Mitä mieltä olette sellaisesta, että opettaja sanoo koko luokan

Vierailija

kuullen 4-luokkalaiselle, että huolellisuutesi laskee kuin lehmän häntä? Lapsella oli jäänyt ensimmäistä kertaa syksyn aikana läksyt tekemättä. Onko nolaavsati sanottu vai ok? Soittaisitteko rehtorille tms.

Kyseessä siis sellainen ujo ja kiltti tyttö, jolla käytös hyvä.

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Olen itse opettaja eikä tuo nyt kovin hirveältä kuulosta. Huolimattomuutta siinä vain harmiteltiin, ehkä ihan vitsikkääksi kommentiksi tarkoitettu. Ehkä opettaja oli oikeasti pettynyt, kun ennen niin skarppi oppilas pisti läskiksi.

Itse uskon yleensä omien lasteni opettajien kertomuksia tapahtumista kuin lasten itsensä...

Vierailija

Eikös kasvatuksessa tule huomoida lapsen luonteen laatu, joku ronski poika vain nauraisi tuollaiselle.

Kyllä olisi pahemmin pitänyt sanoa ja useammin jos ei lapsi tuota kestä. Kyllä elämä ja maailma vielä opettaa kuinka tuollaisen huomautukseen pitää suhtautua. Missä pumpulissa lapsenne on kasvanut?

Vierailija

pyhimyksinä. Juuri juteltiin kavereiden kanssa omista kouluajan opettajista ja siihen joukkoon mahtui kyllä jos minkälaista hörhöä, varasta ja suoraansanottuna todella pelottaviakin tapauksia (mm rehtori joka läpsytteli oppilaita takapuolelle jne). Samoja tapauksia näyttäisi olevan vieläkin töissä.

Vierailija

Eikä itke opettajan sanomisista. Eli varmasti täällä muiden vastaajien mielestä se puolensa pitävä ja maailman kolhujen opettama lapsi...

Mutta lapset ovat todella erilaisia. Ei kaikki ole niin kovapintaisia ja muualla kuin "pumpulissa" kasvaneita. Ap:na varmaan juttelisin lapsen kanssa ja kysyisin mitä hän on itse mieltä asiasta ja miettisin yhdessä lapsen kanssa miten asiaan suhtautua. En ainakaan herkän suorittajatytön kanssa alkaisi miettimiään opettajan "vaikeaa elämää", ettei tytöstä tule vain toisten ymmärtäjä joka ymmärtää enemmän toisten tuskaa kuin omaansa.

Kyllä lapsella on minusta lupa surra tuota ja tuntea sanomisen loukanneen. Eri asia on sitten miten lapsi toimii sen perusteella, lannistuuko entisestään vai tsemppaako. Ja suoraan sanottuna lapsen kanssa voisi jutella siitä että äiti/isäkin on kouluaikoina unohtanut jotain ja kertoa mitä opettajat ovat saattaneet heille sanoa. Muutenkin jos lapsi on katsonut opettajaa auktoriteettina ylöspäin, niin voi olla että hitusen se taika tästä murtuu. Mutta minusta on hyvä ettei lapset usko kaikkea mitä kuka tahansa opettaja sanoo henkilökohtaisesti lapsesta. Vanhemmat voivat olla tässä se realiteettinen peilipinta, josta lapsi oman itsensä heijastaa, eikä se vitsaileva ja hankalien oppilaiden kanssa taisteleva ehkä työhönsä väsynyt opettaja.

Jos opettajalle haluaa asiasta mainita, voisi pikemminkin kysyä onko hänellä jotain ehdotusta miten suhtautua tytön tähän loukkaantumiseen. Ei siis tuomitsevasti, vaan rakentavasti.

Lainaus:

Minun kuudesluokkalainen oppilas sanoi tänään tunnilla kaikkien kuullen: "Ole sinä vitun läskihuora hiljaa! Mua ei kiinnosta sun ininäs!". Pyysin asiallisesti oppilasta laittamaan kännykän reppuun odottamaan välituntia. Vanhempien mielestä tuo nyt ei ollut kovin pahasti sanottu, isän mielestä pojat on poikia.

Pääsääntöisesti mielestäni opettajat ovat hyvin työhönsä motivoituneita, koulutettuja, ammattitaitoisia ja ahkeria, toki joskus kouluelämän tuoksennassa tulee tilanteita, joissa opettaja itsekin tietää toimineensa "huonosti". Missä työssä näin ei kävisi, kouluarki on nykypäivänä aika paljon rankempaa kuin 20 vuotta sitten - nimenomaan opettajille.

Kenelle minä soitan päivittäisestä huorittelusta, haistattelusta, oman ja toisten oppisen terrorisoinnista? En tiedä, mutta nyt lähden kotiin niin jaksan taas keskiviikkona olla aikuinen ja opettaja tässä niiiiin aliarvostetussa työssä.

Vierailija

Sitten oltiin vielä enempi täydellisiä hermoraunioksi asti, ja todettiin työelämään päästyämme, että sillä kiltteydellä ja huolellisuudella ja täydellisyydellä ei tee hevon paskaa, ne keskinkertaiset SOSIAALISET huithapelit jotka oli aina äänessä, huolimatta siitä, että oliko aiheellista ja osasivatko, ne ne vain menestyy.

Eli siihen nähden, nolaavasti on sanottu. Mutta se on se vanha perinteinen tyyli kasvattaa. Sanoisin että mitä väliä! Rehtorille jättäisin soittelematta silti.

Vierailija

suosittelen kyllä ottamaan asian puheeksi opettajan kanssa. rehtorille soittaminen on aika turhaa, kun asian voi hoitaa suoraan ko. open kanssa. Aika ajattelemattomasti sanottu, mutta oliko kyseessä tosiaan vain yksi unohdus?

Vierailija

kyllä tuollainen haistatteleva lapsi täytyy kuriin saada. ei open tartte kaikkea kuunnella, ainakaan itseensä kohdistuvaa. oikeuteen jos ei muu auta. oppilashuoltotyöryhmään ainakin.

tv ainope

p.s. kerro palaverissa em opelle että lapsesi tuli pahalle mielelle ja itki koko illan

Vierailija

Ihan ok minusta! Ei niitä lapsia nyt ihan pumpulissa tarvitse kasvattaa.

Ei ihme että opettajat uupuu kun mitään ei saisi heidän kultapuppeleilleen sanoa ettei tule paha mieli. Olin itse aikamoinen unohtelija ja kyllä mulle ope sanoi paljon pahemminkin.

Vierailija

opettaja laukoo millon mitäkin,osin jopa ihan henkilökohtaisuuksia. Rehtorille on asiasta puhuttu vaan ei ole open käytös muuttunut.

Vierailija

ja sanoa juuri oikealla tavalla oikeaan aikaan kaikki asiat. :P

Olen oikeasti sitä mieltä, että lapsellasi on hyvä opettaja jos hän puuttuu heti ensimmäiseen unohdukseen. Silloin toista ei välttämättä tule. Olen tyrmistynyt siitä, jos opettaja on mielestäsi tehnyt jotain väärin. Opettaja ei välttämättä ehdi aina tarkistaa läksyjä ja hän saattoi jopa ajatella, että unohduksia on ollut useamminkin. Ehkä onkin ja sinä et vain tiedä? Ehkä lapsesi ei enää viittaa yhtä usein tunnilla kuin ennen?

Jos tuo on pahinta mitä opettaja on sanonut, niin sinun kuuluisi kiittää häntä, ei lyödä.

t: aineenopettaja

Vierailija

Teen valituksen- palaveri tulossa- tämä tapahtui koulun kerhossa----pätevä hlökunta.

Ainakin yleensä iltapäiväkerhoja ei vedä opettajat, vaan ne on ulkoistettu kokonaan koulun ulkopuoliselle instanssille.

Vierailija

Hän on myös ujo ja kiltti, mutta on pari kertaa jättänyt läksyt tahallaan tekemättä.

Minusta tuo on osittain leikillään sanottu. Ei lapsi saa mennä noin herkästi rikki. Kannattaisi kiinnittää huomiota tytön itsetunnon kohotukseen.

Ei auta tyttöäsi jos vielä rehtorille valitat asiasta. Opettaja muistaa ja tyttösi saa kärsiä.

Ei ollut nolaavasti sanottu. Liioitteli hieman ja vastasuudessa tyttö muistaa tehdä läksynsä. Ei kannata ottaa kaikkea niin vakavasti.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat