olisi enää pitkälti jäljellä.

( . ) kutisee niin vietävästi! Fyysisen krempan lisäksi on alkanut tuo henkinen puoli reistaamaan, pelottaa niin, että jos tässä käy huonosti. Kaksi kertaa on jo selvitty korkeiden sappihappojen kanssa, mutta taas on tämä jännitys edessä. Ja se, että edessä on vähintään kaksi viikko tällaista kutkutusta, ei juuri riemastuta. Saati sitten, että eivät suostu käynnistämään... Ahdistaa. Huomenna on lääkäri, mutta eipähän ne neuvolassa mitään voi tehdä tai päättää. Haluaisin sen vauvan nyt vaan äkkiä syliin, että tietäisin sen olevan turvassa!!!

Masentunut Hilpsu rv 35+6

Vierailija

Mukavasti on meidänkin jutut jo lisääntyneet kun loppua kohti mennään:)

Helena: en ole kyllä kuullut ikinä ettei saisi saunoa... Aivan uutta minulle ja aion kyllä saunoa ainakin jonkin verran. kovista löylyistä en muutenkaan hirveästi tykkää, mutta näin pakkaskeleillä on ihan mukava pikkuisen lämmitellä:)

Limatulpasta oli täällä puhetta. esikoisesta en huomannut mitään tulppia mutta toisesta kyllä sen bongasin, putosi vessan pönttöön sellainen limainen rusehtava köntti ja siitä vajaa 12 tuntia niin vauva oli maailmassa. Saa nähdä huomaanko nyt mitään, ainakin toistaiseksi on ollut ihan kuivaa...

Supisteluja on ja paljon, niiden mukana on yöunetkin menneet. Lääkärineuvola mulla on vasta ensi viikon torstaina, jolloin näkee onko mitään kohdunsuulla tapahtunut. Vauvan pää taitaa olla aika lailla jo kiinnittynyt lantioon, kun haaruksissa joku painaa ilkeästi ja jalat ei mene enää ollenkaan yhteen... Lisäksi kävelen kuin ankka... Tosi ketterä olo siis:)

Meillä tytöt aloittavat vasta ensi viikolla päiväkodissa ja eskarissa. Ovat olleet pitkällä joululomalla. Itsekkäästi toivon, ettei vauva ihan ainakaan vielä pariin viikkoon syntyisi, olisi niin mukava lepäilä ja lepuutella hermojaan rauhassa tyttöjen ollessa päivisin hoidossa. Sitä voisi käydä ulkona syömässä, katsella elokuvia, nukkua....

Mutta ei mulla muuta tällä erää! Hyviä vointeja kaikille!

Miina rv 35+5

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat