Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys niille, jotka saavat tällä hetkellä kotihoidontukea.

Vierailija

Eli itse olen nyt saanut kotihoidon tukea (ja kotihoidontuen kuntalisää) muutaman kuukauden ajan. Nettona noin 600 euroa kahdesta lapsesta. Mies käy töissä ja saa palkkaa nettona noin 2000 euroa kuukaudessa. Meillä on 100000 euron asuntolaina. Eletään tällä hetkellä aika tiukalla budjetilla, mutta raha riittää hyvin ruokaan ja muuhun välttämättömään. Moni on kysynyt minulta, että miten minulla oli varaa jäädä hoitovapaalle? Itseäni tämä kysymys on kummastuttanut, koska tiedän kaikkien kysyjien tienaavan yhdessä puolisonsa kanssa enemmän kuin minä ja mieheni. Eli olen pohtinut, että miten monella muulla ei ole mukamas varaa jäädä hoitovapaalle, vaikka halua olisi?

Kuinka paljon te muut hoitovapaalla olevat tienaatte yhdessä puolisonne kanssa kuukaudessa ja oletteko joutuneet jostakin tinkimään?

Kommentit (15)

Vierailija

niin miehen palkka oli nettona n. 1300€/kk ja mun nettotulot lapsilisä ja kotihoidontuki sekä hoitolisä, yhteensä n. 400€. Eli siis meidän nettotulot kuussa oli n. 1700€.

Vierailija

Eli pakko oli mennä hoitovapaalta töihin, kun rahat eivät vaan riittäneet. Eivät ne tunnu riittävät nytkään, vaikka olen töissä, mutta joten kuten pärjätään.

Vierailija

ja miehen kanssa netto yht 3300, josta asuntolainaan 1000, yhtiövastikkeeseen 280, lisäksi sähkölasku (ei sähkölämmitystä eikä saunaa), puhelimiin 30, nettiin 30, vakuutuksiin aika paljon (koti, henki, lapsi), ruokaan, vaatteisiin, pesuaineisiin ym yht 600-700, lehtiin 80/vuosi, harrastuksiin 50, miehen työmatkohin 900/ vuosi. Hyvin pärjätään ja tehdään ylimääräisiä lainanlyhennyksiäkin. Asuntolaina lyhenee vauhdilla. Autoa ei ole.

Vierailija

kotihoidontuelle ja kuntalisälle. Mies sh, tienaa nettona 1500+lisiä 150-400e/kk.

Asuminen kuluineen nielaisee n 1400e. Ja siihen vielä laskut päälle. Ja ruoka.

Siksipä olen tehnyt keikkaa koko hoitovapaalla tuen ajan, ja nyt palaan tekemään puolikasta työaikaa jotta saadaan lapset vielä kotona hoidettua.

Vierailija

Hoidan kotona kolmea alle kouluikäistä lasta. Kotihoidontukea saan käteen 466€/kk.

Mies saa palkkaa nettona aika tarkkaan 1500€/kk. Ja JOO, tiukoille vetää budjetti.

Pelastuksemme on lapsilisät, jotka joillakin menee lapsille säästöön. Meillä ne takaa jokapäiväisen leivän pöytään :)

p.s. Asuntolainaa meillä on n. 70 000

Vierailija

En tiedä kuinka paljon me tienataan yhteensä. Nyt en tiedä edes omiani, kun mies laittaa mulle osan yritystuloista, mutta en tiedä kuinka paljon se käytännössä on. Mistään ei mun oo tarvinut tinkiä, sillä kotitalouden kulut on vain murto-osa kaikesta meidän rahaliikenteestä, joten niillä pihistämisillä ei oo ihan kauheesti väliä. Ja minä oon pihi ihminen kuitenkin.

Mutta kyllä mies sanoi joskus, että se näkyy selvästi, kun multa ei enää tuu rahaa. Ei se sitä sillon huomannut, että multa tuli rahaa, mutta nyt se on sen tajunnut, että kyllä sillä oli merkitystä.

Niin että jos meillä on jostain tingitty, niin se ei oo välttämättä kotitalouden menoista vaan rahaliikennettä on sitten suunniteltu niin, että elämiseen jää riittävästi.

Ja kyllähän tässä nyt odottamattomia menojakin on tullut, kun tuli 26 000 euron meno, jota ei oltu mitenkään budjetoitu. Ja just nyt on pari muutakin vielä huomattavasti isompaa menoerää, joten tuolle ylimääräiselle joudutaan nyt varmaan ottamaan vaan lainaa.

Että kaikenlaisia järjestelyjä tässä on, mutta ei missään oo sanottu, etteikö kaikki sama voisi olla, vaikka olisin työelämässäkin. Ja kyllä nää asiat aikanaan sitten taas tasoittuu. Meidän tämän hetkiset lainat on maksettu 3 vuoden päästä, joten ei oo vakavaa, vaikka lisää lainaa nyt joudutaankin ottamaan ehkä tän vuoden lopulla.

Vierailija

miehen nettotulot 1000€ mun kotihoidontuki 3 lapsesta 466€ netto +lapsilisät,kyllä on saanu kituuttaa,mutta onnellinen olen et pystysin olemaan kotona nyt nuorin täyttää 3 ja paluu töihin on edessä,kotona olin 5v6kk

Vierailija

että usein ihmettelijät on juuri niitä kellä hyvät tulot ja uudet autot jne.. Tällaiselle joka palkkatyössäkin tienaisi vain 1400-1700e/kk niin ei se kotihoidontuelle 440e jääminen ole niin iso pudotus kun jos olisi tottunut 2500-3000e kuukausituloihin. Toki muutaman työpäivän teen viikossa että saan noin 300e palkkaa kuukaudessa :-)

Tinkinyt olen omista vaateostoksista, lomareissuista, parturissa käynnistä.. mutta ruan, kahvilassa käynneistä, lastenvaatteista.. ei ole tarvinnut tinkiä. Niin eli miehellä tulot 2800e/kk ja isosti on lainaa.

Vierailija

Meillä tulot kotihoidontuki (jotain relut 200e nettona) ja miehen palkka nettona 2400e (brutto 3400e) + lapsilisät. Lainaa 180000e ja maksuerä kuukaudessa 1300e. Lisäksi juoksevat asumiskulut n. 250e/kk ja vakuutusmaksut n. 150e/kk. Tähän päälle ruoat, kaikki muut laskut, bensat (200e/kk) jne. jne. niin ei paljon naurata.

Onneksi saimme säästöön ennen hoitovapaata lähemmäs 10000e. Muuten ei pärjättäisi.

Vierailija

Lainaus:

että usein ihmettelijät on juuri niitä kellä hyvät tulot ja uudet autot jne.. Tällaiselle joka palkkatyössäkin tienaisi vain 1400-1700e/kk niin ei se kotihoidontuelle 440e jääminen ole niin iso pudotus kun jos olisi tottunut 2500-3000e kuukausituloihin. Toki muutaman työpäivän teen viikossa että saan noin 300e palkkaa kuukaudessa :-)

Tinkinyt olen omista vaateostoksista, lomareissuista, parturissa käynnistä.. mutta ruan, kahvilassa käynneistä, lastenvaatteista.. ei ole tarvinnut tinkiä. Niin eli miehellä tulot 2800e/kk ja isosti on lainaa.

jotka elävät todella pienillä tuloilla ( sossun tuloilla lähinnä ) ja joilla ei ole minkäänlaista koulutusta. Sossujen elätit ja rikkaat eivät tajua keskiluokan elämää; kaikesta maksat saman kuin rikkaatkin mutta tukia et saa niin kuin sossun elätit.

Vierailija

Lisäksi teen joka toinen viikonloppu töitä eli niistä tulee n. 500€/kk. Lapsilisät menee lasten tileille.

Hyvin olemme pärjänneet. lainan lyhennys n. 500€/kk. Asuntolainaa 35000€. Mies maksaa lainan ja isommat kauppalaskut sekä muut laskut. Itse ostan lapsille vaatteet ja maksan oman puhelinlaskun sekä laitan vähän säästötileille rahaa.

Emme juurikaan ole joutuneet mistään tinkimään. Silloin kuin olin töissä säätimme vian vähän enemmän.

Uusimmat

Suosituimmat